Дана розробка може бути використана викладачами електротехнічних дисциплін ПТНЗ. В розробці наведені матеріали для різних етапів уроків з використанням інтерактивних технологій навчання
Тема програми: Постійний струм та кола постійного струму
Тема уроку: Кола постійного струму
Мета уроку: - Навчальна: надати знання про методи розрахунків параметрів електричних кіл з різними видами з’єднання резисторів; закріпити знання основних законів електричного кола, фізичних величин та їх розрахунків; сформувати навики переносити знання та вміння в нову ситуацію, в залежності від заданих умов; закріпити вміння креслити елементи електричних схем за змінними умовами завдань;.
- Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати задані умови; удосконалювати вміння визначати і пояснювати поняття методи розрахунків основних параметрів електричних кіл постійного струму.
- Виховна: виховувати мотиви навчання (пізнавальні потреби, інтерес та активність, відношення до освіти як до важливого та необхідного; виховувати дисциплінованість, повагу до одногрупників, уміння слухати та висловлювати власну думку.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
Обладнання:
Основні поняття: послідовне, паралельне та змішане з’єднання провідників, її призначення; закон Ома для ділянки кола.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань
Хід уроку
І. Організаційний момент ( 2 хв.)
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
І. Організаційний момент |
1. Привітання. 2. Фіксація відсутніх учнів на уроці. 3. Перевірка готовності учнів до уроку. 4. Вступне слово викладача. |
2 хв. |
Вступне слово викладача
Сьогодні ми будемо в ролі «електриків» і навчимося розв’язувати задачі на знаходження загального опору ділянки кола та розрахунок електричного кола.
Отже сьогодні темою уроку є «Кола постійного струму».
Після уроку ви зможете:
ІІ. Актуалізація опорних знань (3 хв.)
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
ІІ. Актуалізація опорних знань |
|
1хв. |
Після цього учні повинні назвати прояви даного поняття у зазначених сферах. Викладач їх записує на пелюстках
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
ІІІ. Перевірка домашнього завдання |
|
2хв.
3хв.
|
Фронтальне опитування
(Механічні (електрофорна машина, генератори електричного струму), Хімічні (гальванічні елементи, акумулятори), Світлові (фотоелементи, сонячні батареї), Теплові (термоелементи).)
Розв’язування якісних задач
Завдання 1.
Накресліть схему з’єднання гальванічного елемента, двох лампочок і ключа в коло, у якому вмикання і вимикання лампочок здійснюється одним ключем. Укажіть на схемі напрям струму в колі.
Завдання 2.
Накресліть схему з’єднання гальванічного елемента, двох лампочок і двох ключів у коло, в якому кожна з лампочок вмикається та вимикається незалежно одна від одної.
Завдання 3.
Накресліть схему з’єднання батарейки, двох лампочок і трьох ключів у коло, у якому кожною з лампочок керує свій ключ, а розмикання третього ключа приводить до вимикання обох лампочок.
ІV. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
ІV. Мотивація навчальної діяльності |
1 Створення проблемної ситуації
|
|
Викладач. Тема сьогоднішнього уроку «Кола постійного струму». Сьогоднішній урок – це урок узагальнення знань, умінь і навичок, які сформовані у вас ще зі школи. Вивчаючи фізику, ви вже знайомилися з поняттям «резистор», ви вивчили основні параметри електричного кола, основні види з’єднання резисторів у електричному колі постійного струму та технологію розрахунків цих параметрів в електричному колі.
Створення проблемної ситуації.
1. Всі ви мали можливість спостерігати роботу гірлянди. Чому, коли перегорає одна лампочка, гірлянда не працює? (послідовне з’єднання елементів).
2. Як ви вважаєте, чи впливає тип з’єднання елементів електричної схеми на працездатність електричних приладів? (_______)
V. Повідомлення теми і мети уроку ( 2 хв.)
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
V. Повідомлення теми і мети уроку |
1 Бесіда за планом
|
1 хв. |
Тема нашого уроку «Кола постійного струму». На уроці ви навчитесь розв’язувати задачі по даній темі.
Таким чином, отримані на уроці знання і навички, підвищать рівень ваших професійних знань.
ПЛАН УРОКУ
VI. Вивчення нового матеріалу (27 хв.)
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
VІ. Вивчення нового матеріалу |
1 Розповідь викладача. Робота з робочим зошитом |
25хв. |
Вивчення нового матеріалу:
Викладач.
Послідовне з'єднання резисторів – з'єднання, при якому кінець одного резистора приєднано до початку наступного.
Слайд 4
Паралельне з'єднання резисторів – з'єднання, при якому всі резистори знаходяться між двома спільними затискачами.
Слайд 6
Проміжне закріплення
Слайд 7
Слайд 8
Слайд 9
Розповідь викладача
Для розв’язування задач на визначення параметрів електричного кола при паралельному і послідовному з’єднаннях резисторів ми користуємося одним з основних законів фізики – законом Ома.
Слайд 10
Слайд 11
1. Розглянемо технологію розрахунків основних параметрів електричного кола постійного струму при послідовному з’єднання резисторів.
При послідовному з'єднанні резисторів сила струму в будь-якій частині електричного кола однакова: Iзаг=I1=I2=In
Загальна напруга в електричному колі при послідовному з'єднання дорівнює сумі напруг на ділянках кола: Uзаг=U1+U2+Un
Еквівалентний опір ряду послідовно з'єднаних резисторів (кількістю n) дорівнює сумі всіх опорів кола: Rекв=R1+R2+Rn
Слайд 12
2. Розглянемо технологію розрахунків основних параметрів електричного кола постійного струму при паралельному з’єднання резисторів.
При паралельному з'єднанні резисторів загальний струм електричного кола дорівнює сумі струмів на окремих ділянках цього кола: Iзаг=I1+I2+In
При паралельному з'єднанні резисторів напруги в електричному колі на будь-якій ділянці рівні між собою: Uзаг=U1=U2=Un
Ряд паралельно з'єднаних резисторів можна замінити еквівалентним з опором Rекв.
Еквівалентний опір кола з паралельно з'єднаними резисторами (кількістю n) визначається за формулою:
Проміжне закріплення
Для учнів середнього рівня знань
Для учнів достатнього рівня знань
Задача 2.
В електричне коло включено два
резистори (рис.2).
Визначити загальний опір резисторів, загальну силу струму та напругу на кожному резисторі.
Накресліть схему.
VІI. Закріплення знань і вмінь (6 хв.)
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
VІ. Закріплення знань і вмінь |
|
6 хв. |
Робота в малих групах
Група ділиться на 4 підгрупи. 2 підгрупи «Конструктори» та 2 групи «Інженери». Кожна підгрупа отримує своє завдання, яке повинна виконити.
VІІI. Підсумок уроку (3 хв.)
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
VІІ. Підсумок уроку |
|
3 хв. |
Рефлексія. Здійснюю за допомогою прийому «Сходинки успіху». Даний вид проведення, дає змогу учням самостійно оцінити рівень засвоєних знань на уроці.
Для цього їм необхідно скористатись заздалегідь підготовленими заготовками які знаходяться у кожного на парті. З них необхідно вибрати той аркуш, який максимально точно відображає кількість зарисованих сходинок, що і відповідатимуть їхнім знанням, отриманим на уроці.
Прийом «Сходинки успіху»
IX. Домашнє завдання (2хв.)
Структурні компоненти уроку |
Методи і прийоми |
Час |
VІІІ. Домашнє завдання |
|
2 хв. |