Розробка уроку з теми: Будова серця

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку для учнів 9 класу з теми:"Будова серця.Кровоносні судини"
Перегляд файлу

Тема уроку: Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця.

Мета уроку:

вивчити особливості будови серця у; навчитися застосовувати знання для профілактики хвороб серцево – судинної системи;
розвивати уміння порівнювати, узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом; удосконалювати  практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами та підручником;

виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я, організації здорового способу життя, профілактики серцево-судинних захворювань;

Засоби навчання: дидактичний матеріал, картка самоосвіти,  інтерактивна дошка,  підручник,  ПК.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Базові поняття і терміни: ендокард, епікард, міокард, перикард, збудливість, провідність, автоматизм, , клапани: стулкові, півмісяцеві (кишенькові).

Хід уроку

І Організація класу.

Доброго дня, діти. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх. Це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібною щоб досягти успіху в житті? А де все це можна здобути?

       Отже, кожен день, проведений в школі, кожен урок наближає вас до великого успіху. І сьогоднішній урок біології - це ще один крок до нього.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Біологічна розминка .

Знайдіть правильні твердження. (взаємоперевірка)

 

  1. Кров відноситься до сполучної тканини (так)
  2. Об’єм крові у дорослої людини становить 2-3л (ні) 4-6л
  3. Еритроцити – це без’ядерні клітини (так)
  4. Формені елементи крові утворюються у червоному кістковому мозку (так)
  5. Лейкоцити виконують захисну функцію (так)
  6. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові (так)

     ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Розв’язування кросворду через програму Learning.Apps

 

Отже, діти на сьогоднішньому уроці ми поговоримо про найголовніший орган нашого організму – серце.

 Запишіть тему уроку.

ІУ. Вивчення нового матеріалу.

Випереджаюче навчання.

10 цікавих фактів про серце.

  1. Серце дорослої середньостатистичної людини робить за хвилину 72 удари, за день - 100 000 ударів, за рік - 36,5 млн. ударів, а протягом усього життя близько 2,5 млрд. ударів.  
  2. Кран на кухні повинен бути повністю відкритий протягом 45 років, щоб еквівалентно показати кількість крові, яку перекачує серце звичайної людини за життя.  
  3. Обсяг крові, що перекачується серцем за хвилину, може змінюватись в діапазоні від 5 до 30 літрів.  
  4. За день людське серце виробляє таку кількість електричної енергії, що її б вистачило машині, щоб проїхати 32 км. А за життя людини цієї енергії виробляється стільки, що машині б вистачило з'їздити на Місяць і назад.  
  5. Через те, що серце може виробляти свої електронні імпульси, воно може функціонувати і битися, якщо навіть буде відокремлене від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню.  
  6. Наше серце починає битися через чотири тижні після зачаття.  
  7. Серце постачає кров у майже всі 75 трильйонів клітин людського організму, кровоносні судини відсутні лише в рогівці ока.  
  8. 5,7 млн. літрів - такий обсяг усієї крові перекачаної за середньостатистичне людське життя.  
  9. Жіноче серце б'ється набагато частіше, ніж чоловіче. Жіноче серце робить за хвилину близько 78 ударів, а чоловіче всього - 70.

 

  

2. Лекція – діалог

Без серця – немає життя, і недарма людство тисячоріччями вважало серце центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій. Дійсно,ніхто не бачив власного серця, проте кожний може його «почути».

Але перш, ніж перейти до будови серця, давайте пригадаємо, як влаштована уся серцево-судинна система, на чолі управління якої перебуває серце.

Пригадайте:

1)Які судини транспортують кров до серця?(вени)

2)А які судини несуть кров від серця?(артерії)

3)Як називаються судини насичені киснем?(артерії)

4)Як називаються судини насичені вуглекислим газом(вени)

5)Найкрупніша судина(аорта)

Давайте пригадаємо систематичне положення людини в системі живої природи

3. Як ускладнювалась будова серця хребетних тварин від риб до ссавців?

(Демонстрація чере програму смарт-дошки)

Енциклопедичний слов­ник твердить: «Серце — це централь­ний орган кровоносної системи лю­дини, який нагнітає кров в артеріаль­ну судину й забезпечує її повернення по венах».

Ну що ж , розглянемо будову серця

2. Анатомія серця. Паспорт серця.

Місце розташування

Зовнішня будова серця

 Внутрішня будова серця.

У вас на партах лежить уривок із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу

ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА

Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?

— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене пе­регородкою навпіл.

— На дві кімнатки?

— На дві двоповерхові квартирки. Над кожною ~ прихожа. У ліву при­ходить у гості лише ала кров, а в пра­ву — темна. Коли воно стискаєть­ся — двері закриваються і гості за­лишають серце.

— А із правої кімнати куди ж темна кров іде?

— У легені. Там вона обмінює вугле­кислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.

— Знову в праву частину?

— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гос­ті з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву?

~ Правильно.

— Невже серце таке  складне?

— Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр.  Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.

Учитель: отже, дана розповідь є доволі повчальною та науковою, адже мова йдеться про кола кровообігу.

Розглянемо їх.

(Демонстація на екрані)

 

У. Закріплення вивченого.

1. Підпишіть на екрані складові серця.

 2. Доповніть речення

Серце людини розташоване в ________________________ частині____________________________ порожнини. Зовні вкрите навколосерцевою сумкою, або _____________________. Суцільна перетинка поділяє серце на __________ і ___________ половини, а кожна половина у свою чергу поділяється на дві камери: ________________________________ і __________________________________________________. Між передсердями і шлуночками розташовані_______________________________ клапани, а на виході аорти та легеневої артерії зі шлуночків розташовані______________________________________ клапани. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього сполучнотканинного - ________________________________, середнього, м’язового - ____________________ і внутрішнього  епітеліального - ________________.

Додаткове завдання. 

З чим  людина пов’язує свій емоційний стан? ( із серцем). Чому? Це зумовлено тим, що серце змушено постійно відгукуватись на зміни в організмі та навколишньому середовищі. Поясніть, як ви розумієте такі висловлювання:

  •          М’яке, добре, любляче серце.
  •          Кам’яне серце.
  •          Зроблене від усього серця.
  •          Вирвати із серця.
  •          Серденько мліє.
  •          Серце пішло у п’яти.
  •          Серце кров’ю обливається.

 

VI. Підсумки уроку Учитель пропонує учням зробити умовиводи:—
На уроці я дізнався….

Зрозумів….

Навчився…

Найбільший мій успіх – це…..

Найбільші труднощі я відчув…..

Я не вмів, а тепер вмію….

Я змінив своє ставлення до….

На наступному уроці я хочу….

Учитель:Хочу завершити урок  такими рядками  про   серце :

Прислухайся – у грудях серце стука,

Вистукує один і той же ритм,

Коли немає серця – справжня мука,

І ми без серця жити не змогли б.

Штовхає кров у плетиво судинне,

Вона ж біжить до мозку, до легень,

Життя дарує в тілі всім клітинам

Щоночі, щосекунди, кожен день.

Така робота серця – титанічна

(Життя триває наше кожну мить).

Але воно – тканинне і не вічне,

Тож, люди, серце ваше бережіть.

Здавалося б, як камінь, серце стука,

Рікою кров судинами біжить,

Але без серця жити – справжня мука,

Тож, люди, серце ваше бережіть!

  •          Що робити, щоб не просити у серця пробачення?

(Учні роблять висновок) Необхідно вести здоровий, активний спосіб життя, займатися спортом, уникати стресових ситуацій, шкідливих звичок, дотримуватись режиму харчування тощо

Домашнє завдання.

 Відповідний параграф підручника, конспект, скласти поради , щоб не просити пробачення у серця.

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
22 вересня
Переглядів
51
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку