Тема: Узагальнення знань про основні класи неорганічних сполук.
Мета: Актуалізувати та узагальнити знання про основні класи неорганічних сполук та їхні властивості. Розвивати вміння порівнювати склад і властивості речовин, встановлювати генетичний зв’язок між класами неорганічних речовин і залежність між складом, властивостями та застосуванням речовин, формувати основні навчальні компетенції. Удосконалити вміння й навички роботи з хімічними речовинами, лабораторним обладнанням, дотримуватися правил безпечної життєдіяльності. Виховувати вимогливість до себе й розумну вимогливість до оточуючих, прищеплювати акуратність під час роботи з обладнанням, книгою, конспектом.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, урок – гра.
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, хімічні реактиви і лабораторне обладнання, дидактичний матеріал.
І. Організація уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Кожний з вас на даний момент має свій настрій, емоційний стан. Я вам пропоную на початку уроку в шкалі визначення емоційного стану відмітити «галочкою» той малюнок, який відображає ваш настрій на початку уроку.
Було б чудово, якби до кінця уроку кожному вдалося покращити свій психологічний настрій. А для цього нам потрібно разом попрацювати . Постараємось учитися із захопленням.
Наш урок проходитиме як гра – змагання. Кожне завдання буде оцінюватися певною кількістю балів. На окремому аркуші паперу вам необхідно відмічати отримані бали протягом уроку, в кінці уроку буде підведений підсумок і оцінені знання.
Гра «Відгадай, хто ми?» (правильна відповідь – 1 бал)
А) Ми – найпоширеніші речовини на нашій планеті. Хто ми? (оксиди)
Б) Нас може знайти тільки один індикатор, який сам безбарвний, але набуває кольору тільки в нашій присутності. Хто ми? (основи)
В) Ми всі маємо однаковий смак. Хто ми? (кислоти)
Г) За нормальних умов ми перебуваємо тільки у твердому стані. За поширеністю у природі ми на другому місці після оксидів. Хто ми? (солі)
Інтелектуальна розминка: технологія «Мікрофон»
(правильна відповідь – 1 бал)
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань
З даного переліку речовин випишіть окремо кислоти, основи, солі, оксиди і назвіть їх.
(Індивідуальна робота на картках, після виконання завдання кожен перевіряє правильність виконаного завдання на зворотній стороні картки; за кожну правильну відповідь - 0,5 бала)
Перелік речовин: CO2, HCl, NaOH, HNO3, CuSO4, H2O, Аl2O3, SO3, ZnO, K2O, CaO, SiO2, BaSO4, MqO, CaCl2, KOH, FeSO4, AlCl3, MnO2.
Завдання: з хімічних елементів - калію, сульфуру, оксигену, гідрогену, карбону, фосфору, алюмінію, цинку, хлору, кальцію складіть можливі формули складних речовин і назвіть їх; зазначте можливі рівняння реакцій для даних речовин, відповідь оформіть у вигляді опорної схеми, або вибрати інший варіант оформлення відповіді
( представник групи, який презентує відповідь одержує 3 бали)
І група – кислоти ІІ група - основи
ІІІ група - солі ІV група - оксиди
Завдання: під час взаємодії яких речовин могли утворитися такі продукти реакції:
? + ? = барій нітрат + вода
? + ? = цинк сульфат + вода + карбон (ІV) оксид
? + ? = сульфур (VІ) оксид
? + ? = ортофосфатна кислота
? + ? = кальцій карбонат
? + ? = арґентум нітрат + нітратна кислота
? + ? = кальцій гідроксид
Практичне завдання «Розпізнай мене»: розпізнати речовини, формули яких записані на аркуші паперу.
З допомогою якісних реакцій ( таблиця розчинності) розпізнати видані речовини.
«Оксиди»: розпізнати FeSO4, ZnSO4 (розчини безбарвні)
ZnSO4+ 2NaOH = Zn(OH)2 + NaSO4
FeSO4 + 2NaOH = Fe(OH)2 + Na2SO4
Основи: розпізнати ZnO та MqCO3
ZnO + 2HCl = ZnCl2+ H2O (не шипить)
MqCO3+ 2HCl = MqCl2 + H2O + CO2 ( шипить)
Кислоти: розпізнати NaCl та Na2CO3
(речовини кристалічні, білі)
Na2CO3+ 2HCl = 2NaCl + H2O + CO2 ( не шипить)
NaCl + HCl =
Солі: розпізнати H2SO4 та Na2SO4 (розчини безбарвні)
H2SO4 - лакмус рожевий
За виконання – 2 бали
Допишіть рівняння реакції і поясніть, чому деякі з них неможливі:
Cu + ZnSO4= CaCО3 + HCl =
NaCl + AqNO3= Zn + CuSO4=
CaCO3+ NaOH =
ІV. Рефлексивно – оціночна частина
V. Домашнє завдання
Підготуватися до тематичного оцінювання по темі «Основні класи неорганічних сполук»