Розробка уроку з хімії на тему: "Основи".

Про матеріал
Розробка уроку з хімії з використанням ІКТ прийому "інтерактивний плакат", дає змогу ширше використовивати на уроці медійний простір, що дозволяє зацікавити учнів та швидше засвоївати знання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка  уроку

у 8 класі з теми:

« Основи, їх класифікація.

Фізичні властивості основ.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          Підготувала

                                                                 вчитель хімії 1 категорії

                                                                         Якименко В.А.

 

 

 

 

ОСНОВИ, ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯ. ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ

                           ОСНОВ

Мета: Освітня: сформувати знання про склад основ, їх класифікацію,навчитися складати формули речовин за їх назвами та давати назви речовинам за їх формулами та вміння виявляти луги за допомогою індикаторів;  фізичні властивості; формувати здоров’я зберігаючу компетенцію шляхом ознайомлення із заходами безпеки під час роботи з лугами.

Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, пам ять, увагу,вміння спостерігати, порівнювати, робити висновки. Формувати навички участі в дискусії, робити у групі, набувати навичок спілкування і співпраці, стимулювати самостійність і творчі можливості учнів.

Виховна: виховувати інтерес до предмету, наполегливість, почуття терпимості, толерантності.

 Обладнання та матеріали: інтерактивний плакат,                                  (режим доступу:https://www.thinglink.com/scene/1153747885758611459 )

зразки основ, таблиця; «Розчинність кислот, основ, солей у воді», «Правила техніки безпеки під час роботи з лугами», етикетки засобів побутової хімії, комп’ютер, мультимедійний проектор.

     Базові поняття та терміни: основи, луги, гідроксильна група.

     Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

     Методи навчання: словесні; пояснювально-ілюстративні; репродуктивні; частково-пошукові; практичні; інтерактивні методи.

     Міжпредметні зв’язки: хімія, основи здоровя.

     Очікувані результати: учень: складає  формули основ; класифікує основи; характеризує склад, структуру, фізичні властивості основ; розпізнає основи серед інших хімічних сполук; встановлює  причинно-наслідкові зв’язки між властивостями лугів та їх дією на організм людини.

 

ХІД   УРОКУ

     І. Організаційний момент

     Привітання, налаштування учнів на робочий лад.

« Діти, чи знаете ви, що за пташка зображена на фото» ( колібрі)

Дійсно це колібрі, вона за 1 сек. робить взмах крилами 200 разів! Мені сьогодні теж хочеться побажати вам, щоб ви, як цей птах, були наполегливі, трудолюбиві та старанні на протязі всього уроку. Саме ці якості приведуть вас до досягнення поставленої мети.

Почнемо урок з невеликої розминки.

     ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Фронтальне опитування.

Гра « М'ячик»

  1. Пригадайте найпростішу класифікацію речовин. ( прості і складні)
  2. Прості речовини поділяють на… ( метали і неметали)
  3. Які ви знаєте складні речовини? (оксиди,основи, кислоти,солі)

4.Які речовини називають оксидами?

5.Як утворюються назви оксидів?

6.Як класифікують оксиди?

7.Оксиди – бінарні сполуки?

8.Усі оксиди білого кольору?

9.Оксиди є у трьох агрегатних станах?

10. Основні оксиди утворюють основи?

11. Кислотні оксиди утворюють кислоти?

12 Відносна молекулярна маса води -18?

  1.  Хімічний диктант.  (за назвою оксиду записати формулу,  вказати класифікацію оксиду) Вчитель називає – учні записують перевіряють

 

1. Натрій оксид                        Na2O                                                        Основний

2. Алюміній оксид                   Al2O3                                                      Амфотерний

3. Кальцій оксид                       CaO                                                         Основний

4. Карбон (ІV) оксид                CO2                                                         Кислотний

5. Сульфур (IV) оксид              SO2                                                         Кислотний

6. Магній оксид                        MgO                                                        Основний

7.Сульфур(VI) оксид                SO3                                                         Кислотний

8.Калій оксид                            K2O                                                        Основний

9. Літій оксид                            Li2O                                                       Основний

10. Ферум (ІІІ) оксид              Fe2O3                                                      Основний

11.Барій оксид                         BaO                                                         Основний

12. Кальцій оксид                   CaO                                                          Основний

 

3. Інтерактивна вправа « Класифікація оксидів»

 Режим доступу http://LearningApps.org/display?v=ppp6vpt4a17

 ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

     Отже, речовини, що утворюються при взаємодії лужних і лужноземельних металів та їх оксидів з водою , називаються основами. 

   Розповідь вчителя. Всім вам добре відомі такі побутові засоби хімії як: «Саніта гель» – гель для чистки кухонних плит, мікрохвильових печей, грилів і посуду; «Містер Мускул» - універсальний очисний засіб для кухні; «Кріт» – засіб для прочистки каналізаційних труб. Застосовуючи ці засоби, потрібно користуватися гумовими рукавичками. Чому?

     Ви також чули, а, можливо, хтось і вживав обволікаючі та адсорбуючі медичні препарати, наприклад, «Маалокс» та ін.

     Складовими перелічених засобів є основи.

4.  Проблемне питання. Чому одні засоби викликають опіки шкіри і є небезпечними для здоровя людини, а інші – лікують?

     Відповідь на це запитання спробуємо дати, розглянувши склад і фізичні властивості основ.

     Повідомлення теми, мети уроку, очікуваних результатів.

     ІV. Вивчення нового матеріалу

Але спочатку ПТБ.

5.Робота в малих  групах. Групи отримують аркуші з «Правилами техніки безпеки  та охорони здоров я під час роботи з лугами. Надання медичної допомоги в разі ураження цими речовинами» та етикетки із засобів побутової хімії «Кріт», «Містер Мускул», « Саніта гель» Опрацовують отриманий матеріал.

Завдання. 1.Яку медичну допомогу необхідно надати в разі ураження цими речовинами?

2.Чому відомі засоби побутової хімії «Кріт» ,»Містер Мускул», « Саніта гель»спричиняють опіки шкіри? (відповіді (до складу перелічених засобів входить натрій гідроксид, який і спричиняє опіки. Медична допомога: промити великою кількістю води, обробити слабким розчином борної або оцтової кислоти).

    Правила техніки безпеки під час роботи з основами (лугами).

     Луги є їдкими речовинами: вони роз’їдають шкіру, дерево, папір, можуть бути причиною серйозних опіків шкіри та слизових оболонок. Недарма натрій гідроксид називають їдким  натром, а калій гідроксид – їдким калієм.

      Досліди потрібно виконувати над спеціальним лотком, на відстані від шкіри та очей.

      Слід запобігати потраплянню лугу на шкіру людини, бо це приведе до хімічного опіку.  Якщо луг випадково потрапив на шкіру, його треба негайно змити великою  кількістю проточної води, а потім, у разі потреби, протерти ушкоджену  ділянку шкіри слабким розчином борної кислоти (H3BO3) або оцтової кислоти(CH3COOH).

6.  Лабораторний дослід. Дія розчину лугу на індикатори.

Роздивитися видані вам у пробірках зразки гідроксидів Натрію і Кальцію.

У якому агрегатному стані вони перебувають? Долийте до кожної пробірки по 3 мл води і акуратно перемішайте, постукуючи по пробірці пальцем. Що спостерігаєте? Який висновок можна зробити про розчинність цих речовин у воді? Розділіть вміст кожної пробірки на три частини. До однієї з них додайте 2-3 краплинки розчину лакмусу, до двох інших – метилоранжу, фенолфталеїну. Яке забарвлення мають індикатори?

 

Проаналізуйте формули оксидів, розгляньте іх склад. ( до складу основ входять групи ОН і атоми металів )

  1. Поняття про склад основ

Фронтальна робота

Завдання. Проаналізуйте записані у зошиті формули основ і розкажіть про їх склад (до складу основ входять групи ОН і атоми металів).

Запитання. Чому до складу деяких основ входить одна група ОН, а до інших – дві? (це залежить від валентності металу).

     Вводимо поняття «гідроксильна група – ОН, вона одновалентна.

     Пропоную скласти і записати загальну формулу основ (Мех(ОН)х).

     Отже, знаючи валентність елемента металу, можна скласти формулу основи і, навпаки, знаючи кількість гідроксильних груп, можна визначити валентність елемента металу.

2. Фізичні властивості основ

  7.   Демонстрація зразків основ

     За зразками учні описують фізичні властивості основ. Спостереження заносять у таблицю 1 (без зазначення назв):

 

Назва основи

Формула основи

Фізичні властивості

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Користуючись таблицею «Розчинності кислот, основ, солей у воді», роблять висновок, про те, що основи є розчинні у воді і нерозчинні. Результати дослідження заносяться в таблицю.

3. Класифікація основ

8. Робота в парах

     Завдання. Складіть схему класифікації основ. (розчинні у воді- луги та нерозчинні у воді)

     Вводимо поняття «луги».

     Пропоную учням самостійно зробити висновок про класифікацію основ за розчинністю у воді (основи поділяються на розчинні у воді (луги) і нерозчинні у воді).

Назви основ

Як дати назву основі?

    Алгоритм для назви основ (проектую на екран)

 

Метал

      Постійна валентність                                        Змінна валентність

               назва металу +                                назва металу +

              слово «гідроксид»                             валентність + слово «гідроксид»                                  

        NaOH – натрій гідроксид                       Fe(OH)3 – ферум (ІІІ) гідроксид                            

  Zn(OH)2 – цинк гідроксид                      Cu(OH)2 – купрум (ІІ) гідроксид

 

 

 V. Закріплення знань

      Робота в парах

      Завдання 1. Дано  формули основ: KOH, Ca(OH)2, Al(OH)3, Ba(OH)2, Fe(OH)2, LiOH, Zn(OH)2, Fe(OH)3, Cr(OH)3:

 1) дайте  назви цим речовинам;

 2) поділіть  на групи за ознакою розчинності у  воді.

Використання основ.

1. КОН — виробництво солей Калію, рідкого мила, в акумуляторах.

2. NaOH — виробництво мила й миючих засобів, паперу, штучних волокон, різних солей Натрію, очищення нафти.

3. Al(OH)3— компонент твердого реактивного палива, зубних паст, виробництва лакових фарб, обволікаючий та адсорбуючий засіб у медицині

4. Ca (OH)2— в’яжучий матеріал у будівництві, пом’якшення води, дублення шкір.

5. LiOH — добавка до електролітів лужних акумуляторів.

6. Mg (OH)2— виробництво лікарських препаратів.

 

Мило варили і використовували як помаду для волосся ще в Стародавньому Римі. В Україні ще сто років тому мило вміли виготовляти в домашніх умовах. З рослинної золи отримували лужні розчини і використовували їх для прання. В лужних розчинах варили сало. При цьому утворювались натрієві або калієві солі вищих жирних кислот, що отримали назву «мило». Саме тому ми кажемо «варити» мило, а не «виробляти».

 

На практиці здебільше використовуються тільки луги, в першу чергу натрій гідроксид та кальцій гідроксид. Кальцій гідроксид має технічну назву             «негашене вапно». Його використають здебільше у будівництві для приготування різних будівельних сумішей: штукатурка,шпаклівка тощо. Вапняним молоком (суспензією кальцій гідроксиду у воді) навесні фарбують низ стовбурів дерев, щоб застерегти від мурах. Також кальцій гідроксид використовують у цукоровій промисловості, для виготовлення зубних паст.

  Додаткове завдання. До складу лікарського препарату «Маалокс» входить алюміній гідроксид. Знайдіть масову частку алюмінію в речовині. А чому алюміній гідроксид використовується як лікувальний засіб ми спробуємо дізнатись на наступному уроці.

     Перевірка здійснюється методом «Мікрофон».

     VI. Домашнє завдання. Опрацювати параграф.

      VІІ. Підведення підсумків. Оцінювання

       Пропоную продовжити речення: «Сьогодні на уроці я…»

       Оцінюючи результати уроку, спільно виставляємо оцінки з урахуванням активності кожного учня під час роботи у складі групи та участі в інших формах навчальної діяльності.

 

 

Індивідуальна робота з карткою-завданням.

Розподіліть наведені речовини за класами і назвіть їх.

№ з/п

Речовини

1

Cu(OH)2,Na2O,P2O5,HNO3,Al2(SO4)3,KOH,HCl

2

Fe(OH)2,CaO,SO3,H3PO4,MgCl2,NaOH,H2S

3

Fe(OH)3,K2O,CO2,HCl,Zn3(PO4)2,Ba(OH)2,HNO3

 

 

 

 

Індивідуальна робота з карткою-завданням.

Розподіліть наведені речовини за класами і назвіть їх.

№ з/п

Речовини

1

Cu(OH)2,Na2O,P2O5,HNO3,Al2(SO4)3,KOH,HCl

2

Fe(OH)2,CaO,SO3,H3PO4,MgCl2,NaOH,H2S

3

Fe(OH)3,K2O,CO2,HCl,Zn3(PO4)2,Ba(OH)2,HNO3

 

 

 

 

Індивідуальна робота з карткою-завданням.

Розподіліть наведені речовини за класами і назвіть їх.

№ з/п

Речовини

1

Cu(OH)2,Na2O,P2O5,HNO3,Al2(SO4)3,KOH,HCl

2

Fe(OH)2,CaO,SO3,H3PO4,MgCl2,NaOH,H2S

3

Fe(OH)3,K2O,CO2,HCl,Zn3(PO4)2,Ba(OH)2,HNO3

 

 

 

 

 

Індивідуальна робота з карткою-завданням.

Розподіліть наведені речовини за класами і назвіть їх.

№ з/п

Речовини

1

Cu(OH)2,Na2O,P2O5,HNO3,Al2(SO4)3,KOH,HCl

2

Fe(OH)2,CaO,SO3,H3PO4,MgCl2,NaOH,H2S

3

Fe(OH)3,K2O,CO2,HCl,Zn3(PO4)2,Ba(OH)2,HNO3

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
29 серпня 2019
Переглядів
1000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку