Урок з природознавства. 4 клас.
Тема: «Який материк найспекотливіший на Землі»
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки, розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою півкуль, вчити складати розповіді про природу материків, виступати перед класом з підготовленою інформацією,
Ключові компетентності:
Уміння вчитися – організовувати робоче місце, вчитися самостійно здобувати знання з різних джерел, ділитися отриманими знаннями з однокласниками.
Громадянська – здатність бережно ставитися до природних багатств, розвивати спостережливість, увагу, мислення, соціально – продуктивно співпрацювати в групі та команді, проявляти ініціативу.
Предметні компетентності:
Розширити знання учнів про материк Африку, його значення для людства, вдосконалювати вміння читати географічну карту, збагачувати словниковий запас учнів, розширювати їх читацьке коло.
Обладнання: фізична карта півкуль, підручник «Природознавство» 4 клас Ірина Грущинська, індивідуальні катки, «Малий атлас світу» на кожного учня.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Урок з природознавства. 4 клас.
Тема: «Який материк найспекотливіший на Землі»
Мета: ознайомити учнів з особливостями природи Африки, розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою півкуль, вчити складати розповіді про природу материків, виступати перед класом з підготовленою інформацією,
Ключові компетентності:
Уміння вчитися – організовувати робоче місце, вчитися самостійно здобувати знання з різних джерел, ділитися отриманими знаннями з однокласниками.
Громадянська – здатність бережно ставитися до природних багатств, розвивати спостережливість, увагу, мислення, соціально – продуктивно співпрацювати в групі та команді, проявляти ініціативу.
Предметні компетентності:
Розширити знання учнів про материк Африку, його значення для людства, вдосконалювати вміння читати географічну карту, збагачувати словниковий запас учнів, розширювати їх читацьке коло.
Обладнання: фізична карта півкуль, підручник «Природознавство» 4 клас Ірина Грущинська, індивідуальні катки, «Малий атлас світу» на кожного учня.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актіалізація опорних знань.
1.Гра «Вірю – не вірю»
Чи вірите ви в те, що…
2. Заслуховування повідомлень учнів ( цікаві факти про особливості природи Євразії).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Африка – другий за розмірами материк планети. Вона знаходиться у східній півкулі. Із заходу її омивають води Атлантичного океану, зі сходу – Індійський океан, а з півночі Середземне море.
Цей континент здебільшого має рівнинний характер. Справжніх гір тут небагато. Тільки на північному заході й півдні височать хребти невисоких Атлаських і Капських гір. Інші узвишшя мають характер плато або пласкогір`їв. Це – нагір`я Ахаггар, Тібетсі та Ефіопське. А найвищою точкою материка є вкритий снігом вулкан Кіліманджаро, 5895 метрів заввишки. Невеликий гірський масив Рувензорі, розташований в районі сучасної Уганди, нижчий за Кіліманджаро, але саме його вершини вкриті хмарами 300 днів на рік. Тут зосереджена майже половина африканських льодовиків. А на півдні височать невеликі, але дуже мальовничі Драконові гори. Їхні пласкі вершини утворюють ні на що не схожі ландшафти, яки більше немає ніде в світі.
Проте Африка перш за все знаменита своїми западинами, значно нижчими за рівень світового океану. Найнижчою точкою є солоне озеро Ассаль, розташоване на 157 метрів нижче рівня моря. А від Червоного моря до річки Замбезі простягається найбільша в світі система западин. Ї називають Східно–Африканською рифтовою системою. Саме тут знаходиться найбільше у світі скупчення озер, знамениті Танганьїка, Ньяса (Малаві), Вікторія – Ньяса та інші.
Взагалі, незважаючи на пустелі і жаркий клімат, в Африці багато води. Материк має дуже потужні повноводні річки. Це – Ніл, Конго, Нігер, Лімпопо, Оранжева, Трансвааль та безліч дрібних потоків, характерних для африканських тропіків.
Дуже відомими є африканські пустелі. Саме тут знаходиться найбільша пустеля світу Сахара, повністю вкрита піщаними дюнами зловісна Калахарі та смертельно небезпечна Наміб.
А ще в Африці є савани і вельд. Перші являють собою великі рівнини, укриті травою. Але подекуди тут трапляються дерева та чагарники. А вельд – це лугові рівнини на високих південних нагір`ях, що закінчуються біля підніжжя Драконових гір.
2.Учні знаходять на «Малих атласах світу»: материк Африка; Середземне море; Атлаські та Капські гори; нагір`я Ахаггар; вулкан Кіліманджаро; гірський масив Рувензорі; Драконові гори; озера - Ассаль, Танганьїка, Ньяса; річки – Ніл, Конго, Нігер, Лімпопо; пустелю Сахара.
3. Робота з підручником. ( с.98 – 100)
Вправа «Мікрофон»
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
4.Робота в групах (3 групи).
Кожна з груп отримує картку із запитаннями, готує невелике повідомлення і кілька учнів виступають перед класом.
1 картка
2 картка
3 картка
5. Робота в парах.
Запропонувати учням порівняти «Візитівки» Африки та Євразії, розміщені на форзаці підручника та з`ясувати, чим ці материки схожі, а чим – відрізняються.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1.Робота з таблицею.
Для закріплення отриманих знань учні заповнюють таблицю «Африка».
Материк |
Гори |
Ріки |
Озера |
Пустелі |
Головні особливості |
Африка |
Атлаські Капські Кіліманджаро |
Ніл Конго Нігер |
Ассаль Танганьїка Ньяса |
Сахара Калахарі Наміб |
Другий за розміром Найспекотливіший |
2.Гра «Вірю – не вірю».
Учні діляться на кілька груп і самостійно підбирають запитання, відповіді на які дає інша група.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
- Яку тему вивчали на уроці?
- У яких півкулях розташований материк?
- Що цікавого дізналися на уроці?
VІІ. Домашнє завдання.
С. 98 – 100. Відшукати цікаві факти про природу Африки
Підготувала:
вчитель початкових класів комунального закладу «Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів» Запорізької обласної ради Гергерт Алла Олексіївна , «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «старший учитель».