Конспект уроку для 1 класу НУШ за темою: Закріплення звукового значення букви «же». Дзвінка вимова звука [ж] наприкінці складів та слів. Опрацювання тексту «Книжка – джерело знань». Конспект складено за підручником Н.М. Кравцова, О.Д. Придаток « Українська мова Буквар» Ч. 2
Читання 14.01.2021
Тема: «Закріплення звукового значення букви «же». Дзвінка вимова звука [ж] наприкінці складів та слів. Опрацювання тексту «Книжка – джерело знань»».
Мета: закріплювати знання учнів про букву «же» та її звукове значення; удосконалювати навички читання слів із буквою «же»;
Засоби навчання: підручник : Н.М. Кравцова, О.Д. Придаток « Українська мова Буквар» Ч. 2, виставка книг, сюжетні малюнки для словникової роботи
Хід уроку
I. Вступна частина
1. Організація класу.
Вправа «Трибуна вільних думок».
Діти стають за трибуну і висловлюють свої припущення, що можна вивчити сьогодні на уроці.
ІІ.Повторення і закріплення вивченого
- Яку букву вивчали на попередньому уроці?
- Який звук означає ця буква?
- Хто в нашому класі «найбільше дружить» з цією буквою?
(Назарчик, Полінка, Артемчик, Ангелінка, Аня) Подумайте чому?
(Жанна, Сніжана, Крижан, Женя)
Гра «Весела скринька».
Придумайте слова, щоб буква ж була на початку
- назви тварин ( Жираф, жук, журавель, жабка…)
- назви рослин (Жасмин, жоржини, жимолость…)
- імена хлопчиків (Жан, Жак, Женя, Жорж)
- імена дівчаток (Жозефіна, Жасмин, Женя, Жизель…)
- продукти харчування (Желе, желатин…)
Швидкочитання за таблицею складів с. 8 та чистомовкою с. 9
(Хто вивчив скоромовку – розкажіть напам’ять)
- Скільки разів повторюється звук [ж]?
Прочитайте прислів’я за рухом стрілок с. 9
ІII. Основна частина
Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Про що ж ми поговоримо сьогодні?
Послухайте кілька загадок, а потім скажіть про що в них йдеться.
Поля письменник – агроном
Засіяв буквами – зерном .
Отож, читачу, поспішай
Зібрати мудрий урожай. (Книга)
***
Завжди можу стати у пригоді,
Моїх вам порад не злічити.
І кажуть про мене в народі:
«Мовчить, а сто дурнів навчить». (Книга)
***
Не дерево, а з листям, Не людина, а говорить. (Книга)
- Як ви здогадилися, мова йде про книгу.
***
- Буквар – це перща книга, яку читає дитина самостійно.
Потім зявляються інші, різні за розміром, змістом, оформленням.
Багато див ховає книжечка. Розкриваєш одну з них – опиняєшся в далекій казковій країні, у якій живуть велетні, веселі маленькі чоловічки або твої однолітки. Відважні герої б’ються там за правду з люти ворогом… Відкриваєш другу – знайомишся з легендами та переказами наших славних пращурів про козаків, про відважних народних лицарів Відкриваєш третю – поринаєш у світ науки і техніки. Є твори про батька і матір.
А чи ви знаєте коли народилась книга?
Історія книги
Народилася книга в Месопотамії – 5 тисяч років тому, і в дитинстві мала зовсім не такий вигляд як сьогодні.
В стародавні часи на землі не було книжок. Але потреба передавати якісь відомості виникла в людей дуже давно. «Сторінками» найдавніших книжок ставали камені, сокири, щити. Писали на всьому. Згодом почали писати на глиняних табличках, які потім сушили на вогні. Але коли якийсь учений збирався в дорогу і брав дві три «книжки», йому потрібен був віз. З часом люди навчилися робити книжки з тонкої шкіри. Першу таку книжку зробили в Малазії, у стародавньому Пергамі. Через те «папір» цей назвали пергаментом. Але книжки були дуже дорогі. Потім В Африці з’явилися книги з папірусу. Писати на них було зручно, але через декілька років вони розсипалися. І от у XIII столітті в Європі навчилися виготовляти папір, схожий на той, яким користуємося й ми зараз.
Книжки зберігаються у бібліотеках
Над створенням книжки працює декілька колективів: письменники, художники, редактори і коректори, колективи видавництва й типографи, працівники комбінату з виробництва паперу.
Тепер ви багато знаєте про книгу, а скажіть для чого вона потрібна, продовжіть вислів: «Книга потрібна для…
ІV. Читання тексту «Книга – джерело знань» с.10
- Хто головні герої тексту?
- Куди щотижня ходять Жанна, Кирилко та Матвійко?
- Хто така Ірина Максимівна?
3) Самостійне напівголосне читання учнями.
4) Вправа із «Щоденні 5». Читання для друга. Робота в парах.
- Про любить читати Жанна?
- Які книги просить у бібліотекарки Кирилко?
- Хто з дітей любить читати про моржів?
- Про що просить бібліотекарка, коли видає дітям книги?
5) «Словникова скринька»
Морж звичайний — великий морський ссавець групи Ластоногих , розповсюджений по всьому узбережжю Північного Льодовитого океану. Це єдиний сучасний вид своєї родини Моржевих, що зазвичай поділяється на три підвиди: атлантичний, тихоокеанський і лаптєвський. За розмірами тіла серед ластоногих моржі поступаються лише морським слонам.
Стриж – невеликий, схожий на ластівку, птах з видовженим тілом і довгими гострими крилами.
Жа́йворонок польови́й — невеликий горобцеподібний птах. В Україні гніздовий, перелітний, зимуючий вид. Птах розміром більший за горобця. Маса тіла 34-43 г, довжина тіла до 18 см.
ІV. Обговорення вірша.
У Скворцова Гриші –
Книги найбрудніші
Всі вони – патлаті,
Порвані, горбаті,
Ну, немає в них лиця:
Без початку, без кінця
Палітурки, як ганчірки,
Ті книжки ридають гірко.
Дав Мишку по голові –
Замість книжки стало дві.
Обдертий, некрасивий
Задачник буркотливий
Прошамкать ледве зміг:
«Дівчатка і хлоп’ятка
Калічать книг багато
Куди нам утікати
Від Гриші і від них?».
- Що ви порадите героям вірша?
Вправа «Крісло автора».
Дитина сідає на крісло. Від імені книги відповідає на запитання, поставлені учнями класу.
Наприклад: Про кого можна прочитати на твоїх сторінка? Як ти хочеш, щоб тебе берегли?
V. Обговорення правил поводження з книгою.
1. Обгорни книгу.
2. Не читай книгу під час їжі.
3. Не клади в книгу олівці, ручки та інші товсті предмети.
4. Не загинай ріжків на сторінках книги.
5. Не рви сторінок, не малюй, і не пиши в книзі.
6. Не читай книгу на сонці.
Підсумок.
Український народ склав багато прислів’їв і приказок про книжку: (з’єднуємо половинки)
Хто багато читає – знання – з книжки.
Книжки – день без сонця.
Дім без книжки – твій друг, без неї як без рук .
Золото добувають із землі, а ключ до знань.
Книжка – той багато знає.
Книжка вчить, як на світі жить книжка відповідає на безліч запитань і сама вміє запитувати. Тому до книжки треба ставитися шанобливо, а не так, як до тієї, яка отримує тільки гулі та синці.
Книги – це цікавий світ. Подорожуйте ним! Читайте книжки та розумнішайте!