Розробка уроку з біології у 8 класі "Поняття про серцевий цикл, робота серця та її регулювання"

Про матеріал

Мета: розглянути поняття серцевий цикл, встановити причину інтенсивної роботи серця; познайомити учнів з механізмом нейрогуморальної регуляції роботи серця; розвивати пам'ять, увагу, мислення; розвивати бажання пізнавати свій організм; виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров'я.

Перегляд файлу

Тема: Поняття про серцевий цикл, робота серця та її регулювання.

Мета: розглянути поняття серцевий цикл, встановити причину інтенсивної роботи серця; познайомити учнів з механізмом нейрогуморальної регуляції роботи серця; розвивати пам’ять, увагу, мислення; розвивати бажання пізнавати свій організм; виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: Таблиця «Кровоносна система», «Серце людини», розбірна модель серця, комп’ютер, екран, проектор, презентація.

Основні поняття і терміни: систола, діастола, серцевий цикл, систолічний об’єм крові (СОК), частота серцевих скорочень (ЧСС), хвилинний об’єм крові (ХОК), саморегуляція серця.

Епіграфом уроку

Прислухайся —у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Коли немає серця справжня мука,

І ми без серця жити не змогли б…

Хід уроку

І. Організаційний момент

Розминка Впізнай себе»

У кожного в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися.

Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.

II. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна технологія „Мозковий штурм ”.

  1. Серце – це
  2. Між правим передсердям і правим шлуночком є
  3. Серце складається з таких оболонок –
  4. Артерії – це судини, по яких
  5. Венозна кров – це кров насичена

Гра «Вірю- не вірю»

  1.  Об’єм крові в дорослої людини становить 2-3 л. (Ні. 4-6 л)
  2.  Кров складається з плазми та води.  (Ні)
  3.  Еритроцити — це без’ядерні клітини. (Так)
  4.  Еритроцити виконують дихальну функцію. (Так)
  5.  Людина для якої переливають кров це донор. (Ні)
  6.  Переливання крові між людьми з різними її групами обов’язково закінчується смертю ре­ципієнта. (Ні)
  7.  Формені елементи крові утворюються в черво­ному кістковому мозку. (Так)
  8.  Лейкоцити виконують захисну функцію. (Так)
  9. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові. (Так)

Тестування (індивідуально, один учень)

ІIІ. Мотивація навчальної діяльності

Проблемне запитання:

Не дивлячись на невелику вагу (300г, що складає 0,5% ваги тіла) серце переганяє за добу близько 7 тисяч літрів крові. Це рівнозначно підняттю залізничного вагона на висоту 1 метр.

  • Чим пояснити таку велику працездатність серця?

Щоб відповісти на ці питання, треба познайомитися з механізмом роботи серця і його регуляцією. Тобто це те, що ми і будемо сьогодні вивчати.

 ІV. Вивчення нового матеріалу

План уроку:

  1. Серцевий цикл.
  2. Робота серця.
  3. Регуляція роботи серця.

Серцевий цикл.

Серце порівнюють з насосом, що проштовхує кров у кола кровообігу. Воно скорочується ритмічно. Серце людини у стані відносного спокою робить близько 60-80 ударів за хвилину, бо часто серцевих скорочень є строго індивідуальною. Скорочення серця (систола) чергується з його розслабленням (діастолою).

Послідові скорочення передсердь і шлуночків, а також їхнє загальне розслаблення отримали назву серцевого циклу. Серцевий цикл складається зі скорочення передсердь, скорочення шлуночків і розслаблення шлуночків та передсердь. Тривалість серцевого циклу залежить від частоти скорочення серця. У здорової людини в стані спокою серце скорочується 60-80 разів за хвилину.  Отже,  час одного серцевого циклу менше однієї секунди.

Серцевий цикл починається скороченням передсердь, яке триває 0,1 секунди. При цьому кров з передсердь виштовхується у розслаблені шлуночки.

Потім передсердя розслабляються, а обидва шлуночки скорочуючись, викидають кров: кров з правого шлуночка іде в легеневу артерію. Це венозна кров, яка іде в мале коло кровообігу. А кров з лівого шлуночка, що є головним двигуном кровообігу іде в аорту – найбільшу артерію людини.

Скорочення шлуночків триває 0,3 секунди, після чого вони розслабляються і протягом наступних 0,4 секунди серцевий м’яз перебуває в стані спокою або загального розслаблення.

 Зверніть увагу на те, що із загальної тривалості серцевого циклу 0,8 секунд на серцеву паузу припадає 0,4 секунди. Фактично третину нашого життя серце „відпочиває”, тобто, перебуває в розслабленому стані. Саме тому, працездатність серця і є такою великою.

Фази серцевого циклу

I-Фаза скорочення передсердь - 0,1с (систола)

II-Фаза скорочення шлуночків – 0,3с (систола)

III-Фаза розслаблення – 0,4с (діастола)

Отже, може хтось тепер відповість чому ж при такому навантаженні в серці не розвивається втома? Чому воно не втрачає своєї працездатності?

Учень: це можна пояснити, якщо згадати, як впливає на роботу м’язів ритмічне чергування скорочень і розслаблень, тобто в періодичності зміни роботи та відпочинку. Тривалість усього серцевого циклу - 0,8 секунди, а фаза загального розслаблення 0,4 секунди. Такий відпочинок у проміжках між скороченнями достатній для того, щоб працездатність робочого мяза цілком відновилася.

Уривок із книги «Головне чудо світу»

ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА

  •    Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?

--Ні., воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене перегородкою навпіл.

  • На дві кімнатки?
  • На дві двоповерхові квартирки. Над кож­ною — прихожа. У ліву приходить у гості лише яскраво червона кров, а в праву — темна. Коли воно стискаєть­ся, двері закриваються й гості залишають серце.
  • А з правої кімнати куди ж темна кров іде?
  • У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрап­ляє в серце.
  • Знову в праву частину?
  • Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву?
  • Правильно.
  • Невже - серце таке складне?
  • Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр. Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.

Робота серця.

Основні властивості серцевого м’яза

Збудливість – здатність переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників

Провідність – здатність розповсюджувати збудження, що виникло на будь – якій ділянці, по всьому серцю

Скоротливість – здатність м’язової тканини серця скорочуватись під впливом збудження

Автоматія – здатність серця скорочуватись під впливом імпульсів, що виникають у самому серці

Робота з підручником

Вправа «Закінчи речення»

Автоматія серця—це…

Збудливість серця---це…

Провідність серця—це…

Скоротливість серця—це…

Кількість крові, яку серце, зокрема лівий шлуночок викидає в аорту за одне скорочення називається систолічним об’ємом крові ( за кожне скорочення серце викидає 70 мл крові – СОК ).

 ЧСС – частота серцевих скорочень.

Що можна обчислити, знаючи ці показники?

  • Хвилинний об’єм крові:

ХОК = СОК * ЧСС = 70*72 = 5000 мл/хв. або 5 л за 1 хв.

Запропонувати учням розв’ язати задачу:

Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 раз за 1 хв., при кожному скороченні виштовхується близько 50 мл. крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 6 уроків?

Рішення

70 х 40 = 2800 разів скорочується за 1 урок.

2800 х50 = 140000 мл = 140 л крові перекачується за 1 урок.

140,000 л х 6 уроків = 840,000 л крові перекачується за 6 уроків.

Фізкультхвилинка на покращення кровопостачання головного мозку

 Знайти на шиї хребець, що найбільше виступає. Другим па­льцем масажувати точку, розташовану між сьомим шийним і першим груд­ним хребцями. Ця біологічно активна точка має опосередковані зв'язки з усіма активними точками організму, її масаж впливає на кровопостачанні головного мозку.

Регуляція роботи серця

Пристосування серця до потреб організму досягається завдяки механізмам саморегуляції, нервовій та гуморальній регуляції роботи серця. Саморегуляція забезпечується провідною системою - група високоспеціалізованих клітин серця, які мають здатність генерувати імпульси та їх проводити.  Нервова регуляція здійснюється симпатичними ( збільшують частоту і силу серцевих скорочень) і парасимпатичними ( сповільнюють частоту і силу серцевих скорочень ).                     Гуморальну регуляцію серця здійснюють гормон надниркових залоз, адреналін, норадреналін і іони Са, які з кров’ю потрапляють в серце і прискорюють роботу серця.

А такі речовини, як ацетилхалін і іони К – зменшують частоту і силу серцевих скорочень.

Інтерактивна вправа «Доповни речення»

М'язовий порожнистий орган конусоподібної форми - серце. Серце міститься в навколосерцевій сумці, що утворена сполучною тканиною. У праве передсердя по верхній і нижній порожнистих венах кров надходить від усіх частин тіла. Із правого шлуночка виходить легеневий стовбур, через який венозна кров надходить до чотирьох легеневих артерій, а далі - до легень. У ліве передсердя впадають чотири легеневі вени, які несуть артеріальну кров , збагачену киснем від легень. З лівого шлуночка виходить аорта, по якій артеріальна кров рухається до органів і тканин тіла.

Зворотному руху крові перешкоджають клапани. Між лівими передсердям і шлуночком розташований двостулковий клапан, а тристулковий клапан міститься між правими передсердям і шлуночком.

  1.    Підсумки і узагальнення

Дослідницький практикум

 Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж дня, тижня ст. 104

Скласти сенкап.

1._________ .

(іменник)

2._____________, _________

(два прикметпики)

3.-----------------, ------------------- ,  -------------------•

(три дієслова)

 4.----------------------------------------                                                                                              (речення з 4 слів)

 

5.-------------                                                                                                                                                       (синонім до іменника)

Кросворд «Серце»

 По горизонталі:

  1. Двигун кровообігу
  2. Скорочення серця
  3. Властивість серцевого м’яза

По вертикалі:

  1. Гормон, що прискорює силу і частоту серцевих скорочень
  2. Одна з регуляцій роботи серця
  3. Навколосерцева сумка

IV.Оцінювання і самооцінювання учнів. 

Продовжіть речення

  •   «Найважливішим з отриманої інформації для мене є відомості про..., тому що...».
  •    «Урок допоміг мені зрозуміти, що...».
  •    «Що сподобалося та не сподобалося на уроці?»
  1.    Повідомлення домашнього завдання

1 . Опрацювати параграф 21 (початковий і середній рівень).

  1. Чому кров у донорів беруть із вен, а не з артерій, хоча вміст кисню й поживних речовин в артеріальній крові більший? (високий рівень).

Здавалося б, як камінь, серце стука,
Рікою кров судинами біжить,
Але без серця жити — справжня мука,
Тож, дітии, серце ваше бережіть! 

                                                                                          


 

1

 

docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
5221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку