Урок для 8 класу "Типи хімічних зв'язків. Розв'язування задач". Мета:
- продовжувати формувати вміння і навички учнів визначення типів хімічних зв'язків у речовинах, визначення валентності ХЕ у різних молекулах сполук, вміння написання структурних і електронних формул речовин, визначення полярності зв'язку речовин;
- розвивати вміння чітко формулювати і висловлювати свої думки, працювати над завданням за стислий проміжок часу;
- виховувати добре, толерантне ставлення по відношенню до однокласників та при роботі в різних групах.Тема: Типи хімічних зв’язків. Розв’язування задач.
Мета: - продовжувати формувати вміння і навички учнів визначення типів хімічних зв’язків у речовинах, визначення валентності ХЕ у різних молекулах сполук, вміння написання структурних і електронних формул речовин, визначення полярності зв’язку речовин;
Тип уроку: формування вмінь і навиків.
Форма уроку: проходження лабіринту.
І. етап орієнтації Добрий день діти , гості! Я рада нашій зустрічі. Яка надіюсь, буде позитивною, плідною і цікавою. Це нам допоможе краще вивчити ключові моменти теми: «Хімічний зв’язок та будова речовин. Ця тема, як ви пам’ятаєте складається із 2-х різних підтем перша – «Хімічний зв’язок та будова речовин», друга – «Окисно-відновні реакції» дуже важка тема. Сьогоднішній урок за планом 4-й, але являється останнім по вивченню першої підтеми. Бажано б сьогодні як наймаксимальніше навчитися визначати типи хімічних зв’язків у речовинах та писати структурні формули . І ці знання ви могли б використати для розв’язування завдань на уроках і на контрольній роботі.
ІІ. Етап визначення мети і проектування Які ж задачі ми поставимо перед собою сьогодні на уроці? (2хв)
Щоб ви щоб ви хотіли краще навчитись робити, знати по цій темі? Щоб легше вам було визначитись подивіться на деякі запропоновані вам цілі, які підходять ми виділимо , які ще потрібно допишемо.(На плакаті написані цілі, зачитуємо, а діти пропонують їх розглядати чи ні, то відмічаємо та нові деякі дописуємо).
Таблиця Цілі уроку: - повторити визначення різних типів хім.зв’язку;
Дякую. Отже цілі поставили ми перед собою і достатньо високі, тож починаємо плідно працювати.
ІІІ. Етап організації виконання плану діяльності.
Щоб розпочати рух по лабіринту виберіть якою стрілкою будемо рухатися та яка перша ваша перешкода. Нд: стрілка зелена та перша перешкода Nа – пропоную виконати 1 зд у четвірках(всього 6 четвірок) На партах у вас є пронумеровані зд, тому візьміть під №1.
Перешкода Nа- зд№1 Визначити тип хім.зв’язку у речовинах (3хв) Біля дошки працюють 6 учнів по представнику з кожної четвірки:
Поки працюють учні біля дошки а ін. на місцях Мозковий штурм: 1) хім.зв’язок – це?; 2) які типи хім.зв’язку ви знаєте?; 3) ков. полярний зв’язок – це?; 4) зв’язок – це?; 5) ков.неполярний зв’язок – це?
(відповідь: 1) ков.неполяр. зв’язок; 2) йонний зв’язок; 3) ков.поляр. зв’язок; 4) ков.поляр. зв’язок; 5) всі ков.поляр. зв’язки; 6) Nа – О йонний, а ін. всі ков.поляр. зв’язки;
Перешкода О2 (включає 2 зд)
Зд№2 Визначити тип хім.зв’язку у речовинах.(2хв)( Пропоную працювати в парах з перевіркою сусіда (1хв) це оформляємо як мінісамроботу – на виданих листках є 6 різних варіантів. Напишіть своє ПІ)
Так, виконувати самостійно 1-2хв, закінчити, обмінятись із сусідом - 1хв перевірка. Здати мені листочки самостійні. Поки збираю
Мозковий штурм№2 – Чим відрізняється йонний та ков.поляр. зв’язок?
(Крім того, відкриваю заховані відповіді на сам роботу всі 6 варіантів, щоб учні перевірили себе відразу і побачили не точності або навпаки.)
Зд№3(перешкоди О2 ) Визначити тип хім. зв’язку за допомогою електронів.(4-5хв). ( Пропоную працювати рядами )
Івт – 1ряд: а) К2О; б) LіСlО4; ІІ.вт – 2ряд: а) Lі3N; б) NаNО3;
Молодці! З цим зд ви теж справилися, рухаємося далі зеленими стрілками і перешкода остання Аl
Перешкода Аl зд№4 Визначити полярність зв’язку речовин(2хв) ( пропоную попрацювати варіантами, а відповідь складання ряду полярності візьмуть всі.)
Мозковий штурм№3 – Яка формула існує для визначення полярності зв’язку речовин?
Зд№4виконуємо так : 2учні на дошці , а 4 рядами на місці.
Формула: дельта ЕН(хім зв)= ЕН(ХЕ з більшою ЕН(ХЕ)) - ЕН(ХЕ з меншою ЕН(ХЕ))
1вт: NО2; 2вт: LіF; 3вт: Аg2О; 4вт: ОF2; 5вт: СаО; 6вт: Nа2О;
(відповідь: 1) ЕН(N-О)= ЕН(О) – ЕН(N) = 3,5 – 3,07 = 0,43
- Речовина з найбільш полярним зв’язком це? (LіF) Який тип зв’язку у цій речовині? (йонний)
- Речовина з найменш полярним зв’язком це? (NО2) Який тип зв’язку у цій речовині? ( слаб. ков поляр)
- Яка закономірність полярності речовин? ( Чим більше значення різниці ЕН(ХЕ) тим полярніший зв’язок.)
Відповідь загальна : ряд полярності речовин -- NО2 - ОF2 - Аg2О – СаО - Nа2О - LіF
зд№5 Розв’яжіть задачу на визначення формули речовини та визначіть тип хім. зв’язку. (5хв) Пропоную попрацювати 6 рядами і 2 учні біля дошки задачі №4, №1, всі ін. на місцях.
Задача №1 Визначити Ме з формули речовини Ме(ОН)2 , знаючи що молекулярна маса речовини = 171. Визначити тип хім.зв’язку знайденої речовини. ( відповідь: Ва(ОН)2)
Задача №2 Визначити неМе з формули речовини неМеО2 , знаючи що молекулярна маса речовини = 64. Визначити тип хім.зв’язку знайденої речовини. ( відповідь: SО2)
Задача №3 Визначити Ме з формули речовини МеCl2 , знаючи що молекулярна маса речовини = 95. Визначити тип хім.зв’язку знайденої речовини. ( відповідь: МgCl2)
Задача №4 Визначити неМе з формули речовини Н3неМеО4 , знаючи що молекулярна маса речовини = 98. Визначити тип хім.зв’язку знайденої речовини. ( відповідь: Н3РО4 )
Задача №5 Визначити Ме з формули речовини Ме2О, знаючи що молекулярна маса речовини = 30. Визначити тип хім.зв’язку знайденої речовини. ( відповідь: Lі2О)
Задача №6 Визначити неМе з формули речовини неМеН4 , знаючи що молекулярна маса речовини = 16. Визначити тип хім.зв’язку знайденої речовини. ( відповідь: СН4)
Задача №7 Визначити неМе з формули речовини неМе2 , знаючи що молекулярна маса речовини = 32. Визначити тип хім.зв’язку знайденої речовини. ( відповідь: О2)
Задача №8 Визначити неМе з формули речовини неМеН3 , знаючи що молекулярна маса речовини = 17. Визначити знайденої речовини. ( відповідь: NН3)
Перевірка відповіді на заготовках.
ІV. Етап рефлексії та контрольно - оцінювальний .
Діти , ми попрацювали плідно. Та давайте знов звернемось до визначених і поставлених разом цілей уроку. Чи досягли поставленої мети ми сьогодні на уроці? Що було для вас цікавим? Що гірше давалось чи не зрозуміли ? Що сподобалось?
Так, я також дотримуюсь думки, що ви вмієте працювати, але деяким учням потрібно підучити ще теоріюі потренуватись в розв’язку завдань.
Мені дуже сподобалось, як працювали….
Трохи не доопрацювали, але також було багато позитивних моментів у відповідях, написанні структурних формул, визначенні типу хім.зв’язку речовин такі учні…
Іншим бажаю підтягнутися, бажаю активності і знань.
V. Етап ДЗ вивчити параграф - , повторити параграфи -
* впр № ст.
** впр№ ст.
Дякую усім за урок , бажаю успіхів!