2 грудня о 18:00Вебінар: Предмет «Захист України» у школі: теоретичні засади, цікаві ідеї, поради для дистанційного навчання

Урок «Геоекологічна ситуація в Україні» з використанням матеріалів «Зеленого пакету»

Про матеріал
Під час уроку здобувачі освіти навчаться пояснювати суть поняття «геоекологічна ситуація», характеризувати сучасну геоекологічну ситуацію в Україні та вплив аварії на Чорнобильській АЕС на стан навколишнього середовища, знати законодавчі акти про екологічну ситуацію, природно – заповідний фонд України, оцінювати власний рівень уміння аналізувати , порівнювати, робити висновки, використовувати джерела географічних знань, формулювати власне ставлення до цінності бережливого ставлення навколишнього середовища, дбайливого господаря, раціонального природокористувача.
Перегляд файлу

 

Урок  географії  для 8 класу на тему: «Геоекологічна ситуація в Україні»

з використанням матеріалів «Зеленого пакету»

Очікувані результати уроку

Після цього заняття учні зможуть:

  • пояснювати суть поняття «геоекологічна ситуація»;
  • характеризувати сучасну геоекологічну ситуацію в Україні та вплив аварії на Чорнобильській АЕС на стан навколишнього середовища;
  • знати законодавчі акти про екологічну ситуацію, природно – заповідний фонд України;
  • оцінювати власний рівень уміння аналізувати , порівнювати, робити висновки, використовувати джерела географічних знань;
  •  формулювати власне ставлення до цінності бережливого ставлення навколишнього середовища, дбайливого господаря, раціонального природокористувача.

 Мета уроку: ознайомити учнів із геоекологічною ситуацією України;       

                         визначити зв'язок людини з природою; позвивати пізнавальний 

                         інтерес до проблем навколишнього середовища; виховувати 

                         екологічний світогляд, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: фізична карта України, географічні атласи, підручник, 

                         посібник для вчителя «Зелений пакет», с. 128 – 132, цибулина,  

                         ніж, ксерокопії сторінки «Що ми знаємо про радіацію?», 

                         компакт – диск «Зелений пакет», відеоколекція «Зелений 

                         пакет», контурні карти, фотографії,   репродукції картини           

                        І. Айвазовського, І. Шишкіна, Т. Шевченка.

Основні питання теми:

  1. Геоекологічна ситуація в Україні. Основні забруднювачі навколишнього середовища.
  2. Аварія на Чорнобильській АЕС і стан навколишнього середовища.
  3. Вплив геоекологічної ситуації на населення в Україні
  4. Законодавство про екологічну ситуацію в Україні.

Регламент уроку

  1. Вступна частина – 10 хв.
  2. Основна частина – 30 хв.
  3. Заключна частина – 5 хв.

Хід уроку:

I. Вступна частина

Організація пізнавальної діяльності учнів.

З метою створення позитивної атмосфери в класі, вчитель пропонує учням проглянути відеодобірку красивих ландшафтів світу.

Актуалізація опорних знань

Завдання яке ми будемо сьогодні виконувати,  дуже відповідальне, і виконувати його необхідно обов`язково, але для цього давайте пригадаємо, що ми знаємо про нашу Україну.

          Фронтальна бесіда:

- На якому материку знаходиться Україна?

- Які природні зони виділяють на її території?

- Що таке національні багатства країни?

- Назвіть перлини України - дендропарки, заповідники.

- Що ми беремо від природи?

- Чим її завдячуємо?

Нелегко було вченим, туристам, історикам з ясувати всі ці відомості про Україну. Але ми з вами підемо іншим шляхом: вивчимо й дослідимо проблеми довкілля за допомогою карти України, матеріалів «Зеленого пакету» та  ваших завдань з попередніх уроків.

 Далі вчитель проводить «Бліцопитування» за запитаннями:

  • Що вам відомо про аварію на Чорнобильській АЕС?
  • Коли сталася аварія?
  • Що саме сталося?
  • Скільки людей постраждало?
  • Скільки було евакуйовано з небезпечної зони?
  • Як близько від міста Чорнобиль жили люди?

Перегляд відеоматеріалів «Зеленого пакету» про аварію на Чорнобильській АЕС.

 

Мотивація навчальної діяльності

 

Друзі! Перш ніж зайти до класу, я отримав таємне завдання, яке лежить у цьому конверті. Коли вручали цього листа, то просили зачитати його на уроці учням. Давайте відкриємо і зачитаємо:

„Дорогі друзі! Ніщо так не підносить  

 душу людини, ніщо так не розриває, як  

 спілкування з природою, спостереження 

 її великих законів.

                                                                                                     О.М Некрасов.

Проблемне питання:  Що ці слова означають, як ви думаєте?

Я пропоную за епіграф нашого уроку взяти чудові слова української поетеси Ліни Костенко:

                                                                    Кричали „біс", пишались зробленим,

                                                               Прогрес любили над усе.

                                                               Летить лелека над Чорнобилем —

                                                                Нікому діток не несе.

II. Основна частина

Вивчення нового матеріалу.

 

Вчитель ознайомлює учнів з інформацією зі Вступу та розділу «Радіація: довкілля та людина» на компакт – диску  про аварію на атомній електростанції (с. 131 «Зеленого пакету»).

 Оскільки ми з вами дуже часто згадували про Чорнобиль, давайте дізнаємось, звідки пішла його назва.

(Виступ учня з попереджувальним завданням з демонстрацією презентації).

Енергетика, радіація – загадка, яка турбує людей усіма проявами. Отже для розуміння різних явищ, процесів, для їх осмислення я пропоную працювати групами.

Клас поділяється на 7 груп по 3 – 4 учня. На парту до кожної групи ставляться таблички з назвами груп. Всі групи отримують картку із завданнями, досліджують своє питання за допомогою роздаткового матеріалу «Зелений пакет» с. 128 – 132, с.227 – 243, який роздрукований у кожного на парті.

Групи працюють за напрямками:

  • Група 1.  Екологи – досліджують негативний техногенний вплив людини на природне середовище нашої країни.
  • Група 2.  Гідрометеорологи –  мають дослідити основні джерела забруднення.
  • Група 3.  Представники Grin Peace – досліджують стан забруднення атмосфери, гідросфери, літосфери.
  • Група 4.  Науковці - лікарі – досліджують вплив радіації на здоров`я людини.
  • Група 5.  Вчені - картографи – досліджують сучасний геоекологічний стан території України.
  • Група 6.  Юристи – вивчають законодавчу базу геоекологічного спрямування.
  • Група 7.  Представники ЗМІ – активно цікавляться шляхами вирішення екологічних питань.

Робота учнів за методом «Картографування тексту». Усі учні кожної групи записують здобуту інформацію з даного питання, складаючи схеми.

  Учитель запрошує групи до роботи.

Шановні учасники і гості нашої телеконференції! Ми зібралися тут, щоб обговорити проблему геоекологічної ситуації, яка склалась в нашій країні і від якої страждає населення. Ситуація дуже складна. Вирішувати її потрібно негайно, тому разом зі мною в студії— наші гості (знайомить).

 

Намітимо проблеми:

- високий рівень забруднення атмосферного повітря внаслідок не контрольованих промислових викидів. Особливо високим рівнем забруднення повітря характеризуються Донецький і Придніпровський райони;

- наші річки й водоймища по складу хімічних речовин у недалекому майбутньому можуть перетворитися в Таблицю Менделєєва;

- порушення рівноваги у верхніх зонах літосфери через проведення гірських робіт, промислової і міської забудови до активізації несприятливих фізико-географічних процесів — зсувів, карсту, провалів;

- за останні десятиліття істотно змінилася якість ґрунтів, зменшилася їхня кількість, збільшилося забруднення;

Найбільшої шкоди природному середовищу нанесла катастрофа на Чорнобильській АЕС, що на стільки порушила екологічну рівновагу, що викликала хвороби й смерть людей, у тому числі маленьких дітей.

Чи є в Україні території, що хоча б умовно можна було назвати чистими? Вважаю, що їх дуже небагато.

Шановні друзі, це наші проблеми, проблеми нашої країни, і вирішити їх можемо тільки ми самі. Більш докладно про екологічний стан території України дадуть відповідь екологи, які досліджували негативний техногенний вплив людини на природне середовище нашої країни.

  •  (відповідь супроводжується  демонстрацією малюнків з компакт – диску «Зелений пакет» - «Діяльність людини»).

Конкретну інформацію про забруднення повітря великих міст досліджували наші гідрометеорологи, яких ми запрошуємо до слова.

  • відповідь супроводжується  демонстрацією малюнків з компакт – диску «Зелений пакет» - «Діяльність людини»)

Проблемне питання від представників ЗМІ:

Скажіть, чи не тому наші продукти небезпечно вживати в їжу, що вміст у них шкідливих речовин дуже високий?

  • Відповідь групи - представників Grin Peace.

 

Про вплив радіації на здоров`я людини досліджували наші лікарі - науковці.

  • (відповідь супроводжується  демонстрацією матеріалів «Зелений пакет»  с. 128 - 129). Учні демонструють дослід - гру за розділом «Радіація та здоров`я людини» з «Зеленого пакету» с. 129.

Проблемні питання учням:

  • Як довго в реакторі горів вогонь після вибуху на Чорнобильській АЕС?
  • Куди віднесло радіаційні хмари після вибуху?
  • Як далеко віднесло хмари?

Підсумок роботи наших картографів, які досліджували сучасний геоекологічний стан території України, є карта, яку вони зараз нам презентують.

     Виступ дітей. У першу чергу, здійснювалося оцінювання забруднення території України по різних сумарних показниках і створена  схематична карта «Забруднення навколишнього середовища» (демонструє карту).

                    У результаті виділені наступні регіони:

1) відносно екологічно комфортні території з невеликим перевищенням нормативів забруднення;

2) екологічно  комфортні  території з  перевищенням  припустимих  нормативів (забруднені і дуже забруднені);

3) екологічно дискомфортні території зі значним перевищенням нормативів     (надзвичайно забруднені і регіони екологічного нещастя).

Таким чином, карта відображає геоекологічну ситуацію на території України в цілому й окремих її регіонах. Синтетично-аналітичний підхід до відображення на карті забруднення дозволив виділити інтегральні зони по екологічній ситуації, а також визначити, чим ця ситуація викликана. А це, у свою чергу, сприяє розробці системи заходів щодо оздоровлення природного середовища.

                           (матеріал фіксується учнями у зошиті)

Проблемне питання.

Чи існують державні документи  по охороні навколишнього середовища?

                                   (виступ групи юристів)

Так, уже в перші роки незалежності в Україні були прийняті закони про охорону природних ресурсів і їхньому раціональному використанні

(демонструє плакат).

1992— Закон про охорону атмосферного повітря й Закон «Про природно-заповідний фонд України»;

1993— Закон «Про тваринний світ» і Водний Кодекс України;

1994— Кодекс України про надра;

1995 – Кодекс про екологічну експертизу та інші.

                           (матеріал фіксується у зошиті)

У той же час геоекологічна ситуація в Україні тісно зв'язана з потребами ресурсів, технологіями їхнього видобутку, переробки, використання, утилізації відходів. Переустаткування промислових гігантів вимагає великих засобів. Тому вирішення екологічних проблем безпосередньо зв'язано з вирішенням проблем економічних. Крім того, дуже необхідно виховувати в громадян дбайливе відношення до навколишнього середовища.

Представники кожної групи виступають, висловлюють свою думку, аргументують відповіді та схематичну інформацію фіксують на дошку у вигляді схеми.

                        (учні перекреслюють схеми до зошита)

Після виступу усіх груп, вчитель пропонує:

Спробуємо запропонувати свої шляхи вирішення екологічних проблем, у чому нам допоможуть представники масової інформації, що мають визначений досвід відвідування країн, що досягли позитивних змін у цьому напрямку.

                           Варіанти відповідей учнів:

1. Використання нових, більш сучасних технологій та небезпечних для навколишнього середовища підприємствах.

2. Комплексна переробка сировини (металургійних шлаків, відходів спаленого вугілля і т.п.), утилізація відходів.

3. Удосконалення державного законодавства про відповідальність підприємств і приватних осіб за нанесення шкоди будь-якої частини природного середовища.

4. Використання наукових принципів еколого - ландшафтного землеробства.

5. Впровадження в навчальних закладах курсу «Раціональне природокористування», що буде сприяти вихованню людини з новим екологічним світоглядом.

6. Сприяння тим підприємствам, що піклуються не тільки про свій економічний стан, але про охорону природи.

7. Активізація акції «Зробимо своє місто чистим!» та інші.

Вчитель пропонує використати учням матеріал «Зеленого пакету» - дилеми «Енергетика», «Наша Земля в майбутньому».

                                                III. Заключна частина

Учитель пропонує дітям переглянути відеофільм «Земляни» з відеоколекції «Зелений пакет» і запрошує їх сформувати ідею, яку закладено у фільмі. Учні записують їх до зошита.

                    Закріплення  вивченого матеріалу.

                                       Тестові завдання

1. Основними забруднювачами атмосфери є підприємства:

а) металургії;                        б) легкої промисловості;

в) харчової промисловості;   г) сільського господарства

 

2.  До найпотужніших забруднювачів повітря міст належать:

а) супермаркети;          б) автозаправні станції;

в) автотранспорт;      г) автомайстерні

3. Найвищу концентрацію викидів шкідливих речовин у по­вітрі зафіксовано в:        а) Одеській області;               б) Харківській області;

           в) Львівській області;             г) Дніпропетровській області

 

 

 

Робота з контурною картою.

Надпишіть на контурній карті назви міст з найвищими по­казниками забруднення атмосферного повітря.

 

 

(Дніпро, Кривий Ріг, Запоріжжя)

Завдання на відповідність

Знайдіть відповідність між вказаними районами України та їх екологічним станом.

1. Середнє Придніпров'я

А

 

2. Українські Карпати

В

А. Екологічної кризи.

3. Кримські гори

В

Б. Екологічної катастрофи.

4. Зона ЧАЕС

Б

В. Екологічної рівноваги

 

Підсумок уроку

 От ми з вами і підійшли до завершення запланованого. Що вам сьогодні сподобалось, а що ні? (учні пишуть на жовтих аркушах – що сподобалось, на червоних – ні та фіксують на дошку) – рефлексивний підхід до навчальної діяльності учнів.

  Яка інформація, отримана на уроці, на вашу думку є найважливішою?

 

        Мотивоване оцінювання навчальних досягнень учнів.

Домашнє завдання.

- Опрацювати параграф підручника;

- заповнити  лист-звернення та розробити власний творчий проект відновлення України як чистої зони.

Щоб вам було легше працювати, я вам дам підказки у вигляді плану:

1. Що треба зробити?      

2. Хто це буде робити?

3. Де воно буде робитись?

4. Коли це буде робитись?

5. Для чого це потрібно?  Це і є ваше творче завдання - скласти проект - програму відновлення України як чистої зони (вчитель коментує особливості виконання домашнього завдання).

doc
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
882
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку