Розробка уроку Національно-визвольні повстання поч. ХVІІ ст.

Про матеріал
Розробка уроку із застосуванням інтерактивних методів навчання та прийому критичного мислення"фішбоун"
Перегляд файлу

Вчитель  Бордун З.В.

Історія України   8 клас        

Розділ 2. СТАНОВЛЕННЯ КОЗАЦТВА (ХVІ – перша половина ХVІІ ст.)

Тема уроку:

    НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНІ ПОВСТАННЯ  20-30-х РОКІВ  XVII Ст.

Мета:

  • визначати причини повстань 20–30-х років XVII ст.,  
  •  розглянути хід національно-визвольних повстань під проводом Т. Трясила, І. Сулими, П. Павлюка, Я. Острянина, Д. Гуні, з’ясувати їх значення;
  • навчити учнів аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, порівнювати їх, визначати їх суть, причини і значення;
  • на прикладах героїчної боротьби повстанців виховувати в учнів почуття патріотизму та почуття гордості за український народ.

Основні поняття: «національно-визвольний рух», «Куруківська угода», «Ординація Війська Запорозького», «нація», «ідея створення держави»

Обладнання: презентація до уроку з візуальними джерелами ( портретами, узагальнюючими схемами), карточки до дидактичних вправ, карти «Козацько-селянські повстання кінця XVI – початку XVII ст.», зошити, підручники.

Тип уроку: урок комбінований

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати причини та наслідки повстань 20–30-х років XVII ст.,
  • показувати на карті території, охоплені національно-визвольним рухом;
  • визначати хронологічну послідовність основних подій;
  • називати імена визначних козацьких провідників;
  •  аналізувати й узагальнювати історичні явища та події,        порівнювати їх, визначати їх суть, причини й значення;
  • характеризувати становище українських козаків наприкінці 30 – х років XVII ст., використовуючи джерела

 

 ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

Мотивація навчального матеріалу.

Розповідь вчителя.

Сьогодні ми поговоримо про події, які іноді вважають початком Національно-визвольної  війни українського народу проти  польського панування.  Але, на відміну від повномасштабної війни, яка охопила всю Україну, ці повстання були локальним, недостатньо організованими. Хоча з війною, яку ми  знаємо за ім’ям Богдана Хмельницького, ці повстання споріднює ідея національного визволення та створення власної держави. Саме з цього моменту починається багатовіковий процес становлення нашої нації та держави Україна.

Тож давайте у зошити запишемо  дату та тему нашого уроку: «Національно-визвольні повстання 20-30-х років ХVІІ століття»

А опрацьовувати навчальний матеріал ми будемо за допомогою  методу «фішбоун». Ми це вже робили. Я нагадую: голова – тема, хребет -події, хвіст – наслідки і значення. Верхні кістки – причини, нижні – результат. Потупово протягом уроку ви у зошиті будете створювати цю схему.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Розповідь вчителя.

Але спочатку  пропоную  налаштуватися і пригадати ту інформацію, яка нам допоможе краще зрозуміти новий матеріал. Яка була  ситуація в Україні на початку ХVІІ століття? Про це – українська  народна пісня, яка розповідає про історичні явища цього періоду.

Вправа «Визнач історичне значення»

1.Зажурилась Україна,
    Що ніде прожити:
    Гей, витоптала орда кіньми
    Маленькії діти!  (Турецько-татарські набіги на Україну)
2. Ой, маленьких витоптала,
    Великих забрала,
    Гей, назад руки простягла,
    Під пана погнала… (Закріпачення селянства)
3. Годі тобі, пане-брате,
     Ґринджоли справляти,
     Гей, бери шаблю гостру,
     Та йди воювати! (Боротьба козаків проти турків та поляків)

Вправа «Незакінчене речення»

1.Дике поле  - це….
2.  Слово «козак» означає …
3. Перша згадка про українських козаків ….
4. Укріплена козацька фортеця за Дніпровими порогами..
5.Посередині Січі стояла…
6. Першу  Січ заснував …
7.Головний на Січі …
8.Хортинська Січ  заснована у …
9. Козацькі човни
10. Клейноди козаків
11. Люди-бранці, яких захоплювали татари для продажу...
12. Найбільший невільничий ринок - ….
13.Захоплених жінок продавали у…, а чоловіків – на…
14. Період, коли козаки здійснили велику кількість морських походів для звільнення бранців…
15. Командував морськими походами…

 Вправа «Розсип» про перші козацькі повстання ( скласти карточки відповідно до завдань):

1.Виділити причини та наслідки

2. Підібрати історичні факти до етапів повстання

3.Чи вирішили ці повстання проблеми козаків?

Вправа «Коло знань» про Хотинську війну (за основними питаннями історії)

Яка кількість козаків залишилася поза реєстром? (близько 37 тисяч)

Куди повинні були подітися решта козаків -  «випищики»? (стати кріпаками)

Розповідь вчителя:

Отже, велика кількість козаків, які мали досвід походів на турків та добре пам’ятали уроки перших повстань кінця ХVІ ст., були готові піднятися на боротьбу за права свого народу. Договір під Хотином короля з турецьким султаном  і заборону морських походів вони сприймали, як зраду.  До того ж ставати кріпаками ніхто з них не бажав.

Цих знань нам достатньо, щоб розпочати створення схеми -фішбоуна. В голові риби ми напишемо тему: «Національно-визвольні повстання». Далі працюємо самостійно. Контролювати процес створення «риби» я не буду.

ІІІ.Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

Розповідь вчителя:

Козаки почали готуватися до боротьби. Так потрібно було убезпечити себе від  війни на два фронти  і знайти союзника у боротьбі з польським королем. Гетьман Михайло  Дорошенко заключив договір з  Кримським ханством у 1624 році. Дізнавшись про це польський король відправляє на Україну  каральне військо. Так і починаються  повстання 20-30-х років ХVІІ ст. Причини цих повстань ми  добре знаємо… (окатоличення, полонізація, закріпачення), заборона морських походів та скорочення реєстру. Це все ми розмістимо на «верхніх кістках» нашої схеми «фішбоун».

Події ми розміщуємо на «хребті». Їх буде п’ять. Можна уже записати дати. Кожен етап повстання був причиною наступного і   наслідком попереднього, адже головне питання – визнання статусу козацтва, як  повноцінного стану, не вирішувалося.

 Ми в групах дамо відповіді на питання:

  • Хто очолив цей етап повстання?
  • Де відбулася вирішальна битва (битви)?
  • Який результат цієї битви?
  • Який документ закріпив результат цього етапу повстання?

Документ і буде результатом, який ми розмістимо на нижніх «кістках» «фішбоуна».

Учні шукають відповіді у тексті підручника та картах, повідомляють результати, вчитель доповнює та поглиблює знання учнів. На документах, що закріпили результат кожного етапу боротьби  зосереджується окрема увага.

 

 І група:

Презентація до уроку «Козацько-селянські повстання 20–30-х років ХVІІ ст.  Ординація Війська Запорозького».1625 р. – повстання під проводом кошового отамана
Марка Жмайла Відбулася велика битва біля Курукового озера, але жодна зі сторін не досягла перемоги.

Підписана Куруківська угода за якою:

1)Тисяча реєстровців мали на Запорожжі перешкоджати втечам селян;

2)Ті, хто не увійшов до реєстру, мали повернутися до маєтків своїх власників;

3)Козацький реєстр був визначений у 6 тис.;

4)Козаки мали відмовитися від морських походів, не підтримувати відносини з іншими державами, не втручатися в релігійні справи.

 

Козацько-селянські повстання 20-30-хх рр. XVII ст.ІІ група:  В 1630 р.  - повстання на Київщині та  Полтавщині під проводом  Тараса Федоровича (Трясила). Відбулася велика битва під Переяславом («Тарасова ніч»), перемога козаків.

Підписана Переяславська угода, за якою: 1)Підтвердження Куруквської угоди; 2)Козаки отримали право самі обирати гетьмана; 3) Козацький реєстр був визначений у 8 тис.;4) Козаки мали  не підтримувати відносини з іншими державами (саме йшли перемовини зі Швецією, Московією та Кримом).

ІІІ група: У 1635 р. -повстання козаків – «випищиків» під керівництвом Івана Сулими. Захоплення  і зруйнування фортеці Кодак.Відступ на один з островів  на Січі, де козаки тримали оборону більше місяця. Зрада і страта гетьмана. Польська влада видала постанову «Про припинення козацького свавілля», за якою:1) Підтвердження Куруквської угоди; 2) Козаки не мали права самі обирати гетьмана; 3) Козацький реєстр був визначений у 6 тис. 4)Реєстр «почистили» від бунтівників.

ІV група: 1637 року Павло Бут закликав  стати «за віру християнську і наші золоті вольності». Взяття Корсуня (забрали артилерію) та Крилова. Розповсюдження повстання по всьому  Лівобережжю та Київщині. Поразка під Кумейками, повстанці переселилися на Дон.

V група: 1638 р. гетьман Яків Острянин  звернувся до українського народу з універсалом про приєднання до боротьби проти Польщі. Переміг польське військо у квітні 1638 р. під містом Говтвою. У травні зазнав поразки під Лубнами.Відступив на Слобожанщину під час битви  під Жовнином. Козацький гетьман Дмитро Гуня 1638 р. очолив повстання  після того, як Остряниця пішов на Слобожанщину.Зібрав підкріплення і продовжив битву  під Жовнином. Але потерпів поразку. Був страчений. Польський король видав документ «Ординація Війська запорозького». 

 

 

Розповідь вчителя:

Повстання остаточно зазнало поразки. Цей документ значно обмежив права козацтва. Ви самостійно вдома опрацюєте цей документ, визначивши в чому саме  виражалися ці обмеження.

А ми завершимо нашу схему, вписавши наслідки та значення повстань у «хвості» «фішбоуна».  Як і перших козацьких повстаннях їх учасники  накопичили важливий досвідд національно- визвольної боротьби. Зросла самосвідомість українців. Це уже був не просто народ ( люди з однією мовою та традиціями), а нація – політична єдність, яка хотіла створити  власну державу. Провідну роль в цій визвольній боротьбі відігравало козацтво, авторитет якого дуже зріс. Але повстання своєї мети не досягло. Продовжували посилюватися національний, релігійний і соціальний гніт. Коротше - … (закріпачення, полонізація, окатоличення).

ІV. Узагальнення навчального матеріалу.

Як же виглядає наша «риба»?

Голова(тема) - …

Верхні кістки(причини) - …

Хребет з нижніми кістками (етапи і документи) –…

Хвіст (результат і наслідки) –…

ІV. Підсумок роботи.

Сьогодні ви маєте такі оцінки -…

Та мені б хотілося, щоб ви знали, що отримали ви  більше. Майбутнє. Ви змогли  ще раз доторкнутися до історичного фундаменту української нації. Адже народ, який не знає свого минулого приречений на вимирання. В України -  героїчне минуле. Тож маємо бути гідними своїх предків. Дуже символічно, що наш урок відбувся 21 листопада.

21 листопада  в Україні  державне свято – День  Гідності і Свободи.

Моя Україна встала з колін,

Вона подолає всі стіни.

І стане країною серед країн,

Відродиться знов від Руїни.

Ви вже є сучасниками великих подій – відстоювання українцями права на самовизначення під час  Революції Гідності 2013-2014 рр. Боротьба йде ще й досі на  Сході України.

Від козацьких повстань до сьогодні наш народ  набув багатовіковий досвід за свою незалежність. Тож Слава -Україні! Героям – слава!

V. Домашнє завдання

А ви поки що тільки вчитеся бути героями. Тож опрацюйте параграф і документ «Ординація війська Запорозького». Цей документ став приводом до національно-визвольної війни Богдана Хмельницького. Тож знати його зміст – важливо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бордун Зоя
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку