Розробка уроку з історії України. 8 клас. "Правобережна Гетьманщина в 60-80 рр. ХУІІ ст."

Про матеріал
Дидактичні розробки можна використати під час проведення уроків історії України у 8 класі. Матеріал можна застосовувати під час етапу закріплення знань, мотиваційного етапу та під час зацікавлення учнів вивченням даної теми.
Перегляд файлу

Тема: Правобережна Гетьманщина у 60-80-ті роки ХУІІ ст..

Мета: проаналізувати політичне становище Гетьманщини в 60-х - на поч. 80-х рр. ХVІІ ст.; охарактеризувати та дати власну оцінку діяльності періодів правління гетьманів Петра Дорошенка, Дем’яна Многогрішного, Івана Самойловича; розвивати в учнів уміння працювати з джерелами інформації, формувати в учнів навички критичного мислення; аналізувати й узагальнювати історичні явища та події, визначати їх суть та значення, давати характеристику історичним діячам,виховувати повагу до історичного минулого народу.

Основні поняття: «Глухівські статті», «Конотопські статті», «Чигиринські походи», «Бахчисарайський мирний договір».

Обладнання: карта «Українські землі наприкінці 50-80-х рр. ХVІІ ст.», портрети гетьманів П. Дорошенка, Д. Многогрішного, І. Самойловича.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.

За методом "Кубування"

1)  Який період в історії України називають Руїною?

2)  Дайте визначення поняття "Руїна".

3) Коли та за яких обставин відбувається розпад Української держави на Правобережну і Лівобережну Гетьманщини?

4).  Коли був укладений Андрусівський договір?

5)  Що  передбачав Андрусівський договір?

6)  На кого спирався І.Брюховецький в своїх гетьманських поглядах?

7) Коли відбувся остаточний поділ українських земель на Правобережжя та Лівобережжя?

8)  Хто і коли з українських гетьманів допустився політичної помилки?

Думки учнів з приводу виконання творчого завдання: доказати, або спростувати, що в 1660 році  відбулося порушення територіальної цілісності України через неоднозначність поглядів гетьманів України.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

«Між собою українці воюють, здається,

з більшим завзяттям, як із чужинцями, котрі приходять

 на їхню землю й успішно грабують її, плюндрують та поневолюють».

Завдання: Як ви можете пояснити дану думку С.Величка

Слово вчителя: Неминучий розкол України на Лівобережну та Правобережну поглиблювався, попри всі намагання гетьманів обох сторін зберегти цілісність Гетьманщини. Глибока криза державності викликала й надалі бажання в українських патріотичних сил зупинити цю руйнацію й зберегти єдність України, об’єднати українські землі в межах однієї держави та відновити її незалежність. Лідером цих сил у 60-70-х роках ХVІІ ст. став новий гетьман Правобережної України Петро Дорошенко.

ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Робота з підручником за методом "Моделювання історичної ситуації" уявіть себе літописцем того часу, опишіть події хронології гетьманування Петра Дорошенка.

Робота з документом: Аркас про П. Дорошенка.

«Більш освічені українці, а поміж ними й Дорошенко, бачили, що коли Богдан, котрий підняв був на боротьбу за волю усю Україну, не зміг обійтися без того, щоб не піддатись під руку царя, то тепер і надто треба було шукати чиєїсь міцної руки, щоб вона захистила знедолену, поруйновану, спустошену і вилюднену через постійні війни Україну. Думка Дорошенка була така: зібрати її усю до купи, а як пощастить, то й самостійною зробити. Розуміючи наміри Москви і добре знаючи порядки та становище Польщі, він поклав знайти собі захист десь окрім них. Він шукав міцної руки, а такої ніде було шукати, окрім як не у турецького султана».

Завдання: оцініть або спростуйте думку автора про П.Дорошенка, знаючи, які наслідки мав договір з Туреччиною. Як ви гадаєте, за що його було названо «сонцем Руїни»?

Робота в групах: І група: за яких обставин гетьманська булава на Лівобережжі дісталася Дем’яну Многогрішному, охарактеризуйте основні напрямки його діяльності на посаді гетьмана, дайте оцінку Глухівським статтям;

    ІІ група: охарактеризуйте внутрішню та зовнішню політику Івана Самойловича, проаналізуйте підписані ним Конотопські статті та порівняйте їх з Глухівськими;

    ІІІ група: опишіть та дайте власну оцінку військово - політичним подіям на Правобережній Україні, проаналізуйте думку: «Впала гарна тогобічна Україна, як той давній Вавилон, город великий, - через тодішню незгоду козаки всі пропали, самі себе звоювали».

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Аналітична бесіда:

1. Чи можна стверджувати, що розповідь козацького літописця про Правобережну Україну стосується якраз періоду 60-х - поч. 80-х рр. ХVІІ ст.? Чому?

2. Як називають цей період в історії України? Чому?

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Завдання за методом "Прес"

Проблемне запитання: думки українських істориків щодо завершення Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої розділилися: одні вважають, що вона скінчилася у 1657 р. із смертю Богдана Хмельницького, інші - що 1676 р. із падінням гетьмана Петра Дорошенка, а як вважаєте ви?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати матеріал підручника, порівняти політичний розвиток Правобережної та Лівобережної України.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Срібняк Олена Сергіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Гаврилюк Любов
Додано
14 березня 2019
Переглядів
2402
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку