Перший урок у 3- Б класі
«Подорож містом Доброти»
Мета: розширити уявлення дітей про моральне поняття «добро», « доброта», формувати вміння оцінювати власні вчинки та вчинки інших людей, формувати моральні якості: добропорядність, почуття милосердя, вміння оцінювати вчинки, диференціювати ознаки доброго і злого, сприяти створенню дружнього дитячого колективу, виховувати чемне ставлення учнів одне до одного. Розвивати зв’язне мовлення; вміння мислити. Виховувати позитивні риси характеру, бажання робити добро, людяність, доброзичливість, викликати бажання прямувати дорогою добра, виховувати кращі людські цінності.
Обладнання: мультимедійна презентація, чорно-білі шаблони квітів, розрізні букви, прислів’я, вирізані ступні дитячих ніг, малюнки казкових героїв, пісня « Шляхом доброти», м’яка іграшка «сердечко», чорна і яскрава парасольки, дерево добра, сонечко, дитячі долоньки-промінчики.
Хід заняття
І. Організаційна частина. Ранкове коло
Привітання вчителя
Добрий день, мої любі діти!
Я щаслива зустріти вас.
Хай вам радісно сонечко світить.
Й будемо вчитися… В добрий час!
Усміхнися сонечку: «Здрастуй, золоте!»
Усміхнися квіточці, хай вона цвіте!
Усміхнися дощику: «Лий, мов із відра!»
Друзям усміхнися, побажай добра!
Створення позитивного настрою
– Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе по голівці.
– Якщо ви хочете допомагати один одному, протягніть руку товаришу.
– Якщо ви хочете бути дружними, помахайте долоньками один одному.
– Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть руки в гору.
– Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, похитайте головою.
– Якщо ви хочете дізнатися щось нове і цікаве, поплескайте в долоні.
ІІ. Робота над темою уроку
-Ось і пролунав перший дзвінок нового навчального року. Він запросив усіх дітей України за шкільні парти. Сьогодні у нас буде перший урок незвичайний. Ми відправимося у подорож до міста, у якому, мабуть, хотіла б жити кожна людина нашої планети Земля. А як називається це місто, ви дізнаєтесь, коли виконаєте цікаве завдання.
Гра «Розплутай слово» (роздати друковані букви)
МІСТО «ДОБРА» (читати через букву)
Зустріч з героями Добриком і Добринкою.
– Погляньте, а хто це нас зустрічає? (Хлопчик Добрик і дівчинка Добринка)
Вони вітають нас в своєму місті і сподіваються, що ви дружні, культурні та ввічливі діти. Що ви маєте добрі серця, робите гарні вчинки, ніколи і нікого не ображаєте.
-Саме такі люди живуть поруч з ними і сьогодні вони покажуть нам своє місто. Щоб потрапити в місто Добра, то нам доведеться виконувати різні завдання.
-Ви готові? Для цього оберіть той вид транспорту, на якому ви б хотіли дістатися до цього міста.
(Велосипед, автомобіль, літак, потяг, катер, повітряна куля). Тож вперед!
Стежина добра (роздати вирізані ступні дитячих ніг)
-Пропонуємо пройти Стежиною Добра. Роблячи крок ви повинні назвати добрі та ввічливі слова.
Вправа «Асоціативний кущ»
– Що таке, на вашу думку, доброта? Сплетемо «павутинку» до цього слова.
щедрість милосердя повага
турбота Д О Б Р О Т А радість
любов ласка допомога
Квіткова галявина настрою
-Пройшовши стежиною добра, ви потрапили на квіткову галявину настрою. Кожна людина повинна розрізняти людські почуття та емоції. Це допоможе прийняти правильне рішення у незвичних ситуаціях. Адже ми повинні співчувати, співпереживати, допомагати у біді та горі, вміти радіти за інших у хвилини радості.
Гра «Мій настрій» (роздати чорно-білі шаблони квітів)
-Кожен з вас має на даний час різний настрій. Подивіться на таблицю кольорів і розфарбуйте кожен свою квіточку, залежно від вашого настрою:
червоний – мені весело;
рожевий – я задоволений;
жовтий – я здивований;
синій – я спокійний;
фіолетовий – мені сумно;
чорний – мені не цікаво.
( Перегляд картинок, підсумок)
-Нехай чудовий настрій супроводжує вас протягом всієї подорожі.
Міст Мудрості
-Піднімемося на міст Мудрості. Щоб його перейти, треба скласти прислів’я про добро та добрих людей.
Де є добро, там зникає зло.
Добре діло роби сміло.
Не одяг красить людину, а добрі діла.
Добро не лихо, ходить по світу тихо.
Не роби комусь, що тобі не мило.
Добре ім’я краще багатства.
-Намагайтеся жити у мирі та злагоді з оточуючим світом, з навколишніми. Робіть добро не за дякую, а від щирого серця. В народі говорять: « Хто людям добра бажає, той і собі має.»
Хмаринка вчинків
Та не завжди так буває, як ми хочемо. Погляньте, на небі з явилася незвичайна хмаринка – «хмаринка вчинків». Пішов рясний дощ. Діти розкрили парасольки – яскраву та чорну.
Гра « Кольорові парасольки»
На дошку «впали» дощові краплинки, які розповідають про людські вчинки. Оцініть їх і підставте відповідну парасольку.
Яскрава – гарний, добрий вчинок, прояв милосердя.
Чорна – негативний вчинок, прояв неповаги, злості.
Парк дружби
Ось ми підійшли до парку дружби. Скільки різних дерев у ньому росте. Так само і у вас є багато друзів. Кожен друг – неповторний, найкращий. Йому можна довірити свої таємниці, він завжди прийде на допомогу, ніколи не залишить у біді. Це і є справжній друг.
Якщо друг у тебе є,
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити.
Тож без друга не прожити!
-Дивіться, яке велике дерево росте у парку! Це чарівне дерево дружби. Та на ньому немає жодного листочка, жодної квіточки. Давайте «оживимо» його.
Гра «Оживи дерево добра»
У кожного на столі лежать листочки, квіточки. Завдання: пригадати і записати зі зворотної сторони листочка (квіточки) добрі вчинки ваших друзів по відношенню до вас, до інших людей, добрі вчинки, які ви робили разом з друзями.
(Прикріплюють листочки до дерева.)
-Яка краса! Наше дерево замайоріло красою квітів та зелені, а наше життя збагатилося, красою добрих вчинків. Вдома самостійно створіть своє «дерево добрих справ і постійно поповнюйте його.
Будинок доброзичливих людей
-Подивіться, який чудовий будинок знаходиться поруч з парком. Не будинок, а справжній казковий палац! Прочитайте його назву.
– Як ви вважаєте, хто живе у цьому палаці?
– Дійсно, у цьому будинку поселилися добрі казкові герої.
Гра « Посели героїв у будинок».
Завдання: серед поданих героїв казок, мультфільмів обрати лише тих, хто є доброзичливим, хто має добре серце.
Попелюшка, Кіт Леопольд, мачуха, Крокодил Гена, Чебурашка, Шапокляк, миші, Баба Яга, Дюймовочка, Добра фея, Котигорошко, Лунтик, Снігова Королева, Дракон, Вупсінь та Пупсінь, зла чаклунка, Шрек.
У казках завжди добро перемагає зло, тому добрих героїв більше. Нехай же і на вашому життєвому шляху зустрічаються тільки добрі люди.
Музична скринька
-У будинку казкових героїв стоїть музична скринька. Подумайте, які пісні про добро, дружбу знаходяться у ній?
Діти слухають пісню «Шляхом доброти» (https://www.youtube.com/watch?v=ONJZ9s98G2c)
Вершина Доброзичливості.
-Ми підійшли до високої гори. Щоб піднятися на її вершину треба перевірити ваші вміння говорити добрі слова.
Гра «Скажи добре слово другу».
Завдання: діти один одному передають сердечко і говорять добре слово сусідові.
Читання вчителем вірша про добро
«Треба бути чемним, сину,
Люблять всі такі дитину.
Якщо ти когось вітаєш,
Ти йому добра бажаєш!»
Мама так мені казала,
Коли в школу проводжала.
Доброго усім вам дня!
Хочу я усіх вітати,
Хочу всім добра бажати.
Щоб для тих, кого вітав,
День насправді добрим став .( Г. Манів)
ІІІ. Підсумок заняття
-У кожного з нас живе маленьке сонечко. Це сонечко – доброта, яка живе у наших серцях. Вмійте дарувати тепло своїх сердець всьому живому, всім, хто оточує вас.
Добрик і Добринка.дуже задоволені, що ви відвідали їхнє місто. Ви піднялися на найвищу вершину у місті. Ви стали ближче до сонечка, яке дарує вам світло і тепло. Тож подаруйте і ви своє тепло сонечку.
Гра «Подаруй долоньку сонечку»
(Виконання колективної аплікації)
У дітей лежать вирізані з паперу долоньки, які вони прикріпляють до сонечка.
Освітлюйте і ви всім шлях
Як сонце з висоти!
Хай сяє усмішка в очах
Будь завжди добрим ти!
МІСТО ДОБРА
щедрість милосердя повага
турбота
доброта радість
любов
ласка допомога
Де є добро,
там зникає зло.
Добре діло
роби сміло.
Не одяг красить людину,
а добрі діла.