УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Тема: «Невідмінювані іменники. Рід відмінюваних і невідмінюваних іменників. Особливості роду іменників, назв осіб за професією, посадою, званням»
Мета:
Тип уроку: засвоєння та актуалізації знань.
Обладнання: картки, слайди (мультимедійний проектор), орфографічний словник.
Клас: 10
Учитель української мови та літератури Сіманович Олена Василівна
Перебіг уроку
I. Мотиваційний етап (5 хв.):
ІІ. Актуалізація опорних знань (15 хв.):
1. Бліц-опитування «Закінчіть речення…»:
Картка №1:
Визначте рід іменників, доберіть до них прикметники:
гастроль, папороть, ярмарок, солодощі, тюль, козеня.
Картка №2:
Визначте рід іменників, доберіть до них прикметники:
Умань, розпродаж, ООН, нежить, радощі, собака.
2. Вправа-коректор «Відредагуйте, якщо треба, словосполучення»:
ІІІ. Засвоєння матеріалу. (10 хв.)
1) Коментування вчителя
Змінювані іменники, які означають осіб за професією, посадою, званням, поділяються на 3 групи:
1 група: не мають паралельних форм жіночого роду – тільки чоловічий:
терапевт, гід, мер, прокурор, хірург, маркетолог, декан.
Ці іменники вживаються для позначення і чоловіків, і жінок:
Нараду провела декан факультету Мулинська Ольга Іванівна.
2 група: утворюють паралельні форми чоловічого і жіночого роду
дипломник – дипломниця, міністр – міністерка, лікар – лікарка, директор – директорка, митець – мисткиня, філолог – філологиня.
До цієї групи належать так звані фемінізми.
3 група: іменники жіночого роду із суфіксом –к(а), які належать до сфери розмовної мови:
фізичка, біологічна, завучка тощо.
Немає відповідників жіночого роду в усіх складних назв посад, звань:
головний бухгалтер, статист – дослідник, змінний майстер тощо.
ІV. Закріплення матеріалу. (10 хв.)
1) Практичні вправи.
До поданих іменників чоловічого роду,де можливо,доберіть іменники жіночого роду й навпаки.
Вихователь, учитель, перукар, поет, керівник гуртка, інструкторка, кравець, мер, ворожка, старший лаборант, міністр, митець (можна дібрати до всіх, ОКРІМ керівник гуртка, мер, старший лаборант).
2) Коментар учителя (на основі слайдів №2, 3) про певні стилістичні функції, пов`язані з іменниками «спільного» та середнього роду.
Частина іменників спільного роду є нейтральними назвами (староста, листоноша, сирота), але більшість має або негативне забарвлення (волоцюга, приблуда, задавака), або позитивно-співчутливе (бідолаха).
3) Розподільний диктант.
Розподіліть іменники в 4 колонки : жін. рід, чол., спільн., не мають роду:
гуаш, цунамі («зайве» : с. р.), Черкаси, вельможа (чол.), ледащо, Туапсе(«зайве» : с.р.), сомельє, окуляри, путь, авеню, какаду, Борнео, сани, білоручка, приблуда, Калахарі, маестро, гінді.
V. Рефлексія (5 хв.)
Продовжіть думку:
Домашнє завдання :
випишіть із орфографічного словника по 5 іменників чол.р., жін.р., с.р., спільн.р., невідмінювані іменники, які є власними назвами.