Урок "Різноманітність плазунів.Роль плазунів в екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів"

Про матеріал
Розробка уроку містить матеріал про різноманітність плазунів, розкриває особливості будови та процесів життєдіяльності представників цього класу у зв’язку з умовами життя, в тексті є тестові, пошукові завдання і завдання в ігровій формі, які можна використати для перевірки знань учнів
Перегляд файлу

Тема. Різноманітність плазунів. Роль плазунів в екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.

Мета. Ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності представників цього класу у зв’язку з умовами життя, визначити їх значення в природі та житті людини, необхідність охорони. Продовжити формування вмінь частково – пошукової діяльності, самостійно оволодівати знаннями, логічно мислити, порівнювати й робити висновки. Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси. Сприяти формуванню в учнів основних уявлень про наукове пізнання світу, переконати в необхідності охорони природи, формуванню  позитивних емоцій щодо плазунів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: комп’ютерний клас, фліп – чарт, роздатковий матеріал, наочність.

Оформлення дошки: написи -

 «Тяжко знайти щось більш граційне, ніж змія, що ковзає по землі чи серед гілок»

Дж. Даррелл

«…знати, що змії – частина життя, що в природі немає пасинків, що все живе для неї – невід’ємна частка, необхідно кожному»

І.С.Панько

І Організаційний момент

. Створення психологічного настрою, психологічна розминка.

Усі ми дуже різні й водночас надзвичайно схожі. Зараз це перевіримо.

У кого вдома є домашні тварини – підніміть ліву руку, а хто полюбляє ласувати цукерками – підніміть праву.  Хто любить свою сім’ю – плесніть в долоні, у кого є найкращий друг – посміхніться. Ось бачте, ми тепер більше знаємо один про одного.

Але яка рослина не може існувати без своїх органів, так і вчитель – без своїх учнів, тому я розраховую на вашу активну пізнавальну діяльність.

ІІ Орієнтовно – мотиваційна частина

1)Який тип ми вивчаємо? Як називається клас тваринних організмів, який  вивчаємо? Яка інша назва класу Плазуни? Назвіть основні відділи тіла ящірки прудкої і системи внутрішніх органів(за малюнком).

2) Попередньо вивчений клас – земноводні, порівняємо плазунів з земноводними і визначимо їх  прогресивні ознаки. На виданих картках , що мають дві колонки «Земноводні» і «Плазуни» запишіть номери тверджень, що відповідають ознакам даних класів.

  1. Шкіра суха без залоз.
  2. Шкіра волога, є залози.
  3. Рогові луски на шкірі.
  4. Шкіра в багатьох видів виділяє отруту.
  5. Є грудна клітка.
  6. Грудна клітка відсутня.
  7. Є міжреберні м’язи.
  8. Слина має травні ферменти.
  9. Слина служить лише для змочування їжі.
  10. Серце трикамерне.
  11. Дихання і шкірне і легеневе.
  12. Дихання легеневе.
  13. Головний мозок більш розвинений.
  14. Очі мають три повіки.
  15. Яйця вкриті щільними оболонками.
  16. Яйця без щільних оболонок.
  17. Яйця містять великий запас поживних речовин (жовток).
  18. Розмножуються переважно на суші.
  19. Розмножуються переважно у воді.
  20. За якими ознаками цих тварин відносять до класу Плазуни?

Взаємоперевірка, «ключ»  на магнітній дошці.

Земноводні: 2,4,6,9,10,11,14,16,19.

Плазуни: 1,3,5,7,8,10,12,13,14, 15, 17,18.

Назвіть  прогресивні  ознаками  плазунів?

  • перехід до наземного способу життя
  • наявність двох кіл кровообігу
  • трикамерне серце з неповною перегородкою
  • водонепроникні зовнішні покриви
  • виникнення зародкових оболонок
  • підвищення ефективності легеневого дихання

 3)Тестування

Виберіть правильні твердження:

1)тіло прудкої ящірки складається з голови, тулуба і хвоста;

2)тіло прудкої ящірки складається з голови, тулуба , хвоста і кінцівок;

3)тіло прудкої ящірки складається з голови,шиї, тулуба , хвоста і кінцівок.

Вкажіть, що позначають терміном автотомія:

1)самовідтворення;  2)живородіння;

3) самокаліцтво;    4)самооновлення.

Вкажіть чим вкрито тіло прудкої ящірки:

1)роговими лусками;    2)щитками;

3)кільцями;      4)кістковими лусками.

Вкажіть, які кістки входять до складу грудної клітки прудкої ящірки:

1)ребра і грудина;    2)ребра,груднина і ключиці;

3)ребра, груднина , ключиці і лопатка.

Вкажіть яким способом йде відтворення потомства у прудкої ящірки:

1)яйцеродінням 2)яйце живородінням 3)живородінням

Які органи дихальної системи вперше з’являються у плазунів:

1)легені           2)трахеї      3)   гортань   4)бронхи

Яких представників класу Плазуни крім ящірки прудкої ви знаєте?

Ми продовжуємо вивчати незвичайний клас тварин – клас Плазуни. Важко уявити іншу групу тварин, яка б викликала в  людей (що?) почуття такої тривожної зацікавленості, а подекуди й страху, як змії та крокодили, а особливо вимерлі плазуни – динозаври – теж представники плазунів (демонстрація малюнків). Існує багато легенд, міфів, розповідей про них.

Згадайте біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід. Медуза Горгона, яка замість волосся на голові мала змій і перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. А в казках змії і вогнедишні дракони постійно нападають на поселення людей і завдають горя та нещастя.

ІІІ Операційно – виконавча частина

Тож перед нами постає проблемне питання : Чому плазуни не викликають симпатії у людини? – Чи перевищує значення відразу до них? Щоб дати відповіді на ці питання ми ознайомимося з представниками цього класу і з’ясуємо як пристосовані до середовища життя  і наскільки різноманітні. Чому плазуни потребують охорони?

Отже, тема уроку: Різноманітність плазунів. Роль плазунів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона плазунів.

На які ряди поділяють сучасних плазунів? (складання опорної схеми)

До плазунів належить дуже давня група тварин – черепахи.

Які особливості зовнішньої будови характерні для черепахи ? Зверніть увагу на малюнок у підручнику:«Будова панцира і скелет черепахи», де кістковий панцир, який складається з двох щитів – спинного і черевного, верхній приростає до ребер і хребта, а нижній утворюють ключиці і ребра.

  • тіло складається з голови, лап і хвоста;
  • 210 видів, 173 живуть у воді;
  • живуть у пустелях, степах, тропічних лісах, на гірських схилах, у прісній і морській воді;
  • зубів немає, розвинуті зір, нюх, смак;
  • види: черепаха болотяна, супова черепаха

Найбільша із сучасних черепах шкіряста черепаха. Панцир складається з поздовжніх кісткових гребенів, між якими натягнута шкіра, яка за своєю щільністю й еластичністю нагадує гуму. Довжина її 2 м, важить 600кг. Гніздиться на тропічних побережжях морів Індійського, Тихого й Атлантичного океанів, на суші в середньому 85 яєць розміром 5 - 6 см.

Крокодили теж дуже давня група  тварин, налічує 14 видів.

Завдання: ознайомтеся з текстом на слайді, назвіть види, визначте прогресивні ознаки крокодилів. Яка відмінність справжнього крокодила від алігатора ?

  • тіло ящіркоподібне, вкрите рядами рогових щитків;сплюснута голова з довгими щелепами;
  • чотирикамерне серце;
  • їжа – риба, птахи, дрібні і середні ссавці;
  • каймани – невеликі крокодили, живляться птахами;
  • гавіали – крокодили з довгою вузькою мордою.

Випереджувальне  творче завдання: казка «Алігатор і черепаха».

Найчисленніший серед плазунів ряд Лускаті. Налічує 5700 видів.

Випереджувальне завдання (перегляд відео) :  особливості будови і процесів життєдіяльності представників підряду Ящірки, дайте відповіді на запитання:

Яка будова тіла ящірки? Чи всі ящірки мають таку будову тіла? Назвіть найбільшу ящірку? (комодський варан – 3,5 м) Які ящірки ходять по стелі догори ногами і полюють на мух? (гекони)  Які тварини змінюють забарвлення шкіри? Які безногі ящірки є на Україні? (веретінниця, жовтопуз) Для яких тварин характерне явище самокаліцтва?

Цікава інформація про василиска . Пригадайте фільм «Гаррі Потер. Таємна кімната», який з плазунів є одним з головних героїв фільму? Охарактеризуйте його. Чи це справді так?

Звичайний василиск, який є в Панамі й Коста – Ріці, має довжину 80 см і так само, як і інші види цього роду василисків, чудово плаває і пірнає, а також може швидко бігати по воді. Ось як писав про це надзвичайне явище американський зоолог А. Карр: «Це був василиск – зелений, як салат, з яскравими очима, самець. Втративши рівновагу, він каменем упав у чорну річку, відразу занурився у воду, але через мить опинився на поверхні й побіг по воді. Передні лапи він ніс перед собою, хвіст загнув у гору, а задніми лапами молотив поверхню води зі швидкістю кулемета. Швидкість хляпання була така велика, що ящірка не потонула». Так само швидко василиски здатні ходити по воді, і по суші.

Найбільш таємничими тваринами є змії. Вони поширені в усіх частинах світу, але найбільше їх у жарких, тропічних країнах. Живуть ці тварини в різноманітних місцях: лісах, степах, пустелях, горах. Більшість видів наземні , деякі живуть на деревах, під землею і у воді. Живляться тільки тваринною їжею: комахами, гризунами, дрібними ссавцями. Здобич як правило підстерігають, а потоммиттюкидаються на неї.

Випереджувальні завдання: пітони, удави, вужевізмії, аспідовізмії, морські змії (перегляд презентацій )

Як відрізнити отруйну змію від неотруйної ? Яку необхідно надавати допомогу при укусі змії?

Вужі відрізняються від змій, по – перше, забарвленням. У вужа зверху темно – буре аж до чорного з різними відтінками , знизу світліше. На голові є дві оранжево – жовті або білуваті плями. Живуть вужі біля берегів річок, ставків,боліт, добре плавають, швидко повзають по землі. Удень часто лежать на сонці. Живляться гризунами, ящірками, жабами, комахами. Отруйних зубів не мають. По друге, вужі розмножуються, відкладаючи білі, схожі на голубині,  яйця в дуплах гнилих дерев, купах гнилого листя та інших теплих та вологих місцях.

А в гадюк тіло сіре, бурувате або чорнувате. Жовтих плям на голові немає. Уздовж спини зигзагоподібна смуга, яка переходить на голову, утворюючи малюнок у вигляді літери «Х». На щелепах є отруйні зуби – своєрідні пристосування для нападу і захисту. Для гадюк характерна трикутна форм голови, різко відмежована від тулуба. Зіниці в них вертикальні, щілиноподібні,  в неотруйних змій – як правило, круглі. Удень вони гріються на сонечку, лежачи на пеньках або в купі хмизу, вночі полюють. Ловлять мишей, полівок, жаб, птахів. Наприкінці літа народжують 10 – 15 гадюченят.

Отруйні гадюки небезпечні для дрібних тварин, людей, особливо дітей. Від укусу гадюки вмирають 3 – 4 людини із 100. Усе залежить від розмірів рани, а також першої допомоги при укусі. Найчастіше кусають у руки або ноги. Місце укусу швидко червоніє і набрякає, потім опухає вся кінцівка, знижується температура тіла. Якщо вам зустрінеться в лісі змія, не чіпайте. Сама вона першою не нападе, але й провокувати її, дратуючи палицею, не треба. Якщо ж змія все таки укусила, то перше , що треба зробити:

  • забезпечити потерпілому повний спокій у горизонтальному положенні;
  • після цього рану дезінфікують і накладають на неї чисту пов’язку;
  • дати багато пити і якнайшвидше доставити до лікарні, де потерпілому введуть проти зміїну сироватку.

Яке значення плазунів в природі і в житті людини?

  • компоненти ланцюгів живлення,
  • отрута лускатих використовується для одержання лікарських препаратів,
  • м'ясо, жир, яйця плазунів використовується в їжу, шкіра використовується в промисловості,
  • становлять небезпеку для людини .

Як ви вважаєте чи необхідно плазуни охороняти ? Чому?

Метод «Прес»…

Я вважаю, що плазуни необхідно охороняти

Тому, що                  Наприклад,                        Отже,

Завдання: використайте Інтернет, запишіть 4 – 5 видів плазунів, занесених до Червоної книги України: прудка ящірка, ящірка зелена, черепаха болотяна, гадюка звичайна, гадюка степова, полоз леопардовий, полоз лісовий, полоз візерунковий, жовтопузик, гекон середземноморський.

ІV. Рефлексивно – оціночна частина

Пізнавальні завдання:

  1. Чому жаба сама лізе в пащу вужа або гадюки?

Виявляється, що вуж і гадюка висовують дуже довгий кінчик язика і швидко рухають ним. А в жаби є природжений рефлекс – хапати все, що ворушиться. Ось чому вона намагається схопити рухомий язик, а змії залишається лише проковтнути здобич.

  1. Чому ж агами і деякі змії залазять на кущі?

Причина проста: на поверхні землі пісок розжарюється в літню спеку до 70 градусів, а то й вище. Зрозуміло, що й повітря біля ґрунту розжарюється значно більш, ніж на висоті 1 – 1,5 м і на кущі більше продуває вітерець, та й до того ж змії легше кинутися за жертвою згори, а агамі – розшукати на кущі хмизу.

  1. Чому міссісіпський алігатор, з’ївши здобич, обливається гіркими сльозами?

Крокодили проливають багато сліз від надмірної кількості солей. Нирки плазунів – недосконалий інструмент. Тому для виведення з організму зайвих солей у рептилій розвинулись особливі залози, які допомагають ниркам. Залози, які виділяють розчинні солі, містяться біля самісіньких очей крокодила. Коли вони працюють на повну силу, здається ніби жорстокий хижак плаче гіркими сльозами.

Гра «Хто зайвий»

  1. Вуж, жовтопуз(ящірка), кобра, удав.
  2. Хамелеон, крокодил, тритон(земноводні), черепаха.
  3. Гадюка(змія), веретільниця, жовтопуз, агама.

V. Домашнє завдання: тестові завдання в зошиті  з друкованою основою по даній темі 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 квітня 2019
Переглядів
1783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку