Урок "Закони динаміки та їх застосування в конкретних життєвих ситуаціях"

Про матеріал
В даній розробці представлені задачі на застосування другого закону Ньютона та розглянуті варіанти його застосування в житті з дотримуванням правил безпеки життєдіяльності при русі транспортних засобів.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ

«СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА № 50»

ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

 

 

 

Урок

з фізики в 10 класі з теми:

«Закони динаміки та їх застосування в конкретних життєвих ситуаціях»

 

 

 

                                                                                                     

                                                                Вчитель:Арсеньєва І.Ф.,

                                                          спеціаліст вищої категорії,

                                                          учитель-методист

                                                                     

 

 

  

                                                  

                                                  м. Дніпро

                                                 2021 р.

Мета: Повторити закони Ньютона та їх застосування в житті з дотримуванням правил безпеки життєдіяльності при русі транспортних засобів; сприяти розвитку усної та письмової мови з використанням спеціальних термінів, логічного мислення, самостійності; виховувати уважність, активність на уроці, формувати інтерес до предмету та навички безпечної поведінки на дорозі.

                                                   Хід уроку

1.Організація учнів класу.

2.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Кожного ранку життя нашого міста наповнюється шумом руху різних транспортних засобів, які, як і всі фізичні тіла, підпорядковуються законам механіки. Сьогодні ми з вами відповімо на питання: від яких фізичних величин залежить безпека на дорогах, як визначити гальмівний шлях і допустиму швидкість автомобіля, які правила безпечної поведінки учасників руху. Для цього ми з вами розглянемо деякі реальні ситуації і котрий раз впевнимося, що фізика пов’язана не тільки з математикою та іншими науками, а й з повсякденним життям.

3.Повідомлення теми і мети уроку.

4.Актуалізація опорних знань.

Повторення основних правил і формул, які знадобляться при розв’язуванні задач:

1.В який бік напрямлена сила тертя?

2.Як напрямлене прискорення, яке надає тілу сила тертя?

3.Що таке гальмівний шлях?

4.ІІ закон Ньютона.

5.Формули прискорення і переміщення при рівноприскореному русі.

6.Формула доцентрового прискорення.

7.Формула сили тертя.

Вчитель: Проведемо розминку «Закінчи речення» і повторимо правила безпеки для пасажирів.

- Пересуваючись вулицями населеного пункту, пішохід повинен рухатись…

- Рух організованої групи людей по дорозі дозволяється лише…

- В разі наближення транспортного засобу з проблисковим маячком і звуковим сигналом…

- Пішоходам забороняється виходити на…

- Пішоходам забороняється раптово…

- Чекати транспортний засіб пішохід повинен…

5.Розв’язування задач.

1.Багато учнів нашої школи кожного дня двічі на день, а то і більше, переходять проспект Металургів. Під час ожеледиці на цій вулиці коефіцієнт тертя колес автомобіля по асфальту складає 0,05. Автомобіль рухається зі швидкістю 36 км/год, тобто не порушує правила дорожнього руху. На якій мінімальній відстані учень може переходити дорогу?

                                                        Розв’язання

 

                                                                              Гальмовий шлях: S=, де і

                                                        проекції векторів кінцевої і                            початкової швидкостей,

–проекція прискорення

                                                                                       =0;      =;     =-a= - ;                                                                                                                              S== = = ;

                                                                                        S==100 м.

                                                                                         Відповідь: 100 м.

Питання:

а)Від яких величин залежить гальмівний шлях?

б)Так чому ж небезпечно вести машину по дорозі під час ожеледиці або по дорозі, усипаній мокрим листям?

Звернути увагу дітей,що з формули видно, що гальмівний шлях прямо пропорційний квадрату початкової швидкості, тобто при збільшені швидкості в 2 рази, довжина гальмівного шляху збільшується в 4 рази. Це повинні враховувати і водії, і пішоходи.

Вчитель:

І.Ільф і Є.Петров у книзі «Золоте теля» писали: «Це саме те місце, де рух найсильніший і де волосинку, на якій звичайно висить життя пішохода, найлегше обірвати».

Питання:

Про яке місце згадують письменники? Як правильно повинен переходити дорогу пішохід? Що таке перехрестя? Які бувають перехрестя? Як повинен перейти дорогу пішохід, якщо поблизу немає ні переходів, ні перехресть?

2.Після розв’язання другої задачі з’ясовуємо, чи залежить час зупинки транспорту на горизонтальній дорозі від маси тіла, якщо швидкість , коефіцієнт тертя .

                                                                                            Розв’язання

                                                                              t=; =0; =; = -a= -

                                                                              t= = = = тобто від                      

                                                                                маси не залежить.

 

 

 

Питання:

а)Так від яких же величин залежить час гальмування?

б)Як змінюється час гальмування, якщо коефіцієнт тертя зменшити в 2 рази?

Вчитель:

Перед розв’язанням наступної задачі, пригадайте, які існують групи дорожніх знаків? Які з цих знаків повинні добре знати ми, пішоходи? Які знаки стосуються пішоходів безпосередньо? (Показати).

3.У наступній задачі згадується заборонний знак.

На ділянці дороги, де діти ідуть до школи, встановлено знак 40. Водій застосував аварійне гальмування. Інспектор ДАЇ визначив по сліду колес, що гальмівний шлях дорівнює 12 м. Чи порушив водій правила дорожнього руху, якщо =0,6?

                                               Розв’язання

Для того, щоб відповісти на це запитання, треба визначити .

S===× 12 м = 12 = 43,2 км/год.

Отже, водій порушив привила дорожнього руху.

Вчитель:

Згадаємо, що повинен зробити водій, при наближенні до крутого повороту? А якщо їде машина з негабаритним вантажем, що повинен зробити пішохід?

4.На горизонтальній дорозі автомобіль робить коло радіусом 64 м. Яку найбільшу швидкість може розвивати автомобіль, щоб його не занесло, якщо коефіцієнт тертя колес по дорозі дорівнює 0,4?

                                                                               Розв’язання

  (Схематично зображено тіло, що повертає  вправо. На нього діють; N; . Їх рівнодійна надає тілу доцентрове прискорення а=).

 

За ІІ законом Ньютона:

mg + N + =ma;

x: =ma;     y: N – mg=0;

                           N=mg;

                           =N=mg;

                            mg=ma;

                            a=g;   a=;    =g;

V===16 м/с58км/год.

 Відповідь: 58 км/год.

Питання:

Як треба змінити цю швидкість взимку, коли коефіцієнт тертя стане в 4 рази менше?

6.Учням пропонується трирівнева диференційована самостійна робота.(завдання надруковані на кольорах світлофора)

7.Підведення підсумків уроку.

Сьогодні на уроці ми повторили закони Ньютона та їх застосування при русі транспортних засобів, повторили навички безпечної поведінки на дорозі. Завжди дотримуйтесь правил дорожнього руху і пам’ятайте, що найдорожча цінність людини – це життя. Бережіть своє життя і не допускайте виникнення на дорозі загрозливих ситуацій для життя інших людей.

(Учням видаються пам’ятки про безпечну поведінку пішоходів).

8. Видача домашнього завдання.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 10 клас (Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф.)
До уроку
§ 22. Як розв’язувати задачі динаміки
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
1279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку