Методичний матеріал запропонован до вивчення II розділу «Технологія побутової діяльності та самообслуговування» за оновленою навчальною програмою з трудового навчання для учнів 5-9 класів
загальноосвітніх навчальних закладів. В розробці міститься матеріал, який вчителі зможуть використати в своїй роботі повністю чи використати інструкційні картки, роздатковий матеріал на своїх уроках.
Навчально-виховний комплекс
«Художньо-естетична гімназія — загальноосвітня школа І ступеня» Торецької міської ради Донецької області
м. Торецьк
Розділ II. Технологія побутової діяльності та самообслуговування.
Тема уроку : «Поняття етикету під час вживання їжі. Столова білизна
і сервірування столу» Очікувані результати:
• Знаннєвий компонент Знає правила безпечного користування електроприладами. Розрізняє столові прибори.
• Діяльнісний компонент Сервірує стіл
• Ціннісний компонент Усвідомлює важливість дотримання етикету для створення власного позитивного іміджу.
Обладнання: столовий посуд і столові прибори, паперові серветки, презентація.
Міжпредметні зв’язки: етика.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Перевірка наявності учнів, підготовленості їх до уроку. Створення позитивного емоційного настрою.
«Найкраще засвоюються ті знання, які поглинаються з аппетитом!»
(Народна мудрість)
Тож, сьогодні, любі діти, хочу я вам побажати Всі знання із апетитом на уроці поглинати. А щоб ці знання і вміння вам не стали тягарем — Побажаю вам терпіння і старання. Тож почнем!
II. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
Сьогодні ми продовжимо з вами подорож , яку почали на попередньому уроці - до кухні. Ми побували на віртуальній кухні, позаглядали в усі шухляди, все добре роздивились, тож давайте пригадаємо, що нам стало відомо, для того, щоб продовжити подорож далі.
Хочу нагадати, що досі продовжує працювати правило піднятої руки, тож прошу його дотримуватись.
Працювати будемо бригадами. На протязі всього уроку за правильні відповіді ви будете отримувати частини пазлу, після складання якого, ви зможете прочитати вислів видатного вченого - І.Павлова
1. Роздивіться ілюстрації кухонь, і зробіть висновок – Чи дана кухня відповідає вимогам, які висувають до кухні. (Додаток1)
2. У Вас на столах є картки з зображенням різних електроприладів. (Додаток 2) Завдання – обрати електроприлади, які використовують для:
1. бригада – для механізації кухонних робіт;
2. бригада – для приготування їжі, відповіді обґрунтуйте.
3. Рольова гра . У вас на партах є листи з діалогом Ваших однолітків. Прочитайте його. Дайте відповідь на запитання – Які правила порушили діти? (Додаток 3).
4. Установіть відповідність між назвою і призначенням посуду (Додаток 4).
Назва посуду |
Призначення посуду |
1 Сковорідки |
А) Для подавання 1-х страв; |
2 Виделка |
Б) Для смаження різних продуктів; |
3 чашки бульйонні з блюдцями, тарілки глибокі столові
|
В) Нею їдять блюда з м’яса і м’ясних продуктів, вироби з тіста (але не солодкі), пироги, млинці й ін. |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
Установіть відповідність між назвою і призначенням столового посуду
Назва посуду |
Призначення посуду |
1 Ложка |
А) Для подавання 2-х страв; |
2 тарілки столові мілкі, круглі блюда. |
Б) Для варіння перших та других страв; |
3 Кастрюлі.
|
В) ЇЇ використовують для вживання супов, каш. |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
Висновок: Судячи с Ваших відповідей Кухня може бути спокійною, ваших матусь на ній змінять гарні господині.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Людське суспільство завжди відрізнялось прагненням до культури споживання їжі, естетики, а не примітивного поглинання їжі. Кожна культура має свої традиції споживання їжі і ці традиції більш розвинені в європейській культурі, недарма саме європейська традиція вважається класичною. Універсальні правила європейської культури є ключовими у повсякденному житті й на ділових прийомах. Українці належать до родини Європейських народів , тому знання цих правил культури споживання їжі та етикету за столом є необхідними для кожного з нас.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми та мети уроку.
2. Поняття етикету.
|
Їжа має унікальне значення в нашому житті. Всі важливі події в нашому житті супроводжуються застіллям. Тому виникла потреба у визначенні певних правил поведінки за столом під час вживання їжі. Сукупність цих правил називають столовим етикетом. Столовий етикет включає правила користування посудом, столовими приборами, правила сервірування стола. культуру поведінки за столом. «Мікрофон» Як на вашу думку що значить «сервіровка стола»? Сервіровка стола – це підготовка й оформлення його для споживання їжі, тобто правильне розміщення в певному порядку всіх необхідних для цієї мети предметів ( столової білизни, посуду, приборів)-записати в зошиті. Сервірувати стіл потрібно так, щоб він мав привабливий вигляд і щоб на ньому було все необхідне і нічого зайвого. За красиво накритим столом виробляється як культура споживання їжі, так і культура спілкування людей, тому сервірувати стіл бажано щодня, а не лише на свята чи для зустрічі друзів. 3. Послідовність сервірування столу. «Випереджувальне завдання» - Дайте відповідь на запитання - В якій послідовності сервірують стіл? Стор. Підручника 202 Накрити стіл скатертиною. • Розставити тарілки ( чисті, протерті, не тріснуті). • Розкласти столові прибори. • Розставити скляний посуд. • Розкласти серветки. • Розставити прибори зі спеціями і вази з квітами. • Не забуваємо про правила безпеки! 4. Столова білизна Столи накривають столовою білизною. До неї відносять: • Скатертина (кругла, прямокутна, овальна). Краї скатертини мають рівномірно звисати з усіх боків ( приблизно на 25 – 30 см). • Серветки (паперові, полотняні). • Рушники Для повсякденного сервірування можна використовувати красиву клейонку або індивідуальні підставки овальної чи круглої форми. Скатертина має бути ретельно випрасувана і гармоніювати за кольором із серветками та посудом. Прасують її так, щоб уздовж посередині утворилася складка, яка при застелянні проходила б по осі стола. Обов’язковим предметом сервірування стола є ткані серветки. Вони мають бути чистими, злегка накрахмаленими ( напівм’якими), добре відпрасованими. Забороняється використовувати серветки без прання повторно. У 70-ті роки минулого століття поряд із тканими серветками стали використовувати паперові. Вони призначені для витирання пальців і губ. Фізкультхвилинка • Чи знаєте ви, який австралійський дощ? • Піднімається вітер (потираємо руки). |
|
|
|
|
|
|
• Падають перші краплини дощу (клацаємо пальцями).
• Почалася злива (плескаємо долонями по стегнам).
• Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
• Ось буря стихає (плескаємо долонями по грудині).
• Стихає злива (плескаємо долонями по стегнам).
• Закінчується дощ, падають останні краплі (клацаємо пальцями).
• Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
• Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)
5. Сервірування столу до сніданку.
Ніж – праворуч від тарілки(лезом до тарілки).
Виделка – ліворуч від тарілки (зубчиками вгору).
Пиріжкова тарілка (для булки, хліба, бутерброда) – ліворуч вище від столової тарілки.
Чашка на блюдці – праворуч від столової тарілки.
Чайна ложка – праворуч від чашки. Якщо на сніданок передбачений суп або молочна каша, то ставлять глибоку столову тарілку та кладуть ложку.
Подивіться, як це виглядає на картинці і спробуємо це відтворити.
(Демонстрація )
6. Правила поведінки за столом • 1. Сидіти потрібно прямо, не розгойдуючись на стільці.
• 2. Не слід поспішати прийматись за їжу, варто зачекати, поки страви подадуть усім гостям.
• 3. Не створювати зайвого шуму.
• 4. Серветка має лежати на колінах.
• 5. Не тягнутися до якоїсь страви через увесь стіл.
• 6. Не відмовлятися від запропонованого пригощання.
• 7. Не накладати велику порцію.
• 8. Виделку тримати в лівій руці, а ніж — у правій.
• 9. Розмішувати цукор у чайних і кавових чашках , не привертаючи увагу зайвими звуками.
• 10. Їсти слід не поспішаючи, беззвучно та спокійно. • 11. Відкушувати їжу маленькими шматочками, не набиваючи рот.
V. Практична робота (Додаток 5)
Тема: Складання паперових серветок».
1). Засервируватм стіл за зразком.
2). Скласти серветку одним з наведених нижче способів
3). Прикрасити стіл гарно складеною серветкою.
2.Засервірувати дома стіл
Заключне слово вчителя. Наближається прощання час…
У майстерні працювати,
Намагалась вам віддати
Все, що вміла, все що знала –
.Додаток 1
Додаток 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 бригада
Завдання – обрати електроприлади, які використовують для приготування їжі. Відповіді обґрунтуйте.
|
1 бригада
Завдання – обрати електроприлади, які використовують для механізації кухонних робіт. Відповіді обґрунтуйте.
|
Додаток 3
Діалог
Ганна. Уроки вивчила. Нудно самій. Зроблю, мабуть, чаю. Ой, хтось стукає.
Михайло. Ганно, можна до тебе? Ми проходили повз твій дім і вирішили зайти.
Ганна. Заходьте.будь ласка. Зараз приготую вам чаю.
Рита. Давай ми всі разом тобі допоможемо.
Христина. Я, напевно. Буду прасувати скатертину. ( Вмикає праску, залишає на дошці, та йде геть.)
Аліна. Ти чому залишила праску на дошці і не поставила на підставку?
Оля. Я ввімкнула чайник.
Аліна. А вода там є?
Оля. Ой, лишенько, мабуть, забула.
Ганна. Мишку, а ти що робиш?
Мишко. Ніж шукаю. Знайшов. Мало не порізався. Ганна. Ну добре. Сідаймо до столу. А хто наливатиме?
Всі. Я! Я! Я! Всі діти біжать до чайника, штовхаючись, з’ясовуючи, хто перший.
Додаток 4
Установіть відповідність між назвою і призначенням столового посуду
Назва посуду |
Призначення посуду |
1 Сковорідки
|
А) Для подавання 1-х страв;
|
2 Виделка
|
Б) Для смаження різних продуктів; |
3 чашки бульйонні з блюдцями, тарілки глибокі столові
|
В) Нею їдять блюда з м’яса і м’ясних продуктів, вироби з тіста (але не солодкі), пироги, млинці й ін.
|
1 |
2 |
3 |
|
|
|
Установіть відповідність між назвою і призначенням столового посуду
Назва посуду |
Призначення посуду |
1 Ложка
|
А) Для подавання 2-х страв;
|
2 тарілки столові мілкі, круглі блюда.
|
Б) Для варіння перших та других страв;
|
3 Кастрюлі.
|
В) ЇЇ використовують для вживання супов, каш.
|
1 |
2 |
3 |
|
|
|
Практична робота (Додаток 5)
Тема: Складання паперових серветок.
1). Засервируватм стіл за зразком.
2). Скласти серветку одним з наведених нижче способів 3). Прикрасити стіл гарно складеною серветкою.
Приклади складання серветок.