Це розробка уроку навчання грамоти у 1 класі. Матеріал уроку можна використати вчителям на виховній годині в початкових класах та вихователям груп продовженого дня.Виховна мета уроку: виховувати ввічливість, інтерес до народних традицій, культурної спадщини українського народу,почуття глибокої поваги до предків,свої рідних і близьких, що неслидо наших днів і зберегли глибину символу- вишитого рушника, що захоплює красою, історією.
Тема. Опрацювання тексту «Хороші звичаї». Вправи на звуко – буквений аналіз слів.
Мета. Вдосконалювати навички читання, закріплювати знання учнів про вивчені звуки та букви, збагачувати словниковий запас. Виховувати в учнів ввічливість, інтерес до народних традицій, культурної спадщини українського народу, почуття глибокої поваги до предків, своїх рідних і близьких, що несли до наших днів і зберегли глибину символу – вишитого рушника, що захоплює красою, історією. Обладнання: вишивані рушники, саморобні книжечки, презентація, коровай, будиночки з паперу, розрізані малюнки, рушнички для танцю, аромолампа. Музичне оформлення: мелодії до пісні Андрія Малишка «Пісня про рушник», до танцю« Рушники», пісні « Суліко».
Епіграф до уроку: « Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього» (Максим Рильський)
Хід уроку
Щиро вітаю сьогодні вас я.
З давніх давен і понині
Вітаються так в Україні:
«Здоровенькі були!»
Хай вам ясне сонце світить у вікно щодня.
Гостей наших радо усіх зустрічаєм.
Для них привітання від класу ми маєм.
Ми хочем, щоб ви щасливі були,
Щоб діточки ваші здорові росли.
- А тепер станьте обличчям один до одного і посміхніться.
Прикладіть долоньки до свого серденька і передайте тепло свого серця товаришеві по парті .
2. Розчитування
- На уроці, щоб краще читати, треба язичок вам розімˊяти.
а) спів складів під мелодію пісні « Суліко»
Ла ло лу ли лі ли лі ле
Вна вно вну вни вні вни вні вне
Пла пло плу пли плі пла плу плі пли
Ска ско ску ски скі ске скі ски
б) читання піраміди слів; (Слайд 2)
в) читання «Блискавка»; (Слайд 3)
г) читання скоромовки ( за рухом руки вчителя: повільно, швидше, швидко).
Цап до цапа в гості йшов,
Цап дороги не знайшов. (Слайд 4)
На попередньому уроці ви читали текст «Про двох цапків»
- Чому ж цапки попадали у воду?
- Знайдіть у тексті, як це сталося.
(Учні читають по одному реченню ) .
Що б ви їм порадили? Яке продовження твору ви придумали?
(До побачення! Бувайте здорові! Всього найкращого!).
( Дякую, щиро вдячний, спасибі).
Сьогодні ви дізнаєтесь про давні звичаї українського народу.
Допоможе нам у цьому текст «Хороші звичаї». 1.Словникова робота (Слайд 6) До побачення; послуга – дія, вчинок, що дає користь; хлібом –сіллю; звичаї - правила поведінки; щиро – відверто, від усього серця; деревце̍; виши̍ваному; відˈїздить; домівка – дім, будинок. 2. Робота над текстом а) читання тексту учителем та учнями; а) перевірка сприймання. - Про які звичаї, описані в тексті ми уже говорили (Слова ввічливості) 3.Самостійне читання тексту При читанні зверніть увагу на речення із знаком оклику. 4. Фізкультвилинка під музику (Слайд 7) 5. Вибіркове читання - Прочитайте речення зі словами ввічливості. - В яких реченнях описуються інші звичаї нашого народу? - Яке речення ви запишете до своєї саморобної книжечки ? 6. Робота за малюнком - Кого ви бачите на малюнку? - Який звичай зобразив художник? 7. Танець – дарунок «Рушники» 8. Піднесення гостям короваю на вишиваному рушнику - Хлібом насущним гостей зустрічаєм, На рушникові рясному несем. Все найдорожче, що в серденьку маєм, Радісно друзям своїм віддаєм !
-Діти, а де ще за звичаєм використовують рушники?
VI. Презентація про вишиваний рушник (Слайди 8- 19) -- В яких звичаях використовували вишивані рушники? VII. Розповідь учнів про рушники – обереги родини Ви принесли сьогодні вишивані рушники – домашні обереги. Що ви можете розповісти про них?
( Діти розповідають, хто вишивав родинний рушничок, як звати маму, бабусю, прабабусю, показують їх фото в сімейному альбомі і що вони знають про них). Вчитель також показує рушник, який вишивала покійна мама і розповідає про нього.
Дивлюсь я мовчки на рушник, Що мати вишивала. І раптом гуси зняли крик, Зозуля закувала. Знов чорнобривці зацвіли. Запахла рута - мˈята. Десь тихо бджоли загули. Всміхнулась рідна мати. І біль у серці раптом зник, Так тепло – тепло стало… Дивлюсь я мовчки на рушник, Що ненька вишивала. VIII. Аромотерапія - А зараз закрийте очі і уявіть, що б ви вишили на рушнику? (Запалюю аромолампу з маслом сосни і лаванди). Звучить мелодія до пісні Андрія Малишка «Пісня про рушник» - То що ви вишили б на рушникові ? - Які квіти ? IX. Групова робота методом « Криголам» - Перед виконанням даного завдання повторимо про вивчені звуки - Які бувають приголосні звуки? (тверді, мˈякі, дзвінкі, глухі) - Які букви помˈякшують приголосні звуки? (ь, і, я,ю, є) - Які з них завжди помˈякшують приголосні звуки? - А в яких випадках помˊякшують приголосні звуки букви я,ю, є ?
(Кожному учню дається якась частинка квіточки. Діти повинні обˈєднати їх, щоб вийшла ціла квітка. Позначити у цій назві звуки , поставити наголос ).
Фіалка мальва хліб - А тепер поділіть слова на склади і поселіть у будиночки складів. X. Ознайомлення з поняттям «традиції», «обряди» - Діти, ми згадали лише кілька звичаїв, але їх так багато, що і перелічити важко. Звичаї передаються у спадок майбутнім поколінням. Це називається традиція. Але, щоб щось передавати, треба його мати. Звичаї і рідна мова обˊєднують людей в один народ. А традиції можуть бути, як загальнонародні, так і більш вузькі (професійні, сімейні, групові). - У нашій школі, наприклад, традиційно проводиться Свято першого і останнього дзвоника, різні предметні олімпіади, спортивні змагання, свята і вечори. - У сімˊях існує традиція шанобливого ставлення до батьків, до старших. І до хліба та води вчили ставитися з великою повагою і шаною. Народне прислівˊя говорить: «Хліб – батько, а вода – мати». А ще казали, що кожне джерело, яке вибивається з – під землі - це дар божий і його треба берегти й охороняти. Дітей навчали, що хліб святий і ним не можна гратися і кидати на підлогу. - А які традиції живуть у вашій сімˊї ? ( Відповідь учнів). - Так, це і зустріч Нового року, і святкування Різдва та Великодня , на ці свята і їжа традиційно готується. - Традиції повˊязані з обрядами. Слово «обряд» походить від слова обряжатися, прибиратися. Усі обряди, за винятком похоронних і поминальних, є радісними і святковими. Для кожної пори року є свої обряди. Їх дуже багато кожної пори року. А, оскільки, зараз весна, то зупинимось на деяких весняних обрядах.
XI. Презентація про весняні обряди ( Слайди 20 – 29)
- Діти, яке обрядове свято буде через два ні? (Сорок Святих)
- Що ви про нього дізналися? (Вчитель дарує дітям і гостям випечених з тіста жайворонків)
XII. Підсумок уроку. Рефлексія - Що нового ви сьогодні дізналися на уроці? - Що найбільше запамˊяталося? Поляна успіху - Якщо вам сподобався наш урок, то прикріпіть на поляну сонечко, якщо не дуже сподобався, то сонечко з хмаринкою, а якщо зовсім не сподобався – хмаринку.
- Дізнайтеся, які звичаї і традиції у вашій сімˊї. Розпитайте про це свою маму, бабусю, дідуся, тата. - В усіх народів світу існує таке повірˊя, що той, хто забуває звичаї своїх батьків, карається Богом і людьми.
Вивчайте звичаї і традиції нашого народу. Ці знання збагачують людину, роблять її мудрішою, а душу – світлою. (Слайд 30)
Хай сонечко для вас сяє
І серденько зігріває.
здоров̕я, щастя, радості й тепла
усім вам посилає!