Математика
Тема: Утворення і назви чисел від 21 до 39. Лічба в межах 39. Збільшення (зменшення) числа на кілька одиниць
Мета: ознайомити учнів із десятком як лічильною одиницею, утворенням десятків, з утворенням і назвами чисел від 21 до 39; вчити лічити в межах 39; вдосконалювати навички усної лічби; вправляти у розв’язуванні складених задач; розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення; виховувати уважність.
Обладнання: лічильний матеріал, предметні малюнки, геометричний матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
I. Організаційний момент
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
На уроці не куняй —
Математику вивчай.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Лічба «Ланцюжок»
— Назвіть числа від 5 до 9; від 10 до 14; від 15 до 20.
— Назвіть парні числа.
— Назвіть всі непарні числа.
2. Весела лічба
Скачуть жабки:
— Ква-ква-ква!
Ой, яка м’яка трава!
Тут — сімнадцять, а там — дві.
Скільки разом їх в траві? (17 + 2 = 19).
Бігло до річки одинадцять каченят.
А на шість більше — курчат.
Дуже вони захотіли попити.
Скільки курчат? Нумо лічити! (11 + 6 = 17).
Каже мати-квочка:
— В мене дванадцять синочків
І чотири дочки.
Скільки ж діток в квочки? (12 + 4 = 16).
3. Гра «Зберіть намистинки»
4. Усна лічба
Доданок |
10 |
8 |
1 |
6 |
|
Доданок |
9 |
|
10 |
|
3 |
Сума |
|
18 |
|
8 |
15 |
Зменшуване |
18 |
|
20 |
16 |
|
Від’ємник |
8 |
7 |
|
4 |
3 |
Різниця |
|
10 |
10 |
|
6 |
5. Усне розв’язування задач
• На городі працювали 10 хлопчиків, а дівчаток — на 4 менше. Скільки дівчаток було на городі?
• Школярі працювали в саду. У перший день вони зібрали 20 ящиків яблук, а в другий день — на 10 ящиків менше. Скільки ящиків яблук зібрали школярі в другий день?
• Намалюйте дві смужки: одну завдовжки 12 см, а іншу — на 2 сантиметри коротше.
6. Хвилинка каліграфії з логічним завданням
— Запишіть ряд, вставивши пропущені числа.
3; 6; 9; …; …; 18.
7. Математичний диктант (в зошиті)
• Запишіть числа цифрами: дванадцять, вісімнадцять, тринадцять.
• Запишіть сусідів чисел: 17; 14.
• Запишіть число, у якому 1 десяток 6 одиниць; 2 десятки.
• Зменшуване 15, від’ємник 10. Чому дорівнює різниця?
• Запишіть, скільки дециметрів і сантиметрів у 19 см, 20 см, 10 см.
• Збільшіть на 1 числа: 0; 12; 19.
• Зменшіть на 1 числа: 1; 15; 16.
(Відповіді: 12, 18, 13, 16 і 18, 13 і 15, 16, 20, 5, 1 дм 9 см, 2 дм, 1 дм, 1, 13, 20, 0, 14, 15)
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми ознайомимось із десятком як лічильною одиницею, утворенням десятків, з утворенням і назвами чисел від 21 до 39, будемо вчитись розв’язувати приклади і задачі, а також виконувати інші цікаві завдання.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Пояснення нового матеріалу
— Подивіться перед вами палички. Скільки їх? (багато) Як швидше дізнатися, скільки на столі паличок?
— Так, можна їх порахувати десятками. Спершу візьмемо 2 десятки. Далі беремо по одній паличці і міркуємо. Утворюються числа, які складаються вже з двох слів: двадцять один, двадцять два, …
— Як утворюється кожне наступне число?
— Назвіть числа, в яких 2 дес. і 4 од., 2 дес. і 5 од., 2 дес. і 6 од., 2 дес. і 9 од.
— Якщо додати ще одну паличку, отримаємо новий десяток, і тоді десятків стане 3 — 3 десятки паличок, або тридцять. Далі додаємо ще по одній паличці і утворюються числа 31, 32 …
2. Первинне закріплення
Для закріплення нових знань рахують десятки паличок і окремі палички, читають і називають числа від 21 до 39. Учитель стежить за мовленням учнів, виправляє помилки.
3. Робота за підручником (с. 105)
Завдання 1
— Згадайте, що таке 1 десяток.
Завдання 2
— Розгляньте малюнки і скажіть, що таке 2, 3, 4 десятки.
Завдання 3
— Прочитайте і назвіть числа. (від 21 до 30, від 31 до 40)
Завдання 4
— Назвіть числа від 13 до 24; від 25 до 38.
Завдання 5
— Зменшіть 12 на 2.
— Зменшіть 20 на 5.
— Число 11 збільшіть на 9.
— Число 13 збільшіть на 7.
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька раз понахилялись.
Зайчик сонячний до нас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає
І промінчиками грає.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Закріплення послідовності чисел третього й четвертого десятків.
— Яке число наступне за 26? за 29? за 30?
— Назвіть попереднє число для 25, 30, 38.
2. Розв’язування прикладів
10 – 4 + 2 = 7 + 6 = 13 – 4 =
7 + 9 – 6 = 12 – 6 = 8 + 4 =
7 + 2 – 6 = 11 – 4 = 15 – 8 =
2 + 8 – 5 = 17 – 8 = 6 + 7 =
18 – 10 – 7 = 8 + 8 = 14 – 5 =
3. Складання і розв’язування задач
— Зайчик просить вас розв’язати наступну задачу.
На обід зайчик приніс 10 морквин і 2 капустини. Скільки овочів приніс зайчик на обід?
10 + 2 = 12 (о.) Відповідь: 12 овочів.
— Складіть обернену до цієї задачі.
4. Розв’язування текстових задач
• У саду росло 15 кущів троянд. Зрізали 6 кущів. Посадили ще 8 кущів троянд. Скільки всього кущів троянд стало в саду?
Слід учити дітей пояснювати розв’язання задачі за планом, використовуючи пам’ятку.
1) У задачі відомо...
2) Потрібно дізнатися...
3) Пояснюю... Росло 15 кущів, зрізали 6. Отже, потрібно відняти від 15 число 6.
4) Розв’язую... Від 15 відняти 6, вийде 9.
5) Потім посадили 8 кущів. Значить…
6) Відповідь на питання задачі... Усього стало 17 кущів.
Розв’язання задачі записати в зошиті з поясненням першої дії.
• У хлопчика були 4 моделі вантажних автомобілів, а легкових — на 7 моделей більше. Скільки всього моделей було в колекції хлопчика?
Офтальмологічна пауза
Заплющивши очі, обертайте по колу очними яблуками — спочатку ліворуч, потім угору, праворуч, униз. Потім у зворотному напрямі 4–5 разів в один, а потім 4–5 разів в інший бік. Постарайтеся не мружитися.
При заплющених повіках подивіться спочатку вгору, потім униз. Повторити 8 разів.
Розплющивши очі, треба пильно дивитися вперед 30 секунд, потім швидко кліпати, потім знову нерухомо дивитися перед собою. Повторити 3 рази.
Дивіться спочатку ліворуч, потім угору, потім праворуч, потім опустіть очі і т. д. Повторити 8 разів.
Подивіться на кінчик носа, а потім — удалечінь. Вправу повторити 8 разів.
5. Самостійна робота
19 – 9 – 5 = 12 – 2 – 8 = 17 – 10 – 3 = 18 – 8 – 7 = 19 – 9 – 4 = 15 – 10 – 3 =
6. Робота з геометричним матеріалом
— З яких геометричних фігур складається цей човен?
— Сторона човна — це відрізок, довжина якого 6 см. Накресліть відрізок, довжина якого на 2 см коротша.
7. Гра «Хто швидше?»
8. Задача на кмітливість
Над річкою летіли птахи: голуб, щука, 2 синиці, 2 стрижі та 5 вугрів? Скільки птахів? Відповідай скоріше!
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Полічіть від 20 до 30; від 39 до 30.
— З якою лічильною одиницею ми ознайомилися? (З десятком.)
— Три десятки — яке це число? (Тридцять.)
— Яке завдання здалося найскладнішим? Чому?