Розробка уроку з теми "Роль комах в екосистемах, їх значення для людини. Охорона Членистоногих"

Про матеріал
Даний матеріал можна використати під час проведення уроку узагальнення і систематизації знань про клас Комахи. Розробка уроку подана у формі уроку-змагання.
Перегляд файлу

Тема. Роль комах в екосистемах, їх значення для людини. Охорона членистоногих

Мета. Узагальнити знання про різноманітність комах, з’ясувати роль комах в екосистемах. Формувати вміння висловлювати  власне ставлення до живих істот, що мешкають на планеті. Виховувати почуття колективізму, допитливість, інтерес до живої природи та її охорони.

Тип уроку: узагальнення.

Форма проведення: урок – змагання.

Хід уроку.

І. Організація уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, ознайомлення з правилами гри.

Правила гри:

  • успіх команди залежить від знань;
  • за підказки і порушення дисципліни знімаються бали;
  • кожен конкурс оцінюється певною кількістю балів.

ІІІ. Повідомлення теми, очікуваних результатів, створення команд.

Кожен учень одержує  картку  із зазначенням виду класу Комахи або ж іншого класу типу Членистоногих, визначає вид, згідно цього поділу створюються дві команди. Команди обирають капітанів, дають назви командам.

ІV . Узагальнення і систематизація знань.

Конкурс – біологічна розминка (5 балів).

Завдання: замалювати фантастичну комаху за описом, який зачитує вчитель.

Ознаки: вусики – хруща, роги – жука – оленя, черевце – скарабея священного, надкрили – сонечка, перша пара кінцівок – коника зеленого, друга пара кінцівок – бабки красуні блискучої.

Конкурс: інтерактивна вправа «Мікрофон» (за кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал).

Передаючи один одному мікрофон, учні  відповідають протягом 1 хв  на запитання, які пропонуються вчителем.

  1. Назвіть представників ряду Лускокрилі (адмірал, кропив’янка, павичеве око).
  2. Як називається розширення заднього кінця стравоходу ?  - шлунок.
  3. Назвіть личинку метеликів (гусениця).
  4. Які є отвори по боках тіла жука, через які надходить повітря?  - дихальця.
  5. Чим представлена видільна система комах? – мальпігієві судини.
  6. Назвіть захворювання людини, переносником якого є воша? – педикульоз.
  7. Яка найбільша комаха на землі? – жук – голіаф.
  8. Назвіть спеціальний орган, за допомогою якого самка комахи відкладає яйця в грунт (яйцеклад).
  9. Які є двокрилі комахи з короткими вусиками ? -  мухи.
  10.  Із скількох сегментів складається черевце жука – оленя? (7).
  11.  Які воші паразитують на тілі людини? – головна, одежна.
  12.  Назвіть соціальних комах(оси, бджоли, мурашки).

Конкурс капітанів (3 бали).

Проблемні запитання:

  1. Щоб приспати комаху, недосвідчений натураліст помістив у морозилку з ефіром її передню частину, але комаха не заснула? Чому? ( у більшості комах органи дихання і дихальні отвори розміщені на череві).
  2. Що станеться з бджолою, коли вона ужалить людину? ( після того як бджола ужалить людину, її жало застряє в щільній шкірі людини;бджола намагається злетіти, але жало разом з частиною внутрішніх органів відривається; тому бджола гине).

Конкурс: біологічний бій (5 балів).

Кожна команда ставить одна одній запитання (по 5 ) щодо будови і процесів життєдіяльності комах. Оцінюється правильність і запитання і відповіді.

Конкурс: знайди помилку (кількість балів відповідає кількості знайдених помилок).

Поясніть, чому інспектор не повірив у пояснення затриманого.

«Того яскравого червневого дня світило сонце, воно відбивалося в яскраво блакитних квітах мати – й – мачухи. На узбіччі дороги повзали раки, які ловили метеликів.  Метелики -  капустянки зливалися з рожевими квітами конюшини, де – не – де пролітали жуки – шовкопряди. Біля лісу ми із собакою виловили рій хрущів, які розмістилися в дуплі дерева. Ми з собакою йшли так швидко, тому обоє сильно спітніли, і я витер з нього піт носовою хустинкою. Невдовзі ми побачили озеро, по якому плавали коники, оводи і незнайомі нам жуки з плавальними кінцівками. Ці жуки підпливли до квітів латаття і пили з них нектар.»

Конкурс: закінчіть речення ( за кожне речення по одному балу).

Чи знаєте ви народні прикмети, пов’язані із тваринним світом (зокрема з комахами)? Якщо так, то продовжіть речення:

  • Коники мовчать – уночі буде дощ.
  • Мурашки припиняють рухатися навколо мурашника – до негоди.
  • Поява комарів пізно восени – до м’якої, неморозної зими.
  • Восени тривалий час не зникають мухи – сніг випаде пізно.
  • Ранній виліт бджіл – на теплу весну.

Конкурс: хто швидше ( кількість балів визначається кількістю названих видів).

Кожна команда, користуючись додатковою літературою, підручником, Інтернетом за дві хвилини повинна знайти найбільшу кількість видів комах, занесених до Червоної книги України.

 V. Рефлексивно – оціночна частина уроку.

Підводяться підсумки уроку, оцінюються навчальні досягнення учнів, визначається команда – переможниця.

Психологічний тест.

Виберіть з різнобарвних карток той колір, який відповідає вашому настрою саме зараз , після проведення уроку.

Синій – спокій, червоний – збудження, жовтий – веселощі, чорний коричневий – пригніченість.

VI. Домашнє завдання: повторити тип Членистоногі.

docx
Додано
15 квітня 2019
Переглядів
544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку