1
Державний навчальний заклад
«Лісоводський професійний аграрний ліцей»
РОЗРОБКА УРОКУ
«Чорнобильська катастрофа та її наслідки»
Історія України 11 клас
Підготувала: викладач історії
Нестерук Ніна Яківна
Здобувачі освіти мають навчитися:
Тип уроку: урок формування та вдосконалення предметних умінь.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Підготовчий етап (до 10 хв.)
1. Перевірка готовності класу до уроку.
2. Перегляд відеоматеріалу про аварію на ЧАЕС. (відео можна завантажити з https://www.youtube.com/watch?v=rZGzUdCsXXQ).
Викладач: Що писали про Чорнобиль у КДБ: розсекречені архіви
Від першого дня аварії і впродовж тривалого часу левова частка первинних даних щодо подій на ЧАЕС були засекречені: причини аварії на блоці №4, повні дані про характер та обсяги руйнувань, дані про склад суміші, викинутої під час вибуху, зведення про радіаційний фон у приміщенням ЧАЕС і у 30-км зоні, дані щодо опромінення персоналу станції та залучених будівельників та ліквідаторів, зведені дані про захворювання, навіть про фонд зарплати будівельного управління, яке опікувалося спорудженням "Саркофагу" над зруйнованим реактором.
Після того, як Україна здобула незалежність, було ухвалено закон, який забороняє засекречувати дані про екологічні катастрофи, проте він мало посприяв відкриттю інформації про Чорнобильську катастрофу. У 2006 році, через 20 років після Чорнобильської катастрофи, СБУ зняло гриф "секретно" з низки документів, пов’язаних із аварією. Проте повністю архіви КДБ-НКВС за 1917-1991 роки, зокрема, і ті, що стосуються ЧАЕС, були відкриті. Це відбулося завдяки закону про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917 - 1991 років, ухваленим рік тому, у квітні 2015 року. Тож що, і чому радянська влада намагалася сховати за «Сімома замками» ми спробуємо разом з вами з’ясувати на цьому уроці.
3. Перегляд презентації: «Чорнобиль – екологічна катастрофа» (презентацію можна завантажити з даного Інтернет ресурсу: http://www.myshared.ru/slide/466621/ ).
ІІ. Основний етап (25-30 хв.)
Завдання для І групи
Опрацюйте текст документу та дайте відповіді на запитання:
Завдання для ІІ групи
Опрацюйте текст документу та дайте відповіді на запитання:
Завдання для ІІІ групи
Опрацюйте текст документу та дайте відповіді на запитання:
1 Коли і ким було створено цей документ?
2. Про які конструктивні недоліки у будівництві ЧАЕС йдеться в документі?
3. Чому на вашу думку ЧАЕС незважаючи на всі недоліки у будівництві була здана в експлуатацію у визначені строки?
4. Чи могли знати працівники вже відкритої ЧАЕС про недоліки в її будівництві.
5. Поставте власні запитання до тексту та дайте на них відповіді.
Завдання для ІV групи
Опрацюйте текст документу та дайте відповіді на запитання:
(Звіт, та обговорення опрацьованих історичних джерел між групами)
Викладач:
Анастасія Зануда, сучасник подій аварії на ЧАЕС, журналіст.
Я отримала доступ до цих матеріалів 26 лютого 2016 року - рівно 30 років після того, як на XXVII з'їзді КПРС Михайло Горбачов оголосив про політику "гласности", і одразу наштовхнулася на документ так само 30-ріної давнини: доповідну до 6-го Управління КДБ УРСР за 26 лютого 1986 року "про порушення технології будівельних робіт при спорудженні 5 енергоблоку Чорнобильської АЕС". Його запуск був запланований на кінець 1986 року, але цього так і не сталося. Більше того, через 14 років, у грудні 2000 року я була свідком зупинення самої станції.
Ця доповідна була далеко не першим повідомлення про технічні негаразди на ЧАЕС. Документи з архіву СБУ, які мені вдалося проглянути, свідчать, що аварія, яка подавалося і сприймалося як велика раптова біда, насправді була цілком прогнозованою.
Державний кордон України та підпишіть назви країн сусідів з якими вона межує.
Міста: Прип’ять, Чорнобиль, Київ, (назву свого обласного та районного центру)
Підпишіть назви атомних електростанцій що діяли в межах УРСР: Чорнобильська, Хмельницька, Рівненська, Південноукраїнська та Запорізька.
Стрілками покажіть напрям вітру що був в день аварії на ЧАЕС
Біля ЧАЕС вкажіть дати аварії та її закриття.
ІІІ. Завершальний етап (10 хв.)
Учням пропонується побудувати речення використовуючи наступні слова:
26 квітня 1986, КДБ, секретно, 4 енергоблок, аварія, прорахунки, експеримент, Прип’ять, евакуація, здоров’я, рак, ЗМІ, 1-шо травнева демонстрація, 30-ти км. зона, радянська влада, обурення, Володимир Правик, постраждалі, дозиметр, радіація, ліквідація, укриття, мутації, смерть, забруднення, Київ – Житомир – Чернігів - Пд. Білорусії та Росії, ліквідатор, опромінення (найактивніші учні можуть доповнити список).
Пропонуємо учням висловити своє міркування щодо теми уроку (вправа «Мікрофон»).
Сьогодні на уроці я навчився /навчилася/….
Для мене виявилося несподіваним, що….
Мене найбільше вразило…
Після цього уроку я можу…
Я хотів би більше дізнатися про….
Назвіть причини Чорнобильської катастрофи.
Як уплинула Чорнобильська катастрофа на суспільно-політичні настрої людей.
Чому радянське керівництво намагалося приховати інформацію про наслідки Чорнобильської катастрофи (усно).
Завдання для І групи
Завдання для ІІ групи
Завдання для ІІІ групи
Завдання для VІ групи