Розробка уроку "Українська лялька як оберіг. Виготовлення ляльки-мотанки"

Про матеріал

Відкритий урок "Українська лялька як оберіг. Виготовлення ляльки-мотанки" 7 клас

Мета:

навчальна-навчити виготовляти традиційну ляльку-мотанку, а також традиційним прийомам виготовлення ляльки, розвинути уміння і навички роботи з матеріалами.

розвиваюча-розвивати почуття прекрасного, художнього смаку, інтерес до історичної культури нашого народу, перлин народної творчості.

виховна-виховувати практичні навички художньо-творчої діяльності; поглибити знайомство учнів з народним декоративно-ужитковим мистецтвом, його символікою, оберегами; забезпечити засвоєння прийомів виготовлення оберегів.

Тип заняття: комбінований.

Обладнання: інструкційні картки, роздавальні матеріали, ножиці, нитки.

Структура уроку:

1.Організаційний момент.

2.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

3.Актуалізація опорних знань.

4.Повідомлення нової теми та мети.

5.Практична робота.

6.Узагальнення та систематизація знань.

7.Підбиття підсумків.

8.Рефлексія.

9.Домашнє завдання.

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Діти, ми з вами продовжуємо опановувати виготовленню української ляльки-мотанки як оберіг. Ці ляльки застосовуються як символічні обереги так і для прикрашення оселі. А також обереги виготовляли для воїнів АТО, які захищали їх та зберігали їхнє життя. Ці відважні воїни носили обереги біля свого серця.

Учениця розповідає вірш: (слайд 1 ) лунає спокійна музика!

Нездоланий і талановитий

Наш народ скарби свої зберіг.

Тих скарбів коштовних не злічити,

Серед них – і лялька оберіг.

Лялька-мотанка – це забавка дитяча

І мистецьке диво, але ще

Іноді здається нам, неначе

Вічність сіла ляльці на плече.

Бо її історія прадавня

Вже сягає пꞌять тисячоліть.

Крізь віки гіркі, страшні і славні

На сторожі памꞌяті стоїть.

3.Актуалізація опорних знань.

Бесіда

-Що означає слово «оберіг»? (від грецького слова «богиня»-земля, богиня землі). (слайд 2)

-Яке призначення мають обереги за традиціями українського народу?

(Обереги-наші давні символи, які захищають дім та людину від негараздів).(слайд 3)

4.Повідомлення нової теми та мети.

І сьогодні тема нашого уроку- Українська лялька як оберіг. Виготовлення ляльки-мотанки. (слайд 4)

У ляльки-мотанки є своя історія. Зверніть увагу на дошку.

Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому. Вона виготовлена із полотна в Стародавньому Римі. (слайд 7) Такі ляльки можна знайти в будь-якій країні. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід.

У Єгипті знайдена римська ганчір'яна набивна лялька: виконана з грубого полотна та набита клаптиками і папірусом.

Виготовлялися ляльки з обпаленої глини (найдешевший варіант), а також з кістки, дерева, воску, бронзи, міді і навіть срібла з золотом.

Час проходить і вигляд ляльки-мотанки стає іншим. Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна. Кожна лялька-мотанка має своє символічне значення:

-лялька-мотанка «дзвіночок» -ця лялька приносить добрі вісті, закликає радість. Вона ігрова. Передбачалося, що її роблять під Новий рік, як лялечку на яку можна загадувати новорічні бажання. У лялечки є дзвіночок, який закликає всіх порадіти, повеселитися!( слайд 8)

-лялька-берегиня - ці обереги використовувалися для захисту будинку, захищали від поганого слова і злих людей. (слайд 9)

- лялечка-крупꞌянечка – вважалося, що вона в дім приносить достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі;(слайд 10)

- лялька-багаторучниця – щоб господиня встигала робити всю хатню роботу;(слайд 11)

- лялька на щастя . (слайд 12)

Відео «Народження ляльки-мотанки».

5.Практична робота.

Перш ніж розпочати практичну роботу, пригадаємо правила техніки безпеки. (слайд 13)

- не використовувати ножиці без призначення; (слайд 14)

- передавати ножиці зімкнутими лезами до себе, а кільцями вперед до товариша; (слайд 15)

- після завершення роботи складаємо ножиці в чохол (пенал).(слайд 16)

Виготовляємо ляльку-мотанку на щастя. (слайд 17)

Цю ляльку виготовляли з побажанням на щастя і удачу. Головний елемент є коса – лялька спирається на косу (символ жіночої сили). Чим товща і довша коса – тим буде міцніша жіноча сила.

Грає спокійна музика під час практичної роботи!!!

Слайди.

Фізкультхвилинка. (слайд 22)

Слайди.

6.Узагальнення та систематизація знань.

-Що таке «лялька-мотанка»? (зроблена з тканини вузликова лялька, назва походить від укр. мотати. Вважається, що у давнину мотанки виконували функцію сакральних оберегів).

-Коли з'явилася перша лялька-мотанка? (більше 5 000 років тому)

-Які ви знаєте ляльки-мотанки? (лялька на щастя, дзвіночок, крупꞌянечка, багаторучниця, лялька-берегиня).

7.Підбиття підсумків.

8.Рефлексія.

У вас на партах знаходяться лайки червоного і зеленого кольору, будь ласку по черзі прикріпіть на дошку. Якщо вам сподобався урок прикріпіть лайк зелений, а якщо не сподобався прикріпіть- червоний.

Учні та гості я хочу вам подарувати стрічку з орнаментом для того, щоб ви її зав'язали в косу і загадали своє бажання!!!

9.Домашнє завдання.

Підготувати цікавинки про будь-яку ляльку-мотанку.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Що означає слово «оберіг»?

Номер слайду 3

Яке призначення мають обереги за традиціями українського народу?

Номер слайду 4

Українська лялька як оберіг. Виготовлення ляльки-мотанки

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 000 років тому. Вона виготовлена із полотна в Стародавньому Римі

Номер слайду 8

Лялька-мотанка «дзвіночок»

Номер слайду 9

Лялька-берегиня

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Лялька-мотанка на щастя

Номер слайду 13

Пригадаємо правила техніки безпеки!!!

Номер слайду 14

не використовувати ножиці без призначення

Номер слайду 15

передавати ножиці зімкнутими лезами до себе, а кільцями вперед до товариша

Номер слайду 16

після завершення роботи складаємо ножиці в чохол

Номер слайду 17

Виготовляємо ляльку-мотанку «на щастя»

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Номер слайду 23

Номер слайду 24

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!!!

Середня оцінка розробки
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
1.0
Загальна:
1.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kalinovsky Yuriy
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
pptx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
4723
Оцінка розробки
1.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку