Розробка уроку на тему «Захист слуху»

Про матеріал
Людина завжди жила у світі звуків, і абсолютна тиша її лякає, пригнічує. При проектуванні конструкторського бюро у Ганноверу архітектори передбачили всі міри, щоб жоден сторонній звук не проникав у будинок: рами з потрійним склом, звукоізоляційні панелі з бетону і спеціальні пластмасові шпалери, що приглушують звук. Буквально через тиждень співробітники стали скаржитися, що вони не можуть працювати в умовах гнітючої тиші.
Перегляд файлу

Урок № 48

Захист слуху

 

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1.Заповніть пропуски в тексті.

Орган слуху складається з _______ частин. Перша його частина – це _______, до якої належить вушна раковина і зовнішній слуховий прохід. Вушна раковина утворена _______. Далі звукові коливання спрямовуються у _______ прохід. Він має довжину _______. На межі зовнішнього і середнього вуха розміщується _______. Вона _______ звукові коливання до середнього вуха. У порожнині середнього вуха розміщені три _______ кісточки: _______, _______, _______. Порожнина середнього вуха з’єднана з носоглоткою слуховою _______. У глибині скроневої кістки розміщується _______ вухо. У ньому виконує функція слуху _______, звукосприймальним апаратом є _______ орган.

Вірна відповідь:

Орган слуху складається з трьох частин. Перша його частина – це зовнішнє вухо, до якої належить вушна раковина і зовнішній слуховий прохід. Вушна раковина утворена хрящем. Далі звукові коливання спрямовуються у слуховий прохід. Він має довжину 2,5 см. На межі зовнішнього і середнього вуха розміщується барабанна перетинка. Вона направляє звукові коливання до середнього вуха. У порожнині середнього вуха розміщені три слухові кісточки:молоточок, коваделко, стремінце. Порожнина середнього вуха з’єднана з носоглоткою слуховою (євстахієвою) трубою. У глибині скроневої кістки розміщується внутрішнє вухо. У ньому виконує функція слуху завитка, звукосприймальним апаратом є кортієв орган.

2.2. Заповніть таблицю, позначивши знаком «+» частини органу слуху, які належать до зовнішнього, середнього чи внутрішнього вуха:

Вірні відповіді:

Частина органу слуху

Зовнішнє вухо

 Середнє вухо

Внутрішнє вухо

1. Слухові кісточки

 

+

 

2. Вушна раковина

+

 

 

3.Зовнішній слуховий прохід

+

 

 

4. Барабанна перетинка

+

 

 

5.Овальне вікно

 

+

 

6. Завитка

 

 

+

 

4.Засвоєння нового матеріалу

1.Причини зниження слуху. Захворювання органа слуху

Розповідь вчителя:

   Людина завжди жила у світі звуків, і абсолютна тиша її лякає, пригнічує. При проектуванні конструкторського бюро у Ганноверу архітектори передбачили всі міри, щоб жоден сторонній звук не проникав у будинок: рами з потрійним склом, звукоізоляційні панелі з бетону і спеціальні пластмасові шпалери, що приглушують звук. Буквально через тиждень співробітники стали скаржитися, що вони не можуть працювати в умовах гнітючої тиші.

       Вони нервували, втрачаючи працездатність. Адміністрації довелося купити магнітофон, що час від часу включався автоматично і створював ефект «тихого вуличного шуму». Робоча атмосфера в конструкторському бюро відновилася.

      Учені з лабораторії психології Кембриджського університету (Англія) після багаторічних досліджень прийшли до несподіваного висновку: звук визначеної сили стимулює процес мислення й особливо процес рахунка. Під час експерименту люди, що розв'язували математичні задачі під звуки музики або розмови, справлялися зі своїми завданнями швидше, ніж ті, котрі виконували таке ж завдання у тиші. У Японії продаються подушки, у які вмонтований апарат, що імітує звуки дощових крапель, що падають у ритмі людського пульсу. Такий шум швидко навіває сон.

      Але природні звучання голосів стають усе більш рідкими, зникають зовсім чи заглушаються промисловими, транспортними й іншими шумами.

Повідомлення учнів:

        «Шкідливий вплив шуму на слух і нервову систему людини»

   Тривалий шум несприятливо впливає на орган слуху, знижуючи чутливість до звуку. Він призводить до розладу діяльності серця, печінки, до виснаження і перенапруги нервових клітин. Ослаблені клітини нервової системи не можуть досить чітко координувати роботу різних систем організму. Звідси виникають порушення їхньої діяльності.

       Рівень шуму вимірюється в одиницях, що виражають ступінь звукового тиску, - децибелах. Цей тиск сприймається не безмежно. Рівень шуму в 20-30 децибелів (дБ) практично нешкідливий для людини, це природне шумове тло. Що ж стосується звуків голосу, то тут припустима межа складає приблизно 80 децибелів. Звуку 130 децибелів вже викликає в людини болюче відчуття, а 150 стає для нього нестерпним.

      Кожна людина сприймає шум по-своєму. Багато чого залежить від віку, темпераменту, стану здоров'я, умов, що його оточують. Орган слуху людини може пристосовуватися до деяких постійних чи повторюваних шумів (слухова адаптація). Але ця пристосованість не може захистити від патологічного процесу - втрати слуху, а лише тимчасово відсуває терміни його настання. Збиток, що заподіює слуху сильний шум, залежить від спектра звукових коливань і характеру їхньої зміни. У першу чергу людина починає гірше чути високі звуки, а потім поступово і низькі. Небезпека втрати слуху через шум у значній мірі залежить від індивідуальних особливостей людини. Деякі втрачають слух навіть після короткого впливу шуму порівняно помірної інтенсивності, інші можуть працювати при сильному шумі майже усе своє життя без будь-якої помітної втрати слуху. Поступовий вплив сильного шуму може не тільки негативно вплинути на слух, але викликати інші шкідливі наслідки - дзенькіт у вухах, запаморочення, головний біль, підвищення утоми.

     Шум у великих містах скорочує тривалість життя людини. По даних австрійських дослідників, це скорочення життя коливається в межах 8-12 років. Надмірний шум може стати причиною нервового виснаження, психічної пригніченості, вегетативного неврозу, виразкової хвороби, розладу ендокринної і серцево-судинної систем. Шум заважає людям працювати і відпочивати, знижує продуктивність праці. Найбільш чутливі до дії шуму люди старшого віку. Так, у віці до 27р. на шум реагують 46,3 % людей, а у віці 28-37 років -57%, у віці 38-50 років - 62%, а у віці 58 років і більше - 72%.

Слово вчителя:

Отже однією з причин зниження слуху є вплив на організм людини шуму.

Запитання учням:

  • Які ще причини зниження слуху ви можете назвати?

Учні називають причини зниження слуху, а потім вчитель рекомендує звернутись до   тексту підручника і перевірити вірність своїх припущень.

Складання опорного конспекту:

Основними причинами зниження слуху є:

  • Надмірний шум
  • Накопичення вушної сірки
  •  Вікові зміни.
  • Інфекційні захворювання середнього вуха  (отит).
  • Ускладнення інфекцій (ангіна, грип)
  • Травма голови чи вуха.
  • Генетичні або вроджені дефекти.
  •  Вплив ліків або лікувальних процедур (антибіотики, хіміотерапія, опромінення)

Розповідь учнів:

На даний момент у нашій країні сотні тисяч людей живуть неповноцінним життям. Так звані інваліди. Адже це визначення — страшний діагноз і неважливо, що послужило причиною. Мільйони людей по всьому світу мають проблеми зі слухом. Така патологія тягне за собою ряд неприємних наслідків: від дискомфорту при спілкуванні, до звільнення з улюбленої роботи. Кому потрібен неповноцінний фахівець? Розглянемо захворювання, які вражають орган слуху.

Повідомлення учнів:

                                                          Запалення середнього вуха.

Запалення середнього вуха можуть бути гострими і хронічними. У більшості випадків їхньою причиною є проникнення збудників захворювання з порожнини носоглотки через євстахієву трубу (наприклад при нежиті чи ангіні). Але вони можуть виникати й у результаті проникнення збудників хвороби по кровоносних і лімфатичних шляхах. Проникнення інфекції можливе також і через вухо ззовні, якщо барабанна перетинка перфорована, а також у результаті маніпуляції у вухові гострим предметом (видалення стороннього тіла, прочищення вуха тощо). Симптоми захворювання виявляються по-різному. У більшості випадків хвороба супроводжується високою температурою, болем у вухах, приглухуватістю й тяжким хворобливим відчуттям. Вухо не повинне «текти», тобто зі слухового проходу не має бути гнійних виділень. Це трапляється лише після руйнування барабанної перетинки, коли скупчення гною в середньому вухові доводить її майже до розриву. Хронічне запалення середнього вуха протікає місяцями, періодично викликаючи загострення, перешкоджаючи лікуванню дефектів барабанної перетинки та викликаючи навіть нагноєння кістки в області слухового проходу. Таке хронічне запалення можливе насамперед при загальному зниженні захисної властивості організму. Запалення середнього вуха може бути й супутнім явищем або ускладненням інших хвороб. До виникнення запалення середнього муха призводять грип, кір, скарлатина, тиф і ряд інших інфекційних захворювань. Запалення середнього вуха - тяжке захворювання, і без допомоги лікаря його вилікувати не можна.

Катаральне запалення слухової труби.

Наслідком нежитю, запалення придаткових пазух носа, збільшених носоглоткових мигдалин чи набрякання слизової оболонки може стати «закупорення» євстахієвої труби, що викликає порушення аерування середнього вуха. Катаральне запалення труби супроводжується болем у вухах, приглухуватістю, відчуттям тиску у вухові й болісними шумами у вухах.

Приглухуватість (туговухість).

Із віком, як правило, відбувається зміна слухового сприйняття, причому насамперед сприймаються гірше або зовсім не сприймаються більш високі тони. Літні люди часто не чують дзвінка (велосипеда,телефону, будильника), значно гірше розуміють телефонну розмову, не сприймають кілька голосів під час бесіди тощо. Ця вікова приглухуватість виявляється дуже різноманітно й може навіть викликати необхідність використання слухових апаратів.

Сторонні тіла в слуховому проході.

Порівняно часто, граючись, діти заганяють у вухо сторонні тіла (гра в камінчики!), які потім не можуть витягти. Не можна намагатися самостійно видалити сторонні тіла, які потрапили глибоко в слуховий прохід. Будь-яка спроба вхопити таке тіло пінцетом лише проштовхує сторонній предмет глибше. При цьому дуже часто відбувається ушкодження барабанної перетинки. У лікаря ж є особливі інструменти, які дозволяють йому захопити й видалити стороннє тіло. У більшості випадків лікареві вдається «звільнити» вухо.

Доповнення вчителя:

      Впливати подібно до сторонніх тіл можуть також і сірчані пробки (вушна сірка). Про те, що вони можуть бути причиною хвороби, слід подумати при погіршенні слухового сприйняття одним вухом. При цьому ні в якому разі не слід використовувати для чищення вуха шпильки для волосся, сірники чи інший невідповідний «інструмент». Для видалення застряглої сірчаної пробки необхідно звернутися до лікаря.

2. Гігієна слуху та запобігання його порушенням

Слово вчителя:

Щоб зберегти слух, необхідно оберігати його орган від пошкоджень шкідливими фізичними, хімічними факторами та мікроорганізмами.

Запитання до учнів:

  • Яких правил необхідно дотримуватись, щоб зберегти слух? (обговорення відповідей учнів)

Складання опорного конспекту:

Потрібно пам'ятати:

  • Не можна прочищати вуха гострими предметами, аби не пошкодити барабанної перетинки.
  • Не намагатись самостійно діставати сторонні предмети з вушного проходу.
  • Не слухати дуже гучної музики, особливо використовуючи при цьому навушники.
  • При сильних, різких звуках відкривати рот.
  • При сильному вітрі та мінусовій температурі одягати головний убір.
  • Мити вуха щодня, чистити від вушної сірки.
  • Проколювати мочки вуха для носіння сережок тільки у косметичних кабінетах, щоб не занести інфекції.

Доповнення вчителя:

  Для збереження слуху неабияке значення мають профілактичні міри: організація здорового способу життя, дотримання режиму праці і відпочинку, фізична підготовка, розумне загартування.

Слово вчителя:

Чи дотримуєтесь ви цих правил у повсякденному житті? Чи кожен з вас може похизуватись гарним слухом?

Тест «Як у вас зі слухом»

              Запитання

ТАК

НІ

ІНОДІ

1. Чи скаржиться на вас оточення, що ви занадто голосно включаєте телевізор, магнітофон?

6

0

3

2. Чи вважаєте ви, що при доброму самопочутті ви чуєте краще, ніж при поганому?

4

0

2

3. Чи важко вам прокинутися без будильника?

3

0

1

4. Під час розмови по телефону ви часто перепитуєте співрозмовника?

4

0

3

5.Чи трапляється вам почути шум машини,що наближається в останню мить?

5

0

3

6. Чи добре ви чуєте спів птахів у лісі?

0

2

1

7. Чи сутужно вам у компанії слідкувати за розмовою?

6

0

3

8. Чи чуєте ви вдома звук годинника?

0

2

1

9. Чи чуєте ви всі репліки діалогу в театрі?

0

6

3

10.Чи чуєте ви шепіт на відстані двох метрів?

0

3

1

11. Чи відразу ви реагуєте на дзвінок у двері?

0

4

2

12. Чи вважаєте ви, що більшість людей говорить невиразно?

6

0

3

13. Чи все ви чітко чуєте, коли з кимось розмовляєте?

0

3

1

14. Якщо вас хтось гукнув, чи відразу ви почуєте?

0

3

2

 Бали до тесту:

  • 0 балів – у вас унікальний слух.
  • 1 – 7 балів – можете бути впевнені, що зі слухом у вас все гаразд.
  • 8 – 18 балів ваш слух іноді вас зраджує, але це не повинно вас непокоїти, бо стосується більшості людей.
  • 19 – 36 балів – у вас середній рівень слуху, варто слідкувати за ним; якщо ви відчуваєте послаблення, слід звернутися до лікаря.
  • 37 балів та більше – у вас слабкий слух, необхідною є консультація у лікаря.

5.Узагальнення і закріплення знань

Вправа «Чотири «чому?»

  • Чому ми не сприймаємо звукові коливання, менші від 16 Гц?
  • Завдяки чому відбувається слухова адаптація?
  • Чому в літаку при злітанні дають льодяники?
  • Чому сильний шум скорочує життя?

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
2141
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку