Цікавий урок з української мови (навчання грамоти), який побудовний в їгровій формі. На ньому учні закріплять звукове значення вивчених букв: а, у, о, и, і, м, н, удосконалюватимуть уміння читати склади, слова і речення з вивченими буквами, навичку звукового аналізу слів, продовжуватимуть вчитися працювати з текстом. Урок сприяє розвитку зв'язного мовлення учнів, збагачуванню їх словникового запасу, виховує любов до книги. Під час фізкультхвилинок застосовується МПТ "ПіснеЗнайка", яка сприяє гармонійному розвитку учнів.
Карпенко Валентина Анатоліївна,
вчитель початкових класів
Білоцерківської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №5
вищої кваліфікаційної категорії,
старший учитель
Українська мова
1 клас
Розділ: Букварний період
Тема. Закріплення звукового значення вивчених букв, умінь читати з ними склади, слова і речення
Мета: закріпити звукове значення вивчених букв, вправляти учнів у читанні складів, слів і речень з вивченими буквами, продовжувати вчити працювати з текстом; удосконалювати навички звукового аналізу слів; розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховувати любов до книги.
Обладнання: каса букв, зображення дівчини-осені, жука-буквоїда, силуети сонечка, хмаринки, звукові фішки, картки-блискавки у вигляді осінніх листочків, картки для роботи в парах, записи на дошці, аудіозапис пісні «Сонце» (серія «ПіснеЗнайка»).
Тип уроку: урок формування умінь та навичок, урок-гра.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Учитель декламує вірш:
Не баріться – час настав
І дзвінок вже пролунав.
Підрівняйтеся швиденько
І сідайте всі тихенько.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
─ Сьогодні на уроці ми закріпимо вивчені букви та їх звукове значення, уміння читати з ними склади, слова і речення. Допомагатиме нам у цьому наша гостя. Відгадайте, хто вона.
Чарівниця ходить гаєм,
Пензлик у руці тримає.
І дерева, і кущі
В різнобарвні шати одягає. (Осінь.)
─ Молодці, діти! Так, це – Осінь. І вона приготувала для вас цікаві завдання.
─ Діти, а яка осінь? (Красива, щедра, мила, барвиста, різнокольорова, холодна ...)
─ А ще осінь – дощова. Часто ховає ясне сонечко за хмарами. От і сьогодні вона сховала сонечко за хмаринкою. Якщо ви будете добре працювати на уроці, то звільните сонечко.
ІІІ. Повторення та закріплення отриманих знань
─ Покажемо Осені, які букви ми вже вивчили. (А, у, о, и, і, м, н.)
─ Які звуки позначають букви а, у, о, и, і? (Голосні звуки.)
─ Які звуки позначають букви «ем» та «ен»? (Приголосні звуки: [м],[н],[н′].)
─ Щоб язичок був слухняним під час читання, Осінь підібрала для вас чистомовку. Прочитаємо її з дошки «дощиком».
Ін – ін – ін – настала осінь.
Ам – ам – ам – що вона принесла нам?
Ні – ні – ні – дощі рясні.
Ма – ма – ма – незабаром вже зима.
─ Назвіть послідовно звуки в слові осінь. ([о],[с′],[і],[н′])
─ Які звуки є голосними? ([о],[і])
─ Які звуки є приголосними? ([с′],[н′])
─ Тверді чи м’які ці приголосні? (Ці приголоснізвуки – м’які.)
─ Викладіть звукову модель слова осінь. (• = • =)
─ Скільки складів у цьому слові? (Два склади.)
─ Який склад наголошений? ( Наголошений перший склад.)
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить.
Ми те листя позбираєм,
Склади на них прочитаєм.
Склади (на вирізаних листочках): ма, мо, му, ми, мі, на, ну, но, ни, ні.
Фізкультхвилинка
(Виконання рухів стоячи під пісню «Сонце» із серії «ПіснеЗнайка»)
─ Серед букв завівся жук-буквоїд. Осінь просить вас, діти, відновити їх, попрацювавши парами. Відновіть букви. Допишіть їх олівцем.
─ Які букви хотів з’їсти жук-буквоїд? (А, о, у, и, м, н.)
─ Осінь пропонує гру «Букви заблукали». Уважно подивіться на слова, подумайте і визначте, яка буква «заблукала» в кожному слові.
м..ма Інн..
ма..о Ні..а
─ Чому слова Інна і Ніна написані з великої літери? (Це імена людей.)
─ Діти, ви чудово справилися із завданнями Осені. Вона звільняє наше сонечко з-за хмаринки.
7.1. Бесіда за малюнком.
─ Хто зображений на малюнку? (На малюнку зображені мама та її донечки.)
─ Дайте імена дівчаткам, щоб у них були звуки [н], [н′]. (Ніна, Настя, Аліна, Аріна, Надійка ...)
─ Чому слова другого, третього і четвертого стовпчиків написані з великої букви? (Це імена дівчаток. Імена людей пишуться з великої букви.)
─ Послухайте текст і скажіть, як звати дівчаток. ( Ніна та Інна.)
Фізкультхвилинка
Гра «Так чи ні?»
─ Якщо в слові, яке я назву, є звук [н] або [н′], то ви плескаєте в долоньки і підстрибуєте. Якщо таких звуків немає ─ присідаєте.
Сонце, осінь, хмара, дощ, день, ніч, журавлі, клен, листочки, жовтень.
─ Розгляньте текст і, не читаючи, скажіть, скільки в ньому речень. (Сім.)
─ Як ви здогадалися, що в тексті сім речень? (В кінці кожного речення стоїть крапка.)
─ Прочитати перше речення. (Читає хтось із учнів.)
─ Прочитаємо це речення всі разом. (Аналогічно учні читають 2 і 3 речення.)
─ Послухайте четверте речення. Хто сказав ці слова? (Це сказала мама.)
─ До кого вона звернулася? (Вона звернулася до Інни.)
─ У цьому реченні після слова Інно стоїть кома. Кома означає, що в цьому місці треба зробити невелику зупинку – паузу.
Далі учні читають п’яте, шосте і сьоме речення, вставляють слова за змістом замість рисочок.
─ Як звати дівчинку, яка тримає ляльку? (Ніна.)
─ Як звати дівчинку, яка читала книжку? (Інна.)
─ Хто з вас, діти, любить читати книжки?
ІV. Підсумок уроку
Гра «Закінчи речення».
─ Сьогодні на уроці я вчився (вчилася) ... .
─ Найбільше мені сподобалося ... .
─ Я запам’ятав (запам’ятала) ... .
─ Складно було ... .
─ Хочу краще навчитися ... .
Список використаних джерел