План-конспект уроку з образотворчого мистецтва.Тема: «Орнаментальна композиція. Елементи орнаменту. Види орнаментів за мотивами і композицією.»
Тема: «Орнаментальна композиція. Елементи орнаменту. Види орнаментів за мотивами і композицією.»
Мета: продовжувати ознайомлювати учнів із декоративно-прикладним мистецтвом; навчати стилізувати та декорувати природну форму; закріпити розуміння понять «візерунок», «орнамент»; розвивати пізнавальні інтереси учнів, уміння працювати самостійно; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, інтерес до прекрасного, любов до національної художньої спадщини.
Оснащення:
Матеріали та інструменти: альбом, олівці кольорові, фломастері, простий олівець, гумка, гуашеві фарби, ємкість для води, серветки.
Зоровий ряд: зразки орнаментів.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Закінчи речення»
Декоративно-ужиткове мистецтво — це... (вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні предметів, що мають художні якості й призначені для задоволення практичних потреб, наприклад, посуд, меблі, тканина, а також для прикрашання житла, парків, архітектурних споруд).
До видів декоративно-ужиткового мистецтва належать... (розпис, різьблення, ткацтво, вишивка, народний живопис, гончарство, писанкарство, ви-тинанка, лозоплетіння, флористика, художня обробка металу, виготовлення виробів зі скла).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку.
Український мистецтвознавець Кость Віталійович Широцький стверджував, що «на найпростіший і на найскладніший стадії в розвитку орнаменту народ звертався до природи, але не просто копіює навколишню дійсність, а перероблює, спрощує і своїм умовним малюнком створює власний стиль». Як ви вважаєте, чи мав він рацію? Сьогодні ми розберемося у такому складному, але цікавому українському орнаменті.
IV. Викладання нового матеріалу.
Декоративне мистецтво за своїм походженням — мистецтво народне. Наші давні пращури створювали речі, знаходячи для них найдоцільнішу форму, з покоління в покоління зберігали й донесли до нас винайдену красу. Кожен витвір народного мистецтва відображає мудрість народу, його характер, уклад життя.
Для декорування різних предметів використовують сюжетні зображення, малюнки-символи та орнаменти.
Зразки візерунків для прикрашання предметів, виконані в різних техніках декоративно-ужиткового мистецтва
Орнамент – це декоративна композиція, яка складається з елементів,що ритмічно повторюються, чергуються.
Частину художніх елементів, які ритмічно повторюються по всій довжині і ширині,мназивають рапортом.
Стилізація – процес узагальнення предмета за формою та кольором на основі добирання найвиразніших рис.
За мотивами орнаменти поділяються на кілька груп:
Типи орнаментів
Будь-який орнамент складається з елементів. Елемент орнаменту – найпростіший зв’язок кількох ліній, які утворюють елементарну фігуру геометричного чи довільного вигляду.
З елементів складається модульна фігура. Модуль в орнаменті – основна фігура чи композиція ліній, яка створює та тримає орнамент у його ритмічній послідовності.
За композицією орнаменти бувають:
у смужці, у квадраті. У колі, у прямокутнику, у трикутнику.
Гра «Що в названому переліку є зайвим?» Геометричний, рослинний, антропоморфний, пейзажний, зооморфний, стрічковий, предметний, геральдичний, каліграфічний.
V. Самостійна практична робота.
Створення рослинного орнаменту з використанням власної стилізації улюбленої рослини.
Алгаритм роботи:
VI. Актуалізація набутих знань
Гра «Блеф – клуб» (Так чи ні ?)
Орнамент – це послідовне повторення окремих мотивів.
Рапорт – частина орнаменту, яка повторюється тричі.
Орнамент який поєднує у собі геометричні мотиви – предметний. Геральдичний орнамент – це композиція із зображенням гербів, орденів, медалей, емблем, значків.
Композиція – це творче поєднання елементів узору, об’єднаних змістом, кольором, формою.
VII Підбиття підсумків уроку
1.Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Знайти в журналах, Інтернет різні види орнаментів та визначити їх рапорт.
3.Принести матеріали для роботи на уроці (альбом, олівці кольорові, фломастері, простий олівець, гумка, гуашеві фарби, ємкість для води, серветки)