Урок №
Тема уроку: Вільне падіння тіл. Прискорення вільного падіння.
Цілі уроку:
Оснащення уроку: трубка Ньютона,два однакові аркуші паперу,свинцева шротинка,шматок пробки,перо,презентація вільного падіння, картки для експрес-контролю.
Тип уроку: комбінований урок.
План уроку.
Конспект уроку.
Етапи уроку |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
1. Організаційний етап |
Привітання учнів, організація робочого місця. Вступне слово вчителя: друзі, ви вже четвертий рік вивчаєте фізику, кожного уроку дізнаєтесь все більше про закони та явища природи, намагаючись дати відповіді на питання, що турбували людство тисячоріччями. Ми вже познайомились з вами з різними видами руху. Сьогодні на уроці ми познайомимося з прискоренням вільного падіння та спробуємо пояснити нові природні явища.( слайд 1) |
Привітання вчителя, організація робочих місць. Слухають вчителя. |
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. |
З повсякденного життя нам відомо,що земне тяжіння змушує тіла, які позбавлені зв’язку ,падати на поверхню Землі. М’яч кинутий вертикально вгору, спочатку зменшує швидкість, потім починає падати вниз,збільшуючи швидкість. Закони вільного падіння були встановлені в XVI ст.. італійським вченим Галілео Галілеєм(1564-1642), засновником експериментального методу дослідження у науці.( слайд 2). Галілей встановив, що вільне падіння- це не просто прискорений рух, а рівноприскорений, прискорення вільного падіння в певному місці Землі є сталими для всіх тіл і не залежить від маси тіл, які падають.(слайд 3) Досягнення Галілео у фізиці : -створив науку про рух - кінематику, - відкрив закони падіння тіл та коливання маятника, - Довів, що прискорення вільного падіння не залежить від маси тіла, -перший звернув увагу на існування явища інерції , -провів роботи в розділі фізики , який має назву Статика Парижський вчений Ленорман , який жив у 18 ст., взяв звичайні дощові парасольки і стрибнув з даху будинка (слайд 4) Демонстрація 1. Падіння двох однакових аркушів паперу, потім один лист зминаємо і повторюємо дослід. Вчитель пропонує учням пояснити дослід Демонстрація 2.( слайд 5) Падіння тіл-пір’їнки та шротинки – у трубці Ньютона у повітрі та вакуумі. Обговорення: –Що ми спостерігаємо? - Чому у повітрі шротинка досягла дна трубки першою? - Чи можна сказати,що у вакуумі шротинка і пір‘їнка падають рівномірно? |
Слухають вчителя.
Спостерігають досліди. Обмірковують та пояснюють побачене побачене.
Спостерігають досліди. Обмірковують побачене.
Приймають участь в обговоренні. Вплив опору повітря на падіння тіл
|
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. |
Пропонує учням за допомогою підручника з’ясувати основні поняття теми та, працюючи в парах заповнити картку опорного конспекту. Контролює роботу учнів.(слайди 6,7,8) |
Знайомляться з матеріалом підручника. Заповнюють картку опорного конспекту (Додаток А). |
ІV. Використання отриманих знань. |
Організація роботи в четвірках. Спостереження за роботою учнів. Прослуховування презентацій дослідів та виводів. |
Робота в групах, постановка дослідів відповідно отриманих інструкцій (Додаток Б). Обговорення спостережень. Відповіді на питання. Підготовка до презентації дослідів та їх обговорення. |
V. Контроль та корекція отриманих знань. |
Пропонує учням гру: “Хрестики-нолики” |
Клас ділиться на дві групи «Хрестики» та «Нолики». Для обох груп вчитель готує 9 запитань на кожну з клітинок малюнка. Відповідають команди по черзі. Команда вибирає пронумеровану клітинку і відповідає на запитання, що їй відповідає. Якщо команда «Хрестики» відповідає правильно на запитання, то у відповідну клітинку ставиться «х». В разі неправильної відповіді на запитання командою «Хрестики», у відповідну клітинку ставиться «0». Гра закінчується у випадку, якщо будь-яка з команд розмістить «х» або «0» 3 в ряд по вертикалі, горизонталі, чи діагоналі. (Додаток В). |
VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. |
Учитель підвиває підсумки уроку, оцінює роботи груп та окремих учнів. Пропонує за бажанням виставити оцінки, отримані за гру. - Що запам’яталось кожному з вас сьогодні? - Про що ви б хотіли почути на наступному уроці? |
Слухають вчителя. За бажанням називають оцінки. Приймають участь в обговоренні уроку. |
VІІ. Домашнє завдання. |
Задає домашнє завдання. Пропонує виготовити трубку Ньютона |
Записують домашнє завдання. |
Виконала:
Кушнаренко Ірина Миколаївна ЗЗСО № 10 ім.Т.Шевченка , м.Новогродівка
Додаток А.
Додаток Б
1.Грецький філософ Анаксагор говорив: "місяць, якби не рухався, впав б на Землю, як падає камінь з пращі". Чи прав був філософ?
2.Один хлопчик провів наступний досвід. Він узяв алюмінієву банку з- під коли і пробив в ній отвір на дні і стінках. потім він цю банку скинув з балкона. Йому хотілося з'ясувати чи:будет виливатися вода з банки при русі. Як ви думаєте, що ж при цьому сталося?
3.Поясните: як можна упізнати висоту будівлі маючи порожню полістиролову пляшку і секундомір.
4.По формі павутини можна визначити вік павука. Молоді павуки плетуть мережі симетрично. Чим старше павук. тим частіше він порушує пропорції. він робить нижню частину павутини набагато ширше за верхню. Як ви думаєте, чому?
5.Які краплі дощу падають швидше- великі або дрібні. Чому?
6.Висота класної кімнати 5 м Скільки часу падатиме кулька від стелі до поли ? ( 1с)
7.Камінь падає в шахту. Через 6 з чутний стук каменю об дно шахти. Визначите глибину шахти, вважаючи, що швидкість звуку 330 м/с (150 м)
Додаток В.
Запитання до гри
1.Який рух називається вільним падінням?
2.Яким є характер цього руху?
3.Як напрямлене прискорення вільного падіння?
4.Хто вперше довів, що всі тіла падають на поверхню Землі з однаковим прискоренням?
5.Який рух називається рівноприскореним?
6.Яка фізична величина називається прискоренням?
7.Чому рівне прискорення вільного падіння на Землі?
8.За якою формулою обчислюють прискорення?
9.Чи однакове прискорення вільного падіння на інших планетах?