Тема: Ландшафт як просторово – цілісна система. Карта «Ландшафти України» . Дослідженн Геренчука .Оайонування природних ланшафтів , їх відображення на картах . Антропогенні ланшафти .
Мета:
навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про природні компоненти та природні комплекси; сформувати знання учнів про чинники утворення ПК-ландшафтів, особливості взаємодії компонентів природи в ПК;
розвивальна: сформувати практичні уміння та навички характеризувати особливості взаємодії компонентів природи в ПК; аналізувати ландшафтну карту; розвивати самостійність, творчі здібності учнів;
виховна: формувати наукові погляди на взаємозв’язок природи і суспільства, вміння оцінювати і прогнозувати наслідки антропогенного впливу на довкілля; виховувати любов до рідного краю.
Хід уроку
Епіграф уроку: Ми живемо на нашій планеті
серед безлічі знаків питань,
які щедро ставить перед нами природа…
Ейвельманс
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.
Безмежність краси постає перед нами,
Сяють блакиттю небеснії брами
Там сонце встає з-за синього моря,
То наша колиска – наш край, наша доля!
Вітер крилатий туман розігнав,
Крилами легкими до трав він упав:
Пахучі трави враз загойдались,
Васильки й безсмертники закрасувались…
Вчитель. Це український степ, наш край, наша колиска. Саме про степ та інші природні комплекси наша розмова сьогодні.
На уроці ми спробуємо з вами розширити та поглибити свої знання про ландшафти нашої Батьківщини.
Тож запишемо тему сьогоднішнього уроку: «Ландшафт як просторово – цілісна система. Карта «Ландшафти України».
Вчення про природні комплекси дає відповідь на три питання. Що? Де? Чому?
Роботи у нас дуже багато, так не будемо гаяти часу, приступаємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бліц - опитування
1.Подумайте з якою інформацією асоціюється у вас поняття «природний комплекс»? я почну, а ви продовжуйте: гірські породи, грунти, вода, повітря, температура рослини, тварини, рельєф, сонячна радіація, людина, мікроорганізми.
Молодці! Правильно.
Вчитель. Отже, ми з вами вияснили, що ПК складається з багатьох компонентів.
1. Чи існують між названими компонентами зв’язки і взаємодія?
2. Спробуйте навести приклади взаємозв’язків між компонентами: кліматом і ґрунтами, чи ґрунтами і рослинами, поверхневими водами і кліматом тощо.
3. А якщо порушити зв'язок між будь-якими компонентами ПК до чого це може привести?
(до зміни всіх інших компонентів ПК і навіть його руйнування).
Отже, ми вияснили, що природні компоненти зв’язуються в єдине ціле.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Ландшафти та їхні особливості.
Вчитель. Отже, компоненти природи — рельєф, гірські породи, клімат, води, рослинність і тваринний світ, ґрунти — утворюють єдину цілісну систему, усі елементи якої існують не ізольовано один від одного, а взаємопов'язані. Так, характер рельєфу конкретної території зумовлюється її геологічною будовою та кліматичними особливостями; клімат переважно залежить від кількості надходження тепла і вологи тощо.
Унаслідок тривалого взаємопов'язаного та взаємозумовленого розвитку природних компонентів на певних територіях виникають різні за розмірами ділянки з певною однорідністю фізико-географічних умов — природно-територіальні комплекси або ландшафти (це слово перекладається з німецької як «краєвид»). Наукові дослідження ландшафтів відбиваються у ландшафтних картах, описах територій і складаються в нову галузь географічної науки — ландшафтознавство.
Ландшафти поділяються на природні й антропогенні. Природний ландшафт складається з природних компонентів (гірські породи, повітря, вода, ґрунт, живі організми). Взаємодія між ними обумовлюється фізико-географічними ландшафтоутворюючими явищами. Антропогенні ландшафти — це природні комплекси, зміни яких пов'язані з господарською діяльністю людини. Антропогенними компонентами ландшафту є сільськогосподарські угіддя, меліоративні системи, населені пункти, лісонасадження, водосховища, транспортні шляхи тощо.
Вчитель. Отже, ми одержали відповідь на питання Що таке природний комплекс (ландшафт)?
Тепер переходимо до з’ясування ІІ-го питання Чому? Чому утворюються різні природні комплекси? (Ландшафти).
2. Чинники формування ландшафтів.
Вчитель. Відмінність ландшафтів зумовлюється впливом різних чинників ландшафтотворення, які за значенням і носіями поділяють на такі:
(доповнення схеми на дошці)
Головні |
|
Радіаційний |
|
Сонячна енергія |
|
|
|||
Тектонічний |
Енергія земних надр |
|||
|
|
|
|
|
Похідні |
|
Циркуляційний |
|
Енергія Сонця і земних надр перетворюється і переноситься повітрям, водою тощо |
|
|
|||
Антропогенний |
Перетворена та спрямована людиною енергія Сонця, Землі, повітря, води тощо |
Під впливом зовнішніх чинників (радіаційного та циркуляційного) насамперед формуються особливості приземного шару повітря — погода і клімат, а під впливом внутрішнього (тектонічного азонального) чинника — гірські породи та рельєф. Інші природні компоненти є наслідком спільного впливу всіх чинників.
3. Класифікація Ландшафтів. Ландшафтна карта України.
Завдання.
Розгляньте ландшафтну карту України, яка поєднує найрізноманітніші ландшафти.
На перший погляд ландшафтна карта України здається дещо складнішою, ніж карти окремих природних компонентів. Це дійсно так. Але знайомство з «ключем карти» - її легендою – допоможе вам зрозуміти і саму карту.Попрацюйте з картою та виконайте наступні завдання:
(Відповідь учнів: прийнята така східчаста система одиниць класифікації ландшафтів: Відділи - Класи – тип - підтипи – вид)
Вчитель. Вірно.
3. В тексті підручника визначте:
3.А. За якою ознакою виділяють класи ландшафтів?
(за переважаючим впливом тектонічного чинника, приналежністю до платформи чи областей складчастості, відповідно гір чи рівнин, а також за особливостями циркуляції атмосфери).
( Виділяють два класи – рівнинні й гірські)
Вчитель. У межах України рівнинний східно - європейський клас ландшафтів займає більше 94% її площі, гірський карпатський близько 5%, а гірський кримський – 1%.)
(за змінами показників забезпеченості теплом і вологою (К зволоження).
3. Г) З’ясуйте: чим зумовлені зміни типів і підтипів ландшафтів на рівнинах і в горах?
3. Д) Уважно розгляньте малюнок 140 «Класифікація ландшафтів України», що на сторінці 170 вкажіть, які типи ландшафтів сформувались на рівнинах і в горах.
3. Е. Знайдіть та покажіть на карті райони поширення різних типів ландшафтів
Вчитель. Основні закономірності поширення рівнинних типів ландшафтів України:
Ландшафти України:
Клас рівнинних Східноєвропейських ландшафтів:
- мішано-лісовий тип;
- широколисто-лісовий тип;
- лісостеповий тип;
- степовий тип:
- заплавний тип.
Клас гірських Карпатських ландшафтів:
- гірський лучно-лісовий тип:
- заплавний тип.
Клас гірських Кримських ландшафтів:
- гірський лучно-лісовий тип:
- заплавний тип.
Назва ландшафту є нібито дуже складною, але в ній відображені основні особливості характерних форм рельєфу, типів ґрунтів, рослинних угруповань, впливу діяльності людини.
Степові ландшафти за відмінністю в коефіцієнті зволоження і ґрунтово-рослинним покривом поділяють на три підтипи: північностеповий (1с = 0,6—0,5), середньостеповий (1с = 0,5—0,4), сухостеповий, або південностеповий (1с = 0,4—0,3).
Окремим типом є заплавні ландшафти — лучні та болотні, формування яких залежить не від коефіцієнта зволоження, а від зволоження ґрунтовими водами на заплавах річкових долин.
Види ландшафтів формуються відносно однорідним впливом радіаційного, циркуляційного й тектонічного чинників, поєднання яких зумовлює відповідний рельєф, склад гірських порід, рівень залягання ґрунтових вод, місцевий клімат, ґрунтово-рослинний покрив. Назва виду ландшафтів складається за принципом:
рельєф + гірські породи + ґрунт + рослинність.
V. Узагальнення. Закріплення вивченого
Отже, попрацювавши на уроці, ми знайшли відповідь на питання Що? Де? Чому?
1. Тож, що таке ПТК (ландшафт) ?
— Ландшафт (ПТК) — це сукупність пов'язаних між собою природних компонентів на певній території; різноманітність ландшафтів обумовлюється впливом різних чинників ландшафтотворення;
2. Назвіть основні чинники формування ландшафтів?
Сонячна енергія (радіаційний).
Енергія земних надр (тектонічний).
Циркуляційний.
Антропогенний.
3. Які існують одиниці класифікації ландшафтів?
- Виділяють такі одиниці класифікації природних ландшафтів:
клас — тип (підтип) — вид;
4. Як впливає діяльність людини на формування ландшафтів?
— сучасні ландшафти території України зазнали істотних змін під впливом господарської діяльності людини. Унаслідок використання різних видів ресурсів більша частина природних ландшафтів перетворилася на антропогенні.
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Методичний прийом «Бесіда»
- Дайте визначення поняття «ландшафт».
- Назвіть чинники утворення ландшафтів.
- Назвіть класи та типи ландшафтів України.
- Поясніть, яка закономірність територіального розташування рівнинних та гірських типів ландшафтів.
- За картою в атласі назвіть ландшафти на території нашої області.
- За назвою ландшафтів спробуйте пояснити їхні особливості, відмінності один від одного. Назвіть ландшафти, утворені внаслідок використання природних ресурсів людиною.
VІ. Підсумки
Вчитель. Підсумовуючи вивчене, наведу слова відомо природодослідника ХІХ століття Олександра Гумбольта, якого за широту наукових поглядів сучасники називали Аристотелем ХІХ ст.: «Природа есть единство во множестве, соединение разнообразного через форму и смешение, есть понятие естественных вещей и естественных сил как понятия живого целого». Звідси випливає, що найбільшою природною екосистемою, найбільшим природним комплексом - ландшафтом є наша планета Земля. Тож любімо цю унікальну цілісну систему та зберігаймо її рівновагу!
VІІ. Домашнє завдання
♦ Каленик Геренчук — український фізико-географ, геоморфолог, ландшафтознавець, докор географічних наук, професор.
Каленик Іванович народився 1904 року в селі Біла, нині Чемеровецького району Хмельницької області. Закінчив 1925 року Кам’янець-Подільський інститут народної освіти (нині Кам’янець-Подільський національний університет). Викладав у Кам’янець-Подільському учительському інституті (1932-1938). 1945-1954 роках працював у Чернівецькому університеті. Завідував кафедрою фізичної географії. Від 1954 року працював у Львівському університеті: 1954-1974 рр. — завідувач кафедри фізичної географії, від 1979 р. — професор.
Головні наукові доробки та праці присвячені:
- питанням розвитку рельєфу;
- проблемам ландшафтознавства;
- проблемам фізико-географічного районування території України;
- природоохоронним проблемам;
- загальним і регіональним питанням фізичної географії та геоморфології.
Автор підручника та кількох навчальних посібників для студентів вищих навчальних закладів і вчителів. Співавтор (редактор) восьми монографій, присвячених природі західних областей України. Очолював Львівський відділ Географічного товариства УРСР. Почесний член Географічного товариства СРСР (від 1970 року).