Розробка уроку з основ здоров'я для учнів 6 класу "Харчування і здоров’я."

Про матеріал

Урок основ здоров'я 6 клас

Тема: Харчування і здоров'я. Харчові звички. Принципи здорового харчування. Особливості харчування у підлітковому віці.

Мета: Визначити, що впливає на формування харчових звичок. Ознайомити учнів з принципами раціонального харчування, з особливостями харчування підлітків. Вчити визначати збалансованість харчового раціону. Продовжувати формувати в учнів культуру харчування. Виховувати почуття відповідальності за власну поведінку.

Перегляд файлу

Урок основ здоров’я

6 клас

Учитель: Скиба Н.М.

 

Тема: Харчування і здоров’я. Харчові звички. Принципи здорового харчування. Особливості харчування у підлітковому віці.

Мета: Визначити, що впливає на формування харчових звичок. Ознайомити учнів з принципами раціонального харчування, з особливостями харчування підлітків. Вчити визначати збалансованість харчового раціону. Продовжувати формувати в учнів культуру харчування. Виховувати почуття відповідальності за власну поведінку.

Методи і прийоми: бесіда, презентація самостійних робіт учнів: навчаючи-учуся, «мозковий штурм», робота в групах, «мікрофон», демонстрація презентації та відеофрагментів.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Основні терміни: харчовий раціон, харчові звички, поживність, калорійність, «харчова піраміда».
 

Обладнання і матеріали: Плакат «Їсти потрібно, щоб жити, а не жити, щоб їсти. Сократ», підручник, комп’ютер, проектор, екран, презентація SMART Notebook, відеосюжети, роздатковий матеріал для роботи у групах.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап.

(Слайд) Вітання. Перевірка наявності учнів на уроці. Готовність до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

На минулому уроці ми почали вивчати тему «Харчування і здоров’я». Пригадали значення харчування, ознайомилися зі складом їжі, основними поживними речовинами. (Вода, білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні речовини). Визначили значення води для життя.

Пригадайте та установіть відповідність між компонентом харчування та продуктом, що є його джерелом у харчуванні: (Тестування)

 (Слайд )

  1. Білок

А. Цитрусові, шипшина, квашена капуста

  1. Вітамін С

Б. М’ясо, риба, сир

  1. Залізо (ферум)

В. Крупи, овочі, фрукти

  1. Жири

Г. Молоко, сир

  1. Вуглеводи

Д. Жовтки яєць, печінка, бобові, курага, яблука

  1. Кальцій

Е. Сало, соняшникова, оливкова олія

 

(Слайд) Що є правдивим твердженням, а що ні:

  • Жири є основним «будівельним матеріалом» для організму. (Білки)
  • Організм людини на 75% складається з води і постійно її виводить.
  • Нестача вітаміну А призводить до хвороб зору.
  • До продуктів, багатих на кальцій, відносять: цитрусові, морепродукти (Молочні продукти, яйця, гречана крупа)
  • Вуглеводи дають відчуття ситості на тривалий час, деякі допомагають втамувати голод і подолати втому; сприяють нормалізації процесів травлення. (Глюкоза, сахароза, лактоза, фруктоза, крохмаль, клітковина)

 

Домашнім завданням було підготували проект та презентацію на тему: «Дбаю про свій зір».

(Представлення учнями власних досліджень)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

(Перегляд відеосюжету «Здоров’я: спосіб життя і харчування»)

 https://youtu.be/7QuI3liKrNs

Останнім часом все частіше говорять про те, що в ожирінні винні гени. Але американські вчені вважають: люди просто скидають з себе відповідальність, посилаючись на гени. Вони опускають руки і припиняють стежити за собою.

Як показало дослідження приблизно 8000 чоловік, у більшості повних людей (80%) ­худі родичі. Отже, ожиріння передавалося не в спадщину. За фактом, левова частка добровольців, які мали проблеми з вагою, ­ переїдали, вживали в їжу напівфабрикати, шкідливу їжу, майже не займалася спортом і не дотримувалися режиму. Ведення здорового способу життя вимагає великих зусиль. (Автор дослідження Майк С. Перент)

Якщо виникають хвороби, пов’язані з неправильним харчуванням у дітей та підлітків вашого віку, то ми говоримо не тільки про лінь і небажання займатися собою, а ще й про необізнаність, відсутність спеціальних знань і навичок у веденні здорового способу життя і здоровому харчуванні зокрема.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

(Слайд)

Тож, на сьогоднішньому уроці ми визначимо, що впливає на формування харчових звичок. Ознайомимося з принципами раціонального харчування; з особливостями харчування підлітків. Вчитимемось визначати збалансованість харчового раціону.

Рефлексія, визначення емоційного стану класу

Який у вас настрій? Якщо хороший – підніміть угору великий палець; якщо поганий – опустіть вниз; якщо не можете визначитись – не робіть нічого.

 

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

1. Харчові звички

Вправа «Мікрофон»

  •  Назвіть по черзі дві страви: улюблену, і ту, котра смакує найменше.

 

Люди мають різні харчові звички та смакові уподобання. Одним подобається домашня їжа, інші поспішають поїсти в кафе. Одні надають перевагу здоровому харчуванню, інші залюбки вживають усе, що гучно розрекламоване або має яскраву упаковку. Звичка до певної їжі формується з дитинства. Тож уже зараз слід велику увагу приділяти правильному харчуванню.

«Мозковий штурм» - «Що впливає на харчові звички?» (Реклама, ЗМІ, Смакові уподобання, Матеріальні можливості, стан здоров’я, традиції, розуміння того, що є корисним і що є шкідливим.)

 

2. Харчова та енергетична цінність

«Мозковий штурм» - «Неправильне харчування»

 

Слово вчителя.

 Користь їжі має визначатися не лише тим фактором, що в ній нема шкідливих домішок (барвників, ароматизаторів та інших харчових добавок) чи тим, що їжа є свіжою і не зіпсованою.

Важливими характеристиками продуктів є їх харчова та енергетична цінність. Харчова (поживна) цінність – це співвідношення білків, жирів, вуглеводів, вітамінів та мінеральних речовин, що містяться у 100 г продукту. Людям необхідне збалансоване харчування, яке забезпечує організм усіма поживними речовинами. Енергетична цінність (калорійність) – характеристика, що вказує на енергетичні властивості продукту. Вона вимірюється в калоріях (кал) або кілокалоріях (ккал) 1 Ккал = 1000 кал.

Деякі продукти, наприклад цукор, мають високу калорійність і низьку поживну цінність. Інші, навпаки, є низькокалорійними, але такими, що мають високу харчову цінність. Це, наприклад, свіжі овочі, фрукти, морепродукти. Якщо людина споживає недостатньо калорій, вона починає втрачати вагу. І навпаки, дуже висока калорійність харчового раціону призводить до збільшення маси тіла. Тому важливо споживати стільки калорій, скільки витрачаєш.

Щоб визначити, скільки і чого тобі треба їсти щодня, можна скористатися так званою «харчовою пірамідою» (Слайд). Вона показує, скільки порцій різних продуктів має бути у денному раціоні людини. Так, продуктів з найширшої частини піраміди треба споживати більше, а з вужчих її частин – менше.

Робота у групах (Учні діляться на 6 груп. На сегментах харчової піраміди малюнками зобразити ті продукти, які мають бути у денному раціоні. Скористатися матеріалом підручника на сторінці 35)

 

3. Принципи раціонального харчування.

Той, хто дбає про своє здоров’я, має дотримуватися трьох принципів раціонального харчування: помірність, різноманітність і збалансованість.

• Помірність – вимагає, щоб калорійність раціону не перевищувала енергетичних затрат організму.

• Різноманітність – передбачає споживання продуктів усіх основних груп (хліб і крупи; овочі і фрукти; м’ясомолочні вироби, ласощі).

• Збалансованість – означає правильне співвідношення цих груп продуктів (1:1:4).

 

Окрім цього, в добовому раціоні харчування розподіл їжі має відбуватися у відповідності з природним ритмом і годинами, сприятливими для травлення і засвоєння їжі. (Робота з підручником ст.31)

 

Фізкультхвилинка "Овочі, фрукти"

Овочі – присісти

Фрукти – руки вгору, плескати в долоні

Морква

Яблука

Картопля

Груші

Буряк

Сливи

Гарбуз

Банани

Редька

Авокадо

Кабачки

Персики

Баклажани

Абрикоси

Огірки

Гранат

 

4. Особливості харчування підлітків

Відеоролик «Здорове харчування»

https://youtu.be/K8rTeMPJ7rA

У підлітковому віці ти можеш мати особливий апетит. І це не дивно, адже за рік ти виростаєш на 8 –10 см, і твій організм потребує щоразу більше їжі. Тому від калорійності, а головне – від поживності харчування передусім залежить твоє самопочуття і зовнішній вигляд.

Особливості харчування залежать і від способу життя. Той, хто у вільний час читає, займається музикою або малюванням, витрачає менше енергії і потребує менше їжі, ніж той, хто полюбляє активний відпочинок спорт, танці або рухливі ігри.

Для порівняння, дорослій людині для підтримки життєдіяльності необхідно таку кількість енергії: 1 Ккал на 1 кг маси тіла. Для підлітка цей показник зростає до 1,8 Ккал на 1 кг маси тіла. Якщо відбувається помірне навантаження, додається запит ще на близько 500 Ккал. Якщо фізичні навантаження інтенсивні, то необхідні додатково 1000 або й 2000 Ккал.

Так, підліток-баскетболіст у звичайний навчальний день витрачає приблизно 2500 Ккал, а в день тренування – до 4000 Ккал.

Практичне завдання. Визначити індивідуальні показники добових затрат енергії: для підтримання життєдіяльності, для навчання, для фізичних тренувань.

VІ. Закріплення нового матеріалу.

Робота з картками (або слайд презентації)

  1. Вставити пропущені слова, скласти зв’язний текст. (Слайд)

 

  1. Обговорення ситуаційних завдань (підручник, сторінка 36)

Які будуть наслідки, якщо підліток:

  • не любить їсти перші страви, їсть переважно бутерброди;
  • не снідає;
  • не любить їсти овочі і фрукти, натомість полюбляє печиво і цукерки.
  1. Гра «Пекельна кухня»

Скласти з поданого набору продуктів список тих, які необхідні для приготування:

  • борщу;
  • плову;
  • сирників;
  • вареників.

 

VІІ. Підсумки

(Слайд)

Більшість харчових звичок люди набувають у дитинстві. Тому важливо вчитись правильно харчуватися.

Принципи раціонального харчування – помірність, різноманітність і збалансованість.

Харчова піраміда допомагає визначити, скільки і чого треба споживати щодня.

Калорійність харчового раціону має відповідати енергетичним витратам твого організму.

VІІI. Рефлексія

Учні починають відповідь із слів:

Я дізнався………………………………..

Я навчився……………………………….

Мені сподобалося………………….……

Для мене стало новим………..…………

Мене здивувало…………………………

Мені захотілося дізнатися ще про …….

Вислуховуються відповіді учнів.

 

ІХ. Оцінювання роботи учнів

 

Х. Домашнє завдання

1. Опрацювати 6 параграф підручника (ст.31-36).

2. З допомогою батьків визначити збалансованість свого щоденного раціону за планом (підручник, ст.36 «Моделюй – набувай життєвих навичок»)

Можна скористатися он-лайн калькуляторами калорій на сайтах:

www.uvelka.ru/cook_together/zdorovoe_pitanie/schyetchik-kaloriy.html

www.cosmo.com.ua/health/calc/kalkuljator_kalorij/

www.calc.by/weight-and-calories/calorie-foods.html

 

docx
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку