Розробка уроку з інтегрованого курсу "Я досліджую світ" з теми "Як рослини зустрічають осінь?"

Про матеріал
Розробка уроку з теми "Як рослини зустрічають осінь". Мета уроку: поглибити знання дітей про зміни в житті рослин з приходом осені. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи, любов до прекрасного.
Перегляд файлу

Тема. Як рослини зустрічають осінь?

Мета. ознайомити  учнів  з  осінніми  змінами  в житті  рослин, причиною цих змін, вчити спостерігати  за  рослинами  восени;  розвивати  спостережливість, увагу, мовлення, мислення; вчити бачити красу природи восени. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання: яблука, листочки, «коробок-посилка», презентація, мікроскоп., листочок з дерева.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Читання вірша вчителем.

 Я всміхаюсь сонечку:

Здрастуй, золоте.

Я всміхаюсь квіточці:

Хай вона росте.

Я всміхаюсь дощику:

Лийся, мов з відра.

Друзям усміхаюся:

Зичу їм добра.

2. Створення позитивного настрою.

Діти, у мене зараз дуже гарний настрій. А у вас?

(У кожної дитини на парті лежать цеглинки червоного і синього кольору. Червона цеглинка символізує гарний настрій, синя – сумний.)

Виберіть ту цеглинку, яка відповідає вашому настрою. Покажіть її мені.

Я хочу, щоб гарний настрій у вас не змінився до кінця уроку.

(Діти виконують дії, що називає вчитель).

Посміхніться,«зніміть» посмішку зі свого обличчя долонькою та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

Зобразіть на обличчі радість, «подаруйте» її своєму товаришеві.

3. Незвичайний сюрприз.

 

 Я хочу зараз повідомити для вас гарну новину. Вчора у Миколаївському відділенні зв’язку я отримала ось цю красиву коробочку. На ній написано: «Учням 2 класу Миколаївського НВК». А зворотної адреси немає.

 Хто  це мав бути?

 Коли я її відкрила, то побачила там листочки різного кольору. Порахувала. Їх кількість відповідає кількості учнів у нашому класі. Зараз ви їх отримаєте.

 Подивіться на листочки, поміркуйте і скажіть, хто це міг надіслати вам? (Осінь).

- А як ви здогадалися? (Відповіді дітей).

- А чому саме це допомогло вам дізнатися, що це подарунок від осені? (Колір).

- Але це ще не все. Тут ще щось є у торбинці. На ній написано: «Відкрити у кінці уроку». Порушувати прохання ми не можемо.

- Спробуйте повернути ваші листочки на інший бік. Що ви там помітили? Це запитання від осені. (Діти по черзі читають і дають відповіді).

- Для того, щоб продовжити нашу роботу далі, ви повинні відгадати загадку.

 Жовте листячко летить.

Під ногами шелестить.

Сонце вже не припікає.

Коли , діти, це буває? (Осінню).

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати, які зміни в житті рослин відбуваються восени і чому це відбувається.

  1. Вправа «Очікування».
  • Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Яким, на вашу думку, має бути урок?
  • А якими на уроці мають бути діти?
  • Отже, сподіваюся, ми разом проведемо цікавий, творчий, корисний урок, на якому кожен із вас дізнається багато нового.
  1. Бесіда з елементами розповіді.
  • Сьогодні вранці, збираючись до школи, кожен з вас подивився у вікно. Навіщо? (Відповіді дітей).
  • У природі постійно відбуваються різні зміни: то дме вітер, то дощить, то сніжить, то з’являється яскраве сонечко. Усі ці зміни в природі називаються природними явищами, або явищами природи. І ми щоранку, виходячи з будинку повинні враховувати всі природні явища.
  • Чому зараз ми не можемо пройтися вулицею у шортах і майці? (Холодно).
  • Чому холодно? (Осінь).
  • Сталися природні зміни: похолоднішало, листя жовтіє, перелітні птахи відлітають у теплі краї, зникли комахи. Багато природних явищ пов’язані зі зміною пір року (сезонів), тому вони називаються сезонними явищами. Ось і названі нами зміни відбуваються восени.
  1. Робота над змістом легенди про осінь.

Легенда про осінь

За народними переказами, осінь – перша старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи її на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, тоді люди будуть любити тебе». Осінь, як ви бачите, виконала наказ Сонця. Щороку вона дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.

  • Що говорить нам про те, що осінь виконала наказ Сонця?
  • Діти, хто міг скласти таку легенду? (Народ).
  • Згадайте з уроків читання, що ще придумував народ? (Казки, пісні, загадки, прислів’я, приказки).
  1. Розповідь учителя.
  • Осінь хазяйнує скрізь, куди не глянь. Прибрала золотом сади, парки, ліси, струшує додолу жовте, багряне листя. Дивишся і милуєшся:  чарівниця пофарбувала все навколо в червоні й жовті, багряні й мідні кольори.
  1. Перегляд презентації «Як рослини зустрічають осінь».
  2. Робота за репродукцією картини І. Левітана «Золота осінь».
  • Як ви гадаєте, якому місяцю осені найбільше відповідає цей пейзаж?
  • Яку назву ви б дали цій картині
  • Яку назву дав їй художник? Чому?
  • До яких почуттів спонукає цей пейзаж?
  • Чому в народі кажуть: «Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку»?
  • А чому восени листочки змінюють колір?
  • Зараз ми з вами спробуємо це з’ясувати.
  1. Розповідь учителя.
  • Зеленого кольору листю надає хлорофіл.
  • Улітку хлорофілових зерен утворюється багато, а восени тепла і світла менше, тому і хлорофілу утворюється менше.
  • Крім хлорофілу в листках є жовті, червоні, жовтогарячі речовини.
  • Не всі дерева і кущі перефарбовують своє листя. Зеленим опадає листя з ясена, вільхи, бузку.
  • Як називається явище, коли опадає листя? (Листопад, падолист).
  • Коли це найчастіше буває?

Зниження температури повітря восени позначається на житті рослин.

Одним з найцікавіших осінніх явищ є листопад. Що ж його спричиняє? Насамперед те, що косе сонячне проміння менше нагріває повітря і поверхню ґрунту, а отже, воду, яка є в ґрунті. Вода, температура якої стає нижчою, ніж улітку, не може надійти через коріння до всієї рослини. Тоді дерево або кущ, захищаючись від надмірного випаровування через листя, починає поступово скидати його.

Скидаючи листя, дерева, крім того, оберігають себе від механічних пошкоджень під масою снігу. Часто можна бачити, як узимку ламаються від снігу досить великі гілки дерев.

Хвойні рослини легко переносять тимчасову нестачу води, що надходить до коріння з ґрунту. Їхня хвоя випаровує значно менше води, ніж листки листяних дерев.

Листя, що впало, теж приносить користь. Розкладаючись, воно збагачує ґрунт добривами. Крім того, щільний килим торішнього листя служить хорошою перешкодою для дощової і паводкової води, не дає струмкам розмити родючий шар. Вкрите першим снігом опале листя – це ще одна «ковдра» для тих, хто залишився зимувати на поверхні ґрунту.

  • А як готуються до зими трав’янисті рослини?

У багатьох із них відмирають стебла і листя, а перезимовує кореневище.

ІІІ. Музична фізкультхвилинка «Осінь».

ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів.

  1. Робота з підручником.

Прочитайте що каже дослідник.

  • Скільки рослин назвав дослідник?
  • Коли достигають плоди на каштані?
  • Які осінні плоди приносять користь для здоров’я?
  • Хто з тварин любить ласувати жолудями?
  1. Гра «З’єднай прислів’я». (Інтерактивна дошка).

Як листя жовтіє,   а осінь насіння.

Літо дає коріння,   за собою дощі веде.

Осінь іде    сім погід у нас.

В вересневий час   то поле смутніє.

  1. Робота з зошитом.
  • Читання вірша вчителем.
  • Які ознаки осені згадуються у вірші?
  • Прочитайте вірш. Підкресліть ознаки.
  • Зафарбуйте корисні для здоров’я людини плоди, що достигають восени.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

 - Що надає листю зеленого кольору?

- Чому восени утворюється менше хлорофілу?

- Які ще речовини утворюються в листі?

- Як називається явище, коли опадає листя?

- Чому дерева скидають листя?

- Які дерева не скидають листя?

- Яку користь дає опале листя?

- Які плоди корисні для здоров’я людини?

- Чому вони корисні?

Мабуть, настав час відкрити торбинку, яку передала нам осінь. Як ви думаєте, що тут може бути? (Діти висловлюють свої думки). Вчитель відкриває торбинку і роздає дітям яблука.

Який зараз у вас настрій? Згадайте початок уроку і підніміть відповідну цеглинку.

1

 

docx
Додано
1 листопада 2020
Переглядів
1862
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку