Урок № 49
Сенсорні системи смаку, нюху.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1.«Біологічний диктант»
Виберіть ознаки:
1 варіант – зорової сенсорної системи
2 варіант – слухової сенсорної ситсеми
Вірні відповіді:
1 варіант - 1,2, 3, 5, 8, 9,11
2 варіант - 1, 2, 4,6,7, 9,10
4.Засвоєння нового матеріалу
1. Значення смаку та смакових відчуттів у житті людини
Слово вчителя:
Смак – це відчуття, що виникає при дії розчинів хімічних речовин на спеціальні рецептори, що містяться в ротовій порожнині.
Запитання до учнів:
(Учитель вислуховує відповіді учнів, корегує)
Складання опорного конспекту:
Смакова сенсорна система:
2. Будова смакової сенсорної системи і механізм сприйняття смакових відчуттів
Розповідь вчителя:
Відчуття запаху і смаку пов’язані з дією хімічних речовин, які збуджують специфічні хеморецептори.
(Хеморецептори - чутливі клітини або їх структури. За допомогою яких організм сприймає суттєві для життєдіяльності організму хімічні речовини (хімічні подразники)
(смакові рецептори, смаковий нерв, центр смаку у корі великого мозку)
Смакові рецепторні клітини (хеморецептори) розташовані у порожнині рота – на язиці, в слизовій оболонці внутрішньої поверхні щік і піднебіння. Смакові рецептори розташовані на язиці нерівномірно: чутливі до солодких речовин — на кінчику, до кислих — по краях, до гірких — на корені, а до солоних — на кінчику й по краях .
Проектування зображення на екран:
(На язиці рецептори гіркого розташовані переважно в зоні 1, кислого — 2, солоного — 3,4, солодкого — 4)
Повідомлення учня:
«Класифікація смакових відчуттів М.В.Ломоносова»
Одна з перших класифікацій смакових відчуттів була дана М. В. Ломоносовим (1752), який писав: «Головні з виразніших смакових відчуттів такі: 1) смак кислий, як в оцті; 2) їдкий, як у винному спирті; 3) солодкий, як в меді; 4) гіркий, як в смолі; 5) солоний, як в солі; 6) гострий, як в дикій редьці; 7) кислуватий, як в незрілих плодах. Які з них прості, які складні, можна буде пояснити не раніше, ніж коли відома буде природа начал». Ломоносов вірно вказав, що серед перерахованих смаків можуть бути прості і складні. В даний час тільки чотири з перерахованих Ломоносовим семи видів відчуттів вважаються за смакові: солодке, гірке, кисле і солоне. Кожне з цих смакових відчуттів може мати різну інтенсивність; змішення і поєднання їх утворює всю складну гамму смакових сприйнять.
Розповідь вчителя:
Збудниками смакових рецепторів є хімічні речовини, що знаходяться в розчиненому стані. Природним розчинником у ротовій порожнині є слина. Збудливість смакових рецепторів значною мірою залежить від температури. Найсприятливішою для цього є температура 10-35°С. Холодна і гаряча їжа знижує смакові відчуття. Крім смакових рецепторів у порожнині рота є ще терморецептори, подразнення яких посилює смакові відчуття.
Смакові рецептори на своїх верхніх кінцях мають мікроворсинки, які і сприймають смакові подразнення. Виникають рецепторні потенціали, які викликають утворення нервових імпульсів.
Пошукова робота учнів з підручником:
(обговорення відповідей учнів)
Розповідь учителя:
Адаптація смакових рецепторів до одноманітних подразників проявляється у втраті апетиту до їжі, яка вживається щоденно. Підвищують активність і збудливість смакових рецепторів різні спеції і приправи, а також продукти, контрастні за смаком (солодкий чай і бутерброд із ковбасою або сиром).
Це цікаво:
Запитання до учнів:
Очікувана відповідь учнів:
Вислів «Про смаки не сперечаються» (варіант: «На смак і колір товаришів немає», «На смак і колір всі фломастери різні»), відомий в багатьох мовах, чудово ілюструє розуміння людьми нечіткості і розпливчастості описів смаку, слабке диференціювання основних понять, величезні відмінності в чуттєвому сприйнятті у різних народів, і навіть у різних людей, в межах одного етносу.
3. Значення нюху в житті людини
Слово вчителя:
У житті людини запахи мають дуже велике значення. Впливом на людину через його нюх користувалися ще в давні часи при виконанні різних релігійних обрядів, магії, чаклуванні.
Повідомлення учня:
«Значення запахів у житті людини»
Запахи через нюхову сенсорну систему людини впливають на слинні залози, а потім і на органи травлення. Особливу роль відіграє нюх при визначенні якості харчових продуктів.
Найбільш позитивну фізіологічну дію на людину чинять приємні, нерізкі запахи невеликої концентрації. Саме такими є ароматичні речовини, якими насичене повітря садів, полів, луків, степу, узбережжя морів, соснових, дубових та березових лісів. Це повітряні вітаміни, вони надзвичайно корисні, вони вкарбовані в пам'яті більшості людей. Хто не пам'ятає запаху свіжого сіна, вечірнього вогнища...
Духмяні речовини впливають на працездатність, м’язову силу (збільшують її солодкі та гіркі запахи, аміак), змінюють ритм дихання та пульсу (учащає та поглиблює ориганова олія, зворотну дію має олія троянди, ванілін).
Але крім приємних запахів, існують і прямо протилежні, що викликають стан пригніченості, депресії і роздратування, - це запах нечистот, розкладання, гнилі, поту та інші. Неприємні запахи не тільки погіршують настрій, вони можуть викликати відразу до їжі, змінити температуру тіла, аж до появи блювоти і нудоти.
Розумова активність і працездатність теж багато в чому залежить від оточуючих запахів. Ще в минулому столітті знаменитий англійський поет Дж. Байрон зазначав, що завжди відчуває прилив натхнення, якщо обкурює себе запахом трюфелів. Авіценна писав про трояндове масло, що підвищує можливості розуму і збільшує швидкість мислення. Фізіолог Д. І. Шатенштейн в 1939 році науково обгрунтував і довів в експерименті, що деякі нюхові подразники впливають на багато функцій і особливо на працездатність.
Формулювання висновку:
Нюхова сенсорна система забезпечує здатність організму сприймати і розрізняти різноманітні запахи, дозволяє здійснювати аналіз повітря, що вдихає.
Це цікаво:
Запитання до обговорення:
4.Будова нюхової сенсорної системи
Запитання до учнів:
Очікувані відповіді учнів:
Нюхова сенсорна система складається з нюхових рецепторів, нюхового нерву та нюхового центру кори великих півкуль.
Розповідь вчителя:
Нюхові рецептори містяться у слизовій оболонці в зоні верхнього носового ходу на внутрішній і на боковій поверхнях порожнини носа. Ця частина слизової оболонки носової порожнини називається нюховою ділянкою. Нюхова ділянка вкрита епітелієм, в якому розрізняють опорні та нюхові клітини, останні виконують рецепторну функцію в органі нюху. Число нюхових клітин у людини дорівнює 40 млн.
Проектування зображення на екран:
(Нюхова сенсорна система: А – носові ходи носової порожнини; Б – нюхові рецепторні клітини; В – кірковий центр нюху (скронева доля великих півкуль); Г – епітелій нюхової ділянки носової порожнини)
Периферичний відросток нюхової клітини закінчується нюховою булавою, на верхівці якої розташовано до 10-12 рухомих чутливих волосків. Вони збільшують поверхню контакту рецепторів із молекулами запашних речовин, рухаються і активно «виловлюють» запашні молекули. Молекули запашних речовин розчиняються у секреті слизистих залоз, взаємодіють із рецепторними білками війок і утворюють нервовий імпульс, який через нюховий нерв прямує спочатку до піркіркових центрів головного мозку (проміжний мозок), від яких передається у нюховий центр кори великого мозку.
Запитання до учнів:
Самостійна робота учнів з підручником
Завдання:
За результатами самостійної роботи складається опорна схема:
Запитання для обговорення:
Це цікаво:
5.Узагальнення і закріплення знань
Бесіда
1.На яких сприйняттях спеціалізується нюхова сенсорна система?
2.Де розташовані рецептори нюху? Чи впливають запахи на процес травлення?
3.Чи впливає концентрація пахучої речовини на формування відчуття запаху?
4.Чим вимірюють граничну концентрацію пахучої речовини?
5.Чи однакова чутливість до запахів у різних людей?
6.Як влаштований смаковий аналізатор?
7.Які смакові відчуття ви знаєте?
8.Чи однаковий смаковий поріг для різних хімічних речовин?