Розробка уроку з теми «Невідмінювані іменники. Рід відмінюваних і невідмінюваних іменників. Особливості роду іменників, назв осіб за професією, посадою, званням»

Про матеріал
Розробка уроку з теми «Невідмінювані іменники. Рід відмінюваних і невідмінюваних іменників. Особливості роду іменників, назв осіб за професією, посадою, званням» для 10 класу
Перегляд файлу

УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Тема: «Невідмінювані іменники. Рід відмінюваних і невідмінюваних іменників. Особливості роду іменників, назв осіб за професією, посадою, званням»

Мета:

  • актуалізувати знання про невідмінювані іменників, узгодження у роді з прикметниками;
  • розширити відомості про особливості роду назв осіб за професією, посадою,званням;
  • закріпити стилістичні особливості іменників середнього роду;
  • розвивати пізнавальний інтерес до граматичних явищ української мови;
  • виховувати  любов до рідної мови.

Тип уроку:  засвоєння та актуалізації знань.

Обладнання: картки, слайди (мультимедійний проектор), орфографічний словник.

Клас: 10

Учитель української мови та літератури  Сіманович Олена Василівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                    Перебіг  уроку

I. Мотиваційний етап (5 хв.):

  • ознайомити учнів з темою, завданнями уроку (на слайді № 1).

ІІ. Актуалізація опорних знань (15 хв.):

1. Бліц-опитування  «Закінчіть речення…»:

  1. Іменники змінюються за числами та….(відмінками);
  2. Не мають відміни та відмінкових форм…(невідмінювані іменники);
  3. 3)Правша, невдаха, білоручка, вельможа, листоноша – усі іменники спільного роду, ОКРІМ…(вельможа – чол. рід);
  4. Лате, кольрабі, Тбілісі, капучино, маля – усі іменники середнього роду, ОКРІМ…(кольрабі (капуста) – жін. рід);
  5. 5)Віче, мадам, кіно, какаду, журі – усі іменники незмінювані, ОКРІМ…(віче);
  6. 6) Клавіш, пелюсток, жираф, путь, абрикос – усі іменники мають форму і чоловічого, і жіночого роду, ОКРІМ…(путь – тільки жін. роду).
  • За кожну правильну відповідь учні отримують бали (1 відповідь – 1 бал).
  • Під час бліц-опитування  дві групи учнів по троє учасників у кожній виконують завдання на картках.

Картка №1:

Визначте рід іменників, доберіть до них прикметники:

гастроль, папороть, ярмарок, солодощі, тюль, козеня.

Картка №2:

Визначте рід іменників, доберіть до них прикметники:

Умань, розпродаж, ООН, нежить, радощі, собака.

  • Перевірка групової роботи, оцінювання.

2. Вправа-коректор «Відредагуйте, якщо треба, словосполучення»:

  1. Неблизький (неблизька)  путь, дорога салямі, п`яте авеню (п`ята), породистий собака,
  2. Смачний сулугуні (смачне), глибоке Онтаріо, співуча колібрі (співучий), зубна біль(зубний),
  3. Смачне  кольрабі (смачна), кусюча цеце, жовте таксі, якісний шампунь.
  • Після виконання завдання в зошиті учні коментують  відредаговані варіанти.
  • За кожну відповідь отримують по 2 бали.

ІІІ. Засвоєння матеріалу. (10 хв.)

1) Коментування вчителя

Змінювані іменники, які означають осіб за професією, посадою, званням, поділяються на 3 групи:

1 група: не мають паралельних форм жіночого роду – тільки чоловічий:

терапевт, гід, мер, прокурор, хірург, маркетолог, декан.

Ці іменники вживаються для позначення і чоловіків, і жінок:

Нараду провела декан факультету  Мулинська  Ольга  Іванівна.

2 група: утворюють паралельні форми чоловічого і жіночого роду

дипломник – дипломниця, міністр – міністерка, лікар – лікарка, директор – директорка, митець – мисткиня, філолог – філологиня.

До цієї групи належать так звані фемінізми.

3 група: іменники жіночого роду із суфіксом –к(а), які належать до сфери розмовної мови:

фізичка, біологічна, завучка тощо.

Немає відповідників жіночого роду в усіх складних назв посад, звань:

головний бухгалтер, статист – дослідник, змінний майстер тощо.

ІV. Закріплення матеріалу. (10 хв.)

1) Практичні вправи.

До поданих іменників чоловічого роду,де можливо,доберіть  іменники жіночого роду й навпаки.

Вихователь, учитель, перукар, поет, керівник гуртка, інструкторка, кравець, мер, ворожка, старший лаборант, міністр, митець (можна дібрати до всіх, ОКРІМ керівник гуртка, мер, старший лаборант).

2) Коментар учителя (на основі слайдів №2, 3) про певні стилістичні функції, пов`язані з іменниками «спільного»  та  середнього роду.

Частина іменників спільного роду є нейтральними назвами (староста, листоноша, сирота), але більшість має або негативне забарвлення (волоцюга, приблуда, задавака), або позитивно-співчутливе (бідолаха).

  • Учні, які  отримали завдання заздалегідь, читають приклади речень, у яких ужито іменники спільного та середнього  роду, пояснюють їхню стилістичну функцію. (3 учні)

3) Розподільний диктант.

Розподіліть іменники в 4 колонки : жін. рід, чол., спільн., не мають роду:

гуаш, цунамі («зайве» : с. р.), Черкаси, вельможа (чол.), ледащо, Туапсе(«зайве» : с.р.), сомельє, окуляри, путь, авеню, какаду, Борнео, сани, білоручка, приблуда, Калахарі, маестро, гінді.

V. Рефлексія (5 хв.)

Продовжіть думку:

  • найцікавішим для мене сьогодні було…
  • Я навчилась (-вся)…
  • свою роботу на уроці  я оцінюю в…балів( учні самостійно підбивають підсумки роботи за кількістю балів, отриманих за відповіді та розподільний диктант).

Домашнє завдання :

випишіть із орфографічного словника по 5 іменників чол.р., жін.р., с.р., спільн.р., невідмінювані іменники, які є власними назвами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
12 серпня 2022
Переглядів
2261
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку