Тема. Роль комах в екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих
Мета. Узагальнити знання про різноманітність комах, з’ясувати роль комах в екосистемах. Формувати вміння висловлювати власне ставлення до живих істот, що мешкають на планеті. Виховувати почуття колективізму, допитливість, інтерес до живої природи та її охорони.
Тип уроку: узагальнення.
Форма проведення: урок – змагання.
Хід уроку.
І. Організація уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, ознайомлення з правилами гри.
Правила гри:
ІІІ. Повідомлення теми, очікуваних результатів, створення команд.
Кожен учень одержує картку із зазначенням виду класу Комахи або ж іншого класу типу Членистоногих, визначає вид, згідно цього поділу створюються дві команди. Команди обирають капітанів, дають назви командам.
ІV . Узагальнення і систематизація знань.
Конкурс – біологічна розминка (5 балів).
Завдання: замалювати фантастичну комаху за описом, який зачитує вчитель.
Ознаки: вусики – хруща, роги – жука – оленя, черевце – скарабея священного, надкрили – сонечка, перша пара кінцівок – коника зеленого, друга пара кінцівок – бабки красуні блискучої.
Конкурс: інтерактивна вправа «Мікрофон» (за кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал).
Передаючи один одному мікрофон, учні відповідають протягом 1 хв на запитання, які пропонуються вчителем.
Конкурс капітанів (3 бали).
Проблемні запитання:
Конкурс: біологічний бій (5 балів).
Кожна команда ставить одна одній запитання (по 5 ) щодо будови і процесів життєдіяльності комах. Оцінюється правильність і запитання і відповіді.
Конкурс: знайди помилку (кількість балів відповідає кількості знайдених помилок).
Поясніть, чому інспектор не повірив у пояснення затриманого.
«Того яскравого червневого дня світило сонце, воно відбивалося в яскраво блакитних квітах мати – й – мачухи. На узбіччі дороги повзали раки, які ловили метеликів. Метелики - капустянки зливалися з рожевими квітами конюшини, де – не – де пролітали жуки – шовкопряди. Біля лісу ми із собакою виловили рій хрущів, які розмістилися в дуплі дерева. Ми з собакою йшли так швидко, тому обоє сильно спітніли, і я витер з нього піт носовою хустинкою. Невдовзі ми побачили озеро, по якому плавали коники, оводи і незнайомі нам жуки з плавальними кінцівками. Ці жуки підпливли до квітів латаття і пили з них нектар.»
Конкурс: закінчіть речення ( за кожне речення по одному балу).
Чи знаєте ви народні прикмети, пов’язані із тваринним світом (зокрема з комахами)? Якщо так, то продовжіть речення:
Конкурс: хто швидше ( кількість балів визначається кількістю названих видів).
Кожна команда, користуючись додатковою літературою, підручником, Інтернетом за дві хвилини повинна знайти найбільшу кількість видів комах, занесених до Червоної книги України.
V. Рефлексивно – оціночна частина уроку.
Підводяться підсумки уроку, оцінюються навчальні досягнення учнів, визначається команда – переможниця.
Психологічний тест.
Виберіть з різнобарвних карток той колір, який відповідає вашому настрою саме зараз , після проведення уроку.
Синій – спокій, червоний – збудження, жовтий – веселощі, чорний коричневий – пригніченість.
VI. Домашнє завдання: повторити тип Членистоногі.