Розробка уроку: "Прикметник як частина мови. Морфологічні ознаки. Синтаксична роль"

Про матеріал
Конспект уроку з мови для 6 класу за темою "Прикметник". Містить завдання спрямовані на розвиток комунікативних умінь. В конспекті є кілька творчих завдань, проблемне питання.
Перегляд файлу

Тема: Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Цілі уроку:

- актуалізувати та поглибити знання учнів про прикметник як про частину мови, отримані в початковій школі;

- формувати вміння чітко визначати прикметники у мовленнєвому потоці, визначати морфологічні ознаки, вміти визначати функцію прикметника як члена речення, та роль у мові;

- розвивати комунікативні вміння, навички влучно використовувати прикметники у мовленні, сприяти розвитку образного мислення учнів;

- сприяти розвитку критичного мислення;

- виховувати любов до рідного слова

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: мультимедійна дошка, ноутбук, презентаційний матеріал, картки із завданнями, різнокольорові олівці, схеми-розмальовки

Епіграф:                 СОЛОВЕЙ МОВЧИТЬ НА ДУБІ
У годину вечорову –
Зачудовано і любо
Слуха нашу рідну мову.
І коли б він став шукати
Слів до пісні чарівної,
То набрав би їх багато
З мови нашої живої.
Григорій Вієру

І. Етап формування позитивної мотивації учнів

Вчитель: “Ну щоб здавалися слова,

Слова та й годі, більш нічого...”, але насправді слово має велику силу, навіть більшу ніж це собі можна уявити. Саме завдяки вмінню говорити кожен з нас розумнішає, навчається спілкуватись з один одним, вчиться думати, формулювати висловлювання. Тож сьогодні ми продовжимо знайомство з цариною слів, особливо зосередивши увагу на тих, що допомагають нам зрозуміти колір, розмір, почуття.

ІІ. Етап Актуалізація опорних знань

На сьогоднішньому уроці ми будемо повторювати й поглиблювати ваші знання про одну із частин мови, а саме про прикметник.

Бджолиний рай, де сріберна роса

Вмиває зорі ранні й вечорові,

Калиново-жоржинова краса -

Який розмай в природі - і у мові.

То українська лагідна душа

Так словом рідним молиться й співає,

Красу земну - у мові залиша:

Прикметник всі ознаки називає.

У нас не кажуть байдуже:- Земля,

 Але "родюча", "щедра" чи "рідненька"...

 І мовить мати про своє маля:

 - Моє кохане, золоте, любеньке...

Про все у світі суще - всі дива -

Прикметник відкриває таємниці:

 - Який? Яка? Які? - живі слова...

І мова рідна грає та іскриться.

З іменником прикметник заодно,

Бо їм у парі йти у мові личить,

 Але ось рід, відмінок і число

Проблемне питання: Як ви зрозуміли із вірша, чому прикметник вивчається після вивчення іменника?

(учні відповідають)

 Прикметник у іменника позичить.

 Якщо ж у кого сумнів, може, є,

 Прикметник, друзі, це не забаганка,

Він визначає точно, що - чиє:

Усмішка мамина і татова співанка...

Між мов земних космічно так звучить

Пречисте наше українське слово.

Тож бережімо, друзі, для століть

Душі багатство і багатство мови.

 

ІІІ. Етап Вивчення нового матеріалу

1. Робота з таблицею «Прикметник» (за підручником О.П. Глазова стор.)

2. Інтерактивна вправа: “Скупляймось у крамниці”. З-поміж наведених слів необхідно придбати лише ті, що є прикметниками і записати у зошит.

Глибокий, блакитний, блакить, зелений, зелень, зеленіти, мужній, мужність, мужніти, сірий, сірість, сіренький, низький, нижче, низенький, низина, щирий, шкіритися, спритний, спритність, щирість, бігти, ласка, ласкавий, красуня, краса.

  1. Гра “Утвори пару, поєднавши іменник з прикметником”: дощ, дерево, весна, степ, радість, поні, базіка і рання, сильний, маленький, нестерпний, широкий, розлоге, справжня.
  2. Творче завдання. Перепишіть текст, вставляючи пропущені слова за змістом.

Україна

Україна – це … води і … зорі, … сади, … хати, лани … пшениці, … та … ріки. Україна - … вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, … і … за Україну. Це … земля.

 

  1.  Виправити помилки в словосполученнях.

Зубна біль, крута насип, останній путь, широка степ, стародавня рукопис, зла собака, далека Сибір, нова рояль.

 

  1. Гра - пошукове завдання. Треба дібрати якомога більше епітетів до поданих слів.

Край, сонце, сміх, земля, небо.

  1. Завдання “Митці”. Учням роздаються картки з малюнками, які необхідно розфарбувати, дібравши 3 прикметника до слова, що повинні його охарактеризувати якнайточніше.

ІV Етап Узагальнення і систематизація набутих знань

  1. Обери правильну відповідь.

Прикметник – це самостійна частина мови, яка:

А) означає предмет;

Б) означає назву ознаки предмета або його приналежність;

В) означає кількість предметів;

Г) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх;

Д) означає назву дії предмета.

  1. Тож яка основна роль прикметників у мовленні?

V. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 лютого 2021
Переглядів
485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку