План-конспект уроку з музичного мистецтва у 3 класі на тему: «Емоційна виразність музичних інтонацій»

Про матеріал

План-конспект до уроку музичного мистецтва у 3 класі на тему "Емоційна виразність музичних інтонацій".

Мета:

Навчальна: Удосконалювати знання учнів про інтонації, їх емоційну виразність, про традиції та обряди свого народу, вчити визначати образний зміст і характер музичних творів.

Розвивальна: розвивати музичний слух, емоційні почуття, співацькі навички, почуття ритму, уміння аналізувати прослухану музику і розповідати про неї.

Виховна: виховувати в учнів національну свідомість, патріотизм та активну громадську позицію, любов до народних традицій, бажання їх зберігати та відтворювати.

Перегляд файлу

План-конспект

уроку з музичного мистецтва у 3 класі на тему:

«Емоційна виразність музичних інтонацій»

 

Тема: Емоційна виразність музичних інтонацій.

Мета:

Навчальна: Удосконалювати знання учнів про інтонації, їх емоційну виразність, про традиції та обряди свого народу, вчити визначати образний зміст і характер музичних творів.

Розвивальна: розвивати музичний слух, емоційні почуття, співацькі навички, почуття ритму, уміння аналізувати прослухану музику і розповідати про неї.

Виховна: виховувати в учнів національну свідомість, патріотизм та активну громадську позицію, любов до народних традицій, бажання їх зберігати та відтворювати.

Музичний матеріал: В. Косенко «Гумореска», «Дощик» П. Чайковський «Баркарола», Ф. Шопен «Прелюдія № 7», М. Римський-Корсаков «Політ джмеля» з опери «Казка про царя Салтана»; М Глінка «Попутна пісня»,       Ж. Массне «Елегія», Л. Шукайло «Зима» з кантати «Пори року», українські народні пісні «Іде, іде дід, дід», «Добрий вечір тобі, пане господарю»

Обладнання: музичний інструмент (фортепіано), комп’ютер, мультимедійний проектор, фонохрестоматія для 3-го класу, презентація теми уроку, карооке-презентація до пісень, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний етап

1. Привітання.

Вчитель: Доброго ранку! Який сьогодні чудовий день. У нас сьогодні з вами незвичайний урок, але спершу давайте познайомимося. Мене звуть Яна Володимирівна. А з вами я познайомлюсь протягом уроку. Я бажаю вам хорошого настрою та цікавої роботи.

2. Перевірка готовності учнів до уроку. Визначення правил уроку.

Вчитель: Щоб наша праця була плідною, щоб ми отримали позитивні емоції від уроку, давайте з вами визначимо правила, за якими ми будемо працювати.

  • Не відволікайся.
  • Поважай вчителя та інших учнів.
  • Якщо хочеш відповісти – підіймай руку.
  • Слідкуй за поставою.
  • Не підказуй і не вигукуй.
  • Уважно слухай, дивись, запам’ятовуй.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: За віконцем зима, наближається пора зимових свят, а від свят ми завжди очікуємо гарного настрою та позитивних емоцій. І темою нашого сьогоднішнього святкового уроку буде саме емоційна виразність музичних інтонацій.

Ми познайомимось з новими музичними інтонаціями, будемо слухати музику та аналізувати її, співати та виконувати ритмічні вправи, пригадаємо традиції та обряди нашого народу. А якщо на уроці ви активно попрацюєте, то на ялинці з’явиться Різдвяна зірка.

Але це не все. Ще я маю чарівний мішечок який буде наповнюватись протягом уроку за кожне правильно виконане завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Питання до учнів:

(на дошці розташовані картки з назвами різних емоцій)

  • Що нам підіймає настрій, від чого ми отримуємо емоційний підйом? (сюрпризи, подарунки, друзі, прогулянки)
  • А які емоції ми при цьому відчуваємо? (радість, піднесеність, щастя)
  • Які емоції ви ще знаєте? (сум, жах, здивування, пригніченість)
  • Давайте спробуємо зобразити емоції обличчям.

(Учні разом із вчителем зображають «радість», «сум», «здивування»)

  • Маєте першу солодку монетку.
  • Що в музиці допомагає композитору передавати емоції? (темп, ритм, динаміка, лад, інтонації)

Так, саме з інтонацією, з тим які вони бувають і що висловлюють ви знайомитесь в цієї чверті.

  1. Обери правильну відповідь.

Пропоную вам пригадати дещо з того, що ви вже знаєте. Зверніть увагу на картку із завданнями. В першому завданні треба обрати правильну відповідь.

(Пропоную одному з учнів прочитати варіанти відповіді)

  •                 Який з варіантів відповідей вірний? Назвіть його.
  •                 Давайте перевіримо на слайді.

(Вчитель обирає запропоновану відповідь)

Рисунок1.png

  •                 Дійсно, інтонація – це виразність в музиці та мові.
  •                 Маєте ще одну солодку монетку.
  1. Гра «Пазл»

Питання до учнів:

  • З якими музичними інтонаціями ви знайомились на попередніх уроках? (інтонація «зерно», інтонації скоромовки, жартівливі та сумні інтонації, виражальні та зображальні інтонації)
  • Пропоную вам впізнати їх на прикладі відомих вам музичних творів. Зверніть увагу на картку із завданнями та прослухайте перший фрагмент.

(Звучить фрагмент «Гуморески» Віктора Косенка)

  • Який твір ви прослухали?
  • Які емоції він викликає?
  • Оберіть пазл, смайл якого відповідає настрою музики. (Смайл, що посміхається)
  • Слухаємо наступний музичний фрагмент.

(Звучить фрагмент «Баркароли» Петра Чайковського)

  • Який твір ви прослухали?
  • Які емоції він викликає?
  • Оберіть пазл, смайл якого відповідає настрою музики. (Смайл, що сумує)
  • Молодці! Вітаю вас та дарую солодку монетку.

Рисунок2.png

  1. Гра «Прикрась ялинкові гілочки»

Отже, ми пригадали жартівливі та сумні інтонації. А тепер прикрасимо ялинку новорічними кульками. Кожен музичний твір, назва якого знаходиться на кульці, виражає емоції композитора, але, деякі з них ще щось зображають. Такі кульки ми повісимо на ліву гілочку, а решту – на праву.

Зверніть увагу на картку із завданнями та прослухайте перший фрагмент.

Рисунок3.png

(Звучить фрагмент «Дощика» Віктора Косенка)

  • Який твір ви прослухали?
  • На яку гілочку ми повісимо цю кульку?

(Звучить фрагмент «Прелюдії» Фредеріка Шопена)

  • Який твір ви прослухали?
  • На яку гілочку ми повісимо цю кульку?

(Звучить фрагмент з опери «Казка про царя Салтана» «Політ джмеля» Миколи Римського-Корсакова)

  • Який твір ви прослухали?
  • На яку гілочку ми повісимо цю кульку?

(Звучить фрагмент «Попутної пісні» Михайла Глінки)

  • Який твір ви прослухали?
  • На яку гілочку ми повісимо цю кульку?

А зараз я пропоную вам закрити очі, щоб вони відпочили, та із закритими очима послухати наступний музичний фрагмент. Зверніть увагу та те, який інструмент виконує мелодію у даному творі.

(Звучить фрагмент «Елегії» Жоржа Массне)

  • Який твір ви прослухали?
  • Який інструмент виконував основну мелодію?
  • На яку гілочку ми повісимо цю кульку?
  • Молодці! Вітаю вас та дарую солодку монетку.

III. Етап засвоєння нових знань.

  1. Слухання музики.

Ми вже отримали багато різних емоційних вражень від творів, що слухали, але, я пропоную вам познайомитись з чудовим емоційним світом сучасної музики, з твором Харківського композитора Людмили Шукайло.

Людмила Федорівна Шукайло народилася у 1942 році, але і сьогодні вона працює в нашому місті та вчить дітей створювати музику. В її творах поєднується сучасна композиторська техніка та національні традиції. Яскравим прикладом є кантата «Пори року».

Послухайте ІІІ частину кантати «Пори року», та скажіть про що вона.

(Слухають та дивляться відео із записом кантати Людмили Шукайло у виконанні дитячого хору «Веснянка»)

Питання до учнів:

  • Яка пора року зображена у музичному творі? (Зима)
  • Які зимові пісні ви пригадали, поки слухали «Зиму» Людмили Шукайло? (Щедрівки)

Так, дійсно, саме обряд щедрування зображено у даному творі. А чи відомо вам, що композитори в своєї творчості дуже часто звертаються до народної творчості? Вони використовують мелодії народних пісень під час написання своїх творів.

  • А які емоції викликає даний твір? (піднесеність, радість)
  • Хто виконавець даного твору, які музичні інструменти ви почули?

Ви гарно попрацювали, отримуєте свою винагороду.

2. Вокально-хорова робота.

А чи вмієте ви співати хором?

Зараз ми це перевіримо. А допоможуть нам у цьому веселі сніговички, що нагадають нам як вірно дихати при співі, правильно розспівуватися щоб гарно виконати пісню.

Рисунок4.png

  1. Дихальні вправи. «Завірюха»

(Звернути увагу дітей на вірну співацьку поставу, на необхідність тихого, швидкого але глибокого вдиху та довгого, рівного видиху)

Ви гарно попрацювали, отримуєте свою винагороду.

  1. Розспівка.

Українська народна пісня «Іде, іде дід, дід»

Зверніть увагу на слайд.

  • Прямокутники однакового розміру? (різні)
  • Так, вони різні за розміром тому що в музиці існують короткі та довгі звуки.
  • Склади у великих прямокутниках ми будемо промовляти довше.
  • Спочатку розучимо ритм по фразах.
  • Давайте разом її промовимо.
  • Тепер приготуйте долоньки. Будемо одночасно промовляти та плескати ритм.
  • Так саме попрацюємо з другою та третьою фразами.

А на цьому слайді наші прямокутники розташовані хвилями, бо звуки мають різну висоту. Чим вище розташований прямокутник, тим тонше (вище) звук.

  • Послухайте першу фразу. (Розучування по фразах всієї розспівки)
  • Спробуємо разом.

Фізкультхвилинка.

А тепер додамо рухи.

(Учні виконують розспівку з рухами)

Ви гарно попрацювали, отримуєте свою винагороду.

  1. Вивчення пісні.

Українська народна пісня «Добрий вечір тобі, пане господарю»

Ознайомлення із піснею:

Вступна бесіда.

Розучування цієї народної пісні буде дуже доречним напередодні новорічних свят. А чому – це ви мені скажете, коли прослухаєте пісню.

Показ пісні.

Бесіда після показу.

  • Про яке свято йдеться в пісні?  (Різдво)
  • До якого жанру належить пісня? (до календарно-обрядових пісень)

Розучування пісні.

Робота зі схемою. (Звернути увагу учнів на розспівування складів)

Спів по фразах луною.

Спів під музику.

ІV. Підсумок уроку.

Гарно ви колядуєте, вже майже цілий мішечок наколядували. Але, яке ж колядування без Різдвяної зірочки? Пам’ятаєте, на початку уроку я обіцяла вам Різдвяну зірочку, якщо ми гарно попрацюємо.

  • Ну як, ми гарно працювали?
  • А що нового ми сьогодні узнали на уроці? (Ми познайомилися з новими музичними інтонаціями, з творчістю Харківського композитора Людмили Шукайло, прослухали та проаналізували багато музичних творів, співали та виконували ритмічні вправи, пригадали традиції та обряди нашого народу).
  • А ще, ми наколядували цілий мішечок гарного настрою, нових знань та вражень. Тому наша Різдвяна зірочка займає своє почесне місце на ялиночці. А я залишаю вам все, що ми сьогодні накопичили у мішечку та у голові. Бажаю гарних Новорічних свят. Та не забувайте колядувати на Різдво, щедрувати на Новий рік та віншувати, хлопці, на Святого Василя!
  • На все добре, урок закінчено.

 

docx
Додано
28 лютого 2018
Переглядів
4973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку