Дана розробка допоможе вчителю математики в підготовці до уроку формувння знань учнів про означення, алгоритм побудови графіка квадратичної функції, математичної компетентностві, логічного і критичного мислення, вміння розв'язувати вправи.
КВАДРАТИЧНА ФУНКЦІЯ,
ЇЇ ГРАФІК І ВЛАСТИВОСТІ
(Дистанційне навчання)
Вчитель математики
Каплунівської гімназії
Бабич Юлія Іванівна
20 листопада 2023 р.
9 клас Алгебра
Урок 20 (Дистанційне навчання за допомогою підручника “Алгебра, 9 клас (автор Істер О. С.), гаджета та онлайн дошки джамборд).
Тема. ФУНКЦІЯ у=ах2+bх+с, а≠0, ЇЇ ГРАФІК І ВЛАСТИВОСТІ
Мета. Сформувати знання учнів про означення, алгоритм побудови графіка квадратичної функції, вміння розв'язувати вправи.
Тип уроку. Урок формування знань і вмінь.
Хід уроку.
Усно: (демонстрація розв’язання домашньої роботи на екрані).
Пройти тест “Квадратична функція” (8 запитань) на онлайн-платформі “НаУрок”.
- Графіком функції у = х2 є…
- Областю визначення функції називаються…
- Областю значень функції називаються…
- Нулями функції називають…
- Найбільшим значенням функції називають…
- Найменшим значенням функції називають…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми та мети уроку.
Тема нашого уроку «Функція у=ах2+bх+с, а≠0, її графік і властивості»
Вивчивши способи геометричних перетворень графіків функцій, можна побудувати графік будь-якої алгебраїчної функції. Математична компетентність є основою багатьох наук. Вміння вчитися, ставити цілі, їх досягати, використовувати свої знання для життя - це успішне майбутнє людини.
Продемонструвати картинку (стакан, наповнений до половини водою) та відповісти на запитання: що ви бачите на цій картинці?
На сьогоднішньому уроці ми розглянемо квадратичну функцію, графік якої можна утворити з графіка функції у = х2, шляхом виконання одного або кількох геометричних перетворень.
ІV. Повторення вивченого матеріалу.
§ 11 стор. 98-103
Якщо b=0 і с=0, тоді квадратична функція прийме вигляд у=ах2.
При а>0 вітки параболи направлені вгору,
при а<0 вітки параболи направлені вниз.
Властивості квадратичної функції.
То
Графік функції у = ах2 + bх + с можна отримати з графіка функції у = ах2 за допомогою двох перетворень – перенесень уздовж координатних осей. Графіком функції у = ах2 + bх + с є парабола з вершиною в точці (хв;ув), де хв=; ув=f(х). Якщо а>0, гілки параболи направлені вгору, якщо а<0 – униз.
Будуючи графік функції у = ах2 + bх + с, слід дотримуватися такої послідовності дій:
Пригадаємо властивості квадратичної функції.
V. Формування вмінь учнів розв'язувати задачі.
Письмові вправи:
Вправа 1 № 428, стор. 104 (розв’язування вправи на онлайн дошці з коментарем).
Вправа 2 Дано графіки функцій. Встановіть відповідність між графіками та формулами, що їх задають. Виправте помилки, щоб утворилися правильні відповідності.
Вправа 3: Заповнити таблицю (Усно).
№ |
Квадратне рівняння: |
Значення а |
Значення b |
Значення с |
Дискримінант: |
Визначити кількість коренів |
1. |
-3х2 - 4х + 2 = 0 |
-3 |
-4 |
2 |
D> 0 |
2 |
2. |
х2 -2х + 1 = 0 |
1 |
-2 |
1 |
D= 0 |
1 |
3. |
3х2- 7х + 6 = 0 |
3 |
-7 |
6 |
D < 0 |
0 |
4. |
-х2 + 2х + 5 = 0 |
-1 |
2 |
5 |
D > 0 |
2 |
5. |
5х2-2х + 7 = 0 |
5 |
-2 |
7 |
D< 0 |
0 |
6. |
х2 + 10х + 4 = 0 |
1 |
10 |
4 |
D> 0 |
2 |
7. |
х2 + 3х + 5 = 0 |
1 |
3 |
5 |
D< 0 |
0 |
8. |
-4х2 + 12х + 9 = 0 |
-4 |
12 |
9 |
D=0 |
1 |
9. |
х2 -5х = 0 |
1 |
-5 |
0 |
— |
2 |
10. |
-х2 -2 = 0 |
-1 |
0 |
-2 |
— |
0 |
11. |
-х2 = 0 |
-1 |
0 |
0 |
— |
1 |
12. |
х2 = 0 |
1 |
0 |
0 |
— |
1 |
VІ. Удосконалення умінь і навичок.
Вправа 4. На рисунку зображено графік функції
у = ах2 + bх + с. Використавши подані на рисунку умови, укажіть:
Запитання до класу:
- Скільки нулів має функція, якщо a) D> 0, b) D= 0, c) D< 0?
- Який напрям мають вітки параболи, якщо а > 0 та а < 0?
- Як знайти вершину параболи і яке практичне застосування цієї формули?
Домашнє завдання:
1