розробка уроку з хімії для 8 класу "Кристалічні гратки."

Про матеріал

Розробка уроку містить конспект уроку та презентацію. Презентація містить ілюстрований матеріал, що допоможе дітям краще запамятати матеріал уроку.

Перегляд файлу

Урок  з хімії  8 клас

Тема: Кристалічні гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали.

Мета: дати поняття про кристалічні ґратки, ознайомити з різними типами кристалічних ґраток (атомні, молекулярні, йонні), розкрити зв'язок між типом хімічного зв’язку і типом кристалічних ґраток Розвивати вміння прогнозувати хімічні властивості сполук на підставі аналізу їх кристалічної решітки, вміння проводити аналіз, узагальнювати, робити висновки; вміння працювати з опорною таблицею, карткою-інструкцією. Виховання самостійності, наполегливості в досягненні своєї мети, культури праці.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, опорна таблиця видів кристалічних граток, картка з інструкцією, моделі кристалічних граток, таблиця « Кристалічні гратки», презентація «Кристалічні гратки»

Хід уроку.

 

 I. Організаційний момент

  • Організація класу;
  • налаштування на роботу;
  • перевірка наявності підручників, зошитів, щоденників, канцелярського обладнання.

  II.Актуалізація опорних знань

На попередніх уроках ми вивчали типи хімічних зв’язків. Цей матеріал буде потрібний нам для засвоєння наступної теми. Тож повторимо саме головне. Пригадайте, які типи зв’язку існують в природі?

Повторення проведемо у формі гри «Вірю –не вірю».

Твердження:

1. Йонний зв’язок виникає між йонами (так).

2. Йони – це нейтральні частинки (ні).

3. Йони – це заряджені частинки (так ).

4. Ковалентний зв’язок буває двох типів – полярний і неполярний (так).

5. Ковалентний полярний зв’язок утворюється між атомами з однаковою електронегативністю (ні).

6. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами одного і того ж неметалу (так).

7. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами з різною електронегативністю (ні).

8. NaCl – сполука з йонним зв’язком (так).

9. О2 – сполука з ковалентним полярним зв’язком (ні).

10. HCl –сполука з йонним зв’язком (ні).

III. Повідомлення теми уроку та мотивація учбової діяльності

Отже, існують різні типи зв’язку. Чи впливає тип хімічного зв’язку на будову речовини та її властивості? Саме цю проблему ми повинні з вами розв’язати на уроці.

Тема нашого уроку: Кристалічни гратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали.

Про що б ви хотіли дізнатись? ( бесіда з учнями )

Визначимо мету  пошуку знань?( учні ставлять мету, учитель допомагає, записуємо в зошиті  і на дошці)

Тобі треба

Знати: поняття кристалічні гратки,типи кристалічних ґраток

Уміти: визначати типи кристалічних краток, прогнозувати властивості речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток.

Розуміти: залежність фізичних властивостей речовин від їх кристалічної будови;

IV. Вивчення нового матеріалу:

  4.1. Будова твердих речовин. Бесіда. Складання схеми.

Запитання:

  1. Які частинки утворюють речовини?

(Тобі вже відомі такі частинки, як атоми, молекули, йони. Це відносно проста форма організації речовини. У стандартних умовах ці частинки, як правило, індивідуально не існують.)

  1. Які речовини утворюють частинки? (За допомогою різних типів хімічних зв'язків вони

об'єднуються й утворюють вищу форму організації речовини — хімічні сполуки.)

  1. Як поділяються хімічні сполуки? (прості і складні речовини. Залежно від фізичних умов

речовини можуть існувати в різних агрегатних станах.)

  1.  Які ви знаєти агрегатни стани хімічних сполук? (  з уроків природознавства та фізики: твердий, рідкий та газуватий стан)

Під час бесіди складем схему       

 

                                                      Агрегатний стан

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Якщо гази характеризуються повною невпорядкованістю розташування молекул одна відносно одної, то в рідинах деяка впорядкованість частинок спостерігається. Адже для рідин характерна наявність певного об'єму, хоча й відсутня певна форма. Рідини займають проміжне місце між газами і твердими тілами, яким властивий суворий порядок розташування частинок, що утворюють речовину.У твердих речовинах частинки розташовані у просторі суворо закономірно для кожної речовини.)

Скажіть, в якому агрегатному стані можуть бути речовини? (газоподібному, рідкому та твердому). Твердих речовин найбільше. При певних умовах будь-яка речовина може стати твердою. Як ми говоримо – перетворитися на камінь.

Ось так. Камінь – об'єкт оточуючого світу. І, оскільки, у нас урок хімії, ми розглянемо цей об’єкт з хімічної точки зору. Які запитання ми можемо поставити?

  • Які частинки утворюють тверді речовини?
  • Як вони сполучаються між собою?
  • Як це впливає на властивості?
  • Як ці властивості можна використати людству?
    • Усі речовини у твердому стані можуть мати таку будову:

 

Будова твердих речовин

 

 

Аморфна

 

Кристалічна

Структурні частинки речовини розміщуються безладно

 

 

Структурні частинки речовини розміщуються впорядковано

Приклад: глина, скло

 

Приклад: кухонна сіль, графіт

 

Евристична бесіда

Відомо, що у твердих речовинах частинки, що їх утворюють, розташовані у просторі суворо закономірно для кожної речовини.

Кожна тверда речовина має свою кристалічну гратку. Прочитаємо, що таке кристалічна гратка (С. 178).

Кристалічна гратка – це розміщення в просторі йонів, атомів або молекул у певному систематичному порядку. (У кристалічних речовинах атоми, молекули та йони розташовані упорядковано, на певних відстанях. Таке закономірне розташування частинок у кристалах називають кристалічною ґраткою. Щоб якось уявити цю закономірність, у тривимірному просторі об’єднаємо центри молекул прямими лініями, які перетинаються. При цьому утвориться просторовий каркас, який називають кристалічними ґратками.. Місця, в яких лінії перетинаються, називають вузлами кристалічних ґраток  ( демонстрація моделей кристалічних ґраток)

Кристалічні ґратки – модель, за допомогою якої описують внутрішню будову кристалів)

4.2 Класифікація кристалічних ґраток.

Залежно від природи частинок, що містяться у вузлах кристалічних ґраток, та сили взаємодії між частинками визначають тип ґраток: йонні, атомні, молекулярні.

Відомі ще й. металічні кристалічні ґратки, їх вивчатимемо  пізніше

Класифікація кристалічних граток.

Типи кристалічних граток

 

 

 

 

 

 

АТОМНІ

 

ЙОННІ

 

МОЛЕКУЛЯРНІ

 

МЕТАЛІЧНІ


Робота в групах. Кожна група отримала завдання описати один певний вид гратки. В своїх проектах ви обов’язково мали дати відповіді на чотири запитання:

1. Які частинки лежать у вузлах кристалічної гратки.

2 Які сили між ними діють.

3. Які властивості виявляють речовини.

4. Навести приклади речовин.

Надаємо слово першій групі.

Йонна кристалічна гратка

  1. Ви вже знаєте, що переважна більшість твердих речовин мають кристалічну будову. Залежно від того, які частинки утворюють кристал, розрізняють різні види кристалічних граток. Ми розкажемо про йонну кристалічну гратку.

У вузлах йонних кристалічних граток лежать йони, тому гратки і отримали таку назву – йонні.

Йони, як ви знаєте, бувають позитивні і негативні. У вузлах граток вони розташовані так, що навколо позитивного йона розташовані негативні, а навколо негативного – позитивні.

Наприклад, у кристалічній гратці натрій хлориду, тобто кухонної солі, кожен йон натрію оточений шістьма йонами хлору, а кожен йон хлору оточений шістьма йонами натрію.

Йонні кристалічні гратки характерні для речовин з йонним зв’язком.

2. Я розповім про те, які сили діють в йонних гратках і як це впливає на властивості речовин.

Оскільки йони заряджені протилежно, між ними виникають значні сили притягання. Зруйнувати таку гратку нелегко. Для того, щоб зруйнувати кристал, необхідно затратити велику кількість енергії, саме тому всі речовини з йонною граткою є твердими. Температура плавлення їх досить висока. Наприклад, кухонну сіль можна розплавити при температурі 801˚С. Рекордсмен по тугоплавкості серед йонних сполук – магній оксид. Його можна розплавити при температурі 2800˚С.

Це нелеткі речовини, тому не мають запаху. Вони крихкі. Більшість добре розчиняється у воді, розчини таких речовин проводять струм.

3. Речовини з йонною кристалічною граткою можна зустріти в природі, в побуті. Ви вже чули, що до речовин з йонною граткою відноситься всім відома кухонна сіль – натрій хлорид. Інші солі також мають таку решітку. Луги, наприклад, натрій гідроксид, кальцій гідроксид. Оксиди металів, наприклад, алюміній оксид – Аl2O3.

 

Надаємо слово другій групі.

Атомна кристалічна гратка

1. Наша група готовила матеріал про атомну кристалічну гратку. Я думаю, що ви вже здогадалися, що раз гратка називається атомною, то у вузлах гратки лежать атоми. Перед вами схема будови кристала алмаза. Кожна кулька – це атом Карбону. Всі атоми розташовані один від одного на однаковій відстані. А це схема будови кристала графіту. Тут у вузлах лежать ті ж самі атоми Карбону, але розташування атомів інше – шарувате. Тут немає окремих йонів або молекул. Весь кристал являє собою неначе одну велетенську молекулу.

2. Ви тільки що чули, що в йонних гратках діють значні сили притягання між йонами. Між атомами діють ще більші сили притягання, утворюються дуже міцні  ковалентні зв'язки. Зруйнувати їх ще важче, ніж зв'язки між йонами. Тому всі речовини з атомними кристалічними гратками дуже тверді, дуже тугоплавкі, нелеткі. Наприклад, температура плавлення алмаза становить 3500˚С. Крім того, алмаз є самою твердою речовиною в природі.

Ці речовини не розчиняються у воді. Вони не проводять струм, або бувають напівпровідниками.

3. Атомні гратки має невелика кількість речовин. Це алмаз, з якого роблять діаманти, алмазом ріжуть скло, бурять гірські породи. Зараз у кожного з вас теж є речовина з атомною кристалічною граткою. Це графіт, який знаходиться в олівцях. Нам добре знайомий пісок – SO2. Це також речовина з атомною граткою. Цей предмет, я думаю, вам також знайомий. Ним точимо ножі, сапи завдяки його великій твердості. Називається речовина – силіцій карбід. У його кристалічній гратці чергуються атоми Карбону і Силіцію. Саме ці атоми утворюють атомну кристалічну гратку.

Надаємо слово третій групі.

Молекулярна кристалічна гратка

1. Ще один тип граток, що існує в природі, – молекулярні кристалічні гратки. Речовини з такими гратками дуже відрізняються від речовин з йонними та атомними гратками. Причина полягає в тому, що у вузлах лежать молекули. На цьому малюнку зображена кристалічна гратка йоду. У вузлах гратки розташовані молекули йоду – І2. А на цьому малюнку зображена гратка вуглекислого газу. За певних умов він може ставати твердим, тоді його називають сухим льодом. У вузлах лежать молекули СО2. А ось це модель кристалу звичайного льоду. У його вузлах лежать молекули води – Н2О. Молекулярні кристалічні гратки можуть утворювати речови, що мають ковалентні зв’язки.

2. Між молекулами діють дуже слабкі сили міжмолекулярного тяжіння. Їх називають силами Ван-дер-Ваальса. Якщо сили притягання слабкі, то й зруйнувати їх дуже легко. Тому всі речовини із молекулярною кристалічною граткою мають невелику твердість, вони легкоплавкі. Наприклад, кристали йоду можна розплавити про 30˚С, а лід плавиться вже при 0˚С. Це леткі речовини, тому майже всі мають запах. Пригадайте нафталін, яким відлякують міль від одягу, що зберігається в шафах. Речовини з молекулярною граткою не проводять струм. Вони мають різну розчинність у воді.

3. Речовини з молекулярною граткою дуже поширені. Я вам покажу деякі з них. Ось кристали йоду. Спиртовий розчин йоду використовують в медицині, він є у кожного із нас вдома. А це цукор. Звичайний цукор, з яким ми п’ємо чай. Молекулярну гратку має лід. Досить його дістати із холодильника, як він починає танути, що доводить наявність молекулярної гратки.

Як же можна визначити тип кристалічних граток?  У кожного на парті є інструкція визначення типу кристалічних ґраток.

 

 

Інструкція з визначення типу кристалічної гратки

Визначити до якої групи відноситься дана речовина:

  1. Проста речовина – визначити метал чи неметал:
    • Ме – мають металічну кристалічну гратку;
    • неМе – мають молекулярну кристалічну гратку;
    • винятки – деякі  неМе мають атомну кристалічну гратку.
  2. Складна речовина – визначити клас речовини:
    • МехОуйонну кристалічну гратку;
    • неМехОумолекулярну кристалічну гратку;
    • Ме(ОН)х йонну кристалічну гратку;
    • НхAnйонну кристалічну гратку;
    • MeхAnуйонну кристалічну гратку.

  Використаємо її на практиці.

Визначити тип кристалічних граток хімічних сполук: Са, О2, SO3, HCl,

V.Закріплення матеріалу.

 Азот переходить у твердий стан за низької температури (-210˚С). Який тип гратки має азот? (молекулярна)

  1. Яка з речовин характеризується більшою твердістю – лід чи пісок? Як ви це можете пояснити? (лід має молекулярну, а пісок атомну гратку)
  2.  Елементи С і Sі утворюють схожі за складом оксиди СО2 і SіО2, але СО2 плавиться при -78.5˚С, а SіО2  при +1700˚С. Як ви це можете пояснити? (різні кристалічні гратки)
  3. Білий фосфор плавиться при +44,2˚С. Яку кристалічну гратку має білий фосфор? (молекулярну)
  4. Червоний фосфор плавиться при +600˚С. Яку кристалічну гратку має червоний фосфор? (атомну)

VI. Домашнє завдання:§, №

VII. Підведення підсумків уроку.

Чи досягли ми мету, яку поставили? Сподобався вам урок? Якщо сподобався, завершимо урок оплесками.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

дати поняття про кристалічні ґратки познайомити з різними типами кристалічних ґраток (атомні, молекулярні, йонні) розкрити зв'язок між типом хімічного зв’язку, типом кристалічних ґраток і фізичними властивостями речовин визначити особливості будови твердих речовин та встановити залежність властивостей речовин від їхньої будови

Номер слайду 3

Знати: поняття кристалічні гратки,типи кристалічних ґраток Уміти: визначати типи кристалічних краток, прогнозувати властивості речовин залежно від виду хімічного зв'язку і типу кристалічних ґраток. Розуміти: залежність фізичних властивостей речовин від їх кристалічної будови;

Номер слайду 4

У кристаллической решётки свой секрет: Она строга, математически стройна и поэтична. На все вопросы у неё всегда готов ответ: Строенье – главное, а свойства вещества – вторичны.

Номер слайду 5

"Все пізнається в порівнянні. Від аналізу до структури, а від неї - до властивостей і застосування"

Номер слайду 6

1. Йонний зв’язок виникає між йонами. 2. Йони – це нейтральні частинки. 3. Йони – це заряджені частинки. 4. Ковалентний зв’язок буває двох типів – полярний і неполярний. 5. Ковалентний полярний зв’язок утворюється між атомами з однаковою електронегативністю. 6. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами одного і того ж неметалу. 7. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами з різною електронегативністю. 8. NaCl – сполука з йонним зв’язком. 9. О2 – сполука з ковалентним полярним зв’язком. 10. HCl –сполука з йонним зв’язком.

Номер слайду 7

1. Йонний зв’язок виникає між йонами (так). 2. Йони – це нейтральні частинки (ні). 3. Йони – це заряджені частинки (так ). 4. Ковалентний зв’язок буває двох типів – полярний і неполярний (так). 5. Ковалентний полярний зв’язок утворюється між атомами з однаковою електронегативністю (ні). 6. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами одного і того ж неметалу (так). 7. Ковалентний неполярний зв’язок утворюється між атомами з різною електронегативністю (ні). 8. NaCl – сполука з йонним зв’язком (так). 9. О2 – сполука з ковалентним полярним зв’язком (ні). 10. HCl –сполука з йонним зв’язком (ні).

Номер слайду 8

Агрегатний стан Газоподібний Характеризується слабкою і невпорядкованою взаємодією частинок Рідкий взаємодія між частинками сильніша, ніж у газах, у розташуванні частинок існує певний порядок, але він постійно змінюється внаслідок теплового руху Твердий частинки розташовані у просторі суворо

Номер слайду 9

Тверді речовини Аморфна Структурні частинки речовини розміщуються безладно Приклад: глина, скло Кристалічна Структурні частинки речовини розміщуються впорядковано Приклад: кухонна сіль, графіт

Номер слайду 10

Типи кристалічних граток Атомні Молекулярні Металічні Йонні

Номер слайду 11

Показники. Тип кристалічних ґраток і властивості речовин молекулярна атомна йонна Складові частинки граток Полярні й неполярні молекули атоми йони Тип хімічного зв’язку ковалентний ковалентний ковалентний Міцність зв’язку мала висока висока Температура кипіння і плавлення невисокі високі високі Леткість леткі нелеткі нелеткі Твердість, крихкість м’які тверді, крихкі тверді, крихкі Електропровідність дієлектрики Дієлектрики, або напівпровідники Дієлектрики, електропровідні в водних розчинах чи в розплавах Розчинність у воді розчинні – з полярними зв'язками, нерозчинні – з неполярними зв'язками нерозчинні розчинні

Номер слайду 12

Показники. Тип кристалічних ґраток і властивості речовин молекулярна атомна йонна Складові частинки граток Тип хімічного зв’язку Міцність зв’язку Температура кипіння і плавлення Леткість Твердість, крихкість Електропровідність Розчинність у воді

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Моделі кристалічних ґраток різних типів Натрій хлорид — твердий, кристалічний, тугоплавкий, добре розчинний у воді. Хімічний зв’язок — йонний, у вузлах кристалічних ґраток знаходяться йони Натрію і Хлору, які утримуються силами кулонівського притягання. Такий тип кристалічних ґраток називається йонний.

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Алмаз — найтвердіша речовина, тугоплавка, нерозчинна у воді. Тип зв’язку — ковалентний неполярний, найміцніший. У вузлах кристалічних ґраток знаходяться атоми Карбону, зв’язані між собою ковалентним полярним зв’язком. Такі кристалічні ґратки називаються атомними. Алмаз Графіт

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Карбон (IV) оксид — за нормальних умов газ, низькі температури плавлення й кипіння, розчинний у воді. У твердому стані у вузлах кристалічних ґраток знаходяться молекули вуглекислого газу. Зв’язок між вузлами кристалічних ґраток — міжмолекулярна взаємодія. Такі кристалічні ґратки називаються молекулярними.

Номер слайду 22

Практика без теорії сліпа, теорія без практики мертва. . Кожна гіпотеза тільки тоді стає теорією, коли вона перевірена практикою.

Номер слайду 23

Інструкція з визначення типу кристалічної ґратки Визначити до якої групи відноситься дана речовина: Проста речовина – визначити метал чи неметал: Ме – мають металічну кристалічну гратку; неМе – мають молекулярну кристалічну гратку; винятки – деякі неМе мають атомну кристалічну гратку. Складна речовина – визначити клас речовини: МехОу – йонну кристалічну гратку; неМехОу – молекулярну кристалічну гратку; Ме(ОН)х – йонну кристалічну гратку НхAn – йонну кристалічну гратку; MeхAnу – йонну кристалічну гратку.

Номер слайду 24

У кристалічних речовинах атоми, молекули, йони розміщуються в певному порядку, утворюючи кристалічні ґратки. Кристалічні ґратки – модель, за допомогою якої описують внутрішню будову кристалів. Розрізняють атомні, молекулярні, йонні та металічні кристалічні ґратки.

Номер слайду 25

Між будовою речовини, яка визначається типом хімічного зв'язку і типом кристалічних ґраток, та її властивостями існує певна залежність: чим міцніший хімічний зв'язок, що утримує частинки у вузлах кристалічних ґраток, тим міцніші кристали, тим твердіша речовина, тим вищі її температури плавлення і кипіння. А тому, якщо відома будова речовини, можна прогнозувати її властивості, і навпаки – якщо відомі властивості речовини, можна зробити висновок про її можливу будову.

Номер слайду 26

Закріплення нового матеріалу 1. Які сили утримують атоми, молекули, йони в кристалах? 2. Учні на підставі отриманих знань заповнюють таблицю.

Номер слайду 27

Підбиття підсумків 1. Що нового ви дізналися на уроці про будову речовин? 2. З якими типами кристалічних ґраток ми познайомилися на уроці? 3. Чим зумовлений той чи інший тип кристалічних ґраток речовини у твердому агрегатному стані? 4. Як називаються речовини, які не мають кристалічних ґраток?

Номер слайду 28

Опрацювати : §,№ * Творче завдання: описати одну із речовин, що є вдома, пояснити її будову, властивості, застосування.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. СЛАВА ВАСИЛІВНА
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
zip
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
22 липня 2018
Переглядів
22472
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку