Пропоную до уваги розробку уроку з хімії за темою " Істинні розчини, завісі, колоїдні розчини. Значення розчинів." Сподіваюсь матеріал цієї розробки буде цікавим вчителям хімії, буде суттєвою допомогою при підготовці до уроків.
Уроки хімії
9 клас
Тема 1
Розчини
Урок 3
Тема уроку. Істинні розчини, завісі, колоїдні розчини. Значення розчинів.
Вчитель хімії НВК № 7
м. Добропілля
Джос Л. Г.
м. Добропілля
Тема уроку. Істинні розчини, завісі, колоїдні розчини. Значення розчинів.
Мета уроку ( очікуванні результати):
навчальна: сформувати уявлення про розчин як систему, що складається з двох і більше компонентів; вивчити класифікацію розчинів за складом; зрозуміти значення розчинів.
розвиваюча: розвивати вміння спостерігати явища навколишнього середовища та висловлювати про ці явища власне судження; розвивати вміння слухати вчителя і водночас вести короткий запис змісту розмови (конспект)
виховна: виховувати відповідальність у виконанні завдань, працьовитість, формувати відчуття радості співпереживання успіхам однокласників.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні поняття: розчини, розчинник, ступінь подрібнення( дисперсність), дисперсна фаза, дисперсне середовище, розчинність, істинні розчини, колоїдні розчини, завісі( суспензії, емульсії, піни, аерозолі).
Форми роботи: бесіда з демонстраціями, лабораторний дослід, самостійна робота з текстом підручника, складання схеми, таблиці, перегляд фрагментів учбових фільмів.
Засоби наочності: таблиця «Розчинність кислот, основ, солей у воді», навчальний фільм, демонстрація суспензії, емульсії, істинного розчину.
Реактиви та обладнання: дистильована вода, пісок, подрібнена до порошку крейда, цукор, кухонна сіль, столовий оцет, силікатний клей, хімічні стакани та скляні палички.
План уроку
I. Організаційна частина . (1 хв.)
II. Актуалізація опорних знань. ( 5 хв. )
III. Мотивація навчальної діяльності. ( 3 хв. )
IV. Озвучення теми, мети, завдання уроку (2 хв.)
V. Вивчення нового матеріалу (первинні знання) (17 хв.)
1. Розчин та його компонентів.
2. Значення розчинів.
3. Вода як універсальний розчинник.
4. Утворення розчину.
5. Класифікація дисперсних систем.
VI. Осмислення знань, умінь. ( 5 хв. )
( розв язання відповідей)
VII. Закріплення знань (5 хв.)
( відповіді на запитання з використанням тексту підручника)
- 1-
VIII. Контрольно – коригувальний етап (3 хв.)
( тестування з метою перевірки усвідомлення нового матеріалу)
IX. Підбиття підсумку уроку (3 хв.)
(самооцінка, рефлексія, цінування)
X. Інструктаж, щодо виконання домашнього завдання. ( 1 хв.)
Хід уроку
I. Організаційна частина. (1хв.)
( привітання, побажання успіхів, « рапортичка про відсутніх», розбивка класу на 4 групи)
II. Актуалізація опорних знань. (5хв.)
Кожна група отримує завдання.
1 група
Приготувати суміш з дистильованої води, подрібненої крейди та піску. На дошці скласти стисле описання ознак отриманої суміші.
2 група
Приготувати суміш з дистильованої води, столового оцту. На дошці скласти стисле описання ознак суміші.
3 група
Приготувати суміш з дистильованої води, цукру та кухонної солі. На дошці скласти стисле описання ознак отриманої суміші.
4 група
Приготувати суміш з дистильованої води та силікатного клею. На дошці скласти стислу характеристику ознак отриманої суміші.
III. Мотивація навчальної діяльності (3хв.)
Запитання до учнів всього класу:
1. Всі групи готували суміші. Вони однакові за зовнішнім виглядом чи відмінні?
2. Скільки компонентів у кожній суміші?
3. Який компонент присутній у кожній суміші?
4. В яких сумішах можна побачити без збільшувальних приладів їх компоненти?
Вчитель оголошує загальний висновок проведених дій –
учні готували такі суміші як приклади різних розчинів та спостерігали їх зовнішні ознаки.
Це нове поняття - розчини, розчин. Що це таке?
IV. Озвучення теми, мети, завдання уроку. (1 хв.)
Вчитель пропонує учням сформулювати мету уроку, висловлені думки записати на дошці а в кінці уроку проаналізувати досягли цієї мети чи ні.
-2-
Метою уроку є:
- вивчити типи розчинів
V. Вивчення нового матеріалу, (первинні знання) (19 хв.)
Розповідь вчителя
Д. І. Менделєєв присвятив воді весь перший і більшу частину другого розділу своєї праці « Основи хімії». Він писав: « вода і розчини являють інтерес уже тому, що в землі і у воді , в рослинах і в тваринах, у хімічній практиці, на заводах постійно утворюються розчини з води, які відіграють важливу роль у хімічних перетвореннях, що навколо відбуваються; речовини, які перейшли у розчин являють собою найсприятливіші умови для хімічних перетворень, а саме: рухливість і можливість об єднання частинок. Підсумком такої праці вченого є те, що Менделєєв розробив хімічну теорію розчинів.
Вчитель пропонує проглянути фрагменти учбових фільмів « Хімічні розчини», « Загальні властивості розчинів» та під час перегляду фільмів робити учням у зошитах записи нових понять та термінів. Робота з таблицею «Розчинності кислот, основ і солей у воді».
Вчитель пропонує роботу з текстом підручника. Знайти у тексті пояснення понять: розчин, розчинник, розчинена речовина, дисперсне середовище, дисперсна фаза, істинний розчин, колоїдний розчин, завісі.
За текстом підручника, разом з вчителем учні складають схему.
схема Класифікація дисперсних систем
/ молекулярні
Гомогенні – істинні розчини (розміри частинок <1нм)
/ \ йонні
Дисперсні
системи / золі
/ колоїдні (розміри частинок 1 – 100нм)
\ Гетерогенні \ гелі
\ грубо - дисперсні - суспензії
- емульсії
( розміри частинок >100 нм.) - аерозолі
- піни
- пил
- туман
- 3-
VI. Осмислення знань, умінь. ( 5 хв.)
Дати відповіді на запитання:
- назвати розчинену речовину і розчинник у таких сумішах: водний розчин цукру, хлоридна кислота, нашатирний спирт, сульфатна кислота;
- продовжити речення « Найкращій, універсальний неорганічний розчинник……….»
- назвати типи дисперсних систем, які приготували, коли працювали у групах на початку уроку.
VII. Закріплення знань. ( 5 хв.)
Дати відповіді на запитання:
- що таке розчин, які його компоненти; ( 1 група учнів)
- за якими ознаками класифікують розчини; ( 2 група учнів)
- на які групи класифікують розчини за розмірами розчинених речовин; ( 3 група)
- чому розчин є сумішшю речовин; ( 4 група)
Запитання до учнів всього класу:
Навести приклади дисперсних систем за такою схемою:
Схема Значення дисперсних систем
у побуті людини
\
у природі - Дисперсні системи - у медицині
/ \
у будівництві у харчовій промисловості
- 4 -
VIII. Контрольно - коригувальний етап. ( 5 хв.)
Весь клас виконує тестові завдання
1. Вкажіть як називається однорідна суміш змінного складу що містить два або більше компонентів:
а ) емульсія;
б ) суспензія;
в ) розчин;
г ) кристалогідрат;
2. Вкажіть речовини практично нерозчинні у воді:
а ) цукор;
б ) натрій хлорид;
в ) кальцій карбонат;
3. Вкажіть суміш, яка належить до емульсії:
а ) цукор з водою;
б ) оцет з водою;
в ) соняшникова олія з водою;
4. Виберіть тип дисперсної системи, розміри розчиненої речовини < 1 нм. :
а ) суспензія;
б ) емульсія;
в ) істинний розчин;
г ) колоїдний розчин;
таблиця перевірки відповідей на завдання № 4
№ завдань 1 2 3 4
Відповіді в ) в) в) в
IX. Підбиття підсумку уроку. ( 5 хв.)
Дати відповіді на запитання:
1. Яка була мета уроку?
2. Що взнали на уроці?
3. Продовжити речення « Я тепер знаю….»
4. Продовжити речення « Я тепер зможу……»
Оцінювання знань вчителем.
X. Інструктаж, щодо виконання домашнього завдання. ( 1 хв.)
Варіанти домашнього завдання:
1. Скласти цікаві запитання до перевірки знань за вивченою темою.
2. Скласти міні – твір за темою « Якби розчини не існували.»
3. Опрацювати відповідний за темою параграф підручника.
4. Підготувати повідомлення щодо значення розчинів у повсякденному жітті людини.
5. Скласти кросворд за темою « Розчини».
- 5 -