Урок підготовано в цікавій формі з виконанням практичної практичної роботи "Вегетативне розмноження рослин". В розробці використано різні фоми і методи роботи з новим матеріалом. Розраховано для учнів 6класу
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ОЛЕКСАНДРІВСЬКИЙ
НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС «ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ
ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ-ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД»
Кондратьєва Лариса Іванівна
Вчитель біології та хімії
2018 рік
Тема: Вегетативне розмноження рослин. Практична робота № 1. Вегетативне
розмноження рослин.
Мета: познайомити учнів із найбільш розповсюдженими способами вегетативного розмноження; продовжувати формування умінь і навичок роботи з природним матеріалом під час виконання практичної роботи; виховувати якості дослідника та естетичний смак.
Основні поняття і терміни: розмноження, вегетативне розмноження, живець,
щеплення, підщепа, прищепа, цибулина, вусики, кореневище, бульба.
Обладнання: таблиця «Вегетативне розмноження рослин», склянки з водою, живці кімнатних рослин (хойя, хлорофітум, сансевьєра, троянда), малюнки підручника.
Методи і методичні прийоми: словесні (бесіда, розповідь з елементами бесіди,
пояснення); наочні (демонстрація таблиці «Вегетативне розмноження рослин»,
малюнків підручника, живців хойя, хлорофітум, сансевьєра, троянда); практичні(виконання практичної роботи), репродуктивні а).
Тип когнітивного уроку: урок-дослідження
Девіз уроку.«Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх»
Форма уроку. Формування умінь і навичок.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь, пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН, м\м дошка.
в) практичний: виконання практичної роботи.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музика.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: природознавство, рослинництво.
Матеріали та обладнання: схема, малюнки, таблиця, м\м дошка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Привітання вчителя.
«Кольоровий настрій» (Учитель пропонує учням виразити свій емоційний стан за допомогою кольорів. Наприкінці уроку учні повертаються до цієї вправи).
Вхід до уроку.
Створення психоемоційного стану для роботи на уроці.
Усі ми дуже різні й водночас надзвичайно схожі. Зараз ми це перевіримо.
Хто любить ласувати морозивом – підніміть праву руку, а у кого вдома є домашні тварини – ліву. Хто любить свою родину – плесніть у долоні, у кого є друзі – посміхніться.
Ось бачите, ми тепер більше знаємо один одного. Але як рослина не може існувати без своїх органів, так і вчитель – без своїх учнів, тому я розраховую на вашу активну роботу.
І сподіваюся, що дух партнерства допоможе нам у цьому.
Тепер зверніть увагу на дошку. На ній написані слова Генрі Форда, які пропоную взяти за девіз уроку: «Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес.
Працювати разом – це успіх»
ІІ. Мотивація.
Хіба може не дивувати те величезне розмаїття рослин, що нас оточує! Тільки прийде весна, як все навкруги зацвітає, пізніше з’являється насіння і плоди. А тепер уявіть, що раптом усе живе втратить здатність до розмноження. На що перетвориться наша Планета? (учні висловлюють свої міркування).
Учні:
Отже, розмноження є однією з важливих ознак живого. Воно полягає у здатності організмів відтворювати собі подібних шляхом передачі генетичної інформації, що забезпечує неперервність і наступність життя, збереження видової різноманітності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Метод «Своя валюта»
Під час нашого уроку за кожну правильну відповідь ви будете отримувати листочки, а в кінці уроку ми підрахуємо ваші здобутки і ви відповідно одержите оцінки.
Зараз на кожну парту ви одержує завдання «Розшифруй». Хто перший виконає піднімає руку та одержує 2 листочки
Розшифрувати відповідь на питання : Як називається збільшення кількості особин якогось виду? (Розмноження).
Тепер ми попрацюємо з тестами.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Усім відома стародавня дитяча казка про Сплячу Красуню, замок якої феї захистили колючими заростями терну й шипшини так, щоб ніхто не міг пробитися крізь суцільну стіну квітів, плодів і колючок. У реальному житті кущі дикої троянди не виростають за ніч по помаху чарівної палички, їх потрібно довго й терпляче вирощувати, розсаджувати, розмножувати, щоб у підсумку одержати прекрасну, здорову, плодоносну рослину.
На сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємося не лише яким способом розмножуються троянди, але й інші рослини, що нас оточують.
Отже, тема нашого уроку «Вегетативне розмноження рослин».
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди та показ презентації.
На минулому уроці ми з вами вивчали види розмноження рослин. Отже, що ми називаємо вегетативним розмноженням? (питання до учнів).
Вчитель, розповідає про види вегетативного розмноження, а діти відповідно заповнюють таблицю в зошиті.
Вегетативне розмноження
Природне Штучне
(без втручання людини) (за допомогою людського втручання)
(фруктові дерева).
Вегетативне розмноження рослин — типова властивість рослин, яка відрізняє їх від тварин. Вегетативним розмноженням називається відтворення рослин із їх вегетативних частин, тобто з кусочків талому, пагона чи кореня. Вегетативне розмноження буває природне та штучне.
Вегетативне розмноження ґрунтується на явищі регенерації.
Робота з зошитом.
Відкрийте зошити та підручники. У підручнику знайдіть слово регенерація та випишіть його визначення.
Регенерація – це відновлення цілого організму з його частини завдяки поділу клітин.
При вегетативному розмноженні властивості материнської рослини передаються новим індивідуумам, новим організмам без помітних змін, якщо умови їх розвитку були однаковими з умовами розвитку материнської рослини. Тому в сільськогосподарській практиці для закріплення ознак гарного сорту широко використовується вегетативне розмноження.
Нестатеве розмноження
Для рослин характерне розмноження за допомогою вегетативних органів, їх частин чи видозмін. Окремо виділяють розмноження живцями і щеплення як способи вегетативного розмноження, які мають найбільше практичне значення.
Пригадайте, як розмножуються суниці.
Учні: Рослини суниці викидають «вуса», які потім пускають корінці та приростають.
Розмноження за допомогою вегетативних органів широко використовують у рослинництві. Цибулинами і бульбами розмножуються овочеві культури і декоративні рослини (картопля, жоржина); надземними повзучими пагонами ("вусами") — суниці та полуниці; гілками — відсадками, що вкорінюються, — аґрус та ін.; кореневими паростками — ряд дерев і кущів. У садівництві широко застосовують укорінення живців і щеплення рослин.
Розмноження живцями. Живець — це відрізана від материнської рослини ділянка пагона, кореня, листка.
Розмноження живцями — один із найпоширеніших типів вегетативного розмноження. Живці бувають стебловими, листковими і кореневими. Стебловими живцями розмножують кімнатні та садові дерев'янисті (фікус, пеларгонія, смородина) та трав'янисті (традесканція, колеус, хризантеми, жоржини) рослини. Сенполію, або узумбарську фіалку, та бегонію королівську розмножують листковими живцями. Бріофілум (його ще називають іноді каланхое) розмножують бруньками, що утворюються з країв листка. Хрін розмножують кореневими живцями. При розмноженні пагоновими живцями (листковими чи стебловими) у рослин відновлюються корені, а кореневими — пагони.
Розмноження щепленням. Щеплення — це зростання зрізаних бруньок або стеблових живців однієї рослини (що розмножується) з іншою (вкоріненою). В цьому разі рослину, що щеплюють, називають прищепою, а рослину, на яку щеплюють,— підщепою.
Найкраще прищепа і підщепа зростаються тоді, коли вони належать до одного виду або до близьких видів одного роду; якщо ж вони належать до різних родів, зростання утруднюється.
Вегетативне розмноження рослин має великий науковий і практичний інтерес і часто застосовується в рослинництві та лісівництві.
Перевірка заповненої схеми «Вегетативне розмноження»(Взаємоперевірка)
Вегетативне розмноження застосовують у наступних випадках.
1. Рослини, що використовуються для культури, при насіннєвому розмноженні не повторюють якості батьків (бузок, троянда, гладіолус, флокс, ірис, тюльпан, жоржина та ін.)
2. Рослини взагалі не утворюють життєздатних насінин або в умовах, де ведуть культуру, вони не дозрівають (ряболисті форми рослин, часник, декоративні цибулі, манжета, елодея, очерет болотний, фікус, кімнатний жасмин, герань).
3. Якщо потрібно закріпити початкові фази розвитку.
4. Якщо вегетативне розмноження економічно більш вигідно (для отримання низьких рослин, більш раннього цвітіння і т. д.).
5. Якщо вегетативне розмноження легше насіннєвого.(інформація на слайді)
Кожна форма розмноження має свої переваги і недоліки. Так, для нестатевого розмноження не потрібно шукати партнера іншої статі. Вегетативне розмноження дає змогу швидко отримати велику кількість однакових рослин. При статевому розмноженні утворюються організми, які мають ознаки батька і матері, тобто одночасно і відрізняються від обох. Поява нових ознак дає змогу організму пристосуватись до певних умов зовнішнього середовища краще за батьківські форми
Давайте визначимо переваги та недоліки кожного способу.(бесіда)
Переваги вегетативного розмноження: : рослини починають цвісти в більш ранньому віці в порівнянні з рослинами, вирощуваними з насіння (амарілліси відповідно на третій і п'ятий рік); всі вегетативно розмножені рослини більш низькі по висоті.
Недоліки вегетативного розмноження: рослини менш довговічні, більш схильні до захворювань.
V. Центральна частина уроку – зв'язок із життям.
1. Хто з вас розмножував рослини одним із названих способів?
2. Навіщо ви це робили?
Учні: розмножували смородину та агрус, щоб збільшити кількість кущів, а відповідно і кількість урожаю.
Розмножували суниці, щоб мати більше смачних плодів.
Щоб одержати більше нового сорту картоплі ми її різали на частини.
Щоб у дворі було більше красивих квітів ми розмножували іриси, тюльпани,нарциси, піони та хризантеми.
Розмножували виноград, щоб був більший урожай, красива альтанка.
3. Назвіть ці рослини і способи розмноження?
Учні: Вусами ми розмножували суниці.
Смородину та аґрус стебловими живцями та діленням куща.
Картоплю розмножували видозміною пагона – бульбою.
Іриси та піони ми розмножували кореневими живцями, а нарциси та тюльпани цибулинами.
Стебловими живцями ми розмножували виноград.
(Інформація на слайді)
А ви знаєте, що…
А ще читаємо підручник, що мудрості навчає,
Сторінка сімдесят один щеплення представляє.
Прийом «Словничок»
Учні за допомогою підручника (с.71) з’ясовують: (Інформація на слайді)
Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже там стомився?
І додолу похилився.
Треба дружно всім нам встати
Фізкультпаузу почати вище руки підніміть
І спокійно опустіть, розведіть їх в сторони
Щоб були опорою, плесніть кілька раз
За роботу! Все гаразд.
VІ. Закріплення знань.
Виконання практичної роботи.
А тепер давайте закріпимо одержані знання виконуючи практичну роботу.
Працюємо і пам'ятаємо китайську мудрість
Скажи мені, і я забуду
Покажи мені, і я запам'ятаю
Дай можливість діяти, я навчуся!
Та перш ніж почати нашу роботу нам треба пригадати правила техніки безпеки під час виконання практичної роботи..
Інструкція до виконання практичної роботи.
(Інформація на слайді та називають учні)
Практична робота № 1
Тема: Вегетативне розмноження.
Мета: формувати вміння використовувати здобуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань; формувати вміння розмножувати рослини за допомогою вегетативних органів; розвивати вміння спостерігати, формулювати висновки.
Обладнання та матеріали: горщики з ґрунтом, горщики з піском, лопатки,посудини з водою, ножиці, ніж, кімнатні рослини (пеларгонія, традесканція).
А зараз запрошую вас до нашої маленької оранжереї. Тут ви будете виконувати нашу практичну роботу, тим самим збагачуючи наш кабінет зеленими насадженнями. А ще я прошу піднятися вчителів біології та об’єднатися у 3 варіанти і прийняти участь у виконанні практичної роботи разом з учнями та в разі необхідності бути консультантами. Будь ласка проходьте до нашої оранжереї.
Прибирання робочих місць.
VIІІ. Підсумок уроку.
На початку уроку я ставила такі завдання учні повинні:
Знати :
Вміти:
Давайте перевіримо чи досягли ми цих знань.
ІХ. Оцінювання.
А тепер підведемо підсумок нашого уроку. Хто скільки зібрав листочків?
Вам вдячна учні за увагу, за вашу щирість, доброту,
Я зичу вам умінь, наснаги, знання хапайте на льоту,
Бажаю щастя всім без краю, й сердечним бути повсякчас.
А на згадку про цей урок нашим гостям ми даруємо ці кактуси, що розмножили вегетативним способом, щоб вони не забували наш клас і приїздили ще до нас у гості. А за рослинами, що ми сьогодні посадили ми будемо спостерігати поки вони почнуть рости, а потім ними будемо озеленювати нашу школу.
Х. Надання та пояснення домашнього завдання.
Способом вегетативного розмноження посадити дома рослину, доглядати за нею і записувати її розвиток. Опрацювати відповідний параграф у підручнику , відповіді на запитання у кінці підручнику Знайти в Інтернеті інформацію про вчених-селекціонерів, та їх досягнення у вегетативному розмноженні.
Додаток 1
Практична робота № 1
Варіант І
Тема. Вегетативне розмноження рослин.
Мета. Закріпити теоретичні знання учнів про вегетативне розмноження рослин.
Обладнання:живці(хойя, сансев’єра, хлорофітум) горщики з землею, склянки з водою, вода для поливання.
Хід роботи
Завдання. Навчитися розмножувати рослини живцями.
Результати роботи і спостережень записуйте у таблицю.
Висновок
Вегетативне розмноження – це____________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вегетативне розмноження рослин ґрунтується на явищі регенерація. Дайте тлумачення цього терміна._______________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Значення вегетативного розмноження рослин у природі: ____________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Значення вегетативного розмноження рослин для людини:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання. Використовуючи знання про вегетативне розмноження рослин, виберіть з наших кімнатних рослин ті, які можна розмножувати вегетативно: В-І стебловими живцями,
Варіант ІІ
Практична робота № 1
Тема. Вегетативне розмноження рослин.
Мета. Закріпити теоретичні знання учнів про вегетативне розмноження рослин.
Обладнання: живці (хойя, сансев’єра, хлорофітум), горщики або ящики, заповнені землею, кілочки, склянки з водою, вода для поливання.
Хід роботи
Завдання. Навчитися розмножувати рослини частинами листкових живців.
1. Відокремте живці з підготовлених для живцювання рослин. Це листки сансев’єри. Листкові живці з сансев’єри розрізати на частини.
2.Надрізані живці покладіть надрізами вниз на пісок у заздалегідь підготовані горщики або ящики і притисніть їх до піску.
3.Живець накрити стаканом для зменшення випаровування вологи.
Результати роботи і спостережень записуйте у таблицю.
Висновок
Вегетативне розмноження – це____________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вегетативне розмноження рослин ґрунтується на явищі регенерація. Дайте тлумачення цього терміна._______________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Значення вегетативного розмноження рослин у природі: ____________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Значення вегетативного розмноження рослин для людини:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання. Використовуючи знання про вегетативне розмноження рослин, виберіть з наших кімнатних рослин ті, які можна розмножувати вегетативно: В-ІІ листковими живцями
Варіант ІІІ
Практична робота № 1
Тема. Вегетативне розмноження рослин.
Мета. Закріпити теоретичні знання учнів про вегетативне розмноження рослин.
Обладнання: живці (хойя, хлорофітум, сансев’єра), горщики або ящики, заповнені землею, кілочки, склянки з водою, вода для поливання.
Хід роботи
Завдання. Навчитися розмножувати рослини листковими живцями.
1. Відокремте листки з підготовлених для живцювання рослин. Це листки хойї(або воскового плюща).
2.Листкові живці хойї садимо в підготовлений грунт до листкової пластинки.
3.Висаджені листкові живці щедро полийте й поставте в тепле місце, захищене від прямого потрапляння сонячного світла.
4.Живець накрити стаканом для зменшення випаровування вологи.
Результати роботи і спостережень записуйте у таблицю.
Висновок
Вегетативне розмноження – це____________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Вегетативне розмноження рослин ґрунтується на явищі регенерація. Дайте тлумачення цього терміна._______________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Значення вегетативного розмноження рослин у природі: ____________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Значення вегетативного розмноження рослин для людини:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Завдання. Використовуючи знання про вегетативне розмноження рослин, виберіть з наших кімнатних рослин ті, які можна розмножувати вегетативно: В-ІІІ кореневищем.
Додаток2
Дата |
|
Назва рослини |
|
Варіант |
|
Прізвище та ім’я |
|
Додаток 3
Результати спостережень
Прізвище та ім’я |
|
||||
Варіант |
|
||||
Назва рослини |
|
||||
Вид розмноження |
|
||||
Вид робіт |
|||||
живцювання |
полив |
провітрювання |
вкорінення |
Поява першого листка |
Примітки |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Схема розмноження рослин.
Додаток 5
На початку уроку. В кінці уроку.
хороший хороший
немає настрою немає настрою
поганий поганий
Додаток 6
Список літератури
1