ТЕМА. НАСЕЛЕННЯ І ПОЛІТИЧНА КАРТА АФРИКИ.
МЕТА. Сформувати поняття про політичну карту Африки, особливості її
формування. Охарактеризувати загальні риси населення материка,
особливості його динаміки та розміщення. Закріпити вміння
працювати з картами атласу та текстами підручника.
Розвивати інтерес до географічної науки.
Виховувати ціннісне ставлення до життя.
Матеріали та обладнання: підручник, атлас, політична карта Африки,
мультимедійна дошка, кольорові олівці, роздатковий матеріал
(картосхема, фотографії народів Африки)
Тип уроку: засвоєння нових знань
Місце уроку в навчальній програмі: поточний
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Ми продовжуємо вивчати материк Африка. Згідно плану вивчення материка ми маємо ознайомитися з населенням і політичною картою Африки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Я запрошую вас в експедицію до найжаркішого континенту. Для того щоб вирушити в нашу подорож нам потрібно виконати перше завдання, яке буде вашим квитком.
Завдання 1. Назвати термін, характеристику або географічний об’єкт, що стосується Африки.
Подорожувати не можливо без карти, тому відкрийте ваші атласи на сторінці 23, де зображена політична карта Африки. Передусім давайте визначити, яку карту називають політичною і які географічні об’єкти ми можемо побачити.
Політична карта – це тематична карта, яка показує розташування країн та їх столиць.
Слайд 1.
Наш корабль знаходиться біля крайньої південної точки материка, обирає напрям на захід, а ми по карті визначаємо територіальні води яких країн ми відвідаємо (учні по черзі називають країни).
Ми з вами здійснили подорож навколо Африки і познайомилися з назвами країн, які мають вихід до Світового океану. Але політична карта даного континенту не завжди була такою. Давайте познайомимося з історією формування політичної карти материка.
Розповідь вчителя.
Початок формування політичної карти пов’язаний з утворенням перших давніх держав. У ІV – ІІІ тис до н.е. у долині Нілу виникла землеробська цивілізація Давнього Єгипту. Пізніше на північному – сході з’явилися інші держави Асуанське та Мероїтське царства, Ефіопія, а на півночі Карфаген, який загрожував своєю могутністю навіть давньому Риму.
У ХІ – ХV ст. виникли великі держави на узбережжі Гвінейської затоки й у центрі материка: Конго, Бурунда, Бенін,. Більшість таких країн не мали чітких кордонів.
Держави Африки або різні області материка в минулому мали назві, які відбивають події або явища їх історії: ГанУ в ХV ст. називали Золотий Беріг, ділянку на узбережжі Атлантичного океану в сучасній Ліберії, звідки вивозили гвінейський перець називали Перцевий Беріг, республіка Кот – д – Івуар - Беріг Слонової Кістки, Невільничий Беріг – узбережжя Гвінейської затоки, де були невільничі базари.
Із ХV ст. починається колонізація материка європейцями. Лише під час колонізації відбувся поділ материка на територіальні утворення.
(Колонія – країна або територія, яка перебуває під владою іноземної держави (метрополії).
Кордони колоніальних володінь встановлювалися за картою, залежно від економічних інтересів і домовленостей країн – метрополій, без урахування історичної, мовної чи культурної спадщини африканських народів. На початок ХХ ст. політична карта Африки майоріла кольорами колоніальних держав: Англії, Франції, Португалії, Іспанії, Італії. Франції належало 38% території материка, Великобританії – 32%.
У 60 –ті роки ХХ ст.. дістали незалежність більше 40 країн, в 70 –ті роки процес визволення практично завершився. Останньою незалежність у 1993 році здобула Еритрея.
Політично Африка є наймолодшим материком. Середній вік держав близько 5о років, за винятком Ефіопії.
Нині на материку налічується 54 незалежні держави. Важливу роль в урегулюванні конфліктів, які виникають на материку відіграє ООН та Організація Африканської Єдності (1963р)
Завдання . Ви отримали фрагменти карти, користуючись політичною картою Африки впізнайте країну яка зображена.
Завдання. Встановити відповідність між країною та її столицею.
Ми з вами ознайомилися з країнами Африки, а зараз час познайомитися з населенням. Для цього ми маємо вийти на беріг.
Фізкультхвилинка.
Охарактеризувати діаграму зміни кількості населення
Визначити густоту населення.
Розглянути карту густоти населення.
Численні знахідки археологів свідчать про те, що Африка була заселена дуже давно. На Африканському континенті були знайдені найдавніші, виготовлені 2,6 млн. років тому кам’яні знаряддя праці. Цей факт дає вченим підстави робити припущення про те, що Африка є батьківщиною людства.
У V тис до н. е. на материк з Азії прийшли семіти – творці культури Єгипту, які прнесли з собою бронзові знаряддя праці, плужний обробіток та зернові культури.
Від VІІ ст. н.е. почалося переселення на материк арабів з мусульманською культурою, архітектурою, звичаями, писемністю. На острів Мадагаскар прибували переселенці з Південно – Східної Азії.
У період колонізації до Африки переселилося багато європейців.
В Африці є представники трьох людських рас. (назвіть їх)
Завдання. Використовуючи фотографії та текст підручника ст.98 - 99 складіть словесний портрет представників рас.
Завдання. Потрібно визначити території проживання народів різних рас, для цього використати картосхему.
Оскільки ми ведемо розмови про життя народів Африки ми повинні звернути увагу на проблеми населення
Підсумок засвоєних знань.
Наша експедиція підходить до завершення і ми маємо скласти звіт експедиції. Вам необхідно заповнити експедиційний лист. (виконати тестові завдання)
Домашнє завдання.