Тема: Добро і зло в українській літературі ( на прикладі оповідання Б. Грінченка «Каторжна» )
Мета: навчальна - допомогти учням розкрити й осмислити багатогранну діяльність Б.Грінченка як митця і вченого, розглянути зміст оповідання «Каторжна», проаналізувати проблематику твору, вчити учнів висловлювати свої думки, робити висновки, самостійно працювати;
розвиваюча - розвивати вміння сприймати слово, аналізувати його зміст, зіставляти та аналізувати факти, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; удосконалювати логічно правильне мовлення учнів;
виховна - виховувати найкращі людські якості, а особливо любов до людей, співчуття, добро та милосердя.
Методи: бесіда, розв’язання проблемних завдань, дослідження творчої спадщини письменника, планування роботи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет Б.Грінченка, виставка творів (словники лексикографа, збірки його творів), підручники.
Хід уроку
Епіграф.
Добро і зло у вічнім серці,
Їх відлуння – на устах,
Сліди лишає на серці
І віддзеркалює в очах..
Валерій Дідух
І.Організаційний момент.
Емоційна готовність до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне запитання
- На минулому уроці ми проводили конференцію, де пізнавали життя й творчість Б.Грінченка Коли поет Микола Чернявський сказав про Бориса Дмитровича, що той більше працював, ніж жив, чи мав він на увазі лише любов митця до праці? І тому саме з цього питання ми розпочинаємо сьогодні урок.
Вправа «Очікування».
- Чого ви очікуєте від уроку?
- Яким чином ви сподіваєтеся реалізувати свої очікування?
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
- Сьогодні ми повинні осмислити багатогранну діяльність Б.Грінченка як митця і вченого, зрозуміти й сприйняти його слово, проаналізувавши оповідання «Каторжна», розвиваючи при цьому свої вміння зіставляти й аналізувати факти, виховуючи в собі найкращі людські якості,формувати і аргументувати власну думку. Будемо говорити про вічно суперечливі філософські категорії, які завжди ідуть поруч – добро і зло.
Записуємо тему уроку. Протягом заняття ви працюєте в зошитах самостійно, робите нотатки, які допоможуть вам під час підготовки до контрольної роботи.
4. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
- Яку творчу спадщину залишив нам Б.Грінченко?
- Коли було надруковано перше видання «Словаря української мови»?(в 1907 -1909р.)
- Є в спадщині Б.Грінченка один і великий твір. Пригадайте який? (Дилогія повістей «Серед темної ночі» та «Під тихими вербами».)
- Пригадайте, чиї твори він перекладав українською мовою? (Генріка Ібсена, Фрідріха Шиллера, Генріха Гейне, Віктора Гюго, Даніеля Дефо, Олександра Пушкіна.)
VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя.
- За свій шевченківський вік (47 років) Борис Дмитрович залишив неоціненні багатства – свої прекрасні твори. Письменник проявив себе і як поет, і як філігранний майстер малої прози.
В основу оповідань письменника лягали переважно конкретні події з життя дітей, це дратувало цензорів, а надто те, що вони були написані українською мовою. Про це свідчить резюме цензора на одному із рукописів: «Написано, очевидно, для детей, но они должны учиться по-русски. Рукопись задержать».
Показовим у плані психологічного стану героїв, у дослідженні причин їх вчинків є оповідання «Каторжна» (1888 р., с. Олексіївка). Цей твір не повинен нікого залишити байдужим, бо він змушує нас замислитися над такими поняттями як милосердя, чуйність, добро і зло.
Словникова робота.
Добро – категорія етики, що означає сукупність позитивно оцінюваних класом, суспільством або окремими людьми умов життя, а також моральних дій, принципів і норм поведінки.
Зло – це категорія, яка означає негативні явища в суспільному і особистому житті людини, що становлять предмет морального засудження.
Добро і зло – це категорії, які вживаються при моральній оцінці окремих явищ, вчинків, мотивів діяльності людини.
Робота з текстом.
- Про що йдеться у творі? (Про життя семирічної дівчинки-сироти Докії.)
- Чи радісне її дитинство? (Ні, після смерті матері батько приводить у дім мачуху, яка її ненавидить.)
- Які в тексті ви бачите її портретні характеристики? (Цитати) Які риси характеру підкреслюють ці метафоричні епітети, фразеологізми? (Смуток, внутрішній біль, одинокість, запеклість, упертість.)
- Що зробило її такою? (Сирітство, знущання мачухи, п’яна байдужість батька, бездушність оточення, огидне прізвисько «каторжна»)
- Докія вдалася в матір, проте з того часу, як її не стало, з’явилася в дівчинки подруга, яка замінила їй неньку. Про кого мова? (Про калину)
- При всій своїй замкнутості давайте пригадаємо, як вона розмовляє з калиною. Як це її характеризує?
- Образ калини є фольклорним. Що він тут символізує?
- На скільки частин ділиться твір композиційно? (На три.)
- Яка, на вашу думку, найяскравіша зорова сцена І частини? (Вирубування калини.)
- На дитинство якого з героїв твору, яких ми вже вивчали, схожа доля Докії? (Чіпка з твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»)
- Докія не дівувала, проте хлопці на неї задивлялися. І ось в другій частині вона вже інша. Що її змінило? (Любов до Семена.)
- До яких засобів виразності вдається автор, показуючи, що психологічний стан героїні змінює не тільки її? (Пейзаж, який насичений яскравими епітетами, порівняннями, метафорами, звертаннями. Цитата.)
- Дайте характеристику Семену (Це шахтар, з яким Докія познайомилася на вечорницях. Його портрет (Цитата.). Він перший заговорив до неї по-людськи, приголубив. Семен повністю заполонив її душу, її думки. Проте він, на мою думку, підступний зрадник, бо для нього Докія – це чергова любовна пригода. А найогидніше те, що він ще й насміхався з неї. Останньою краплею стала його фраза: «І чого вона, каторжна, так до мене в’язне?»)
Композиція твору.
- Ця крапля справді переповнила чашу болю Докії. І цей момент є кульмінаційним. На що ж вона зважується? (Підпалює хату, де були вечорниці, але згадує про дівчинку Саньку, яка може згоріти, і починає гасити тілом полум’я. )
Складання схеми «Причини трагедії».
Докія гине в страшних муках, не розуміючи, чому світ до неї такий страшний.
Смерть матері ненависть мачухи зневага батька зрубана калина зрада Семена пожежа «За що?»
Проблематика твору.
1.Добро і зло.
2. Любов і помста.
3. Ласка й тепло батьків у сім’ї.
4. Зрада в коханні.
5. Стосунки між дітьми
Складання «асоціативного куща».
- А зараз спробуємо добрати асоціації до слів «добро», «зло».
(«добро» - кохання, людяність,співчуття; «зло» - ненависть, помста, зрада, зневага, знущання)
Метод «Займи позицію»
Висновок.
- В екстремальній ситуації між любов’ю і помстою, між добром і злом Докія вибирає любов і добро, але на вівтар кладе власне життя. Яка ж головна думка твору?
( Автор спонукає нас замислитися над тим, чому так багато горя й сліз інколи люди завдають людям. Душа повинна бути завжди відкрита щирому співчуттю й милосердю.)
VІІ. Підсумок уроку.
Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми розглянули сюжет оповідання «Каторжна», визначили проблеми, які в ньому піднімаються. На мою думку, оповідання стало викриттям людської жорстокості та несправедливості.
Тестові завдання
1. Укажіть, хто з героїв Грінченка ріс «без милування, без жалування, без ляльок, без дитячих іграшок, без калини»:
Олеся («Олеся»);
Докія («Каторжна»);
Горпина («Без хліба»);
Наталя («Дзвоник»).
2.Докія з оповідання «Каторжна» Грінченка загинула:
через власну необережність;
від опіків;
втопилася;
отруїлася.
3. Як звали хлопця, якого покохала Докія:
Іван;
Василь;
Семен;
Остап.
4. Скільки років було Докії, коли померла її матір:
п’ять;
дванадцять;
вісім;
сім.
5. Повість-дилогію складають твори Грінченка:
«Сонячний промінь», «Серед темної ночі»;
«Серед темної ночі», «На розпутті»;
«На розпутті», «Під тихими вербами»;
«Серед темної ночі», «Під тихими вербами».
6.Укажіть прозові жанри, у яких працював Грінченко:
роман; драма; есе;
етюд; комедія;
повість-дилогія; повість, оповідання
оповідання.
7.У жанрі повісті написані твори Грінченка:
«Дзвоник»;
«На розпутті»;
«Під тихими вербами»;
«Каторжна»;
«Серед темної ночі».
8. Скільки років прожив Борис Грінченко:
П’ятдесят один;
Сорок сім;
Тридцять чотири;
Шістдесят.
Інтерактивний прийом навчання "Продовж речення".
В оповіданні Б.Грінченка «Каторжна»:
Щастя – це…
Радість – це…
Горе – це…
Добро – це…
Зло – це…
Для мене найцікавішим на уроці було…
У життя з цього уроку я візьму…
VІІІ. Оцінювання. Домашнє завдання.
Читати повість Б.Грінченка «Серед темної ночі»
Міністерство освіти і науки України
Донецька обласна державна адміністрація
Департамент освіти і науки
Державний професійно-технічний навчальний заклад
«КРАМАТОРСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ»
РОЗРОБКА УРОКУ
З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ЗА ТЕМОЮ:
«Добро і зло в літературі»
(на прикладі оповідання Б. Грінченка «Каторжна»)
Розробив: викладач
української мови та
літератури
Приступа Я.О.
м. Краматорськ
2018р.