Розробка уроку у 8 класі на тему "Зона мішаних та широколистяних лісів України"

Про матеріал
Розробка уроку у 8 класі на тему "Зона мішаних та широколистяних лісів України"
Перегляд файлу

Тема.                             Зона мішаних та широколистяних лісів України.

 

Мета.                             Дати учням поняття про мішаний ліс; сформувати по-

                                       няття про ставлення людини до лісу; розкрити факти

                                       про різноманітність рослин та тварин мішаного лісу;

                                       дослідити і встановити взаємозв’язки і взаємозалеж-

                                       ності у природі.

                                       Розвивати вміння доводити, спостерігати, робити       

                                       висновки.

                                       Виховувати бережливе ставлення до природи, любов                  

                                       до рідного краю.

 

Обладнання.               Карта природних зон України, краєвиди мішаного лісу,

                                       таблиці «Рослини і тварини лісу», прислів’я про ліс,

                                       опорні таблиці, картки для групової роботи.

 

Тип уроку.                   Урок-конференція.

 

Епіграфи уроку.         Земля – наш дім. Природа – наша мати.

                                       Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.

                                       Нема дерева – посади, є дерево – бережи.

 

 Хід уроку

 

І Організаційна частина 

Ви почули всі дзвінок?      

Починаємо урок.

Кожен з вас приготувався,

Дуже-дуже постарався.

- Отже, починаємо працювати. Повернулись один до одного, посміхнулися, налаштувалися на роботу, побажали удачі. Відчули потребу працювати. Успіхів нам!

 ІІІ Підсумки гідрометеоцентру та етнографів

  • Зараз надамо слово нашому гідрометеоцентру. З нами Назарина погода.

Школярі

    1. Вітаю всіх, кого цікавить, якою погода буде сьогодні. А сьогодні ясний день. Температура повітря 12 градусів нижче нуля. Падає пухнастий сніжок, зранку на деревах лежав іній, напрям вітру південний. Астрологи радять у цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні  восьмого класу можуть сьогодні отримати високі бали. Хай вам невдачі і негоди не роблять у житті погоди. Щасти вам!

  •     2.          Кожна  пора  року  особлива.  Кожній  порі  притаманні  свої  звичаї,  обряди.
  • Сніжень,  крутень,  лютий -  називають  у  народі  цей  місяць  року.  Його  українська  назва  вказує  на  погоду,  поширену  взимку – лютує  мороз.
  •  У  лютому  є  й  народні  свята:
  • 1 лютого - Макара,яка  у  цей  день погода, такий  і  весь  лютий.
  • 4 лютого – Тимофія - напівзимника – опівдні видно сонце – весна буде рання, якщо буде хурделиця, то весь тиждень буде негожим.
  •   12  лютого – Трьох  Святих,  якщо  вітер  звечора – до  вологої  весни  і  щедрого  врожаю  цибулі,  часнику,  томатів,  груш.
  • 15  лютого – Стрітення,  у  цей  день  стрічаються  зима  з  літом.
  •  23 лютого – Прохора  і  Харлампія  « До Прохора  баба  охала: «Ой, холодно!», А  прийшли  Прохір  і  Влас: «Уже  весна  у  нас!»

ІV Зацікавлюючий момент

  • А урок наш сьогодні незвичайний. Ми вирушаємо у подорож. Та ще й не самі. Разом з нами подорожуватимуть досвідчені люди: дослідники-географи, доктор природничих наук, співробітники науково-дослідного інституту, мандрівник-професор, аспіранти.
  • Але з ними ви познайомитеся пізніше. А зараз спробуйте відгадати, на чому ми будемо подорожувати. (відповіді учнів)
  • Не відгадали. Послухайте загадку. Вона вам допоможе.

Ніжна зірка, сніжно-біла

На рукав з гори злетіла.

Принесла її сюди,

Стала краплею води. (Сніжинка)

  • Так, вірно, ми будемо подорожувати на сніжинці-мандрівниці. 
  1. Актуалізація опорних знань школярів.

         Що ж таке природна зона?

  • Які природні зони є в Україні?
  • Справились ми із завданням цієї зупинки. Ідемо далі.

VІ Оголошення теми і мети уроку

- Вирушаємо до наступної зупинки. Але що це? Розпочалася завірюха. І на кожній сніжиночці щось написано. Хто складе слова у такій  хуртовині? 

(Зона мішаних лісів)

  • Хто здогадався, чому на нас сипнув такий сніжок? (Це тема уроку.)
  •  VІІ Робота над темою уроку

Друга зупинка. Полісся.

1. Створення проблемної ситуації. Вчитель читає уривок тексту.

Неповторну красу природи створює цей край. Здавна він славиться могутніми лісами: соснові бори, розкішні діброви, білокорі березняки, а над чудовими озерами і повноводними ріками схиляють свої голівки зелені верби. Якої тут тільки немає дичини!

 - Хто вже здогадався, де ми знаходимося зараз? (На Поліссі)

2. Довідкове бюро.

    Даю довідку. Полісся – рівнинна низовинна місцевість, покрита лісом.

Гарні всюди місця на землі,

Кожне місце красу свою має.

Та рідніше й миліше мені

Українське Полісся безкрає.

    Полісся! Наш рідний край. Чарівний і неповторний. Чим подобається він вам?

    Кожен від великого до малого захоплюється природою нашого краю. Ось як оспівує казкову природу Тарас Шевченко:

Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють,

Між ярами над ставами верби зеленіють.

Сади рясні похилились, тополі по волі

Стоять собі, мов сторожа, розмовляють з полем.

    - А тепер детальніше зупинимось на зоні мішаних лісів. У нас в гостях доктор природничих наук.

3. Доктор природничих наук. Картографи.

    Лісова зона займає всю північ України. Це частина зони мішаних лісів Східноєвропейської рівнини. У межах України вона називається Українським Поліссям. І простягається широкою смугою, що поступово звужується до Уралу. Ця зона займає більшу частину Волинської, Рівненської, Житомирської, Чернігівської областей та менші за розмірами частини Київської, Сумської областей. Південна межа лісів проходить побли­зу міст Рави-Руської, Володимира-Волинського, Луцька, Житомира, Києва, Ніжина, Кролевця, Глухова.

Площа зони становить 113 тис. км2, що становить близько 20% від загальної площі території України. Українське Полісся простягається із заходу на схід на більш як  на 750 км.

- Доповнити хочуть дослідники-географи.

4. Дослідники-географи.

  Рельєф зони переважно низовинний (Поліська, Придніпровська низовини). Значна частина території заболочена. Більша частина зони в антропогені зазнала зледеніння (дніпровське), вона була покрита льодовиком, а потім звільнена від нього. У той час сформувались піщані рівнини, моренні пасма, еолові форми рельєфу.

- Який  клімат  характерний  для  мішаних  лісів? Слово  надається  кліматологам.

 Кліматолог. Клімат території помірно континентальний, літо вологе і тепле, зима порівняно м'яка. Середні температури січня змінюються із заходу на схід від -5 до -8СС, липня — від +17 до +19°С. Без­морозний період триває 170 днів. Опадів випадає 600-700 мм за рік, що є найбільшим показником на рівнинній частині України. Сніговий покрив тримається упродовж 90-100 днів. Випаровування становить 400-450 мм. Коефіцієнт зволоження 1,2-1,6, тому для зони мішаних і широколистих лісів характерний розвиток процесів заболочування. Перехід від однієї пори року до іншої відбувається поступово. Весна затяжна, сніг тане довго. Літо тепле, дощове. Зима м’яка з частими відлигами. Клімат Полісся помірно-континентальний.

Учитель. Які  річки  за  характером  течії  характерні  для  Полісся? Слово  надається  гідрологам.

   Гідрологи.  Запаси водних ресурсів значні. Тут протікають річки Західний Буг, Случ, Тетерів, Горинь, Прип'ять тощо. Для річок характерна тривала весняна повінь з широкими розливами та зимова межень. Багато озер, серед яких надзвичайно живописні Шацькі озера

Учитель. Слово  надається  ґрунтознавцям.

Ґрунтовий покрив різноманітний: дерново-слабопідзолисті ґрунти, піщані, сірі лісові, дерново - середньо підзолисті, торф'яно-болотні.

Третя зупинка. Рослинна.

 Навесні веселить, влітку холодить,

Восени годує, а взимку гріє. (Ліс)

  • Як ви думаєте, про що ми будемо говорити на цій зупинці?
  •  Найпоширеніші в  цій місцевості дубово-соснові ліси. Як вони називаються? Слово довідковому бюро.

5. Довідкове бюро. Краєзнавці.

Даю довідку. Дубово-соснові ліси називаються субори.

6. Кандидати біологічних наук.

У зоні поширені мішано лісові хвойно-широколисті ландшафти. Лісистість змінюється від 10 до 60%. Середня лісистість 30%. Серед порід дерев переважають сосна, береза, дуб, граб, липа, клен. Най­більш поширеними (45 % вкритої лісами площі) є дубово-соснові ліси, що ростуть на піщаних масивах. У підліску ростуть ліщина, верба, бузина, подекуди трапляється реліктова рослина рододендрон жов­тий. Близько 10% зони учні ландшафти в заплавах річок. Для них характерні різнотрав'я та злаки. Переважають болотні ландшафти, де великі площі займають низинні трав'яно  мохові і лісові болота.

   Береза – дерево ліричності, краси. Не дивно, що з нею так часто порівнюється жіноча врода. Це єдине в світі дерево з білою корою. Пояснюється це тим, що в корі берези є особлива речовина – бетулін. Якщо в спекотний день доторкнутися до стовбура берези, то можна помітити, що він холодний. Бетулін забарвлює кору в білий колір, а білий колір відбиває сонячні промені. Погано було б берізці без бетуліна: адже кора у неї ніжна і влітку дерево отримувало б сонячні опіки.

    На землі є 120 різновидів берізок: Північна берізка – маленька від 30 до 70см, називається карликова. І ця крихітка не боїться ні суворих морозів, ні вітрів. Залізна береза росте на Далекому сході. Кора у неї темно-вишневого, темно-коричневого і навіть чорного кольору. Деревина має таку міцність, як деякі метали. Кам’яна береза – це незвичайне дерево, у якого деревина не лише міцна, а й дуже важка. У воді це дерево іде на дно.

  • А тепер послухайте про берізки, які поширені в Україні.

7. Довідкове бюро. Краєзнавці

    Даю довідку. На Україні найпоширеніші два види беріз: бородавчаста й пухнаста. Берези нашої місцевості називаються бородавчастими. Оскільки кора молодих пагонів покрита дрібненькими бородавочками, що зберігаються протягом двох років.

    Березу називають деревом чотирьох справ:

перша – світ осіяти,

друга – крик втихомирювати,

третя – хворих зцілювати;

четверта – дотримуватися чистоти.

    Світ осіяти – колись давно селянські хати освічувалися березовою скибкою.

    Крик втихомирювати – із берести одержували дьоготь, яким змащували колеса возів, карет, які без змащування рипіли і пищали.

    Хворих зцілювати – березовий сік, бруньки, кора – добрі лікарські засоби.

    Дотримуватися чистоти – це дуже просто. З березових гілочок роблять віники та мітли.

- А скільки пісень складено про берізку, скільки віршів написано, скільки легенд переказано.

Одна дівчинка читає строфу вірша, друга співає строфу пісні про берізку.

Берізонько, берізонько,

Ти, мавко лісова,

Зелені твої кіски

Вітрисько розвіва.

 На лугу, на лугу чепурнесенька.

Там берізка стоїть ой тонесенька.

Низько берізонька нахилилася,

Гірко берізонька зажурилася.

  • Яка мета цієї пісні?

Учитель. Наша Україна багата лісами. Чи будуть вони збережені залежить від всіх нас. Адже і нашим нащадкам потрібні будуть цілющі скарби землі. З метою збереження тваринного і рослинного світу в 1968 році створено Поліський заповідник.

Легенда про берізку

    У давні часи над сивим Дніпром жив молодий красень Доброслав, одинак у матері. Та сталося лихо: напали на рідну землю вороги. Пішов син воювати, серце материнське кров’ю обливалося, сльози туманили очі…

    Якось почула стара мати кінське іржання коло воріт. Осідланий стояв без вершника кінь.

    Заплакала гірко мати, схилилась на ворота в тузі. Цілу ніч отак стояла, а на ранок побачили люди на тім місці білокоре дерево. І тому, мабуть, що вдовина хата стояла при самому березі річки, той назвали те дерево березою. Від материнського доброго серця має береза багато цілющих ліків. 

  • Учитель. А зараз відгадайте, про які ще дерева ми з вами дізнаємося.

Один батько тисячі синів має,

Всім шапки справляє. (Дуб)

8. Слово професору-мандрівнику.

    Дуб недарма називають патріархом наших лісів. Це могутнє дерево заввишки 20-40м, з міцними гілками і товстим стовбуром. Живе дуб 500-1000 років. Деревина його цінується за міцність, гарний малюнок. Плоди цього дерева жолуді є добрим кормом для свиней.

9. Хвилинка відпочинку. Рекламна пауза.

    Яке значення мають дерева у житті людини? Тополі – найкращі пилососи, берези захищають від шуму, сосни – найкращі борці з мікробами. Насаджуйте дерева!

    Скільки живуть дерева? Осика і горобина живе 80 років, липа – 300, ясен – 280 років, ялина – 300 років, сосна – 400 років, береза – 120 років, дуб – 500 і більше років.

Опорна таблиця

Дерева

Дуб,     сосна,     береза,

                                              липа,     осика,     бук,

                                              граб,    ялина,     клен

- А що в лісі ще росте, крім дерев? (Трав’янисті рослини, кущі)

10.Гра «Шифрувальник» (робота у групах).

- н а ш и п ш и  (шипшина);

- і а л ф к а (фіалка);

- а р б и с а б р (барбарис);

- л и н а к а (калина);

- л а в к і я н о (конвалія);

- л и м а а н (малина);

- н и ц я с у (суниця).

- Учитель.  Детальніше про кущі і трав’янисті рослини ми поговоримо на наступному уроці. Ви підготуєте про них  повідомлення. А ми вирушаємо далі.

Опорна таблиця

Кущі

Шипшина,     барбарис,    калина,

вовчі ягоди,     малина

 

Опорна таблиця

Трав’янисті рослини

Конвалія,     фіалка,     пролісок,

суниця,     чорниця,     звіробій

Четверта зупинка. У світі тварин.

  • Учитель. В зоні мішаних лісів живе дуже багато різних тварин. Деяких із них ви бачите на малюнках, а про декого послухаєте від наших  освічених гостей.

1. Завідувач кафедри зоології.

 Їжак – невеличка тваринка. Замість волосся спина в нього вкрита колючими голками. У випадку небезпеки він швидко згортається у колючий клубок із 6-8 тисяч голок. Розгорнути цю тваринку не під силу навіть дорослій людині – настільки розвинені в нього спинні м’язи. Лише вода примушує його розпрямитись. Цю властивість прекрасно використовує хитра лисиця.

2. Доктор зоологічних наук.

  У лісах нашої країни живе 11 видів дятлів. Це – санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота. Тому дятли можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони.

3. Аспірант кафедри зоологічних наук.

  Без нього не обходиться жодна казка про тварин. Його завжди змальовують як боягуза. Проте завдяки своїй лякливості і обережності заєць рятується від своїх чисельних ворогів. Два-три рази на рік зайчиха народжує 3-8 зайченят. Нагодувавши малят молоком, мати залишає їх. Будь-яка зайчиха, зустрівши на шляху чужих зайченят, обов’язково їх нагодує. Зайченята ростуть дуже швидко. Живуть зайці до 7-8 років.

4. Аспірант кафедри зоологічних наук.

   Вовк – постійний персонаж мультфільмів. У природі – це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. На Україні він здебільшого водиться на Поліссі. Живляться вовки переважно м’ясом диких тварин. За нічне полювання вони можуть проходити до 100 кілометрів. В природі вовки є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо.

- Учитель.  Дякуємо гостям за цікаві розповіді, а ми трішечки відпочинемо.  

 Рекламна  пауза. Краєзнавці

    Хто найшвидше дорослішає серед звірів? Малята звірів до самостійного життя переходять у різному віці. Так, миші живуть незалежно від батьків, коли їм виповнюється лише три дні, а ховрахи – через місяць після народження. Найпізніше стають самостійними ведмідь і дикий  кабан – тільки через 2-3 роки. Не забувайте, що ми вже дорослі, тому маємо бути опорою для своїх батьків.

 

Опорна таблиця

Тварини

їжак,     борсук,     ондатра,

                                           зубр,      заєць,       сорока,

                                           синиця, дятел,       лелека,

                                           жаба,     тритон,     вуж

  • Які трав’янисті рослини ростуть у мішаних лісах?
  • Відгадайте, що це за рослина.

Білі горошинки на зеленій стеблинці.

Білі дзвіночки висять, гойдаються.

Як ці квіти називаються? (Конвалія)

  • Надамо слово довідковому бюро.

1.Довідкове бюро. Краєзнавці

Даю довідку. Конвалія – багаторічна трав’яниста рослина з низкою духмяних білих квітів у вигляді дзвіночків на одному стебельці. Має широкі листки.

Росла в гаю конвалія

Під дубом високим,

Захищалась від негоди

Під віттям широким.

Легенда про конвалію

    Конвалія – це квітка богині весни. Після того, як вона відцвітає, на місцях квіточок з’являються круглі червоні ягідки. Про них є легенда, що то палкі, пекучі сльози, котрими конвалія оплакує свою подругу весну, таку непостійну і кругосвітню мандрівницю. Маленькі квіточки обсипались, а на тому місці із самого серця конвалії, вилились вогненно-червоні краплини сліз – ягідки.

Екологи

Природні заповідники

Поліський заповідник (рік створення — 1968). Охоплює понад 20 тис. га на півночі Житомирського Полісся. Переважаючими в за­повіднику є болотні природні комплекси з реліктовими вербами, осокою, водяним горіхом, ситником, журавлиною. До Червоної кни­ги України занесені: лелека чорний, журавель сірий, сова бородата, глухар. До Європейської Червоної книги занесені видра, рись, лі­щиновий горіх. '

Рівненський природний заповідник (рік створення — 1999). Охо­плює понад 47 тис. га на півночі Волинського Полісся. Охороняються болотні, долинні та озерні ландшафти. До Червоної книги України за­несені: норка європейська, борсук, видра річкова, зубр, рись, балабан, орлан-білохвіст, шуліка, глухар, журавель сірий, пугач.

Національні природні парки

Шацький парк (рік створення — 1983). Його площа понад 30 тис. га. Це озерний природний парк, в якому є 22 озера. Найбільші з них Світязьке, Пулемецьке, Пісочне карстового походження. Рослинний покрив відрізняється рідкісними угрупуваннями лісів із сосни з ялів­цем, ялиною, що занесені до Зеленої книги України.

Деснянсько-Старогутський парк (рік створення —1999). Площа 16 тис. га. Розташований на півночі Сумської області в долині р. Дес­ни. Поширені лучні, болотні та лісові угрупування. Наявні всі типи боліт зони мішаних лісів. До Червоної книги України занесені плауни, що ростуть у дубово-соснових лісах. Зустрічається ендемічний сон широколистий. До Червоної книги України занесені лелека чорний, журавель сірий, борсук, видра річкова, рись, зубр.

  • На наступній зупинці ми з вами перевіримо, як ви запам’ятали матеріал уроку.

Словничок уроку

Субори – дубово-соснові ліси.

Полісся – рівнинна місцевість, покрита лісом.

 

Шоста зупинка. Відгадайка.

1. Розгадування кросворда (робота у групах).

Запитання до кросворда:

  1. Наш обласний центр.
  2. Трав’яниста рослина, яка оплакує свою подругу.
  3. Кущ, який росте в зоні мішаних лісів.
  4. Влітку сіренький, а взимку біленький.
  5. Ґрунти в зоні мішаних лісів.
  6. Дубово-соснові ліси.
  7. Лікарська рослина.
  8. Хвойне дерево мішаних лісів.
  9. По засніженій галявці ходить хлопчик в білій майці.

10)Синонім до словосполучення «зона мішаних лісів».    

 

 

 

 

 

 

Ж

и

т

о

м

и

р

 

 

 

к

о

н

в

а

л

і

я

 

 

ш

и

п

ш

и

н

а

 

 

 

з

а

є

ц

ь

 

 

 

б

о

л

о

т

н

і

 

 

с

у

б

о

р

и

 

з

в

і

р

о

б

і

й

 

 

 

я

л

и

н

а

 

п

і

д

с

н

і

ж

н

и

к

П

о

л

і

с

с

я

 

2. Тестування.

1) Де знаходиться зона мішаних лісів?

А на сході України;

Б на півночі України;

В на півдні України.

2) Ще зону мішаних лісів називають:

А Українське Полісся;

Б Українське Поділля;

В українські степи.

3) Які берези ростуть у наших лісах?

А пухнасті;

Б бородавчасті;

В карликові.

4) Кого із звірів називають санітаром лісу?

А вовка;

Б зайця;

В білку.

5) На Поліссі поширені:

А хвойні ліси;

Б листяні ліси;

В мішані ліси.

6) Знайди зайве слово:

А пальми;

Б ялини;

В берези;

Г дуби.

 3. Хвилинка-цікавинка. Гороскоп дерев.

22 грудня - 01 січня                          яблуня                 25 червня - 04 липня

02 січня - 11 січня                             туя                       05 липня - 14 липня

12 січня - 24 січня                             в’яз                      15 липня - 25 липня

25 січня – 03 лютого                         кипарис               26 липня – 04 серпня

04 лютого – 08 лютого                     тополя                  05 серпня – 13 серпня

09 лютого – 18 лютого                     картас                   14 серпня – 23 серпня

19 лютого – 28/29 лютого                сосна                     24 серпня – 02 вересня

01 березня – 10 березня                    верба                    03 вересня – 12 вересня

11 березня – 20 березня                    липа                     13 вересня – 23 вересня

22 березня – 31 березня                    горішник             24 вересня – 03 жовтня

01 квітня – 10 квітня                         горобина             04 жовтня – 13 жовтня

11 квітня – 20 квітня                         клен                     14 жовтня – 23 жовтня

21 квітня – 30 квітня                         горіх                    24 жовтня – 02 листопада

01 травня – 14 травня                       жасмин           03 листопада – 11 листопада

15 травня – 24 травня                       каштан            12 листопада – 21 листопада

25 травня – 03 червня                       ясен                      22 листопада – 01 грудня

04 червня – 13 червня                       граб                      02 грудня – 11 грудня

14 червня – 23 червня                       інжир                   12 грудня – 21 грудня

 

 

Дуб                          21 березня – весняне рівнодення,

Береза                      24 червня – літнє сонцестояння,

Оливкове дерево    23 вересня – осіннє рівнодення,

Бук                           21-22 грудня – зимове сонцестояння.

VІІІ Підсумок уроку

  • Що за книга: без букв, без сторінок, а багато чого навчить? (Книга природи)
  • Природа…     Це  слово  сповнене  глибокого, хвилюючого  змісту.  Перед  кожним  із  нас  постає  неосяжний  і  різноманітний  світ  тварин  і  рослин,  чарівні  краєвиди, чисті  джерела, глибокі  озера, дрімучі  ліси  та  високі  гори. З  давніх-давен  природа  була  основою  життя  людини.  У  ній  людина  знаходила  все  для  задоволення  своїх  потреб.  Природа  споконвічно  не  жаліє  нічого, даруючи  щедро  свої  дари…Але  природа  чекає  від  нас  чуйності,  доброти  і  розуму. Природу треба берегти, як рідну матір. Все, що нас оточує: травинку і квіточку, кущик і деревце, кожну пташку і мурашку, бо без них буде сумне наше життя. Хай душі ваші стануть добрішими, серця теплішими.

Бережімо ріки, бережімо води,

Як матусю рідну, бережім природу.

Бережімо кожну квіточку й травинку,

Бо ми всі природи рідної частинки.

Учень

Квіточку кожну,

Кожну травинку

Люби, бережи.

Іншим  учням,

Усім своїм друзям

Теж накажи!

Учень

Люби природу, як символ

Душі своєї,

Люби природу не для себе,

А для неї.

Ми всі господарі природи,

То ж збережемо її вроду.

 

docx
Додав(-ла)
Ротар Тетяна
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
3104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку