В матеріалі уроку пропонуються календарно-обрядові пісні згідно обрядам зустрічі весни, святкування Івана Купала, жниварських свят, свят Різдва та щедрого вечора. Метою уроку є розширити уявлення про емоційний зміст музики та засоби її виразності, про вокальну та інструментальну музику, опанувати поняття «обрядові пісні», «веснянки», «купальські пісні», «жниварські пісні», «колядки», «щедрівки»; розвивати уяву, уміння імпровізувати; удосконалювати вокально-хорові навички; прищеплювати музичну культуру та найкращі моральні якості (доброту, співпереживання, людяність, любов до рідного краю, народних традицій, народної музичної спадщини);виховувати інтерес до музики та співу, до вивчення народної музичної творчості.
Вільшанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Дергачівської районної ради Харківської області
Розробка уроку музичного мистецтва
в 3 класі
за темою «Пісенний календар»
Підготувала вчитель
музичного мистецтва
Гарбуз О.П.
2017 рік
Мета: розширити уявлення про емоційний зміст музики та засоби її виразності, про вокальну та інструментальну музику, опанувати поняття «обрядові пісні», «веснянки», «купальські пісні», «жниварські пісні», «колядки», «щедрівки»; розвивати уяву, уміння імпровізувати; удосконалювати вокально-хорові навички; прищеплювати музичну культуру та найкращі моральні якості (доброту, співпереживання, людяність, любов до рідного краю, народних традицій, народної музичної спадщини);виховувати інтерес до музики та співу, до вивчення народної музичної творчості.
Музичний матеріал: українська народна пісня-веснянка «Вийди, вийди, Іванку»; великодня гаївка «Вербовая дощечка»; українська народна купальська пісня «Заплету віночок»; українська народна жниварська пісня «Вийшли в поле косарі»; українська колядка «Нова радість стала»»; українська щедрівка «Щедрик» (обробка М.Леонтовича); українська народна щедрівка «Ой сивая тая зозуленька»; українська народна пісня до дня Святого Миколая «Забілів від снігу гай», поспівка-гра «Іде, іде дід, дід», гра «Збери визначення».
Обладнання: фонохрестоматія, музичний інструмент баян, дитячі музичні інструменти, ТЗН.
Наочні посібники: підручник, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, комп’ютерна презентація.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під звучання української щедрівки «Щедрик» (обробка М.Д.Леонтовича).
1. Організаційний момент
2. Повідомлення теми і мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
Учитель: - Наш сьогоднішній урок чудовий і незвичайний. Адже ми говоритимемо про цікаві речі, а саме про українські народні пісні календарно-обрядового циклу.
3. Основна частина
«Віки, роки спливали,
Їх пам’ять берегла,
Ще нот тоді не знали,
А музика жила!
Вона допомагала
Селянам у жнива,
Вона спостерігала
І свята, і дива».
- Про яку музику йдеться, діти, яка музика не знала нот? Хто був автором цієї музики? (Припустимі відповіді учнів: це народна музика, або це музика, яку створив народ.)
Слайд №1
- Наші предки обожнювали природу, природні явища. Вони вважали, що саме божества природи допомагають у праці, в отримуванні гарного врожаю, вчасному дощу, або допомагають скорішому теплу. Кожної пори року люди створювали особливі пісні. Ці пісні здобули назву календарно-обрядових пісень: певні пісні відповідають певній порі року, тобто вони пов’язані із календарем.
Ціла низка цих пісень дійшла і до нашого часу. І досі навесні ми співаємо веснянки і влаштовуємо свято на якому проганяємо зиму і зустрічаємо весну. Одну з українських народних веснянок ми і послухаємо.
Слайд №2
Словник. Веснянки – це календарно-обрядові пісні на честь приходу весни.
Гра «Збери визначення»
Перед прослуховуванням веснянок, купальських пісень, жниварських пісень, колядок та щедрівок поетапно проводиться гра «Збери визначення», під час якої учні із кольорових папірців збирають визначення жанрів календарно – обрядових пісень з метою кращого запам’ятовування жанрів веснянок, купальських, жниварських пісень, колядок та щедрівок. (Після проведення кожного етапу гри учитель перевіряє правильність зробленого завдання).
Етап гри №1: Веснянки.
Слайд №3, 4
Слухання музики. Українська народна веснянка «Вийди, вийди, Іванку».
(Виконує дитячий хор у супроводі народних інструментів)
Слайд №5, 6
До весняних свят також належить свято Великодня – паски. Наші пращури і до цього дня створили окремий жанр пісень, це Великодні гаївки.
Слухання музики. Великодня гаївка «Вербовая дощечка» (у виконанні вокального ансамблю в сучасному аранжуванні).
На нашій батьківщині існує таємниче і чарівне свято – Івана Купала. Кажуть, що тільки в купальську ніч, один раз на рік зацвітає чарівна квітка – папороть. Дівчата в це свято плетуть вінки, пускають їх по воді і загадують на судженого, хлопці стрибають через багаття.
Це свято припадає на літо. На свято Івана Купала співаємо купальські пісні.
Слайд №7
Словник. Купальські пісні – це календарно-обрядові пісні на честь свята Івана Купала.
Етап гри №2: Купальські пісні.
Слайд №8
- Зараз ми прослухаємо купальську пісню «Заплету віночок».
Слухання музики. Українська народна купальська пісня «Заплету віночок»
(У виконанні жіночого ансамблю а капела)
- Ближче до осені і восени, на свято врожаю, виконуються жниварські пісні, у яких, як тоді, так і зараз, славимо землю за те, що дала нам гарний врожай й прославляємо трударів, які приклали багато зусиль, щоб отримати цей врожай.
Слайд №9
Словник. Жниварські пісні – це календарно-обрядові пісні присвячені збиранню врожаю, осіннім польовим роботам.
Етап гри №3:Жниварські пісні.
Слайд №10, 11
Слухання музики: українська народна жниварська пісня «Вийшли в поле косарі».
(У виконанні капели бандуристів України)
- А чи може ви, діти, почули хто виконує пісню?
- Скажіть, будь ласка, на якому музичному інструменті виконувався супровід?
- А може хтось з вас знає, що таке бандура?
Слайд №12
Словник. Бандура – український народний струнний інструмент.
- Пісні з якими ми далі познайомимося сьогодні, нагадає нам про очікуване нами свято, вірніше цілу низку свят, це календарно – обрядові пісні зимового циклу. Ці свята розпочинаються із свята Святого Миколая, яке дуже полюбляють саме діти, адже, вважається, що святий Миколай приносить подарунки слухняним дітям і здійснює їхні бажання. Тож ми виконаємо українську народну пісню «Забілів від снігу гай». Але для того, щоб співати, спочатку треба розспіватися. А розспіваємося ми на нашій улюбленій поспівці - грі «Іде, іде дід, дід».
Вокально-хорова робота.
Слайд №13
Поспівка «Іде, іде дід, дід». Поспівку виконуємо кожного разу в транскрипції на один тон (секунду) з «мі» по «сі» Також виконуємо вокал з проплескуванням: «доріжка», «міх», «ялинка» (гра «Намалюй оплесками»).
«Іде, іде дід, дід,
Несе, несе міх, міх.
Отакий дідище,
Такий холодище!»
Фізкультхвилинка на сюжет поспівки «Іде, іде дід, дід».
- Чудово, цією поспівкою ми підняли собі настрій, бо вона весела й позитивна. А тепер ми виконаємо українську народну пісню «Забілів від снігу гай».
Слайд №14, 15
Виконання пісні «Забілів від снігу гай» (виконання пісні учнями класу із супроводом на дитячих музичних інструментах та на баяні учитель)
- А чи пам’ятаєте ви, діти, які ще календарно-обрядові пісні зимового циклу існують? (відповіді учнів: «колядки і щедрівки»).
- Так, це колядки і щедрівки. Що таке колядки? Під час якого обряду виконують колядки? (Відповіді учнів: під час святкування Різдва Христового).
- Так, цей обряд припадає на 7січня, в цей день відбувається одне з найбільших християнських свят – свято Різдва Христового. З цим святом вітають переважно хлопці, вони співають колядки. У піснях, разом з привітаннями, вони бажають господарям оселі добробуту, злагоди, здоров’я. До оселі приходили колядувальники із зіркою, яка символізувала зірку, що сповіщала про народження сина Божого Ісуса Христа.
Слайд №16
Словник. Колядки – це календарно-обрядові пісні, що присвячені Різдву Христовому.
Етап гри №4: Колядки.
Шановні діти, ми з вами дуже ретельно готувались до цього уроку – вчили пісні, чекали гостей. Вивчили чудову колядку, дуже гарну щедрівку. Зараз ми проспіваємо колядку «Нова радість стала».
Слайд №17,18
Вокально-хорова робота
Виконання українська народної колядки «Нова радість стала» (у хоровому виконанні учнів класу із супроводом на дзвониках та на баяні учитель).
- А під час якого обряду співають щедрівки? (відповіді учнів: під час святкування старого Нового року).
- Передноворічний вечір називають щедрим. Пісні, що співали цього дня, називали відповідно щедрівками.
Слайд №19
Словник. Щедрівки - це календарно-обрядові пісні на честь святкування Нового року (Святого Василя).
Етап гри №5.
Слайд №20, 21
- У цей вечір щедрували переважно дівчата. В піснях вони накликали щедрість природи величальними піснями. В цих піснях також висловлюється побажання радості, щастя, добробуту і т.д. Незмінними учасниками щедрувальників були костюмовані персонажі: Маланка (хлопець, переодягнений в дівчачий одяг), Василько (дівчина в хлопчачому вбранні), обов’язково був персонаж переодягнений в Козу (символ родючості і добробуту), а також Солдат, Циган, Циганка, Ведмідь, Янголи. Ось така немаленька компанія. Щедрувальники від господарів мали отримати запрошення заходити до хати, а зайшовши до хати співали величальні і вітальні пісні господареві, господині, їхнім діткам.
Слайд № 21
- Сьогодні на уроці я пропоную вам послухати шедевр української пісенної народної творчості старовинну щедрівку «Щедрик», геніальна обробка якої М.Д Леонтовичем (видатним українським композитором, неперевершеним автором обробок українських народних пісень) зробила цю щедрівку всесвітньовідомою. Мелодію цієї щедрівки ви можете почути в кінофільмі «Один вдома», в новорічних рекламах та новорічних телепередачах. Ця пісня стала немов би символом новорічних свят.
Слайд №22
Слухання музики: українська народна щедрівка в обробці М.Д.Леонтовича «Щедрик»
Подумайте над запитаннями:
- Хто виконував цей твір?
- Виконання цієї пісні було із супроводом чи без?
(Відповіді учнів)
Слайд №23
Словник. Виконання вокального твору без інструментального супроводу називається а капела.
- Залишилась в нас щедрівка, якої ми ще не слухали й не виконували.
Сьогодні на уроці ми привітаємо одне одного і наших гостей з наступаючим Новим роком щедрівкою «Ой сивая тая зозуленька».
Слайд №24
Віршують учні:
- Добрий вечір вам та господарям.
Ми не самі йдем, ми Козу ведем.
Від хати до хати сіру, волохату,
З довгими ногами, з довгими рогами.
- А у Вільшані всі хлопці – стрільці
Встрілили Козу в праве вушко,
В праве вушко, в саме сердушко.
- Ожила Коза та й підвелася,
Та стрибаючи, та гуляючи,
Та гостей всіх звеселяючи
І зі святом всіх вітаючи.
Вокально-хорова робота
Виконання щедрівки «Ой сивая тая зозуленька» (костюмований виступ)
4. Підбиття підсумків уроку
- Про який жанр українських народних пісень ми говорили на уроці? (Відповіді учнів: про календарно-обрядові пісні).
- З жанрами яких календарно-обрядових пісень ми познайомились? (Відповіді учнів: веснянки, великодні гаївки, купальські пісні, жниварські пісні, пісні до дня святого Василя, колядки, щедрівки).
- Які зимові обряди відбуваються костюмованими? (Відповіді учнів: обряд колядування та щедрування).
- Твори, що ми виконували, це твори, за засобом виконання, вокальні чи інструментальні? (Відповіді учнів: вокальна музика).
Коментар відповідей учнів на уроці.
Слайд №25
Учні виходять із класу під звучання щедрівки «Щедрик» (в обробці М.Д.Леонтовича)