До розіграшу
залишилось:
15 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок мистецтва для 5 класу на тему: "Давні українські зимові обряди"

Про матеріал

Мета: ознайомити дітей з творчістю Миколи Леонтовича; ознайомити з особливостями народних пісень зимового календарного циклу, особливостями їх звучання та виконання, ознайомити з жанрами українських календарних пісень: колядок, щедрівок та народними традиціями їх виконання під час зимових свят, особливостями проведення зимових свят в Україні.

Перегляд файлу

Давні українські зимові обряди.

Мета: ознайомити дітей з творчістю Миколи Леонтовича; ознайомити з особливостями народних пісень зимового календарного циклу, особливостями їх звучання та виконання, ознайомити з жанрами українських календарних пісень: колядок, щедрівок та народними традиціями їх виконання під час зимових свят, особливостями проведення зимових свят в Україні.

Вчити емоційно-виразно виконувати обрядові пісні; розвивати інтерес до народної творчості; виховувати естетичний смак, повагу до народних традицій.

Тип уроку: комбінований.

Музичний матеріал: українська народна пісня «Щедрик» в обробці М.Леонтовича та у виконанні мовами різних народів; «Добрий вечір тобі, пане господарю», «Ой, чи є, чи нема», « Ой хто, хто Миколая любить»

Обладнання: комп’ютер, музичний інструмент.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

     Діти входять до класу під мелодію троїстих музик.

1. Привітання (виконання на легато – перша частина, стаккато – друга частина).

В цей зимовий світлий день, світлий день, світлий день.

Ми співаємо пісень, всі пісень, всі пісень.

До, ре, мі, фа, соль, ля, сі – привіталися усі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку.

Учитель: З народного напившись джерела,

                  Як із Дніпра бере веселка воду,

                  О, рідна пісне, знову ти прийшла

                  До матері й до батька – до народу.

                  О, пісне! Від народу кров і плоть

                  Ти узяла, щоб лиш йому служити,

                  Тебе ніхто не може побороть,

                  Бо вільний дух той правдою повитий.

                                                             М.Рильський

 

Пісні живуть у людських серцях протягом багатьох тисячоліть. У них – минуле й сьогодення народу, його краса, велич. У цьому ми переконуємося під час вивчення теми.

Запитання для обговорення

1. Якою є тема наших уроків? («Музика мого народу»)

2. У якій країні ми живемо? (Україна)

3. Чому українській народній пісні ми приділяємо велику увагу? (Ми, українці, живемо в чудовому, квітучому, співучому краї. Саме тому наше завдання -  вивчати, оберігати, шанувати українську культуру, мову, пісню)

     У народі кажуть: «Той народ, який забув свої пісні, -  вмирає наполовину, а який забув ще й свою мову, слово рідне, - вмирає назавжди, зникає із землі». Український народ має ніжну, співучу душу, любить музику й танці. Пісня – душа народу, правдиве дзеркало його життя й побуту.

Пісенна країна – співуча, чудова,

Дзвенить солов’їно музична розмова,

Там хмари співають зіркам колоскові,

А в хатах лунають колядки святкові.

Там сонце вітають замріяні ранки,

А весну стрічають грайливі світанки.

Отже, ми, як справжні українці повинні знати музику свого народу, зокрема народні пісні.

Маєте картки-ребуси із зашифрованими назвами жанрів українських пісень. Червоним кольором позначено жанр, що є предметом нашого сьогоднішнього обговорення (календарно-обрядові пісні).

 

Учні працюють в парах.

 

 Учитель. В українській народній творчості окреме місце займають пісні, які пов’язані зі зміною пір року та календарем. Виконання пісень цього жанру супроводжується різними звичаями та обрядами. Це календарно-обрядові пісні. Навесні ми співаємо веснянки, влітку – купальські пісні, ближче до осені – жниварські. Сьогодні ми розглянемо свята і пісні зимового циклу.

 

ІІІ. Основна частина

Вивчення нового матеріалу.

 

Свято Миколая

     Зима багата на свята: Катерини, Андрія, Наума, Варвари… Скрізь лунають пісні.

      Ось і Миколай завітав до нас у гості. Кожного року 19 грудня всі християни відзначають Свято Миколая. Він є захисником усіх бідних і знедолених. Та найбільше його шанують діти, яких він охороняє. Навіть існує легенда про те, що Миколай врятував дітей серед моря.

   У цей день Святий Миколай приносить кожній дитині подарунок, не забуваючи присоромити за нечемні вчинки (декому навіть приносить різочки). А діти намагаються не гнівити діда Миколая, який знає про все.

   Це свято відзначають урочисто. Діти співають багато пісень.

 

 (Перегляд презентації про Святого Миколая)

 

Учитель. Давайте пригадаємо народні прикмети, пов’язані із цим святом.

  • Який день на Миколу зимового, такий і на Миколу літнього.
  • У кожному році два Миколи: до першого Миколи не буває холодно ніколи, а до другого Миколи не буває тепла ніколи.
  • Як впаде великий іній – на гарний урожай хліба.
  • Як на Миколу піде дощ, то врожай на озимину.
  • Морозяний день – на врожай хліба й городини.
  • Якщо в день Миколи замітає слід – дорозі не стояти від Миколи до Різдва (7 січня).
  • Скільки на день Миколая снігу, стільки буде трави на Миколу теплого.

 

Робота над піснею

 

Учитель. Давайте пригадаємо знайому на м пісню «Ой хто, хто Миколая любить». (слухання пісні)

Учитель. За допомогою яких засобів музичної виразності передано почуття, настрій пісні? (стриманий темп, наспівна мелодія, широкі розспіви)

 

(Робота над піснею «Ой хто, хто Миколая любить»)

Співайте виразно, поринувши в атмосферу цього світлого свята.

 

Продовження вивчення теми.

 

Учитель. Український народ має солов’їну мову, ніжну та співучу душу, вміє добре працювати і веселитись.

 

Фізкультхвилинка.

 

Перегляд презентації «Різдвяні традиції»

 

Різдвяні традиції

   Одним із найбільших релігійних свят є Різдво, яке припадає на 7 січня. З ним пов’язують народження Ісуса Христа. Як стверджує християнське вчення, Діва Марія народила сина і сповила його в яслах.

   Однією з традицій цього свята є співання колядок. У них найчастіше зустрічаються релігійні сюжети – уславлення Христа й Божої матері (Діви Марії) як втілення ідеї добра, благочестя та материнства, основи всього живого на землі.

   Раніше колядували переважно хлопці. У деяких місцевостях України, крім хлопчачих, були й дівчачі ватаги. Люди вірили: що більше колядників відвідає осель, то щедрішим буде рік для родини.

Учитель. На свято Різдва Христового українці виконували колядки, а щедрівки співали на Щедрий вечір (13 січня).

(Діти переглядають презентацію «Календарно-обрядові пісні зимового циклу)

 

Обряди щедрування

   Увечері 13 січня в оселях українців звучать ще одні календарно-обрядові пісні – щедрівки. Слово «щедрівка», яке збереглося до нашого часу лише в Україні, вказує на призначення цього виду пісенності: накликати щедрість природи шляхом виконання величальних пісень.

   У цей вечір щедрували переважно дівчата. Перед тим як зайти до хати, щедрівники мали отримати запрошення. Отже, зібравшись на подвір’ї господаря, вони співали під вікнами: «Ой чи є, чи нема пан-господар вдома?», а вже зайшовши до хати, виконували величальні пісні господареві, господині, їхнім дітям та іншим родичам.

   Незмінними учасниками щедрувальної юрби були костюмовані персонажі: Маланка (хлопець, перевдягнений у дівчачий одяг), Василько (дівчина вбрана в хлопця), дід-поводир з Козою (символ достатку та родючості), а також Чорт, Ведмідь, Циган, Циганка та ін..

 

ІV. Розучування пісні.

Учитель. Оскільки наш урок присвячений колядкам та щедрівкам, ми розучимо одну з них – колядка «Ой чи є, чи нема»

   Робота над піснею(слухання, бесіда про зміст і характер, розучування по фразах, виконання)

 

V. Заключна частина

 

Учитель. Колядки та щедрівки майже завжди звернені до членів родини. Вам, діти, було завдання також підготувати колядки та щедрівки. Давайте ми з ними ознайомимося. (діти демонструють підготовлені колядки та щедрівки).

   Колядники ходили невеликими гуртами. Давайте також створимо такий гурт. А що було  атрибутом колядників? (Віфлеємська зірка).

  (учні виходять на імпровізовану сцену. У одного учня - Віфлеємська зірка. Діти одягають шапочки, маски).

Учень 1. Добрий вечір, добрим людям!

Мир у вашу хату!

Дозвольте дітей українських

З Різдвом привітати!

Учень2. Боже милосердний,

Глянь на твої діти!

Ми ростем, ми процвітаєм,

Як весняні квіти.

Учень 3. Просимо тя, Боже,

Просимо щиренько,

Захистити від лиха

І батька і неньку!

Учень 4. Хай ростуть здорові

Братик і сестричка,

А на столі буде

Біла паляничка.

Учень 5. Щоб нікуди мова

Наша не пропала,

Щоб наша Вкраїна

Щастя й долю мала!

 (виконання пісні «Добрий вечір тобі, пане господарю»)

Учень 6. Українська пісня,

Чарівна, всесильна,

Ти такою будеш через сотню літ.

Українська пісня, вчить тебе, дитино,

Щоби пам’ятала свій козацький рід.

 

VI. Підбиття підсумків.

Учитель. Сьогодні ми поринули у світ української народної творчості. Ви зрозуміли, яке значення відіграють традиції у нашому житті, яку духовну красу несуть із покоління  в покоління народні звичаї.

 

1. Які народні  пісні супроводжували різдвяні та новорічні обряди українців?

2. Які пісні ми сьогодні вивчили та виконали?

3. Що запам’яталося і що сподобалося на уроці?

 

Оцінювання роботи учнів на уроці.

Домашнє завдання: розпитати у бабусь та дідусів, які воно знають обряди та традиції. Чи брали вони в них участь особисто?

 

Вихід із класу під музику.

 

1

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
6 лютого
Переглядів
254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку