Стройова підготовка Урок №1: Стройове положення та прийоми зі зброєю. Мета: 1.Навчити учнів виконувати стройові прийоми зі зброєю; 2.Тренувати учнів у виконанні вивчених стройових прийомів; 3.Виховувати дисциплінованість, охайність, підтягнутість, уважність і наполегливість.
Мій кращий урок з курсу ,,Захист Вітчизни’’
Осипчук Валерій Михайлович,
Викладач предмета ,,Захист Вітчизни’’
ДНЗ Бердичівське ВПУ
План–конспект
проведення заняття з учнями __________
Тема: Стройова підготовка
Урок №1: Стройове положення та прийоми зі зброєю.
Мета:
Місце проведення: Стройовий майданчик.
Час проведення – 45 хв.
Навчальні завдання:
Навчитися виконувати прийоми : а)"автомат – на груди " , "на ремінь’’;
б)"зброю за спину" , "на ремінь" із положення "за спину";
в) з автоматом на послаблення (підтягнення) ременя.
Навчальні посібники: підручник "Захист Вітчизни" ст. 90-93; Стройовий статут ЗСУ; Виносний комплект плакатів зі стройової підготовки; Дзеркало для особистої перевірки правильності виконання стройових прийомів.
Хід уроку
І. Вступна частина -11 хв.
1.1. Шикування відділення командиром відділення.
Командир відділення перед початком уроку повинен уточнити в учителя місце шикування та форму одягу – вишикувати відділення за допомогою таких команд: "Відділення, до мене" , "У дві шеренги - ставай" (до 5 осіб – в одну шеренгу). Шикування учнів здійснюється згідно з вимогами Стройового статуту. Після цього командир відділення стройовим кроком виходить зі строю, на другому кроці (на носку правої ноги) повертається ліворуч , зробивши один крок, зупиняється і повертається обличчям до строю.
1.2. Доповідь командира відділення про готовність до уроку.
Побачивши мене, командир відділення подає команду: "Відділення, рівняйсь. Струнко. Рівняння – ліво-РУЧ (право-РУЧ)" . Учні виконують поворот голови в мій бік, а командир відділення прикладає руку до головного убору, повертається до мене, приставляє ногу та рухається до мене на відповідь. Після подачі команди командиром відділення я прикладаю руку до головного убору та стройовим кроком рухаюсь назустріч командирові відділення. За два-три кроки ми зупиняємося і командир відділення доповідає: "Товаришу майор, учні 11 класу для проведення заняття із "Захисту Вітчизни" вишикувані. Відсутній – Данилюк (хворий). Командир відділення – учень Загинайло". По закінченні доповіді командир відділення дає мені дорогу, зробивши крок із поворотом у бік фронту. Я починаю рух до строю. Коли я зрівнююсь з командиром відділення, той повертається і починає рухатися за мною тримаючи дистанцію у 2-3 кроки. Перед строєм ми зупиняємося та повертаємося до нього обличчями. Я виголошую привітання:
"Доброго дня , товариші учні". Учні відповідають: "Бажаємо здоров’я, товаришу майор" . Я подаю команду "Вільно" та опускаю руку. Командир відділення дублює команду "Вільно" і теж опускає руку. Віддаю команду "Стати до строю", командир відділення прикладає руку до головного убору , відповідає: "Слухаюсь" та найкоротшим шляхом повертається на своє місце.
1.3. Огляд зовнішнього вигляду.
Я подаю команду: "Відділення, СТРУНКО. Перша шеренга, два кроки вперед, кроком - РУШ". Учні виконують команду і я проходжу між шеренгами, оглядаючи кожного учня. Помітивши недолік, зупиняюсь перед учнем, на що учень відповідає: "Учень Птах". Вказую на недолік (поправити головний убір, підтягнути ремінь), учень відповідає: "Слухаюсь", але до відповідної команди не починає виконання. Оглянувши всіх і зробивши зауваження, даю команду "Заправитись" , після якої учні виправляють вказані недоліки. Після цього викладач шикує відділення у двошеренговий стрій.
1.4. Тренування, виконання стройових елементів.
Після огляду учнів я повідомляю про початок тренування таких компонентів:
"Відділення - РІВНЯЙСЬ. СТРУНКО. На перший, другий - РОЗРАХУЙСЯ". Виконуємо тренування за номерами . " Перші номери, вийти зі строю на три кроки". Виконують. Загальна команда для перших та других номерів: "Право-РУЧ", "Ліво-РУЧ". "Перші номери, стати до строю", "Другі номери, стати до строю". Виконувати стройові прийоми необхідно з дотриманням вимог Стройового статуту Збройних сил України. Потрібно виправляти помилки.
ІІ. Основна частина – 25 хв.
Перед вивченням прийомів зі зброєю показую учням , як автомат носять у положенні "на ремінь", "на груди", "за спину". Під час показу пояснюю :
Після цього приступаю до вивчення першого питання.
2.1. Виконання прийомів "автомат на груди", "на ремінь"
Прийом виконується за командою "Автомат на груди!". Автомат "на груди" із положення " на ремінь" береться на три рахунки. Я показую порядок виконання прийому в цілому і окремо, а потім переходжу до вивчення його роздільно за командою "Автомат на груди!, роздільно: роби – раз, роби – два, роби – три! ". За командою "Роби раз! " подати праву руку за ременем трохи вгору, скинути автомат з плеча й, підхопивши його лівою рукою за ложе й дулову накладку, тримати перед собою вертикально магазином ліворуч, дуловим зрізом – на висоті підборіддя.
Під час виконання цих дій звертаю особливу увагу на те, щоб учні, знімаючи автомат правою рукою з плеча, корпус тіла не згинали, дотримувались правил стройового положення і не віддаляли автомат від корпуса. Ці дії треба виконувати спершу в повільному темпі , а потім темп поступово збільшувати.
Коли дії на першому рахунку учні виконуватимуть правильно, я переходжу до вивчення дій за другим і третім рахунками.
За рахунком "Роби два " правою рукою відвести ремінь праворуч і перехопити його долонею знизу так, щоб пальці були напівзігнуті й повернені на себе, одночасно просунути під ремінь лікоть правої руки.
За рахунком "Роби три " закинути ремінь за голову, взяти автомат правою рукою за шийку приклада, а ліву руку швидко опустити.
Під час виконання дій за третім рахунком стежу за тим, щоб учні, закидаючи ремінь за голову, праву руку з ременем тримали якомога вище і, закинувши ремінь, швидко переносили її на шийку приклада, лівою рукою підтримували автомат, доки він не повисне на ремені, а потім швидко опускати руку вниз.
Після роздільного прийому з автоматом "на груди " роздільно пропонується одразу перейти до вивчення прийомів "на ремінь", а потім розпочати тренування у виконанні обох прийомів одночасно.
Автомат з положення "на груди " береться на ремінь, на три рахунки за командою "На ремінь! ". Для цього подається команда: "Автомат на темінь, роздільно: ", роби – два, роби – три!".
За рахунком" Роби – раз" лівою рукою взяти автомат за ложе та дулову накладку знизу й, подаючи його одночасно трохи вперед угору, вивільнити праву руку з-під ременя, охопити нею шийку приклада і тримати автомат. На рахунок "Роби – два", піднімаючи автомат вгору, перекинути ремінь через голову й тримати зброю перед собою вертикально, магазинам уліво, дуловим зрізом на рівні підборіддя. На рахунок "Роби - три " правою рукою взяти ремінь за його верхню частину й закинути автомат за праве плече в положення "на ремінь", а ліву руку швидко опустити вниз.
Під час виконання прийому викладач стежить, щоб за рахунком" Роби – два" учні не нахиляли корпус і голову, а піднімали автомат як найвище, щоб не скинути ременем головний убір. Під час виконання дій за рахунок "Роби - три" треба стежити за правильним закиданням автомата лівою рукою за плече. Учень повинен, не повертаючи корпус, різким рухом лівої руки праворуч і назад направити автомат за праве плече. У той же час, коли автомат рухається на своє місце, кисть правої руки йде по ременю вниз, учень натягує ремінь і тим самим виключає можливість пошкодити себе стволом, а ліктем не дає автомату вийти з-за плеча.
Після вивчення прийомів окремо переходжу до тренування в цілому. Під час тренування вимагаю від учнів правильного і чіткого виконання прийомів кожним учнем і виставляю оцінки, потім переходжу до вивчення наступного прийому.
2.2. Виконання прийомів " зброю за спину" та "на ремінь" із положення "за спину"
Вивчення прийому "зброю за спину" доцільно розпочати з відпрацювання по елементах, а потім в цілому. Спочатку я зразково показую виконання прийому, одночасно пояснюючи дії. Для вивчення прийому подається команда: "Зброю - за спину, роздільно роби – раз , роби – два ".
За рахунком "роби – раз" лівою рукою взяти ремінь трохи нижче правого плеча, а правою – за приклад. За рахунком " Роби – два " правою рукою трохи підняти зброю вгору, а лівою закинути ремінь за голову на ліве плече, зброю та руки швидко опустити.
Після вивчення прийому "зброю за спину" на два рахунки доцільно одразу перейти до вивчення прийому "на ремінь" з положення "за спину" , а потім перейти до тренування обох прийомів одночасно.
При цьому зауважую, що для переведення автомата з положення "на груди" в положення "за спину" та з положення "за спину" в положення "на груди" зброю попередньо беруть в положення "на ремінь".
Закінчивши відпрацювання цього прийому, приступаю до вивчення наступного питання.
2.3. Виконання прийому з автоматом на послаблення (підтягнення ременя)
У разі потреби послабити (підтягти) ремінь подається команда "Ремінь послабити (підтягти) ".
За підготовчою командою автомат узяти в праву руку. За виконавчою командою зробити півоберта праворуч, одночасно відставити ліву ногу на крок ліворуч і, нахилившись уперед, уперти зброю прикладом у стопу лівої ноги, а стволом покласти на згин правого ліктя; ноги в колінах не згинати; тримаючи правою рукою пряжку ременя, лівою рукою послабити (підтягти) ремінь і без команди прийняти стройове положення.
ІІІ. Заключна частина – 5 хв.
3.1. Закріплення вивченого матеріалу, стройових прийомів – 3хв.
Питання для закріплення:
А) на ремінь;
Б) на груди;
В) за спину.
3.2. Підсумки заняття, оголошення оцінок -1 хв.
Оцінювання стройової підготовки
Техніка виконання кожного прийому оцінюється:
Високий рівень – прийом виконано правильно, згідно з вимогами Стройового статуту.
Достатній рівень – прийом виконано правильно, але допущена 1 помилка.
Середній рівень – прийом виконано правильно, але допущено 2 помилки.
Початковий рівень – прийом виконано неправильно або допущено 3 помилки і більше.
Індивідуальна оцінка зі стройової підготовки виставляється з оцінок, одержаних за виконання семи прийомів.
"12" – якщо всі прийоми виконані на високому рівні.
,,11" – якщо 1 прийом виконано на достатньому рівні, а інші – на високому.
"10" – якщо 2-3 прийоми виконано на достатньому рівні, а інші – на високому.
"9" – якщо більше 3 прийомів виконано на достатньому рівні, а інші на високому.
"8" – якщо 1 прийом виконано на середньому рівні, інші – на достатньому і високому.
"7" – якщо 2-3 прийоми виконано на середньому рівні, інші – на достатньому і високому.
"6" – якщо більше 3 прийомів виконано на середньому рівні, а інші – на достатньому і високому.
"5" – якщо 1 прийом виконано на початковому рівні.
"4" – якщо 2-3 прийоми виконано на початковому рівні.
"3" – якщо більше 3 прийомів виконано на початковому рівні.
"2" – якщо всі елементи виконані на початковому рівні.
"1" – якщо учень не виконав правильно жодного елемента.
3.3. Оголошення домашнього завдання – 1 хв.
Опрацювати теоретично ст. 90-93 підручника "Захист Вітчизни"