Розробка уроку з біології для учнів 6 класу. Тема "Бактерії - найменші одноклітинні організми" Розробка уроку включає матеріали для роботи на уроці з якомога більшою корнцентрацією уваги дітей. Матеріал викладений на рівні стандарту. За матеріалами уроку може бути викладена тема з урахуванням індивідуальних особливостей кожного учня в класі
Біологія 6 клас
урок №19 01.11.2018
Тема . Бактерії – найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій. Роль бактерій у природі та значення в житті людини.
Мета:
навчальна – розширити знання учнів про різноманітність представників живої природи; сформувати поняття про бактерії як прокаріотичні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їх живлення, розмноження та поширення, з’ясувати різноманітність форм, значення у природі та житті людини.
розвивальна – розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, сприяти формуванню в учнів гігієнічних норм і правил здорового способу життя;
виховна – виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів, сприяти формуванню екологічного мислення та позитивної мотивації навчання з біології.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: відео «Бактерії» зошити, підручники, зображення різних бактерій за морфологічними ознаками.
Основні терміни й поняття: прокаріоти, еукаріоти, ціанобактерії, коки, бацили (палички), вібріони, спірили, спірохети, карантин, стерилізація, пастеризація.
Хід уроку
І. Організація класу (1 хв)
ІІ. Перевірка домашнього завдання (5 хв)
Бліц-опитування:
1.Що таке дріжджі?
2.На яких субстратах живуть дріжджі?
3.Яка будова дріжджів?
4.Які особливості життєдіяльності дріжджів?
5.Як людина використовує дріжджі?
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь (2 хв)
Згадайте з курсу природознавства, на які Царства поділяються всі живі організми? Які особливості притаманні представникам Царства Бактерії? (Учні дають відповіді, вчитель за потребою коректує їх.)
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння (3 хв)
Прийом «Проблемне питання».
У Мюнхені під час капітального ремонту однієї з будівель робітники знайшли в стіні запечене стегенце, що було приготовлено для споживання більш ніж 200 років тому. Воно чудово збереглося та фактично було готовим до вживання. Чому? (Тому що не було доступу повітря та бактерій.)
Як ви вже здогадались мова сьогодні піде про бактерії. Бактерії є скрізь: в краплині навіть самої чистої джерельної води, в найдрібніших грудочках ґрунту, на високих скелях, в полярних снігах, в пісках пустель та в гарячих джерелах. Бактерії переносять висушування, сильний холод, нагрівання до 90 градусів, не втрачаючи при цьому життєздатності.
Що ж це за такі витривалі організми? Яка їх будова? Яке значення вони відіграють в природі та житті людини? На ці та інші питання ми будемо з вами відповідати протягом сьогоднішнього уроку.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу (25 хв)
Методичний прийом «Голосуємо ногами».
(На початку вивчення нового матеріалу, вчитель пропонує подумати та висловити свою думку з приводу питання: «Бактерії є більше корисними чи шкідливими організмами?» В кінці уроку дана робота проводиться повторно. Кожен раз підраховується кількість голосів. Надається слово кільком учням, які змінили свою позицію.)
План.
1. Особливості середовища життя та будови клітин бактерій.
2. Особливості процесів життєдіяльності бактерій.
3. Значення бактерій та ціанобактерій у природі.
4. Використання корисних бактерій людиною.
5. Шкідливі бактерії.
1.Особливості середовища життя та будови клітин бактерій.
• Формування поняття прокаріоти та еукаріоти.
Визначення: Клітини організмів, які мають ядро називають ядерними, або еукаріотами. (Наприклад, рослини, тварини, гриби.) Клітини організмів, які ядра не мають називають доядерними, або прокаріотами (бактерії).
• Опанували усі середовища існування (можуть мешкати на поверхні або всередині інших організмів: людини, тварин, рослин, грибі;, живуть у ґрунті, прісних і солоних водоймах.)
• Розміри клітин бактерій не більше 0,005 мм.
• Будова клітини: клітинна оболонка, клітинна мембрана; цитоплазма; ділянка цитоплазми з молекулою ДНК (пригадати функції, що вони виконують.)
• Клітини деяких бактерій мають один, кілька або багато джгутиків (пригадати їх функції.)
Цікаво знати.
Частина бактерій рухаються завдяки виділенню слизу (тобто демонструють "реактивний" рух). Деяким бактеріям властиві поступальні, маятнико-, штопоро-, хвилеподібні рухи.
• За формою бактерії можуть бути у вигляді прямих або вигнутих паличок, кульок тощо.
Поглиблення теми.
Більшість бактерій мають сферичну форму — це так звані коки, або паличковидну — так звані бацили (або палички). Деякі паличковидні бактерії дещо зігнуті – мають назву вібріони, а інші формують спіральні завитки (спірохети). Вся ця різноманітність форм бактерій визначається структурою їх клітинної стінки та є важливою для функціонування бактерій, оскільки впливає на здатність отримувати поживні речовини, прикріплятися до поверхонь, рухатися і рятуватися від хижаків.
• Особлива група бактерій, здатних до фотосинтезу: ціанобактерії. (Поширені в прісних і солоних водоймах, у ґрунті. У клітині сформовані мембранні утвори з хлорофілом. В клітині можуть бути пігменти синього або червоного кольору. Ззовні клітини ціанобактерій оточені щільною оболонкою зі слизом. Є багатоклітинні види.)
• Різноманітність бактерій: пурпурні,зелені, бульбочкові, гнильні. (Завдання: за допомогою підручника визначити їх роль у природі.)
2.Особливості процесів життєдіяльності бактерій.
• Дихання ( за участі та без участі кисню.)
• Розмноження поділом клітини навпіл або брунькуванням (ціанобактерії відокремленням ділянок нитки.)
• Переживання періодів несприятливих умов у вигляді спор або цист.
• Симбіотичні бактерії (приклади взаємовигідного симбіозу: бульбочкові бактерії, бактерії шлунково-кишкового тракту.))
Визначення: Симбіоз - взаємодія і співіснування різних видів організмів.
3.Значення бактерій та ціанобактерій у природі.
• Створення запасів органічної речовини та збагачення повітря киснем, яким дихають організми.
• Очищення поверхні ґрунту та збереження його родючості. (Розкладають рештки організмів.)
• Очищення водойм. (Споживають органічні речовини.)
• За участю певних бактерій утворилися нафта, природний газ, поклади залізних руд.
4. Використання корисних бактерій людиною.
• Незважаючи на малі розміри та невидимість для неозброєного ока людина давно навчилась використовувати бактерії собі на користь. Наведіть відомі вам приклади використання бактерій.
Прийом «Ланцюжок» (учні наводять відомі приклади, учитель доповнює їх: отримують кисломолочні продукти (кефір, сири, йогурти тощо), оцтову кислоту, антибіотики, вітаміни. У сільському господарстві - для виготовлення та зберігання зелених кормів для тварин. Під час квашення капусти, дублення шкір тощо.)
5. Шкідливі бактерії.
• Псують продукти харчування.
• Виробляють шкідливі речовини - отруйні для людини, оселяючись у харчових продуктах.
Визначення: Ботулізм - гостре інфекційне захворювання, що спричиняється дією бактерій і характеризується тяжкими порушеннями життєвих функцій організму.
• Спричиняють бактеріальні захворювання (навести приклади.)
• Ціанобактерії викликають «цвітіння» води, виділяючи отруйні речовини, вони можуть спричинити загибель мешканців водойм.
• Шляхи боротьби: (заходи гігієни, стерилізація, пастеризація.)
V. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань (5хв)
Вибірковий диктант.
(Вибрати номери правильних тверджень, за потреби пояснити.)
1.Бактерії – еукаріоти.
2.Вивченням бактерій займається наука – мікробіологія.
3.Більшість бактерій може обходитись без кисню.
4.Бактерії можна побачити неозброєним оком.
5.Зовні бактерія вкрита клітинною стінкою.
6.Серед бактерій є автотрофи.
7.В основному бактерії розмножуються поділом навпіл.
8.Бактерії кулястої форми називаються вібріони.
9.Всі бактерії – хвороботворні та шкідливі.
10.Серед бактерій є симбіотичні організми.
11.Бактерії – надзвичайно малі за розмірами і тому нестійкі до зовнішніх впливів.
12.Бактерії є живими фільтрами.
Відповіді: 2,3,5,6,7,10,12.
VІ. Підсумки уроку (2 хв)
• Бактерії — мікроскопічні організми.
• Бактерії — найпоширеніша група організмів.
• Бактерії можуть бути корисними для людини. Вони беруть участь у виробництві молочнокислих продуктів (йогурту, кефіру, ряжанки), квашенні овочів і фруктів.
• Бактерії збагачують ґрунт поживними речовинами.
• Слід остерігатися хвороботворних бактерій.
VІІ. Оцінювання (1 хв)
VІІІ. Домашнє завдання: (1хв)
а) Програмний матеріал: § ________.
б) Знайти цікаві факти про представників Бактерій.