Комунальний заклад освіт
«Середня загальноосвітня школа №97 імені П.І. Шкідченка»
Дніпровської міської ради
РОЗРОБКА УРОКУ
з англійської мови
за темою: “Travelling”
Вчитель: Щерба Ірина Олександрівна
Дніпро
2021
Задачі уроку:
практичні: 1) повторити та закріпити вивчені лексичні одиниці теми;
2) організувати усне тренування по оперуванню лексичним матеріалом на рівні речень;
3) організувати діалогічне мовлення учнів на основі опорних слів та словосполучень;
розвиваючі: 1) розвивати логічне мислення, мовленнєву здогадку, довготривалу пам’ять, здатність самостійно планувати мовленнєву ситуацію з використанням вивчених лексичних одиниць;
2) розвивати мовленнєву реакцію та оперативну пам’ять;
виховні: 1) виховувати повагу до устроїв країн, мова яких вивчається;
2) виховувати гуманність та чесність у виконанні завдань.
Обладнання: комп’ютер; телевізор: ілюстраціїї аеропорту, залізничного вокзалу, автостанції, каси; картки із завданнями етапів змагання; значки у формі кола, трикутника і квадрата.
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення
1.Привітання
Т: Hello, children! Nice to see you!
Ps: Nice to see you too!
2.Уведення в іншомовну атмосферу.
1) Мовленнєва зарядка
- What day is it today?
- What date is it today?
- What is the weather like today?
- Do you like such kind of weather?
2) Фонетична зарядка (прислів’я та вірш на екрані телевізора)
- Tastes differ.
- There is no place like home.
- East or West – home is the best.
“TRAVELLING”
We go by car
And we go by train.
We go by boat (ship),
We go by plain.
We go by land,
And sea, and air;
We go, go, go
From here to there.
II. Основна частина уроку
T: Today we are going to remember the vocabulary on the topic “ Travelling” and try to make up your own dialogues on this topic.
Divide into three teams and name them. (“Travellers”; “Passengers”; “Tourists”).
TASK I
TASK II
(Учні інсценують подані ситуації, використовуючи відповідні ілюстрації: “Boking-Office”, “ At the Airport”, “At the Railway Station”, “At the Bus Station”.) (Appendix 2)
TASK III
TASK IV
Team “Travellers”
Team “Passengers”
Team “Tourists”
TASK V
- Do the crossword “TRAVELLING”
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
3 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
8 |
|
|
|
|
|
|||||||
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
III. Заключна частина уроку
- What topic have we spoken about at the lesson?
- Do you like travellings?
- What places would you like to visit?
- What means of travelling do you prefer?
- What was the most interesting task? And the most difficult?
APPENDIX 1
TASK I
Team “Travellers”
1.Подорож, мандрівка (Travelling)
2.Де-небудь (Somewhere)
3.Літак (A plane)
4.Поїздом (By train)
5. Подорож (сушею) (A journey)
6.Літати (To fly)
7. Де б не; куди б не (Wherever)
8. Приємний (Pleasant)
9. Особливість (A peculiarity)
10. Пішки (On foot)
11. Робити пересадку (To change)
12. Хвилюватися (To worry)
Team “Passengers”
1. За наших часів (Nowadays)
2. В цій країні (In this country)
3. Літаком (By plane)
4. Проте (Nevertheless)
5. Спальне місце (A sleeper)
6. Морська подорож (A voyage)
7. Пропустити, схибити (To miss)
8. Із задоволенням (With pleasure)
9. Маршрут (Route)
10. Підбирати (To pick up)
11. Дрібні гроші, здача (Change)
12. Не хвилюйтесь. (Don’t worry)
Team “Tourists”
1.Залізниця (Railway)
2. За кордоном (Abroad)
3. Поїзд (A train)
4. Перевага (Advantage)
5. Пасажир (A passenger)
6. Втішний (Enjoyable)
7. Запізнитися на поїзд (To miss the train)
8. Справа; діло (Business)
9. Поїздка по місту (Getting about town)
10. Спеціальний (Special)
11. У напрямку до (Towards)
12. Вхід (Entrance)
( За кожну правильну відповідь дається значок (у кожної команди різної форми та кольору: кружечок, трикутник або квадрат.) Перемагає та команда, яка отримала найбільшу кількість значків.)
APPENDIX 3
TASK III
Team “Travellers”
1. Have you ever travelled?
2. When was the last time you travelled?
3. Where did you go?
4. What means of travelling did you travel?
5. How long did your travel last?
6. What activities did you like best of all?
Team “Passengers”
1. Where did you go last summer?
2. What did you see on your trip?
3. Is travelling popular nowadays?
4. Why do people travel?
5. Which is the fastest way of travelling?
6. Have you ever been to Kyiv?
Team “Tourists”
1. Do you like to travel?
2. Why do some people prefer a journey by train to one by plane?
3. Are you going to travel next year?
4. Are there many ways of getting about town?
5. Where do buses pick up passengers?
6. I have never been to Kharkiv. And you?
APPENDIX 2
TASK II
(Сильні учні)
CARD № 1
Work in pairs. Make a dialogue. Use the phrases:
-How much; cost; ticket
-train; leave for…
-get to…
-sleeper
-Have a nice journey
CARD № 2
Work in pairs. Make a dialogue. Use the phrases:
-summer holidays;
-by train; by car
-to buy tickets
-at the booking-office
-beforehand (заздалегідь)
-enjoyable
CARD № 3
Work in pairs. Make a dialogue. Use the phrases:
-Have you ever been to…
-come back from…
-visit; the Houses of Parliament
-I’m going to fly…
-Have a nice journey
CARD № 4
Work in pairs. Make a dialogue. Use the phrases:
-to travel
-kind of travelling; prefer
-convinient; wish; make up
-healthy and strong body
-advantages and peculiarities
-choose the best way
-It’s really so.
CARD № 5
Work in pairs. Make a dialogue. Use the phrases:
-to learn about flights to…
-take to get…
-What about…
-lunch; dinner
-a nice voyage
CARD № 6
Work in pairs. Make a dialogue. Use the phrases:
-street go to…
-cross-road; turn to the left
-get from…to…
-by taxi; by bus
-Good luck.
CARD № 7
Work in pairs. Make a dialogue. Use the phrases:
-show me the way to…
-go along…; bus stop; take right
- Have a pleasant trip.
CARD № 8
Work in pairs. Make a dialogue. Use the phrases:
-Excuse me.
-this bus go to…
-have to take…
-How far
-about … stops
(Слабкі учні)
Writе out the words on the topic “Travelling”. (Слабкі учні виконують це завдання на окремих аркушах.)
Boat, journey, hiking, to go in for, to pack, exhibition, to travel, team, to see of, to look for, plane, passenger, booking-office, plot, to try, airport, trip, to fly, heavy, carriage, port, ground, to book, platform, form, leave, catch, book, to receive, comfortable, to plan, popular, seat, suitcase, ticket, station, train, railway.
Міністерство освіти та науки України
Комунальний заклад освіти
« Середня загальноосвітня школа № 97 імені П. І. Шкідченка»
Дніпровської міської ради
Розробка урока-змагання з англійської мови за темою
“TRAVELLING” (6 клас)
Вчитель англійської мови: Щерба І.О.
Дніпро
2021