Розробка уроку з екологічним напрямком

Про матеріал
Розробка уроку стане в нагоді при проведенні відкритих уроків на екологічну тематику в історичному контексті.
Перегляд файлу

1

 

Державний навчальний заклад

«Лісоводський професійний аграрний ліцей»

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ

«Чорнобильська катастрофа та її наслідки»

Історія України 11 клас

 

 

                                                                         

 

 

 

 

          Підготувала: викладач історії

          Нестерук Ніна Яківна

Здобувачі освіти мають навчитися:

  •   Вказувати та пояснювати причини, зміст і наслідки аварії на ЧАЕС 26 квітня 1986 року;
  •   Упізнавати та показувати на карті історично-географічні об’єкти: місця та регіони основних подій пов’язаних з аварією та ЧАЕС;
  •   Використовувати документальні історичні джерела під час характеристики морального стану радянського суспільства, явищ у соціальній сфері та повсякденному житті населення України;
  •   Висловлювати особисті ставлення, щодо морального стану радянського суспільства, явищ у соціальній сфері та повсякденному житті населення України пов’язаних з аварією на ЧАЕС.

Тип уроку: урок формування та вдосконалення  предметних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Підготовчий етап (до 10 хв.)

1. Перевірка готовності класу до уроку.

2. Перегляд відеоматеріалу про аварію на ЧАЕС. (відео можна завантажити з https://www.youtube.com/watch?v=rZGzUdCsXXQ).

Викладач: Що писали про Чорнобиль у КДБ: розсекречені архіви

Від першого дня аварії і впродовж тривалого часу левова частка первинних даних щодо подій на ЧАЕС були засекречені: причини аварії на блоці №4, повні дані про характер та обсяги руйнувань, дані про склад суміші, викинутої під час вибуху, зведення про радіаційний фон у приміщенням ЧАЕС і у 30-км зоні, дані щодо опромінення персоналу станції та залучених будівельників та ліквідаторів, зведені дані про захворювання, навіть про фонд зарплати будівельного управління, яке опікувалося спорудженням "Саркофагу" над зруйнованим реактором.

Після того, як Україна здобула незалежність, було ухвалено закон, який забороняє засекречувати дані про екологічні катастрофи, проте він мало посприяв відкриттю інформації про Чорнобильську катастрофу. У 2006 році, через 20 років після Чорнобильської катастрофи, СБУ зняло гриф "секретно" з низки документів, пов’язаних із аварією. Проте повністю архіви КДБ-НКВС за 1917-1991 роки, зокрема, і ті, що стосуються ЧАЕС, були відкриті. Це відбулося завдяки закону про доступ до архівів репресивних органів комуністичного тоталітарного режиму 1917 - 1991 років, ухваленим рік тому, у квітні 2015 року. Тож що, і чому радянська влада намагалася сховати за «Сімома замками» ми спробуємо разом з вами з’ясувати на цьому уроці.

3. Перегляд презентації: «Чорнобиль – екологічна катастрофа» (презентацію можна завантажити з даного Інтернет ресурсу: http://www.myshared.ru/slide/466621/ ).

ІІ. Основний етап (25-30 хв.)

  1. Оголошення теми, визначення навчальних цілей уроку; мотивація пізнавальної діяльності учнів.
  2. Опрацювання раніше засекречених документів про аварію на ЧАЕС (клас слід розділити на чотири групи для опрацювання різних документів), після опрацювання кожна група звітує про зміст свого документу (всі документи різнорівневі за сприйняттям та опрацюванням).

Завдання для І групи

 Опрацюйте текст документу та дайте відповіді на запитання:

  1. Ким і коли був написаний документ?
  2. Чому, на вашу думку радянське керівництво приховувало факти аварії на ЧАЕС у перші дні аварії.
  3. Які факти аварії на ЧАЕС повинні були бути засекречені від загального ока громадян СРСР та світу в цілому.
  4. Що на вашу думку могло бути такого секретного в матеріалах про аварію на ЧАЕС, що їх вирішили засекретити.
  5. Поставте власні запитання до тексту та дайте на них відповіді.

Завдання для ІІ групи

Опрацюйте текст документу та дайте відповіді на запитання:

  1. Коли і ким були створені ці документи?
  2. Про, що йде мова у документах?
  3. Чи намагалася радянська влада приховати масштаби аварії на ЧАЕС, наведіть приклади.
  4. Чи змінилася суспільна мораль після аварії на ЧАЕС, наведіть приклади.
  5. Поставте власні запитання до тексту та дайте на них відповіді.

Завдання для ІІІ групи

Опрацюйте текст документу та дайте відповіді на запитання:

1 Коли і ким було створено цей документ?

2. Про які конструктивні недоліки у будівництві ЧАЕС йдеться в документі?

3. Чому на вашу думку ЧАЕС незважаючи на всі недоліки у будівництві була здана в експлуатацію у визначені строки?

4. Чи могли знати працівники вже відкритої ЧАЕС про недоліки в її будівництві.

5. Поставте власні запитання до тексту та дайте на них відповіді.

Завдання для ІV групи

Опрацюйте текст документу та дайте відповіді на запитання:

  1. Коли і ким було створено цей документ?
  2. Про які події йдеться в тексті документа?
  3. Чи було проінформоване Радянське суспільство в перший день аварію про небезпеку викидів у атмосферу на ЧАЕС?
  4. До яких заходів вдалося керівництво, для того, щоб попередити мирне населення про негативний вплив на людський організм радіоактивних викидів після аварії на ЧАЕС?
  5. Поставте власні запитання до тексту та дайте на них відповіді.

(Звіт, та обговорення опрацьованих історичних джерел між групами)

  1.          Перегляд відеоматеріалів про аварію на ЧАЕС. (відео можна завантажити з https://www.youtube.com/watch?v=2hrgwpKfIoY).

Викладач:

Анастасія Зануда, сучасник подій аварії на ЧАЕС, журналіст.

Я отримала доступ до цих матеріалів 26 лютого 2016 року - рівно 30 років після того, як на XXVII з'їзді КПРС Михайло Горбачов оголосив про політику "гласности", і одразу наштовхнулася на документ так само 30-ріної давнини: доповідну до 6-го Управління КДБ УРСР за 26 лютого 1986 року "про порушення технології будівельних робіт при спорудженні 5 енергоблоку Чорнобильської АЕС". Його запуск був запланований на кінець 1986 року, але цього так і не сталося. Більше того, через 14 років, у грудні 2000 року я була свідком зупинення самої станції.

Ця доповідна була далеко не першим повідомлення про технічні негаразди на ЧАЕС. Документи з архіву СБУ, які мені вдалося проглянути, свідчать, що аварія, яка подавалося і сприймалося як велика раптова біда, насправді була цілком прогнозованою.

  1.  Робота з картографічними матеріалами. Користуючись атласом «Новітня Історія України 11 клас» видавництва «Картографія», на контурній карті позначте:

     Державний кордон України та підпишіть назви країн сусідів з якими вона межує.

     Міста: Прип’ять, Чорнобиль, Київ, (назву свого обласного  та районного центру)

     Підпишіть назви атомних електростанцій що діяли в межах УРСР: Чорнобильська, Хмельницька, Рівненська, Південноукраїнська та Запорізька.

     Стрілками покажіть напрям вітру що був в день аварії на ЧАЕС

     Біля ЧАЕС вкажіть дати аварії та її закриття.

ІІІ. Завершальний етап (10 хв.)

  1. Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.

Учням пропонується побудувати речення використовуючи наступні слова:

26 квітня 1986, КДБ, секретно, 4 енергоблок, аварія, прорахунки, експеримент, Прип’ять, евакуація, здоров’я, рак, ЗМІ, 1-шо травнева демонстрація, 30-ти км. зона, радянська влада, обурення, Володимир Правик, постраждалі, дозиметр, радіація, ліквідація, укриття, мутації, смерть, забруднення, Київ – Житомир – Чернігів - Пд. Білорусії та Росії, ліквідатор, опромінення (найактивніші учні можуть доповнити список).

  1. Підбиття підсумків уроку.

Пропонуємо учням висловити своє міркування щодо теми уроку (вправа «Мікрофон»).

     Сьогодні на уроці я навчився /навчилася/….

     Для мене виявилося несподіваним, що….

     Мене найбільше вразило…

     Після цього уроку я можу…

     Я хотів би більше дізнатися про….

  1. Коментоване виставлення оцінок та відзначення найактивніших учнів на уроці.
  2. Домашнє завдання:
  1. Підготуйте есе на тему: «Аварія на ЧАЕС, мужність та героїзм її ліквідаторів».
  2.  Усно підготувати відповіді:

     Назвіть причини Чорнобильської катастрофи.

     Як уплинула Чорнобильська катастрофа на суспільно-політичні настрої людей.

     Чому радянське керівництво намагалося приховати інформацію про наслідки Чорнобильської катастрофи (усно).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для І групи

C:\Users\Роман\Desktop\7\8_1-2.jpg

C:\Users\Роман\Desktop\7\8_2-2.jpg

C:\Users\Роман\Desktop\7\8_3-2.jpg

Завдання для ІІ групи

C:\Users\Роман\Desktop\6\7_1-2.jpg

C:\Users\Роман\Desktop\5\5_1-2.jpg

 

Завдання для ІІІ групи

C:\Users\Роман\Desktop\1\1_1-1.jpg

C:\Users\Роман\Desktop\1\1_2-1.jpg

C:\Users\Роман\Desktop\1\1_3-1.jpg

C:\Users\Роман\Desktop\1\1_4-1.jpg C:\Users\Роман\Desktop\1\1_5-1.jpg C:\Users\Роман\Desktop\1\1_6-1.jpg

C:\Users\Роман\Desktop\1\1_7-1.jpg

Завдання для VІ групи

C:\Users\Роман\Desktop\3\Новый рисунок.bmp

 

C:\Users\Роман\Desktop\3\Новый рисунок (1).bmp

docx
Додано
29 листопада 2023
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку