Тема : Коло. Довжина кола
Формування компетентностей :
Предметна компетентність : домогтися розуміння того, що довжина кола прямо пропорційна його діаметру; домогтися засвоєння формули для обчислення довжини кола.
Ключові компетентності :
Тип уроку : засвоєння нових знань та вмінь
Обладнання та наочність : ПК, інтерактивна панель, дидактичні матеріали.
IІI. Повідомлення, теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя.
Доброго дня! Сьогодні гарний день, то ж посміхнімося і подаруймо чарівну посмішку один одному і присутнім гостям на уроці. Пам’ятайте, що вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди. Від неї добре, , затишно, тепло, з’являється гарний настрій. То ж надіюсь з таким настроєм ми будемо сьогодні працювати протягом усього уроку, і не тільки.
Наш урок хочу розпочати зі слів, які стануть девізом уроку:
«Все велике починається з малого
З краплини – дощ, з піщинки – гора,
З уроку – довгий шлях в знання».
Математика – це не тільки наука про числа і дії з ними, математика вивчає геометричні фігури і їх властивості.
Серед багатьох геометричних фігур ми з вами розглянемо зараз на уроці… (коло). Прошу розгадати ребус.
Коло дуже гармонійна фігура. Недарма їй приділялося так багато уваги не тільки вченими, математиками, але й архітекторами, скульпторами, художниками. Коло – найпростіша і водночас найвеличніша з кривих ліній.
Коли і де почали вперше вивчати коло, не відомо, але 4-5 тисяч років тому в Китаї, Індії, Вавилоні та Єгипті вже знали основні його властивості.
Назвіть предмети круглої форми, що нас оточують.
Коло є основою колеса, що стало революційним винаходом, а із пов'язаним з ним зубчастим колесом зробило можливим існування сучасних механічних машин.
У математиці вивчення кола допомогло розвитку геометрії, астрономії та числення.
Пам’ятка «Твої знання на уроці»:
будь уважним;
активним;
кмітливим;
міркуй і дій наполегливо;
не залишай питання без відповіді.
Я сьогодні сподіваюсь на успішну працю, впевнена, що на уроці ви виявите кмітливість, старанність, знання.
А зараз запишемо число та класна робота. Тема уроку «Коло. Довжина кола».
IV. Вивчення нового матеріалу
Демонстрація халахупа.
Проблемне питання: «Обруч має форму круга?»
(Ні. Форму кола)
Коло – це фігура, усі точки якої знаходяться на площині, на однаковій відстані від однієї точки, що називають центром кола.
Щоб побудувати коло нам знадобиться креслярський інструмент, що називається – циркуль. З ним потрібно працювати обережно.
Згадуємо техніку безпеки роботи з циркулем.
Будуємо разом коло та основні його частини (центр, радіус, діаметр).
Скільки радіусів може містити коло?
Що можна сказати про їх довжину?
Порівняйте діаметр і радіус.
Запишіть формулу діаметра кола: D=2R.
Щоб провести коло на місцевості: використовуємо мотузку і два кілочки, які прив’язуємо до кінців мотузки заданої довжини. Один з них вставляємо в землю, іншим натягнутою мотузкою креслимо коло.
V. Фізкультхвилинка
https://youtu.be/7g6mOCvxhXM?si=AhDUUnESgkbrt531
Обчислимо співвідношення між діаметром і радіусом кола
Робота в команді:
|
Довжина кола, С |
Діаметр кола, D |
Відношення, |
Записати числове значення |
|
|
|
Порівняйте довжину радіуса кола та довжину діаметра кола.
Який висновок можна зробити?
Висновок. Довжина кола приблизно у 3 рази більша за його діаметр. Дану величину позначають числом π .
Історичний екскурс. Позначення цією літерою не випадкове, бо це – перша літера в грецькому слові «периферія» - коло, круг. Ще у ІІІ столітті до нашої ери великий давньогрецький учений Архімед у праці «Про вимірювання кола» першим довів, що відношення довжини кола до діаметра у всіх кіл однакове, і приблизно дорівнює . Він був великим математиком, видатним інженером, винахідником і талановитим фізиком. У ХVІІІ столітті математики встановили, що число π виражається нескінченним неперіодичним десятковим дробом і дорівнює
Для зручності обчислень використовують наближене значення числа π з точністю до сотих: π = 3, 14.
(Дослідним шляхом ми встановили цікавий математичний факт: відношення довжини будь - якого кола до його діаметра є число стале, тобто однакове для всіх кіл)
Відношення довжини кола до його діаметра прийнято позначати буквою π. Воно записується у вигляді нескінченого десяткового дробу: 3,1415926…
Отже, довжина кола:
С= πD або С= 2πR.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Робота з підручником:
Вправа № 760 ст. 177.
Виконуємо дану вправу використовуючи гаджети.
Застосування кола:
Слайди;
Зразок зрізу дерева, визначаємо вік життя дерев.
Чому монети круглі?
Чому кришки каналізаційних люків круглі?
VІІ. Рефлексія
«Випадкове колесо» у Wordwall.
VІІІ. Самоцінювання
Вибір смайлика.
ІХ. Підсумок уроку
Я дуже рада, що веселий і добрий настрій у вас зберігся до кінця уроку.
Усміхайтеся! І люди зігріті вашою посмішкою прихиляться до вас. Усміхайтеся! І це приведе вас до щастя. Дякую за активну роботу на уроці. Бажаю всім успіху!
Х. Домашнє завдання
Опрацювати & 16(1);
виконати:
|
Україна – мати легендарного літака Ан-225 «Мрія», який об'єктивно визнаний самим найбільшим та найважчим літаком в історії літакобудування. Його максимальна швидкість в польоті 1020 км/год. |
||
|
1) Якою буде довжина кола траєкторії руху літака, якщо він летить вздовж екватора на висоті 10км. Радіус екватора наближено дорівнює 6370 км.
|
||
|
2) За скільки часу можна облетіти на літаку «Мрія» Землю вздовж екватора на висоті 10 км, рухаючись зі швидкістю 1020 км/год, якщо врахувати, що дозаправка відбувається в повітрі. Результат округліть до 0,1 год. |
||