План-конспект до уроку музичного мистецтва у 3 класі на тему "Емоційна виразність музичних інтонацій".
Мета:
Навчальна: Удосконалювати знання учнів про інтонації, їх емоційну виразність, про традиції та обряди свого народу, вчити визначати образний зміст і характер музичних творів.
Розвивальна: розвивати музичний слух, емоційні почуття, співацькі навички, почуття ритму, уміння аналізувати прослухану музику і розповідати про неї.
Виховна: виховувати в учнів національну свідомість, патріотизм та активну громадську позицію, любов до народних традицій, бажання їх зберігати та відтворювати.
План-конспект
уроку з музичного мистецтва у 3 класі на тему:
«Емоційна виразність музичних інтонацій»
Тема: Емоційна виразність музичних інтонацій.
Мета:
Навчальна: Удосконалювати знання учнів про інтонації, їх емоційну виразність, про традиції та обряди свого народу, вчити визначати образний зміст і характер музичних творів.
Розвивальна: розвивати музичний слух, емоційні почуття, співацькі навички, почуття ритму, уміння аналізувати прослухану музику і розповідати про неї.
Виховна: виховувати в учнів національну свідомість, патріотизм та активну громадську позицію, любов до народних традицій, бажання їх зберігати та відтворювати.
Музичний матеріал: В. Косенко «Гумореска», «Дощик» П. Чайковський «Баркарола», Ф. Шопен «Прелюдія № 7», М. Римський-Корсаков «Політ джмеля» з опери «Казка про царя Салтана»; М Глінка «Попутна пісня», Ж. Массне «Елегія», Л. Шукайло «Зима» з кантати «Пори року», українські народні пісні «Іде, іде дід, дід», «Добрий вечір тобі, пане господарю»
Обладнання: музичний інструмент (фортепіано), комп’ютер, мультимедійний проектор, фонохрестоматія для 3-го класу, презентація теми уроку, карооке-презентація до пісень, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний етап
1. Привітання.
Вчитель: Доброго ранку! Який сьогодні чудовий день. У нас сьогодні з вами незвичайний урок, але спершу давайте познайомимося. Мене звуть Яна Володимирівна. А з вами я познайомлюсь протягом уроку. Я бажаю вам хорошого настрою та цікавої роботи.
2. Перевірка готовності учнів до уроку. Визначення правил уроку.
Вчитель: Щоб наша праця була плідною, щоб ми отримали позитивні емоції від уроку, давайте з вами визначимо правила, за якими ми будемо працювати.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: За віконцем зима, наближається пора зимових свят, а від свят ми завжди очікуємо гарного настрою та позитивних емоцій. І темою нашого сьогоднішнього святкового уроку буде саме емоційна виразність музичних інтонацій.
Ми познайомимось з новими музичними інтонаціями, будемо слухати музику та аналізувати її, співати та виконувати ритмічні вправи, пригадаємо традиції та обряди нашого народу. А якщо на уроці ви активно попрацюєте, то на ялинці з’явиться Різдвяна зірка.
Але це не все. Ще я маю чарівний мішечок який буде наповнюватись протягом уроку за кожне правильно виконане завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Питання до учнів:
(на дошці розташовані картки з назвами різних емоцій)
(Учні разом із вчителем зображають «радість», «сум», «здивування»)
Так, саме з інтонацією, з тим які вони бувають і що висловлюють ви знайомитесь в цієї чверті.
Пропоную вам пригадати дещо з того, що ви вже знаєте. Зверніть увагу на картку із завданнями. В першому завданні треба обрати правильну відповідь.
(Пропоную одному з учнів прочитати варіанти відповіді)
(Вчитель обирає запропоновану відповідь)
Питання до учнів:
(Звучить фрагмент «Гуморески» Віктора Косенка)
(Звучить фрагмент «Баркароли» Петра Чайковського)
Отже, ми пригадали жартівливі та сумні інтонації. А тепер прикрасимо ялинку новорічними кульками. Кожен музичний твір, назва якого знаходиться на кульці, виражає емоції композитора, але, деякі з них ще щось зображають. Такі кульки ми повісимо на ліву гілочку, а решту – на праву.
Зверніть увагу на картку із завданнями та прослухайте перший фрагмент.
(Звучить фрагмент «Дощика» Віктора Косенка)
(Звучить фрагмент «Прелюдії» Фредеріка Шопена)
(Звучить фрагмент з опери «Казка про царя Салтана» «Політ джмеля» Миколи Римського-Корсакова)
(Звучить фрагмент «Попутної пісні» Михайла Глінки)
А зараз я пропоную вам закрити очі, щоб вони відпочили, та із закритими очима послухати наступний музичний фрагмент. Зверніть увагу та те, який інструмент виконує мелодію у даному творі.
(Звучить фрагмент «Елегії» Жоржа Массне)
III. Етап засвоєння нових знань.
Ми вже отримали багато різних емоційних вражень від творів, що слухали, але, я пропоную вам познайомитись з чудовим емоційним світом сучасної музики, з твором Харківського композитора Людмили Шукайло.
Людмила Федорівна Шукайло народилася у 1942 році, але і сьогодні вона працює в нашому місті та вчить дітей створювати музику. В її творах поєднується сучасна композиторська техніка та національні традиції. Яскравим прикладом є кантата «Пори року».
Послухайте ІІІ частину кантати «Пори року», та скажіть про що вона.
(Слухають та дивляться відео із записом кантати Людмили Шукайло у виконанні дитячого хору «Веснянка»)
Питання до учнів:
Так, дійсно, саме обряд щедрування зображено у даному творі. А чи відомо вам, що композитори в своєї творчості дуже часто звертаються до народної творчості? Вони використовують мелодії народних пісень під час написання своїх творів.
Ви гарно попрацювали, отримуєте свою винагороду.
2. Вокально-хорова робота.
А чи вмієте ви співати хором?
Зараз ми це перевіримо. А допоможуть нам у цьому веселі сніговички, що нагадають нам як вірно дихати при співі, правильно розспівуватися щоб гарно виконати пісню.
(Звернути увагу дітей на вірну співацьку поставу, на необхідність тихого, швидкого але глибокого вдиху та довгого, рівного видиху)
Ви гарно попрацювали, отримуєте свою винагороду.
Українська народна пісня «Іде, іде дід, дід»
Зверніть увагу на слайд.
А на цьому слайді наші прямокутники розташовані хвилями, бо звуки мають різну висоту. Чим вище розташований прямокутник, тим тонше (вище) звук.
Фізкультхвилинка.
А тепер додамо рухи.
(Учні виконують розспівку з рухами)
Ви гарно попрацювали, отримуєте свою винагороду.
Українська народна пісня «Добрий вечір тобі, пане господарю»
Ознайомлення із піснею:
Вступна бесіда.
Розучування цієї народної пісні буде дуже доречним напередодні новорічних свят. А чому – це ви мені скажете, коли прослухаєте пісню.
Показ пісні.
Бесіда після показу.
Розучування пісні.
Робота зі схемою. (Звернути увагу учнів на розспівування складів)
Спів по фразах луною.
Спів під музику.
ІV. Підсумок уроку.
Гарно ви колядуєте, вже майже цілий мішечок наколядували. Але, яке ж колядування без Різдвяної зірочки? Пам’ятаєте, на початку уроку я обіцяла вам Різдвяну зірочку, якщо ми гарно попрацюємо.