Розробка уроку з хімії для 8 класу по темі " Хімічні властивості кислот".

Про матеріал

Розробка містить конспект уроку та презентацію до уроку хімії по темі " хімічні властивості кислот". Презентація урізноманітнить урок з хімії та зацікавить дітей вивчати до її вивчення.

Перегляд файлу

Урок з хімії.     8 клас

 

   Тема: Хімічні властивості кислот. Використання кислот

 

Мета: закріпити знання про основні типи хімічних реакцій, їх особливості; дати поняття про умови протікання реакцій обміну до кінця та використання кислот; формувати вміння складати рівняння хімічних реакцій, що характеризують хімічні властивості кислот та оксидів.

 

Обладнання: роздатковий матеріал, мультимедійний проектор, комп’ютер, таблиці «Розчинність кислот, основ і солей у воді»

 

Форми роботи: бесіда, робота біля дошки, демонстрація, лабораторний дослід, робота з підручником

             

Хід уроку:

І.  Організація класу

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Ребуси.

  1. Класифікувати речовини: CO2, Ca(OH)2, FeCl3, Na, O2, H2SO4, HBr, K2S, Li2O, Fe(OH)3, Cu(NO3)2, Cr2O3, Cu, H2.
  2. Дописати рівняння та визначити типи реакцій:
  1. Ca + H2SO4
  2. SO2 + Na2O→
  3. HgO →
  4. HCl + NaOH →
  1. Які хімічні властивості характерні для кислот?

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

Кислоти переважно вступають в реакції заміщення та обміну.

Проблема: Які особливості протікання даних реакцій?

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Основні типи хімічних реакцій (проектуються на екран):
  1. Сполучення: А + В  → С
  2. Розкладу: А → В + С
  3. Заміщення: А + ВС → АС + В
  4. Обміну: АВ + СD → AD + CB
  1.              Особливості реакцій заміщення: елемент, яким утворена проста речовина має бути активнішим, ніж той, що входить до складу складної речовини.

Наприклад: взаємодія металів з кислотою.

 

  1.              Три умови протікання реакцій обміну до кінця:
  1. випадання осаду (↓) – нерозчинні речовини (Дається поняття про користування таблицею «Розчинність кислот, основ і солей у воді»)
  2. виділення газу (↑): H2S↑, H2CO3 (CO2↑ + H2O),  H2SO3 (SO2↑ + H2O),  NH4OH (NH3↑ + H2O)
  3. утворення води
  1.              Демонстрація №5 «Добування хлоридної кислоти і досліди з нею»  
  2.              Лабораторний дослід №2. «Взаємодія хлоридної кислоти з металами»
  3.              Робота з підручником. Використання кислот. Після опрацювання – обговорення матеріалу.

   Правила роботи з кислотами.                                                                     

Вивчення хімічних властивостей кислот ми проведемо за планом:

 

• Дія кислот на індикатори

 

• Взаємодія кислот з металами

 

• Взаємодія кислот з оксидами

 

• Взаємодія кислот з основами

 

• Взаємодія кислот із солями

 

1) Лабораторна робота № 1. Дія кислот на індикатори

 

Для проведення цієї лабораторної роботи ми використаємо пластинку для мікрометоду.

 

Акуратно капаємо в перший ряд по дві краплі хлоридної кислоти, у другий ряд — по дві краплі сульфатної кислоти. Далі в перше заглиблення з кислотами додаємо одну краплю метилового оранжевого, у друге — одну краплю лакмусу, у третє — одну краплю фенолфталеїну.

 

На підставі спостережень заповнюємо таблицю.

Висновок. У розчинах кислот метиловий оранжевий набуває червоного забарвлення, лакмус — рожевого. Отже, розчини кислот можна визначити з допомогою індикатора метилоранжу або лакмусу.

 

2) Демонстрація 4

 

Розглянемо, як взаємодіють кислоти з металами.

 

Для експерименту в три пробірки наливаємо хлоридну кислоту; у першу додаємо шматочки мідного дроту, у другу — гранули цинку, у третю — магнієву стружку.

 

— Чому метали неоднаково реагують із кислотою?

 

Це пов’язано з властивостями металів. М. М. Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших.

 

Цей ряд так і називається — ряд активності металів. (Розглядаємо таблицю, знаходимо ряд активності металів у підручнику.) Водень серед металів перебуває не випадково. Він розділяє метали на активні, які витісняють водень із розчинів кислот, і ті, що не взаємодіють із розчинами кислот і водень не витісняють.

 

Запишемо рівняння реакцій:

 

Укажіть тип реакції. (Реакція заміщення)

 

Увага! Нітратна кислота по-особливому реагує з металами. Водень не витісняється жодним із металів, наприклад:

 

 

3) Із попередніх уроків ми знаємо, що кислоти можуть реагувати тільки з якими оксидами? (З основними)

 

Насиплемо в пробірку кальцій оксид, додамо розчин хлоридної кислоти. Що спостерігаємо? (Оксид розчинився)

 

Запишемо рівняння реакції:

 

СаО + 2НСl  СаСl2 + Н2O

 

Укажіть тип реакції.

 

Це реакція обміну — дві складні речовини обмінюються своїми складовими.

 

4) У пробірку наливаємо натрій гідроксид, додаємо кілька крапель фенолфталеїну — розчин забарвлюється в малиновий колір. Потім по краплях додаємо хлоридну кислоту. Яку ознаку реакції спостерігаємо? (Знебарвлення розчину)

 

Запишемо рівняння хімічної реакції:

 

NaOH + НСl = NaCl + Н2О

 

— Чому знебарвлюється розчин? (Середовище стало нейтральним) Укажіть тип реакції. (Реакція обміну)

 

Така реакція між розчинами кислот і основ називається реакцією нейтралізації. Поясніть, чому.

 

Висновок. Кислоти взаємодіють із солями.

 

5) Кислоти можуть витісняти більш слабкі кислоти з їхніх солей. Здійснимо реакцію, яку вам доводилося спостерігати багато разів, коли мама гасила оцтом соду.

 

Наливаємо в пробірку розчин натрій карбонату й додаємо кілька крапель хлоридної кислоти. З'являються бульбашки газу — ознака протікання хімічної реакції. Запишемо рівняння:

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Допишіть рівняння можливих реакцій (робота біля дошки):

  1. Zn + H2SO4
  2. Ag + H2SO4
  3. Al + H3PO4
  4. Hg + HCl→
  5. Mg(OН)2 + H2SO4
  6. CaCl2 + H2SO4
  7. Cu(NO3)2 + H2S →
  8. KOH + H3PO4

 

VІ. Підведення підсумків уроку

 

VІІ. Домашнє завдання

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Успіх на нас. Радість чекаєобдарованість. Кмітливість ви продемонструєте

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Дописати рівняння та визначити типи реакцій: Ca + H2 SO4 →SO2 + Na2 O→Hg. O →HCl + Na. OH →

Номер слайду 5

Основні типи хімічних реакцій. Сполучення: А + В → СРозкладу: А → В + СЗаміщення: А + ВС → АС + ВОбміну: АВ + СD → AD + CB

Номер слайду 6

Урок Хімічні властивості кислот

Номер слайду 7

Епіграф уроку: Нас, кислот, запам'ятай:„Н” спочатку, так і знай!І як впізнаєш, що це ми,Руки й одяг бережи!

Номер слайду 8

Різновиди кислот

Номер слайду 9

Номер слайду 10

‘‘Хімічне доміно’’

Номер слайду 11

Правила безпеки життєдіяльності під час роботи з кислотами

Номер слайду 12

1. Уважно читайте етикетки на склянках

Номер слайду 13

2. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл

Номер слайду 14

3. Не залишайте склянки з кислотами відкритими

Номер слайду 15

4. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий

Номер слайду 16

5. Якщо кислота потрапила на руки - негайно змийте водою, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою

Номер слайду 17

6. Нагріваючи кислоти, користуйся тримачем, стежте, щоб рівномірно прогрівалася вся пробірка.

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Лабораторний дослід №1 “Дія кислот на індикатори”.

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Лабораторний дослід №2 “Взаємодія кислот з металами”.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Формула кислоти. Na. Mg. Fe(III)H2 SО4 HCl. Формули кислот. Ag(I)Cu(II)Fe(III)НІH3 PО4

Номер слайду 25

Форму-ла кислоти. Na. Mg. Fe(III)H2 SО4 Na2 SО4 Mg. SO4 Fe2(SO4)3 HCl. Na. Cl. Mg. Cl2 Fe. Cl3 Форму-ли кислот. Ag(I)Cu(II)Fe(III)НІFe. I3 H3 PО4 Fe. PO4

Номер слайду 26

Домашнє завдання. Опрацювати §Дати відповіді на запитання №110, 111 Завдання 112, 114 (достатній рівень) Завдання 113, 117 (високий рівень) Творче завдання: Написати казку або вірш про властивості кислот.

zip
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
22 липня 2018
Переглядів
6994
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку