Тема уроку "Соціальне та культурне успадкування". Мета уроку: ознайомити учнів із соціальним та культурним надбанням в ході еволюційного розвитку Людини, розглянути ознаки властиві представникам різних народів.
Тема уроку: Соціальне та культурне успадкування.
Мета уроку: ознайомити учнів із соціальним та культурним надбанням в ході еволюційного розвитку Людини, розглянути ознаки властиві представникам різних народів. Формувати науковий світогляд учнів.
Тип уроку: Комбінований.
Методи: словесні, наочні.
Обладнання та матеріали: таблиці «Біологія людини», муляжі, малюнки представників різних рас.
Поняття та терміни: раса, європеоїдна, негроїдна, монголоїдна, австралоїдна раси,ізоляція, змішування, метиси.
Концепція уроку: Провести порівняння расових ознак, за якими відрізняються мешканці різних регіонів планети. Зосередити увагу на вплив адаптації на відповідні расові ознаки. Звернути увагу на фактори закріплення расових ознак – ізоляція та змішування. Обговорити питання як завдяки мові, мовленню й продуктивній діяльності вдосконалювалися психічні функції людини. Разом з учнями довести чому людина є істотою біосоціальною.
Література:
Хід уроку.
К. Лінней запропонував одну із перших наукових класифікацій народонаселення:євразійська (європеоїдна), екваторіальна (негроїдна), азіатсько-американська (монголоїдна), австралоїдна (мал.3.3 на 10 ст.).
Жан Луї Бюффон назвав основні групи людей расами. Під час міграції закріплювалися расові ознаки: копиця кучерявого волосся створює повітряний прошарок, що оберігає судини голови від перегріву; темний пігмент у шкірі пристосування до сонячної радіації; широкий ніс і великі губи –посилене випаровування вологи; в організмі світлошкірих за умов низької сонячної радіації синтезується вітамін D; вузький розріз очей оберігає очі від потрапляння піску.
Ознайомившись із текстом на ст. 10 поясніть , як впливає ізоляція (якщо людина має певну ознаку, але не залишає нащадків, то ця ознака може зникнути, і навпаки, дана риса може проявлятись масово) та змішування (метиси – результат шлюбів між індіанцями та європейцями) на рисові ознаки.
Постарайтесь назвати відмінності, що відрізняють вид Людина розумна від інших видів приматів.
Мисливство, створення знарядь праці, облаштування житла та інші види діяльності людини зумовили розвиток мови і мовлення, вдосконалювалися психічні функції людини (мислення, уява, пам'ять тощо), розвивався мозок. Таким чином поява суто людських ознак виду пов’язана з практичною діяльністю й суспільним способом життя.
Відповідні соціальні взаємодії формують людину від народження, де задовольняються біологічні потреби, формується її досвід, відбувається становлення особистості. Дитину від народження привчають до охайності, формування поведінки в соціумі, розвивають навички самообслуговування. У постійному спілкуванні малюка з дорослими формується мовлення дитини. Завдяки мовленню формується свідомість.
Що таке здоров’я, комфорт , вдосконалення середовища?
Наведіть приклади успіхи людства, що позитивно і негативно впливають на здоров’я людини, природи.
Наведіть приклади загроз, які несуть у собі «блага цивілізації», що посилено рекламуються.
Отже, щоб вибір поведінки був усвідомленим і спрямованим на збереження власного здоров’я, необхідно ретельно вивчати будову й закономірності функціонування організму людини.
Вивчити 3,4, вміти відповідати на запитання в кінці параграфа 3,4. Виконайте завдання «Працюємо разом» на ст. 14.