Розробка уроку з біології для 11 класу на тему "Генетика людини"

Про матеріал

Розробка уроку допоможе сформувати знання в учнів про особливості генетики людини; ознайомити із історією вивчення генетики людини; охарактеризувати методи досліджень генетики людини; розкрити поняття «євгеніка»; розвивати уміння порівнювати генетику бактерій, рослин, тварин з генетикою людини, порівнювати типи успадкування ознак; виховувати бережливе ставлення до здоров'я особистого та здоров'я нащадків при споріднених і неспоріднених шлюбів у людей.

Перегляд файлу

 

 

 

Урок №

 

Тема:  Генетика людини

 

Мета: на основі знань, які були отримані протягом вивчення закономірностей спадковості та мінливості сформувати знання в учнів про особливості генетики людини; ознайомити із історією вивчення генетики людини; охарактеризувати методи досліджень генетики людини; розкрити поняття «євгеніка»; розвивати уміння порівнювати генетику бактерій, рослин, тварин з генетикою людини, порівнювати типи успадкування ознак; виховувати бережливе ставлення до здоров'я особистого та здоров'я нащадків при споріднених і неспоріднених шлюбів у людей.

 

Обладнання: презентація з даної теми, дидактичні матеріали, підручник.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку: синтетична

Місце уроку в навчальній темі: поточний

 

 

                              Хід уроку

 

  1. Організаційний момент

 

  1. Актуалізація опорних знань

 

             Усне опитування:

  • Хто основоположник генетики як науки?
  •  Як формулюються закони успадкування ознак Г.Менделя?
  •  Хто автор хромосомної теорії спадковості?
  • Сформулюйте суть хромосомної теорії спадковості.
  • Дайте визначення термінів: ген, генотип, фенотип, алельні гени, домінантні ознаки, рецесивні ознаки, гомозигота, гетерозигота, ауто соми (слайд 6).

 

  • Скласти і розв'язати задачі  (слайди 7-9)

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Мотивація навчально- пізнавальної діяльності учнів

 

- Чим особливою є генетика людини?

- Чи можимо ми прослідкувати Менделівські закони успадкування ознак  у людини?

- Чи можна використати методи генетичних досліджень для дослідження генетики людини?

- Чому не бажані близькоспоріднені шлюби?

 

  1. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

 

  1. Повідомлення теми та мети уроку ( слайд 10)

 

  1. Розповідь учителя

Розділ генетики, що вивчає особливості організації та функціонування геному людини, закономірності її спадковості та мінливості називається генетикою людини.  (Запис на дошці і у зошитах)

Вперше спадковість людини розглядав як предмет самостійного дослідження Френсіс Гальтон – двоюрідний брат Ч. Дарвіна. ( слайд 11)

Так виникла генетика людини , основою якої було вчення про спадкове здоров'я людини – євгеніка.

 

  1. Історична довідка  учнів про євгеніку.

Євгеніка — практика, спрямована на створення кращої породи людей.

(від грец. euyevrig — родови¬тий, знатний) — наука, що досліджує шляхи й методи активного впливу на еволюцію людини. Термін "євгеніка" запропонував у 1869 англійський біолог Ф. Гальтон, який вважав раси людини нерівноцінними і вбачав шляхи поліпшення людей у заохоченні та обмеженні певних шлюбів. Ці хибні погляди нерідко використовувалися для виправдання расової й національної дискримінації. Генетика людини й генетика медична спростували уявлення про генетичну зумовленість інтелектуальної вищості одних народів над іншими й показали, що відмінності людей залежать не лише від їхніх спадкових задатків, а передусім від умов життя.

Види євгеніки

Розрізняють євгеніку "позитивну" і "негативну" (хоча межа між ними дуже умовна).

Позитивна євгеніка ставить своїм завданням розвивати позитивні фізіологічні та розумові риси в наступних поколіннях, що відсутні в їх попередниках.

Застосування євгеніки

Перші широкомасштабні наукові дослідження галузі розпочалися в США на початку XX ст. Через те, що в нацистській Німеччині "негативна" євгеніка була проголошена державною доктриною (і проблема невідповідності «арійським» стандартам розв’язувалась убивством), євгеніка почала асоціюватись із фашистськоюідеологією.

Однак початково євгеніка сприймалась як позитивне явище, гуманісти XVIII сторіччя розглядали цю практику як спосіб покращити тіло людини й уникнути страшних хвороб у майбутньому.

Елементи євгеніки також присутні в сучасному світі — це стосується практики планування сім'ї, а також, як до цього вдаються в деяких країнах західного світу, практика перевірки крові чоловіка і жінки, які мають намір укласти шлюб.

 

4. Бесіда  учителя

     - Людські критерії відбору можуть бути не досконалі. Приклад на с. 107 підручника про Бетховена.

  • Які ж проблеми виникають у дослідженні генетики людини? (слайд 12)

 

У людини відомі такі типи успадкування ознак:

- аутосомний, що пов'язаний з генами нестатевих хромосом.

- аутосомно – домінантний , якщо певний стан ознаки визначає домінантна алель.  (слайд 13)

- аутосомно – рецесивний , якщо певний стан ознаки визначає рецесивний алель.( слайд 14)

- Х – зчеплений тип, якщо ген локалізований в Х- хромосомі.

- У – зчеплений тип, якщо ген локалізований в У – хромосомі ( по чоловічій лінії)             (слайд 15)

 

  • Якими методами користуються вчені ? (слайд 16)

   Коротка характеристика методів. ( слайди 17-30).

 

   Цікаво знати ( слайд 31).

Здоровий спосіб життя ( слайд 32).

 

   Небажаність споріднених шлюбів ( слайд 33).

 

  1. Осмислення об'єктивних зв'язків та взаємо залежностей у вивченому матеріалі.

 

1. Робота з презентацією

Спадкові хвороби людини ( слайди 34- 51)

 

2. Самостійна робота з підручником

- Робота над таблицею 13, с. 105 підручника «Приклади деяких домінантних та рецесивних ознак у людському організмі»

 

- Робота над таблицею 14 с. 106 підручника «Приклади деяких ознак з неповним домінуванням в організмі людини»

 

 

 

 

 

  1. Узагальнення та систематизація знань

 

Бліц- опитування:

  • Що вивчає генетика людини?
  • Що таке євгеніка?
  • Який метод не використовується у дослідженні генетики людини?
  • Чому гемофілією хворіють переважно чоловіки?
  • Чому не бажані споріднені шлюби у людей?

 

 

  1. Підведення підсумків уроку

 

      -  Чи цікаво мені було на уроці?

  • Що я нового дізнався під час уроку?
  • Що мені вже було відомо?
  • Які я можу зробити висновки після опрацьованого матеріалу?

 

 

  1. Домашнє завдання

 

Прочитати §18, підготувати доповідь, презентацію про видатних учених- селекціонерів України .

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Приходько Анатолій Васильович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кротенко Наталія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Горбань Оксана Вячеславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Множинська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Трубіцина Світлана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
doc
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
2057
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку