Розробка уроку "Технологія виготовлення вишитих виробів". 6 клас

Про матеріал
Урок на тему: "Технологія виготовлення вишитих виробів" 6 клас. Практична робота: Складання технологічної послідовності виготовлення вишитого виробу. Вишивання елементів візерунка. Види вишивальних швів . Шов «косий хрестик». Мета (формувати компетентності) : предметні (формувати знання учнів про технологічну послідовність виготовлення вишитого виробу, ознайомити з технологією виконання ручних швів («косий хрестик»), вдосконалювати вміння використовувати вивчені шви під час виготовлення виробу, розрізняти шви за технікою та способом виконання; удосконалювати практичні навички роботи; виховувати старанність, повагу до української стародавньої культури, культурно-історичних традицій, почуття міри, пропорцій, кольорових сполучень; естетичних смаків у дівчат). ключові (уміння вчитися: самооцінювання досягнень і помилок; застосовування вивчених швів при вишиванні, готовність створювати нові творчі ідеї та розвиток здібностей; ініціативність: прагнення до творчої самореалізації; відповідальність за особистий результат; готовність до комунікації, розуміння значущості своєї діяльності для особистого розвитку; культура: толерантне ставлення до культури праці, бажання створювати вироби власними руками).
Перегляд файлу

  6 клас.

____________________________

____________________________

____________________________

____________________________

 

  ТЕМА. Технологія виготовлення вишитих виробів.

 Практична робота: Складання технологічної послідовності виготовлення вишитого виробу. Вишивання елементів  візерунка. Види вишивальних швів . Шов «косий хрестик».

 

              Мета (формувати компетентності) : предметні (формувати знання учнів про технологічну послідовність виготовлення вишитого виробу, ознайомити з технологією виконання ручних швів («косий хрестик»), вдосконалювати вміння використовувати вивчені шви під час виготовлення виробу, розрізняти шви за технікою та способом виконання; удосконалювати практичні навички роботи; виховувати старанність, повагу до української стародавньої культури, культурно-історичних традицій, почуття міри, пропорцій, кольорових сполучень; естетичних смаків у дівчат).

ключові (уміння вчитися: самооцінювання досягнень і помилок; застосовування вивчених швів при вишиванні, готовність створювати нові творчі ідеї та розвиток здібностей; ініціативність: прагнення до творчої самореалізації; відповідальність за особистий результат; готовність до комунікації, розуміння значущості своєї діяльності для особистого розвитку; культура: толерантне ставлення до культури праці, бажання створювати вироби власними руками).

Інструменти, матеріали, наочність: ілюстрації та зразки вишивок, виріб за вибором учнів і матеріали для вишивання, інструкційні картки.

Об’єкт праці: виріб за вибором учнів.

Тип уроку:комбінований.

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

• Перевірка присутніх на уроці.• Перевірка наявності матеріалів та інструментів, необхідних на уроці.

Прийом «Розминка»

Роз’єднати слова і прочитати  прислів’я. Пояснити зміст прислів’я.

Невмілійшвачцііголказниткоюзаважає.

Картки-завдання.

Скласти з букв кожної групи слова, яке стосується теми уроку.

Лі-му-не           (муліне)                                ка-гол               (голка)

Ці-жи-но           (ножиці)                              ток-перс-на      (наперсток)

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Відповіді на питання(усно), деяким учням роздаються картки з запитаннями (індивідуально):

1. Що називають вишиванням? Вишивання-вид декоративно-ужиткового мистецтва, техніка прикрашання виробу ручними або машинними швами.

2. Що таке орнамент?(візерунок або узор, побудований на ритмічному повторенні геометричних елементів, стилізованих тваринних чи рослинних мотивів).

3.Що таке рапорт орнаменту?(найменша частина орнаменту, яка ритмічно повторюється)

4.Що таке стилізація?(це Спрощення, творча переробка форм реального світу з художнім узагальненням)

5.Що таке ескіз візерунка?(це малюнок,виконаний від руки, з дотриманням на око пропорцій між частинами предмета)

6. Які є техніки вишивання?(Лічильні і вільні)

7. Які шви належать до лічильних технік?(Хрестик, штапівка, лиштва,мережки)

8. Як виконують лічильні шви?(за точним розрахунком ниток на тканині)

2. Скласти технічний опис вишитого виробу, виготовленого в попередніх класах учнями. Кожний отримує вирів, оздоблений вишивкою та по запропонованій схемі проводить опис (вид виробу — рушничок,серветка):

– якої форми;

– краї оброблені … швом;

– для композиції вибрані … шви;

– які орнаменти використані;

– у якій гамі кольори;

– які додаткові шви використані у вишивці тощо.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Що вам відомо про вишивки ? А якщо повернутись на багато віків назад у минуле, то, на вашу думку, що спонукало людей взяти голку в руки і почати вишивати?

З цього приводу складено дуже багато легенд і я розповім одну з них.У дивовижно красивому місці, у маленькій хатинці жила чарівна україночка Василинка. Ця тендітна добра дівчинка була зачарована красою навіть маленької пелюстки від квітки, різнокольорових пір’їнок дивовижних пташок. Одного сонячного, весняного ранку дівчина, оглянувши всю красу, що навколо, відчула дивовижне піднесення: “О,якби я хотіла ці квіти, оці пташечки, оцю красу природи побачити на своєму одязі.” І вирішила Василинка оздобити свою лляну сорочку, яку зшила їй бабуся. Взяла вона лляні нитки пофарбувала у жовтий колір в цибулинні, з калинових ягід –у червоний колір, з березових бруньок –  у зелений, а з волошок – у блакитний. І вишила вона на безкінечній лінії блакитного неба – жовте сонечко, промені якого ніжно торкалися кетягів червоної калини. І коли Василинка вишивала, вона мріяла лише про одне – уберегти своїх рідних від всього злого, що є на землі. Бо вона бажала їм синього чистого неба, жовтого теплого сонця, гарячої, як червона калина – любові. Саме тому вишивки на сорочках і рушниках стали для українського народу оберегами!

 Обереги для українського народу – це магічні засоби боротьби з ворожою, переважно з “нечистою силою”, охорона перед злом та поклик зберігати все духовне добро.  Кожна господиня бажала оздобити свою оселю своїми неповторними рушниками, серветками,  скатертинами

IV. Повідомлення теми уроку

Складання технологічної послідовності виготовлення вишитого виробу.

V. Постановка завдань перед учнями

Знати: технологію виконання швів, характеристику, правила безпечної праці під час виконання практичної роботи.

Уміти: виконувати лічильний шов «косий хрестик» в два ходи.

VI. Вивчення нового матеріалу.

1.Складання технологічної послідовності виготовлення вишитого виробу:

-визначення об’єкта праці (рушник), обгрунтування вибору;

-добір  тканини полотняного переплетення(бавовна чи льон), нитки для виготовлення та оздоблення вибраного об’єкта праці. За потреби продекатируй тканину. Перевір нитки на стійкість фарбування.

-визначення розміру майбутнього виробу(30см*40см); Підрівняти тканину, намітити ширину і довжину - витягнути крайню нитку і по її сліду вирізати зайву тканину(по всім чотирьом сторонам до суцільної нитки.)

-визначення способу обробки країв виробу(обробка торочками, закріпленими швом «мережка одинарний прутик»);

-розмічання місця мережки та місця припусків на шов для інших сторін рушника (шовом «у підгин з закритим зрізом» закріпленого ручним швом «козлик»);

- обрати вид орнаменту (рослинний, рослинно-геометричний, зооморфний, геометричний;

-визначення місця для вишивання візерунків та оздоблювальних лічильних швів;

-розробка узору для вишивання, визначення техніки виконання (швом «косий хрестик»);

-добір кольорової гами; використовувати не більше 3-4 кольорів;

-в залежності від товщини ниток переплетення в тканині треба обрати кількість ниток муліне для вишивання серветки;

-визначення строку виконання(годин)  вишитого виробу;

-під час вишивання використовуй потрібну техніку виконання.

- остаточно оброби виріб: прання, прасування, виведення плям.

-проконтролюй та оціни виготовлену вишивку;

-підготуйся до презентації виробу, оздобленого вишивкою.

Учні записують план у зошит.

Добре поєднуються в композиціях такі кольори:

 Червоний – із чорним, жовтим, сірим, коричневим, бежевим, жовтогарячим, синім, білим;

 Синій – із сірим, блакитним, бежевим, коричневим, жовтим, рожевим, золотавим;

 Жовтий – з коричневим, чорним, червоним, жовтогарячим, сірим, блакитним, синім, фіолетовим;

 Зелений – з темно-жовтим, лимонним, салатним, сірим, жовтим, жовтогарячим, коричневим, чорним, кремовим.

2. Хрестикові шви.

Техніка вишивання «хрестиком» — одна з найдавніших і найулюбленіших у народних вишивках. Ним вишивали переважно сорочки, рушники. Зараз цей шов дуже поширений в оздобленні скатертин, диванних подушок, килимів, сумок, панно, серветок. У різних регіонах України ця техніка має свої особливості колірної гами, композиції розміщення на виробах. Так на Слобожанщині хрестики вишивали червоними та чорними нитками або червоними та синіми. На Заході України вишивки хрестиком багатоколірні — чорними нитками в поєднанні із зеленими, коричневими, вишневими, помаранчевими. Хрестиком краще за все вишивати по канві, можна також по рахунку ниток на тканинах полотняного переплетення, по витягнутих уздовж і впоперек нитках так, щоб утворилися квадрати.

Починають освоювати цю техніку з найпростіших узорів, поступово переходять до складних, багатоколірних. Технологія виконання.

Шов виконують зліва направо. Краса цих швів залежить від точності та порядку накладання стібків: верхні стібки мають перетинати нижні в одному напрямі, мати однакову довжину, довжина стібків і товщина нитки повинні бути такими, щоб не було видно тканини. Різновидів хрестикових швів безліч, а ми будемо сьогодні знайомитися лише з деякими з них.

ШОВ «КОСИЙ ХРЕСТИК» в два ходи:

Цей шов однобічний, утворюється з двох діагонально перехрещених стібків. Виконують його за два прийоми:

• в горизонтальному;

• вертикальному;

• діагональному напрямах.

Вишивання косих хрестиків по горизонталі.

Вимоги до виконання ст.119:

1.Необхідно стежити, щоб стібки хрестика перехрещували нижні в одному напрямку.

2.На виворотньому боці має бути ряд вертикальних стібків.

3. Закріпити нитку петлею.

4. Виконувати шов зліва направо, прошиваючи ряд діагональних стібків, направляючи голку зверху вниз.

5. На зворотному шляху виконати другий ряд діагональних стібків.

6.Кінці ниток ховати з лицьового боку під загальним настилом стібків.

http://www.subject.com.ua/textbook/work/6klas_1/6klas_1.files/image197.jpg

http://www.subject.com.ua/textbook/work/6klas_1/6klas_1.files/image196.jpghttp://notatka.at.ua/_pu/16/s30595373.jpg

ІІ УРОК

VІІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА

1.Повторення правил безпечної праці під час виконання практичної роботи.

Вступний інструктаж.

1.Підготовка інструментів і матеріалів, необхідних для роботи.

2.Послідовність виготовлення виробу.

3.Правила безпеки праці, санітарії та гігієни.

4.Самостійне виконання практичної роботи.

 Індивідуальне опитування на картках.

Кожному учню  роздається картка з запитаннями (5хв). Перевірка.

1.Голки та шпильки слід зберігати в ___________.

2.Виконуючи роботу, вибір слід тримати на відстані ____ см від очей.

3.Не можна користуватися ___________ голками й шпильками.

4.Ножиці зберігати   ___________.

5.Передавати ножиці ___________.

6.Перед початком роботи вдягти ____________.

7.Робити перерви для відпочинку очей через кожні _______ хвилин.

8.Нитку відрізувати ножицями, а не __________.

9.Не брати голку до ________, не вколювати в ______, залишати в _____.

10.Якщо голка зламалась, її уламки _______.

11.Після закінчення роботи прибрати ___________________________________.

12.Сидіти під час вишивання слід____ ________________

2. Послідовність виконання роботи

1.  Прошивання шва «косий хрестик».

2.  Виготовлення вишитого виробу.

Учні виготовляють виріб, обраними видами швів та швом «косий хрестик».

3.    Перевірити якість виконаних робіт.

4.    Роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці.

Поточний інструктаж.

1.Контроль якості виконуваних робіт.

2.Аналіз недоліків у роботі і їх усунення.

VІІІ. Закріплення нових знань та умінь учнів.

1. Що нового дізналися на уроці? Чи виникли труднощі під час виконання шва «косий хрестик»?

Назвіть вимоги до виконання шва «косий хрестик»?

2.Прийом «Знайди пару»

Кожен учень отримує конверти з картками. Необхідно до кожної картки (А-В) підібрати пару. Перевірка завдання проходить у формі взаємоконтролю.

А поверхнево-нашивні                                       1.качалочки

Б прозорі шви                                                       2.хрестик

В лічильна гладь                                                  3.мережка

ІX. Заключна частина. Підсумки уроку.

1.Рефлексія.

Прийом «Закінчи речення»

В мене вийшло…

Було складно…

2.Аналіз кращих робіт учнів.

3. Оцінювання виконаної роботи.

4.Контроль прибирання робочих місць.

5.Робота зі щоденниками учнів.

XІ. Домашнє завдання.

1.Підготувати необхідні матеріали та інструменти для роботи.

2.Виконивати тренувальні вправи на виконання шва «косий хрестик».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Мельник Тетяна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондарєва Катерина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
4568
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку