Розробка уроку у 8 класі "Механічний рух населення"

Про матеріал
Тема актуальна, урок насичений практичними завданнями із використанням технології критичного мислення і спрямований на розвиток ключових і предметних компетентностей.
Перегляд файлу

Тема: Механічний рух населення. Українська діаспора.

Очікувані результати: формувати в учнів систему знань про причини і види міграцій; визначити основні напрямки міграційних потоків  в Україні; розкрити особливості розселення українців у світі; продовжувати формувати навички роботи зі статистичними показниками;  розвивати міжпредметні зв'язки, критичне мислення; виховувати повагу та почуття духовної єдності українців з українськими діаспорами, толерантне ставлення до іммігрантів.

Предметні компетентності: картографічна, просторово- географічна, краєзнавча.

Ключові компетентності: мовленнєва, математична, інформаційна, загальнокультурна.

Обладнання: смарт – дошка, карти, атласи, зошити , підручники,  нитки та булавки.

Тип уроку: урок засвоєння нових компетентностей.

Форма проведення: STEM  урок.

Методи роботи: фронтальне опитування, бесіда, міні - лекція, робота із схемами та текстом підручника, інтерактивні вправи, картографічна лабораторія.

Форми навчання: індивідуаьні, парні, групові.

                              Хід уроку.

І. Повторимо.. (8 -10 хв)

І.1.«Як я знаю Україну?» learningapps.org/4757008 (Інтерактивна вправа – 3-4 учні)

І.2.Коментований географічний диктант.

1.3.Додатково…

1.Наука, що вивчає кількість населення і якість населення, а також причини, які призводять до їх зміни називається…. ( демографія).

2. Природний рух – це …. Народжуваність, смертність, природний приріст.

3.Скільки типів відтворення населення ви знаєте?

4.  Населення Землі становить..

5. Населення України ….

6.Останній перепис населення в Україні відбувся…

7.В якому році в Україні  спостерігалася найбільша кількість населення.

8. У світі існує…( 12) …країн з населенням понад 100 млн. чол

ІІ. Оголошення теми уроку.

ІІ.1.Тема нашого уроку «Механічний рух населення» і у кожного з вас у зошитах є накреслена табличка : що я знаю про населення взагалі, що я хотів би дізнатись про механічний рух  населення і в кінці уроку ми заповнимо графу, а що ж я дізнався нового.

ІІІ. Міні лекція. (3 хв)

Кілька останніх уроків ми з вами вчимо географічні теми пов’язані з населенням як нашої країни, так і світу загалом. І це не просте ознайомлення з фактами! Ми стараємось простежувати певні тенденції в змінах кількості людей, аналізуємо закономірності демографічних процесів. І вже добре знаємо, що кількість населення залежить від  таких процесів, як народжуваність і смертність. Але це неповна картина, тому сьогодні  розглянемо,  іншу сторону процесу, яка не пов’язана ні з народжуваністю, ані із смертністю,  а пов’язана із переміщенням населенням по території країни та виїздом за її межі. І процес називається «Механічний рух населення» .Така собі фізична величина! Для початку складемо словничок термінів до сьогоднішньої теми.  І протягом уроку ви дасте визначення кожного з них. І першим запишемо  «Механічний рух» -переміщення людей на інші території зі зміною місця проживання назавжди або на певний час.

Словничок термінів

Механічний рух

Еміграція

Іміграція

Сальдо міграції

Діаспора

Рееміграція

Проблемне питання

Як на вашу думку  вплинуть військові дії в східних областях на демографічні процеси в Україні?

Орієнтовні відповіді учнів.

 Загинуть люди (причому молоді), знизиться рівень народжуваності, підвищиться смертність, а ще багато людей виїдуть за межі країни, області та населеного пункту та інші.

Вчитель. Таким чином, відбудеться процес, який демографи називають еміграцією (виїздом з країни). Запишіть. Але люди не тільки виїжджають з країни! Деякі люди прибувають  до країни. І їх ми називаємо… імігрантами. (Записуємо). Ну і сальдо міграції – це зовсім просто, оскільки це всього – навсього різниця між  кількістю емігрантів та імігрантів! Сальдо може бути додатним і від’ємним! До цього можна додати також термін евакуація (процес виведення населення із місць небезпеки)

ІІ.2. «Згрупуйтеся і виконайте завдання..» (8-10 хв)

 На початку уроку ви були поділені на 4 групи. Попрацюйте  з підручником і визначіть.

1 група – види міграцій за  причинами ( із наведенням власних прикладів);

2 група - види міграцій за тривалістю (приклади);

3 група- види за організацією (приклади);

4 група- за напрямком (приклади).

Оголошення результатів роботи.

Вчитель. Я впевнена, що кожен із вас вже чув слово «діаспора». Що ж воно для вас означає? (Відповіді учнів і формулювання  поняття із записом  у зошит)

Діаспора – це перебування частини нації за межами своєї країни в результаті добровільної чи примусової еміграції.  В Україні виділяють два напрямки діаспори: східна і західна.

Випереджувальне завдання.

Перші емігранти з України поїхали дуже давно , далеко за океан, до Канади. І зараз  учні продемонструють нам невеличке відео, яке створили самостійно, про першу хвилю українських емігрантів.

Відео  «Це було вперше».

 Але пізніше були інші еміграції.

 Всього виділяють 4 хвилі, хоча зараз  демографи озвучують тезу про п’яту хвилю:

1 –а  хвиля – До Першої світової війни.

Напрямок – країни Америки та схід Російської імперії,

Причини – економічні.

2 –га хвиля – між Першою та Другою світовими війнами.

Напрямок – Європа, Америка,  Росія.

Причини – економічні та політичні.

3 – я хвиля  - після Другої світової війни,

Напрямки – Європа, Росія, Казахстан, Киргизія. Причини – економічні та політичні.

4 –а хвиля – з 90-х років ХХст..

Напрямки –Європа, Канада, США, Австралія, Нова Зеландія.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

IV.2. Змоделюймо…

Але як ви побачили на карті, еміграція українців на постійне місце проживання мала різні напрямки. Відповідно кудись виїхало найбільше людей, а кудись менше. Таким чином географію української діаспори поділяють на Східну і Західну. Гляньте на дошку і порівняйте, яка з діаспор більша та чому?

Східна діаспора

(у межах колишнього СРСР)

Західна діаспора (поза межами колишнього СРСР)

Росія – 1.9 млн

Канада – 1,2 млн

Казахстан – 800 тис

США – 1 млн.

Молдова – 600 тис

Бразилія – 500 тис

Білорусь – 190 тис.

Польща – 350 тис

Узбекистан – 150 тис

Аргентина – 300 тис

Киргизія – 70 тис.

Словаччина – 55 тис

Латвія -  54 тис.

Австралія та Нова Зеландія – 35 тис

 

ІV.3. STEM-прийом: ниткографія + картографічна лабораторія. До карти запрошую учня чи ученицю, які за допомогою булавок і ниток відобразять нам країни з найбільшою кількістю української діаспори. (Учень  прикріплює на карті булавки, позначаючи країни, де існує українська діаспора і потім з’єднує  їх з Україною. Виходить така собі різнокольорова павутинка)

 Тим часом учень чи учениця   читають віршовані рядки С. Пушика «Грудочка землі»

V.1. Мислимо критично

         Поки учениця чаклує над картою, всі решта працюють над написанням есе Адже ми з вами говоримо: емігранти,   імігранти,   діаспора, а за кожним цим словом – людські долі, часом сім’ї, які розлучилися, так і не зустрівшись, це колядки далеко від рідної землі і пасочка, освячена за тисячі кілометрів від рідного дому. Пропоную вам тему для написання есе «Я в чужині дивлюся на небо…» . У вас 8 хв , щоб висловити критично свою думку з даної теми.

V.2. Географічна математика. Задача. Ми вже говорили про проблеми старіння нації, депопуляції, сьогодні додалися проблеми міграцій. І наше село не є винятком, адже за остання роки такі процеси як трудові, довго- та короткострокові міграції стали звичним явищем. Є в нас  і діаспора. А чи задумувались ви скільки населення в наших двох селах, скільки помирає, народжується, виїхало? Ми зібрали таку статистику і зараз спробуємо розв’язати задачку.

В сільській раді беремо дані про народжуваність , смертність, в’їзд та виїзд громадян і складаємо задачку наприклад на визначення природнього приросту чи сальдо міграцій.

VII. Релаксуємо разом..

  1. Відкрийте словничок термінів і підберіть синоніми до кожного слова, яке ми записали. (Виїзд, переселення, евакуація; в’їзд,  чужина, повернення, різниця)
  2. Якраз час висловити думку про те що ви навчились на уроці. Тільки одна умова. Кожний виступ – максимум 5 слів.
  3. Назвіть позитивні та негативні сторони еміграції ( гроші, можна подорожувати,  вчитися; чужина , розвиваємо чужу, а не свою країну)

Заключне слово вчителя. Західна і східна діаспори – різні. В сенсі –об’єднання та асиміляції. Зараз у світі 3 основні центри трудових міграцій: Західна Європа, США, нафтовидобувні країни Перської затоки. Змінились і форми міграцій («дрейн-брейн»). Зараз набрала обертів хвиля, яку називають «відтік умів» і це ще один мінус і т.д.

VІІІ.1. Мотивація оцінок.

Найкращий аналітик…..

Геніальна пам’ять в…

Математичним феноменом став…

Творчим оператором визнаю…

VІІІ.2. Домашнє завдання.

docx
Додано
24 жовтня 2020
Переглядів
2036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку