Математика
Тема: Утворення і назви чисел від 40 до 89. Лічба в межах 89. Утворення чисел від 90 до 100. Лічба в межах 100. Розв'язування задач
Обладнання: лічильний матеріал, предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Пролунав дзвінок,
Починається урок.
Працюватиме старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти — просто молодці!
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Усна лічба
• Більш ніж тридцять три в компот
Кинув яблук бегемот,
Але менш ніж тридцять п’ять.
Скільки ж, зможеш відгадать? (34)
• Порося Хвостом-не-руш
З’їло більш ніж тридцять груш,
Але менш ніж тридцять дві.
Чи є відгадка в голові? (31)
• Три коти у холодочку
Сірих мишок їли,
Проти кожного кота
Два коти сиділи.
Це задача, а не сміх,
Полічіть котів усіх. (3)
2. Гра «Хто швидше?»
3. Вправа-гра «Відновіть числовий ряд».
15 * * 17 * * 20 * 22 23 * 25 26 * * * 30.
— Назвіть непарні числа з цього ряду.
— Назвіть найбільше число (найменше число).
— Назвіть число, у якому однакова кількість десятків і одиниць.
— Назвіть сусідів числа 25, 17.
4. Математичний диктант (усно)
• Назвіть число, у якому 1 десяток 7 одиниць; 3 десятки 6 одиниць; 3 десятки.
• Число 15 зменшити на 15.
• Число 14 збільшити на 1.
• Знайдіть різницю чисел 11 і 1.
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми познайомимось з утворенням і назвами чисел від 40 до 100, їх послідовністю, будемо вчитись рахувати в межах 100, розв’язувати приклади і задачі, а також виконувати інші цікаві завдання.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Підготовча робота
— Покладіть три десятки паличок. Додайте ще 9 паличок. Скільки стало?
— До 39 додамо ще 1 паличку. Скільки стане?
2. Пояснення нового матеріалу
— 3 десятки паличок і ще 10 паличок складають 4 десятки, або сорок. Продовжуємо утворювати числа. Додамо ще одну паличку. Стане 4 десятки й 1 паличка, або сорок одна паличка. Яким буде наступне число?
— Як утворити числа 91, 92, 93?
— Число 100 часто використовується в розмові, коли хочуть підкреслити, що чогось багато. Наприклад, сто доріг, сто шляхів, сто разів говориться, сто слів на хвилину і так далі.
— Подивіться на пучки-десятки паличок, полічіть їх. Ви отримали 10 десятків. 10 десятків утворюють 1 сотню. Можна записати: 1 сотня = 10 десятків. У записі числа 100 нулі показують, що немає окремих одиниць і окремих десятків, а цифра 1 показує, що в числі 1 сотня.
3. Первинне закріплення
— Назвіть усі числа від 60 до 70; від 58 до 68 тощо.
— Назвіть число, що складається з...
5 дес. 4 од. 7 дес. 6 од. 6 дес. 9 од. 8 дес. 4 од. 6 дес. 3 од. 7 дес. 2 од.
— Назвати всі числа від 89 до 100.
Фізкультхвилинка
Раз, два — усі пірнають,
Три, чотири — виринають,
П’ять, шість — на воді кріпнуть крильця молоді.
Сім, вісім — що є сили всі до берега поплили.
Дев’ять, десять — розгорнулись, обсушились, потягнулись.
4. Робота за підручником (с. 106)
Завдання 1
— Розгляньте малюнок. Яке число наступне до числа 40?
Завдання 2
— Скільки ґудзиків на кожному малюнку?
Завдання 3
— Розгляньте малюнок. Як утворилось число 50?
Завдання 4
— Назвіть всі числа від 30 до 40.
— Назвіть числа від 41 до 50.
— Назвіть числа від 65 до 85.
— Назвіть числа від 89 до 98.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 62)
2. Розв’язування прикладів
— Запам’ятайте вираз в дужках слід розв’язати першим.
10 – (4 + 2) = 7 + (9 – 6) = (7 + 2) – 6 = (2 + 8) – 5 =
3. Складання й обчислення виразів на дві дії
1) 19 зменшити на різницю чисел 15 і 5.
2) 7 збільшити на суму чисел 8 і 2.
4. Робота над задачею
В одному акваріумі 10 рибок, а у другому — на 3 рибки більше. Скільки рибок в другому акваріумі?
— Прочитайте задачу. Яке питання? Складіть коротку умову.
— Розв’яжіть задачу. (10 + 3 = 13 (р.))
Офтальмологічна пауза
Капітан відважний!
Шлях твій дуже важний!
У підзорну трубу дивися,
І уважніше наводь
Управо, вліво і вперед.
Тебе далекий берег чекає!
Міцніше за штурвал тримайся
Подивися і вгору, і вниз!
Навколо острова пливи!
(Відповідні рухи очима праворуч і ліворуч.)
(Переводимо погляд з близької точки на найвіддаленішу.)
(Супроводжуємо рухами очей угору і вниз.)
(Описуємо очима великі кола за годинниковою стрілкою і назад.)
5. Розв’язування задачі
У каністрі було 15 л бензину. Із неї спочатку відлили 5 л, а потім долили 6 л. Скільки літрів бензину стало в каністрі? (15 – 5 + 6 = 16 (л))
6. Порівняння чисел (індивідуальна робота на картках)
10 15 31 30 40 45 90 99 16 19 53 60
7. Робота з геометричним матеріалом.
— Скільки чотирикутників на малюнку? (7)
8. Розв’язування логічних завдань
— Яка фігура відрізняється?
— Катя виліпила з пластиліну слона, зайця і верблюда. Яку фігуру Катя виліпила раніше, якщо слон з’явився пізніше за всіх, а верблюд не раніше зайця? (Зайця)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чого навчалися на уроці?
— Що на уроці було найцікавішим?
— Що на уроці було найважчим?
— Перед вами — драбинка. На якій сходинці знань, на вашу думку, ви зараз знаходитеся?